Akvaariokuume

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Akvaariokuume

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Voisikohan joku puhua minulle järkeä, tai ainakin yrittää? :roll:

Olen tässä jo useamman kuukauden halunnut toisen/isomman akvaarion (tai kenties vaikka kuinka monta). Aika ja rahatkin varmaan riittäisivät sen hankkimiseen ja hoitoon, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole mitään järkeä. Nykyinen 100-litran akvaario on täynnä kasveja, ja aina pitää vaan hankkia lisää! Onko tämä ohimenevää vai täytyykö minun todella hankkia lisää altaita, että mieli saa rauhan? Mitä jos minulla on kohta 5 allasta ja kyllästyn niihin? 8O
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Akvaariokuume

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Lunatic kirjoitti:Mitä jos minulla on kohta 5 allasta ja kyllästyn niihin? 8O
Varmaan kannataa miettiä onko sinulla yleensä taipumusta "vinksahtaa" asioihin nopeasti ja kyllästyä niihin sitten lähes yhtä äkkiä. Kauankos sinulla on ollut se ensimmäinen allas? Jos se on ollut sinulla ainakin vuoden ja edelleen tunnet olevasi NOIN innostunut niin tuskin kyllästyt kovin äkkiä. Itselläni tuntuu olevan vähän samaa tautia... Tosin ei ole vielä ensimmäistäkään tankkia saatu kotio asti kun on jo laskettu että millonkas siihen seuraavaan olisi varaa. Eli itse seison jarrupolkimella ainakin seuraavan kuukauden ajan... katsoo nyt sitten... Mutta jos ostat nyt vähän isomman tankin tai vähän vielä isomman, niin ehkäpä et saa sitä niin nopeaan täyttymään... :D Silloin sinulla on vasta 2 tankkia... :mrgreen: Jos alkaa tuntua, että pitää vuokrata itselleen uusi asunto, koska altaat ovat vallanneet edellisen on todella syytä huoleen... :mrgreen: (tämä on poikakaverini suuri huoli juuri nyt...) Mutta niin itse tunnet itsesi parhaiten...
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Re: Akvaariokuume

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Lunatic kirjoitti:Voisikohan joku puhua minulle järkeä, tai ainakin yrittää? :roll:
Valkkasit väärän foorumin siihen järjen puhumiseen. :mrgreen: Sukulaistädit ja muut kauhistelijat on paljon parempia jarruja akvaarioiden hankintaan. Kaikkein pahinta on, jos kumppani on ihan yhtä höyrähtänyt vesileikkeihin kuin itse olet. Silloin se jonain päivänä kantaa ikioman altaan (tai kaksi) kämppään, koska "sie et antanut hankkia niitä lehtikaloja tohon sun altaaseen".

Ei, se ei mene ohi. Se vaan kasvaa ja muuttaa muotoaan. Pian niitä altaita on useampi, koska kaikkia mielenkiintoisia kaloja ei voi kasvattaa samassa tankissa. Pitää olla lehtikalojen lemmenpesä, seura-akvaario seurakaloille ynnä kaikille niille, jotka tulevat käytettyjen altaitten kylkiäisinä ja malawiallas tai joku muu (valitse vapaasti, vaihtoehtoja on kyllä) "erikoistuneempi" pikku biotoopin tynkä.

Niin se menee. Kysy vaikka Aqua-Webistä. ;)
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Nykyinen akvaario on ollut vasta joulukuusta asti, mutta oli minulla nuorempana akvaario 6 vuotta. Kiinnostus akvaariomaailmaan on kasvanut valtavasti vuosi vuodelta. Tuon yhden hoitaminen ei vie paljon aikaa, joten toinen olisi mukava lisä. Kaikinpuolin. [;)]

Yleensä en innostu tällä tavalla asioista (paitsi nimenomaan eläimistä ja kasveista), ja ne hoidan kyllä kunnialla alusta loppuun asti. Mutta vähän hirvittää, jos tämä harrastus vaan kasvaa kasvamistaan. Jos vaikka tulisikin muutto eteen, ja sitten olisi monta akvaariota. En usko kyllästyväni, mutta eihän sitä koskaan tiedä mitä elämässä tapahtuu. 8O

Täytynee varmaan tosiaan odotella vielä vähän aikaa ja miettiä kannattaako hankkia toista vai ei. Mutta kun alan näkemään jo uniakin toisesta akvasta. :roll:
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Hanki pois vaan! :D
Mie lupasin miehelle ku tammikuussa laitettiin toinen allas, että enempää ei hankita! Vaan mitä sitä; huomenna taloon tulee sitten kolmas allas! :mrgreen: Pitihän se ostaa, jos saan niitä kimalaispallokaloja jostain hankittua... :P
-uusio-harrastaja-
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Vai järkeä. Heh. Aloitin harrasteen uudelleen hankkimalla 250 ja 54 litraiset altaat. Meni hetki ja huomasin 250 llitraisen vaihtuneen 540 litraiseen, sen lisäksi kämppään on ilmaantunut 128, 105 ja 160 litraiset altaat ja nyt pähkään myykö akvaarioliikkeet sieviä alle 40 litraisia altaita jossa voisi rapusia kasvattaa. Tai miksei 40 litrainenkin menisi, eihän tuo 54 litrainenkaan mikään iso ole. Tai ehkä vielä isompi. Ainahan sitä voi luopua osasta kalusteita.

Mulle on yritetty puhua järkeä vetoamalla sähkölaskuihin, mutta olen selittänyt asian itselleni niin, että ajatella jos mulla olis kiekkoja! Eli kun ei ole, niin ei hätäpäivää... :roll:
"Mä luin jostain..."
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Liityn aikaisempiin mielipiteisiin. I let you hear my story..

Se alkoi 140 litraisella. Se lisääntyi 54 litraisella. Se on päässyt about 1,5 viikkoa sitten 450 litraiseen ja nyt akvaariot pursuaa ulos korvista ja kainaloista. Ainakin vähän aikaa. Tuo 450 litrainen on kyllä sellainen projekti, että luulen ettei ainakaan seuraavaan vuoteen ole kauheaa pakkomiellettä saada uutta allasta.

Ainoa lääke on uusi allas. Tai vanhan altaan uusiminen.

Tuo on aivan totta, että pitäisi olla todella monta allasta että saisi kaikki akvarismin osat täytettyä. Seuraavat olisivat kutakuinkin altaiden päälajit:

Kiekkolämpöinen allas
22-26 lämpöinen trooppinen allas
kylmävesiallas/lammikko
Malawi-allas
murtovesiallas
merivesiallas
lajiallas/biotooppi
(rapuallas)

ja lista jatkuu.. Noillakin on tietysti niin monenlaista alalajia, että huh huh.

Itse olen tullut siihen tulokseen että tämä akvaarioharrastus on eräänlainen.. meri. Ensin se on tyyni, mutta sitten se vie mennessään ja sitten se taas hetkessä tyyntyy riehuakseen vielä voimakkaampana.

En ehdi filosofisoimaan enempää, siskoni kiljuu katsomaan elokuvaa. Thank you.
Elämä on rankkaa.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Ja hei, harrastukseen kuluvia rahoja ei lasketa. ;)
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Re: Akvaariokuume

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Lunatic kirjoitti:Voisikohan joku puhua minulle järkeä, tai ainakin yrittää? :roll:

Olen tässä jo useamman kuukauden halunnut toisen/isomman akvaarion (tai kenties vaikka kuinka monta). Aika ja rahatkin varmaan riittäisivät sen hankkimiseen ja hoitoon, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole mitään järkeä.

Onko tämä ohimenevää vai täytyykö minun todella hankkia lisää altaita, että mieli saa rauhan? Mitä jos minulla on kohta 5 allasta ja kyllästyn niihin? 8O
Itse hankin varovasti ensin 54l, sitten oli jo muutaman kuukauden kuluttua pakko läväyttää 450-litrainen, ja jonkin ajan kuluttua kämppään hiipi myös 160l allas. Vakuuttelin kauan aikaa itselleni, että tuo kolme on maksimi, mutta kun pääsin taas vaihtamaan äitini akvaarion (!) suurempaan ja vähän korjailemaan omienkin kalastoja, taas kutkuttelee idea uudesta altaasta (sitähän ei lasketa, jos se sijaitsisi vaikka työpaikalla [;)] ). Minäkin näen jo unia katkaravuista ja avaimien lemmenpesästä ja ja... 8O

Sen kyllä olen huomannut, että rauha ei suinkaan tule hankkimalla lisää altaita, vaan se menee. Valitettavasti. Mutta jos kerran aika ja rahat riittävät, niin antaa mennä vaan! :mrgreen:
Emsku02
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 15:42, 04.02.2006
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Emsku02 »

Lunatic, pelkäänpä ettei ole ohimenevää :mrgreen: . 7-vuotiaana sain ekan akvan ja siitä saakka ollut toiminnassa vaihtelevasti. Viime syksynä muutin omaan kotiin ja siitä se läksi uudelleen käyntiin, aluksi 100L toiminnassa, sitten piti saada isompi 180L allas ja nyt se jo vaikuttaa järkyttävän pieneltä ja suurempaa 400-500L akvaa olen etsinyt jo kuukauden päivät [;)]. Ja AW:ssä monta kertaa päivässä vierailu ei ainakaan asiaan auta. 8O
enää 180L ja 9kk kääpiöpinseripoju Pena <<3
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Taisin todellakin kysyä aivan vääriltä ihmisiltä. [;)]

Kiitos vaan kannustuksesta. Tuskin täytyy enää kauaa miettiä toisen altaan hankkimista. Kunhan se pysyisi siinä kahdessa. Vähän nämä teidän kokemukset altaiden lisääntymisestä pelottaa. :roll:
AY
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 18:05, 12.02.2006
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja AY »

Ja jos kiinnostus lopahtaa,niin pääseehän niistä altaista eroonkin! [;)]
murmeliotus
Member
Member
Viestit: 360
Liittynyt: 09:46, 06.01.2004
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Jep, akvakuume tulee eikä sitä voi estää :mrgreen: Minulla oli pitkään vain 65L, enkä paljoa akvoista tiennyt kuten tavalliset kultakalat-maljaan-ihmiset. No sitten löysin AW:n ja akvaariot kävivät mielenkiintoisemmiksi. Sitten taloon tulikin 128L, synttärilahjana kun toivoin. Sitten tuli 27L poikasakva milliksille, sitten 47L koska halvalla sai [;)] . No, altaat eivät isoja olleet niin eikun lisää tilaa ja 250L taloon ja siinä samassa sitten 45L sujahti meille. Kirpparilta pyydystin vielä toisen 47L ja nyt sitten muutaman viikon päästä olisi tulossa 140L kun kaverilta saan halvalla :roll: Suunnitteilla olisi nyt sitten myydä toinen 47L, mutta kun ei millään raaskisi kun siitä saisi kivasti katkarapu altaan [;)]
Ja toden totta, akvakuumeeseen auttaa vain akva, eikä tämä kuume välttämättä ikinä lopahda :mrgreen: Tulee vähitellen aika kuumat oltavat :P
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Juuh.. minullahan on tämä kuume ollut jo aiemmin sillion lapsempana ja aikapaljon tuli kavereiden tankkien hoidossa mukana pörrättyä... Omaa en saanut, lisätään listalle: vanhempieni lukuisat mokat.. :twisted: Aika kauan oli haaveena isompanakin ja kirja johon palasin kerta toisensa jälkeen oli hyllyssä oleva vanhakunnon 120 akvaariokalaa. Sitten poikaystävä patisti akvan siivous talkoisiin appivanhemmille, ajatuksella että eiköhän se tuosta tokene kun tajuaa miten paljon työtä on akvan hoidossa... Ei tosiaan toiminut... Oikea käsi oli ollut nanosekunnin akvassa ja mää olin myyty... Nyt oon ainaski viikon verran kahlannu läpi akva kirjoja/nettisivuja/foorumeja + tietty käyny akvaario liikkeessä ihailemassa kasveja, lämmittimiä, suodattimia, mittareita ja kaikkea mitä on eteen sopivasti osunut.... Olen uponnut kaulaanimyöten akvamaniaan.... 8O
Mandinka
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 15:34, 24.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mua naurattaa ihan, miten ihmiset sekoaa akvarismiin. :mrgreen:
"Mä luin jostain..."
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse en keksinyt kesätyörahoille parempaa käyttöä kuin akvaarion, kotiin muutti 160-litrainen. Vähän myöhemmin sitten 40-litrainenkin. 70-litrainen tuli vain karanteeniksi vessaan, avolle olin jo luvannut ettei lisää altaita. 40-litraisen piti muuttaa keittiöstä makuuhuoneen tv-tasolle kunnes tajusin siihen mahtuvan tuon 70-litraisenkin, sinne se tupsahti ja jäi. Sitten tuli 50-litrainen ja 20-litrainen poikasille ja 120-litrainen synnyttäville hammaskarpeille. Suunnitelmissa oli vielä suurempi allas kunnes otin järjen vihdoin käteen (kauanko se siinä pysyy on aivan eri asia :roll: ) ja päätin että isompi saa nyt jäädä koska tästä kämpästä on piakkoin muutettava ja kuka ihme ne altaat täältä pois raahaa...

Itse innostun helposti uusista asioista ja kyllästyn melkein yhtä helposti, mutta akvaarioissa riittää aina jotain kiinnostavaa ja innostavaa puuhaa. Toisaalta pidän rutiinien suorittamisesta ja olen tottunut kantamaan vastuuta elävistä olennoista joten viikottaiset vedenvaihdotkin jaksaa aina suorittaa. Enpä usko että tätä harrastusta tulee lopetettua, ehkä tulee aika jolloin ei näin täysipainoisesti vain jaksa panostaa ja riittää vähempikin määrä akvaarioita.
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Nyt on sitten suunnitelmissa 160-litraisen akvan hankkiminen. Paikka sille on jo varattu (jouduin tekemään aika paljon muutoksia asunnossa). Toivottavasti pian saan sen kotiin asti ja pääsen kypsytyshommiin. Näin tässä nyt vaan kävi, ettei tuo yksi purkki riitä sitten millään tälle tytölle. :mrgreen:
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elme »

^^ Ei, yksi purkki ei riitä millään...

Akvarismi on salakavala sairaus. Se hiippailee kimppuun niin ettei huomaakaan. Ensin hankit yhden akvaarion ja hurahdat ja hurahdat... Selität ihmisille:"Ei, en minä ole riippuvainen, pystyn lopettamaan koska haluan" ja oikeasti uskot siihen. Kymmenen vuoden päästä heräät ja sinulla on seitsemän akvaa, ja vielä pitäisi saada ainakin rapuaario ja pallokala-allas ja tanganjika-allas. Kaikkein pahinta on, että olet tyytyväinen. Seuraavaksi heität sohvan, sängyn, jääkaapin ja aviomiehen ulos parvekkeelta tehdäksesi tilaa 4000-litraiselle itämeribiotoopille. :roll:
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Elme kirjoitti:
Akvarismi on salakavala sairaus.
Ah, viisauden sanoja.
Miksi, oi miksi valitsin akvaarion enkä jotain aneemista kiinankellosammakkoa? Mihin jäi se ajatus kilpikonnasta? Äiti sanoi, että kilpikonna on niin kallis (itse eläin about 600 €), että ei voida hankkia. Nyt ostettiin allaspaketti, joka maksoi yli tonnin. Ihmisiä pitäisi varoittaa akvarismin petollisuudesta.

Lapsi (viattomasti): "Äiti, saanko akvaarion?"

Äiti miettii: Onhan siitä vähemmän vaivaa kun esim. koirasta.

"Miksipä ei?"

Ja se on menoa se.
Elämä on rankkaa.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Voi kun saisinkin lisää altaita! Mieli tekee kolmea lisää, kaksi jo VAAN on. Ukko pitää saada vaan eka pehmeämään...Kuinka sen teen oi minulle se kertokaa. Mies vaan haluaisi niitä jättikotiloita, mitä lie ovat nimeltään. Ne sellaiset jotka asustaa terraariossa. Yäk..Mä haluan malawi altaan, miekkapyrstö altaan ja ihanan olmi salamanterin,"tän perään paljon sydämmiä!"
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

marjo77 kirjoitti:Ukko pitää saada vaan eka pehmeämään...Kuinka sen teen oi minulle se kertokaa.
Jos miestä ei saa aivopestyä akvarismin sairastajaksi niin aina voi yrittää kaupantekoa. "Sie saat niitä kotiloita, jos mie saan malawialtaan/miekkapyrstöjä/olmin"
cattipisces
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 19:39, 07.02.2006
Paikkakunta: Vantaa / HAS

Viesti Kirjoittaja cattipisces »

Tytti, juurikin noin ! ;) " no jos mä nyt ottaisin kuitenkin tän, kattele sä sitten sitä...( jotain tietsikaromua esmes )" :mrgreen: Tosin meillä se hyvä, että mieskin on osin hurahtanut akvoihin, tietää suodatustekniikoistakin yms. teknisistä laitteista paaaljon enemmän kuin minä.

Eihän tässä voi kuin laulaa samaa laulua muiden kanssa. Mukanaan se vie ja saattaa välillä hellittää...tai sitten ei. Oman ekan altaani sain vuonna -80 ja siitä eteenpäin enemmän ja vähemmän ollut altaita, välillä oli jokunen vuosi että ainut olemassa oleva allas oli kellarissa. Mutta ei se näköjään koskaan kokonaan hellitä kun on kerran akva-kääpänen purassut. :)
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Jooo voisi apua kaivata täälläkin..Rahaa ei ole senttiäkään, muutto pitäisi olla edessä kk päästä ja töistä ei oo tietoakaan, mutta ajattelin ostaa semmosen n. 400l. akvaarion. Oon eläinkaupassa vähän käynyt hieromassa kauppoja semmosesta paketista.
Niin ja sitten tuo meidän kotona oleva 128l. muuttaa mulle muuton yhteydessä, ja sitten täytyy hommata maatiaispartiksille kasvatuslallas eli semmoset n.60l.

Ai niin, ja olen tekemässä koulussa vanhasta matkaTVstä semmosta 15l. kasviakvaariota. Eli siis yks kaks mulla onkin neljä pyttyä 8O :mrgreen: Hehee..Uubiduubi..Muistinhan mainita ettei ole ylimääräistä rahaa, eikä oikeastaan niinkun tilaakaan vielä..
*laa la laa*
Lunatic
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 14:36, 18.12.2005

Viesti Kirjoittaja Lunatic »

Tittis kirjoitti:Muistinhan mainita ettei ole ylimääräistä rahaa, eikä oikeastaan niinkun tilaakaan vielä..
Heh, sitten pitää vaan luopua muista mitättömistä asioista, että saa tärkeimmän (=akvaarion). Rahaa saa vaikka paastoamalla pari kuukautta ja tilaa saa luopumalla sängystä. [;)]
pauge75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 00:46, 06.12.2002
Paikkakunta: Pori, Turku

Viesti Kirjoittaja pauge75 »

Mulla on kanssa jo ennestään (800l) pian tulossa, (nyt fisut 550l laina-akvassa muuton vuoksi) sitten on 240l, 120l, 100l ja 40l ja tänään juuri pehmitin miestäni, että kun saan "edullisesti" yhden kivan altaan niin saanhan sen.. tämä on pahan laatuista sairautta ja taas vannoin että viimiseksi jää :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”