Huonekasveja akvaarioon (Oli: Murattia akvaarioon)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malipu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:25, 10.01.2006

Huonekasveja akvaarioon (Oli: Murattia akvaarioon)

Viesti Kirjoittaja malipu »

Joo ja katsoin jo haun kautta aiheesta, mutten löytänyt suoraa vastausta siihen onko turvallista laittaa murattia akvaarion reunaan ulkopuolelle. Eli siis silleen että juuret olisivat akvaariovedessä ja itse muratti ois sit ulkopuolella. Kun murattihan on myrkyllinen, joten tuleeko siitä akvaan myrkkyjä vai ei. Onko joku kokeillut miten toimii?
jossuliini
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 20:19, 09.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Hei!

En ole kokeillut murattia vesiviljelyssä mutta yleisesti ottaen se on kuivan maan kasvi, joka varsinkin talvisin viihtyy viileässä (näin etelässä se saattaisi jopa talvehtia ulkona). Eli siis muratti pitää siitä, että sen multa kuivaa välillä jopa kokonaan, vaikka paahteesta se ei välitä. Näillä tiedoin en osaa sanoa kuinka hyvin se viihtyisi akvaarion reunalla. Mutta kun en ole kokeillut, enpä sano mitään varmaksi!
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Mulla on ollut murattia akvaariossa ja oikein hyvin menestyi eivätkä kalatkaan siihen kuolleet...
malipu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 18:25, 10.01.2006

Viesti Kirjoittaja malipu »

OK! Kiitti tiedoista! kokeilempa minäkin. Minä sain kukka-asetelman lahjaksi, johon oli tökitty muratin oksia,joten koitan kasvattaa oksat nyt akvassa. Niissä ei ole juuria,joten aattelin työntää oksien päät akvaan. Jos se sit kasvattais ne juuretkin. Jos ne ei sitten menesty akvan reunalla niin siirrän ne ruukkuun kasvamaan. :) :D
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ne oksat on varmaan ihan kuivuneet jo katkaisukohdalta, ettei sieltä voi mennä mitään kasvin nesteitä altaaseen? Kun ne on ainakin ihmiselle ärsyttäviä, tietty voivat olla ihan vaarattomia kaloille.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Mulla oli murattia joskus altaan takareunalla vedenrajaan kasvamaan kötöstettynä. Homehtui mokoma.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

ParratonMonni kirjoitti:Ne oksat on varmaan ihan kuivuneet jo katkaisukohdalta, ettei sieltä voi mennä mitään kasvin nesteitä altaaseen? Kun ne on ainakin ihmiselle ärsyttäviä, tietty voivat olla ihan vaarattomia kaloille.
Murattia en kyllä välttämättä akvaariooni laittaisi, juuri tuon myrkyllisyyden/ärsyttävyyden takia.
Mutta hyvä keino estää näiden tuoreiden kasvinoksien "vuotaminen" akvaarioon on laittaa kasvi ensin pariksi päiväksi vesilasiin juurtumaan, nestevirta kerkeää tyrehtyä ennen altaaseen tuontia. [;)]
scareface
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 07:54, 27.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja scareface »

Onko kukaan kokeillut murattia ihan vedenalla??

Eli kokonaan vedenalla, ei pelkästään juuret?
Mimos
Member
Member
Viestit: 473
Liittynyt: 15:24, 19.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kausala, Iitti

Viesti Kirjoittaja Mimos »

scareface kirjoitti:Onko kukaan kokeillut murattia ihan vedenalla??

Eli kokonaan vedenalla, ei pelkästään juuret?
Nehän mätänee jos ei ole jostain kosteista oloista peräsin kasvi.
To be a rock and not to roll.
mollylady
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1084
Liittynyt: 01:30, 03.09.2006
Paikkakunta: pks

Viesti Kirjoittaja mollylady »

No enpä ole kokeillut, mutta sen myrkyllisyyden takia + että huonekasvit tuppaa muutamassa kuukaudessa veden alla asuessaan mätänemään, en kyllä kokeilisikaan.
I'm #1 so why try harder?
scareface
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 07:54, 27.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja scareface »

Itse olen kokeillut kultaköynnöstä kokonaan vedenalla ja ei kyllä mädäntynyt. Kasvoi hienosti :D

Mietin tuota murattia, jos ei ole myrkystä ollut haittaa vaikka juuret vain vedessä. Niin eikö silti myrkkyä menisi juurien/ sen osan mikä vedessä, kautta kaloillekkin.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Viesti Kirjoittaja en »

scareface kirjoitti:Itse olen kokeillut kultaköynnöstä kokonaan vedenalla ja ei kyllä mädäntynyt. Kasvoi hienosti :D
Kuinka kauan kasvoi veden alla?
scareface
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 07:54, 27.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja scareface »

Kasvoi hyvin, pituutta tuli lisää. Lisäksi juurtui tosi nopeasti :)
Kalat säilyivät hengissä, ei mitään ongelmia.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Niin varmasti kasvoi, mutta kuinka kauan se siellä sinulla oli scareface kasvamassa?
Moni huonekasvi, kuten useimmat rönsyt, hienohelma, kultaköynnös etc. viihtyvät jonkin aikaa myös veden alla, mutta alkavat hiljalleen sulaa/kuolla pois. Mainitsemasi kultaköynnös on luonnostaan kosteammasta ilmasta pitävä lajike, joka kyllä käyttää varmastikin saatavilla olevan veden hyväkseen.
scareface
Junior Member
Junior Member
Viestit: 111
Liittynyt: 07:54, 27.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja scareface »

Kultaköynnös eleli n puolisen vuotta. Oli elossa kyllä kun otin pois. Vaihdoin sisustusta ja kasvistoa uusiksi, siksi otin pois.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Omassa altaassani näköjään suunnittelee kultaköynnös parhaillaan sukeltamista. :) Se on venähtänyt alas mattosuodattimen päältä, ja pari uusinta lehteä on jo veden alla, juuret melkein 35 cm korkean altaan pohjahiekassa. Katsotaan, kuinka se alkaa viihtyä vedessä.
Onhan osa akvaariokasveista muutenkin luonnossa myös osittain tai kokonaan maalla viihtyviä lajeja, muistaakseni ainakin konnanputki ja monet miekkakasvit, ja maalla kasvava puutarhakasvi suikeroalpi viihtyy mainiosti veden alla akvaariossa. Vaikuttaisi, että tuo kasvien jyrkkä jaottelu vesi- ja maakasveihin on aika keinotekoinen. [;)]

Murattia olen myös ajatellut kokeilla vesiviljelyyn, kun löysin kotona käydessäni pihalta pari parvekelaatikollista sitä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”