Demasoni kuollut (Apua nopeasti!!)

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
csick
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 16:30, 06.02.2006
Paikkakunta: Tampere

Demasoni kuollut (Apua nopeasti!!)

Viesti Kirjoittaja csick »

Yksi demasoneistani oli kuollut eilisen aikana kun olin poissa kotoa..

Lähes kaikilla demasoneilla on tummentumia ensimmäisten raitojen välissä (päästä päin lukien) ja myös mahassa... ne uivat myös jotenkin vinottain..

Kyseessä uusi (mutta kunnolla kypsynyt) akvaario ja kalat myös uusia (n. 2 viikkoa sitten tulleita).. Vesiarvot kunnossa..

Mikä tauti voisi olla kyseessä ja mikä avuksi??

Kiitos!!
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Onko samantyyppisiä oireita kun tässä?

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=66913
csick
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 16:30, 06.02.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja csick »

on samanlaisia oireita .. ja olen axun kanssa pohtinut asiaa, mutta emme saaneet selvyyttä oireisiin...

Voisikohan kyseessä olla pelkkä stressi??
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Mulla on kaatunut muutama demasoni äskettäin. Tuntuu oudolta kun kalakuolemia ei ole ollut pariin vuoteen. Ja vain demasoneissa. L. caeruleus, M.estherae ja Ps.socolofi ovat kunnossa samassa altaassa. Heti tuli mieleen, olisko lajin sisäisistä aggressiosta johtuvaa, mutta silloin noista turvaan siirretyistä kaloista luulis ainakin osan paranevan. Ei ole käynyt vaan näin. No, pitää katella tarkemmin allasta ja tehdä jotain jos näyttää kokonaan homma leviävän käsiin. Mitään ei ole vedessä vikaa kemiallisesti ja kalat näyttää hyvin voivilta noita muutamaa lukuunottamatta.

Näitä vastaavia tapauksia oon muiltakin kuullut joskus altaista, joissa kaikki pitäis olla hyvässä kunnossa. Eikä ole päästy mihinkään johtopäätökseen. Noi demasonit (n. 20 kpl) olivat vuoden päivät sata litrasessa altaassa ja kaikki voivat hyvin siellä. Nyt muutaman kuukauden 600 litrasessa ja harvennusta on tullut kolmen yksilön verran ja pari on heikossa hapessa.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

csick, voi harmi!

Minulla ne molemmat kalat ovat parantuneet sen verran, että ne syövät nykyään OK. Sen sijaan nyt on sitten vuorossa eri lajin edustaja, joka on huonossa hapessa. Sama homma kuin aiemmin näillä kahdella demasonilla.

Kalojen kyljissä olevat tummentumat ovat toiselta demasonilta lähteneet, mutta toisella ne ovat yhä. Lisäksi kalat ovat TODELLA laihoja ja arkoja, vaikka syömälakko onkin nyt loppunut.

Akvaarioliike ei osannut sanoa mistä johtuu, mutta sain jotain tulehduslääkettä, jota käytin "varmuuden vuoksi" nyt sitten muutaman päivän. Lisäksi altaasta poistettiin kaikki laavakivet, luonnonkivet ja vesi vaihdettiin. Järjestelin kivikasat myös uusiksi, jotta reviirit menivät hetkeksi uusiksi.

Laavakivistä akvaarioliikkeessä sanottiin, että joidenkin valmistajien kivistä liukenee metalleja veteen ja niitä ei kannattaisi käyttää. Erityisesti pitää kuulemma varoa laavakiviä, mitkä ovat punaisia, kimaltelevia tai niissä on paljon sulanutta sileää pintaa. Noh, nyt olen laittanut ne laavakivet sitten poikasaltaaseen kun sinne ei ollut kiviä mistään. Katotaan miten poikasten käy.. :/

Mitähän tuo tummentuma voi olla? Joku pidempään harrastanut varmaan pystyisi sanomaan, näyttääkö se tappelun jäljelle (mustelma tms.)?

Tähän viestiketjuun tosiaan laitoin kuvan, jossa kalan kyljessä näkyy tuo tummentuma jonkin verran:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=66913

Itsekin epäilin väkivaltaa syylliseksi, koska tämä vaiva näkyy ainoastaan akvaarion pienimmillä kaloilla. Suurimmat kalat ovat minulla OK. Nuo sairastaneet kalat tuntuvat myös kasvaneen paljon hitaammin kuin muut. Muut samaan aikaan hankitut ovat about 6-7 senttiä ja nuo ehkä alle 4...
wauweli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 215
Liittynyt: 19:43, 08.03.2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja wauweli »

Täytyypä minunkin rueta tarkkailemaan omia demasoneja. Tuossa huomasin että kasvettuaan alkio aikamoinen jahtaus ympäri allasta, mutta ainakin toistaiseksi kalaset voivat hyvin.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Tässä vielä tämä uusi kipeä kala ja samaan aikaan ostettu lajikumppani. Kuvat on skaalattu siten, että kalat ovat oikean kokoisia suhteessa toisiinsa. Ostohetkellä kuukausi sitten molemmat olivat saman kokoisia.

Eli toinen on siis kitukasvuinen, tummempi ja "likaisempi" väriltään ja pyrstöstä puuttuu pala. Tälläkin on kyljessä tummentuma, mutta se ei ole ihan saman näköinen kuin demasoneilla oli. Niiden tummentuma näytti enemmän "mustelmalta".

Kuva
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Wauweli, minun vastasyntyneet demasonipoikaset näykkivät tuolla jo toisiaan samaan malliin kuin isotkin... :mrgreen: saa nähdä moniko niistä jää tuon höykytyksen jälkeen henkiin.. :?
Maikki T
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 20:01, 23.08.2003
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja Maikki T »

Minullakin kävi surullisesti, kun kolme demasonia lähti pilvenreunalle parin viikon aikana niiden uuteen kotiin saapumisen jälkeen. Kaikki piti olla ok. Muut kalat voivat hyvin, mutta näistä silmäteristäni kolme vain kuoli. Yksitellen ja aika nopeasti kävi kuolema. Ei mitään ulkoisia merkkejä. Joko stressi tai mysteerio. Ja kaikki kolme olivat todella hyväkuntoisia. :cry:

Mutta jospa tässä uskaltaisi hankkia kohta uusia sijaan... :roll:
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Mulla näyttää akvaariossa olevan aina yksi tai kaksi huonokuntoista yksilöä. Tähän asti kuolleiden lukumäärä (vuoden alusta) on yksi - ja se kuoli 10 tunnin sisällä siitä kun pääsi uuteen akvaarioon. Muut ovat aina parantuneet.

Nyt on tuolla demasoni-äitee huonossa hapessa. Teki poikasakvaarioon 12kpl uusia demasoneja. Siitäkin huolimatta toivon äidin säilyvän hengissä. Ei syö mitään, vaikka se on siirretty takaisin isoon altaaseen ja poikaset ovat muualla... :(
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Pahanilmanlintuna tässä ei voi olla sanomatta, että oireet ovat hyvin samanlaiset kuin sateenkaarikaloilla tubin iskiessä. Muutama laji kehittää noita tummia läiskiä, jotkut saavat tumman raidan tai jopa puolet ruumiista muuttuu tummaksi...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Joo-o. Todella lohdutonta kuultavaa. Kaupassa kun olin kaloja ostamassa, niin myyjä nosti akvaarion pohjalta ensi alkuun kaksi kuollutta kalaa veks. Sitten sain 7kpl sieltä akvaariosta tosiaan sellaisia ruipeloita kaloja. Niistä yksi kuukahti tosiaan heti ja nyt tuo yksi on jäänyt erittäin kitukasvuiseksi. Muut 5kpl ovat pulskassa ja hyvässä kunnossa.

Samalla kertaa ostin myös akvaarioliikkeen toisesta altaasta kaksi demasonia. Näillä molemmilla on ne tummentumat ja ne olivat jokin aika sitten todella huonossa kunnossa. Nyt tosin elämä näyttää voittaneen, vaikka tummentumat ovat nähtävissä hyvin toisesta kalasta yhä.

Nyt on sitten tosiaan sen emon vuoro sairastella.

Jos kyseessä on tubi, niin voiko se parantua hetkellisesti vaikka tauti kalaan jäisikin piilevänä?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Oonko mä nähnyt unta, vai muistelenko väärin, mutta mun mielestä joku oli eelassa tutkituttanut tällaisilla oireilla kuolleen malawin, eikä tubia ainakaan löytynyt..?? :roll:
Maisku
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 19:06, 25.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisku »

Joo, se olin minä. :) Ekan näytteen kohdalla oli vahva tubiepäily, mutta tubia ei löydetty. Vein sitten toisen demasonin tutkittavaksi ja siitä varmistui, ettei kaloillani ole tuberkuloosia. Kuolemien syy ei kuitenkaan selvinnyt, ehdottivat syyksi jotakin myrkytystä tai hapen puutetta. Elinmuutokset vain viittasivat kovasti tubiin. Kaikki demasonit siis kuolivat ilman ulkoisia oireita. Lopettivat vaan syömisen. Muut kalat sen sijaan ovat koko tämän ajan voineet mainiosti. Sen olen päättänyt, etten demasoneja enää ota..
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Minultakin kuolivat aikoinaan kaikki demasonit parissa viikossa. Sen jälkeen en ole demasoneja hankkinut.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

hmm.. outo homma kyllä sitten noiden demasonien kanssa... se tubi nyt minullakin tuli mieleen, mutta toisaalta omat demasonini tervehtyivät.

Toisaalta tummentumia on kyllä neljällä kalalla 24:stä ja näistä kaksi on demasoneja ja kaksi jotain hajomaylandi tms. Jos kyseessä on joku tarttuva tauti, niin tiedän kyllä aika varmasti, että nuo edellä mainitut sen ovat siinä tapauksessa altaaseen tuoneet.

Ihmettelen myös edelleen sitä, että yksi noista hajomaylandi-naaraista jäi puolet pienemmäksi kuin lajitoverinsa. Se on juuri sellainen kyljet tummana oleva ruipelo. Syö kyllä, mutta ei kasva eikä liho. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”