Mistä tämä vannekirjoahven tulee?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
JakezDaniel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 22:47, 07.03.2006
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Mistä tämä vannekirjoahven tulee?

Viesti Kirjoittaja JakezDaniel »

Moi,

Olen ihan uusi tässä web keskustelussa.

Onko teillä tietoja tästä kalasta (kasvatus-historia Suomessa, mistä alueesta alkuperäiset tulevat...)?

Vannekirjoahven ostettu Suomessa. En ole löyttänyt vastavia nettissä.

Tässä kuvia:
Kuva

Kuva

Kiitoksia
Jakez
530l
260l
JakezDaniel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 22:47, 07.03.2006
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JakezDaniel »

Kysyn tätä, kun kalojen myyjä oli kertonut joskus, että nuo ovat todennäköisesti jälkeläiset ainoasta parista, joka on joskus ollut pohjoismaissa.

Kun Ranskan keskusteluissa kysyn, ne ihmettelevat, mistä semmoinen kaunis kala tulee... ja minäkin :mrgreen:
Jakez
530l
260l
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Mistä olet nuo ahvenasi ostanut?
Minulla on ollut pariskunta noita samoja Vanteita. Heros severuksina ne minulle myytiin mutta niitä ne eivät ole koska eivät ole suuhautojia vaan avokutijoita. Eli Heros sp. kai riittää lajiksi

Kuva

Myös poikasia olen kasvattanut muutaman sata. Poikasia on myynnissä ainakin NL-aqua:ssa http://www.nl-aqua.com


Kuva
JakezDaniel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 22:47, 07.03.2006
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JakezDaniel »

Heros severus on tosi harvinainen liikkeessä.
Meidän kalat ovat Heros efasciatus minun tutkimusten muka.

Katso kuvat niistä sivuista: http://aquarium.discus.chez-alice.fr/menu.htm

Vannekirjoahvenet löytyy monista paikoista Etelä-Amerikassa ja värit muuttuvat paikasta toiseen.

Sinisiä kaloja löytyy Ranskan Guyanasta, mutta tuntijoita epäilevät, että minun kalat tulisivat muualta: Peru tai Ecuador. Sinun kalat ovat eri näköisiä, efasciatus kyllä, mutta muualta.

Minun kalat ovat olleet ostetut Black Bull liikkeestä Lahdessa.
Jakez
530l
260l
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

H. efasciatus se mitä todennäköisimmin on, niitä kaupoissa on pääsääntöisesti tarjolla. Kaikkein 'vedenpitävin' määritys voisi ehkä kuitenkin olla Heros sp, silloin ei ainakaan mene pieleenmenneen arvauksen puolelle... :) Omat kaksi naarasvannettani muistuttavat kovasti kuvissa olevia fisuja, ja omien eväkkäideni suhteen olen juuri tällä Heros sp/todennäköinen efasciatus-linjalla.
"It's an addiction and it can't be fixed"
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Juuripa niin. Koitin omiani joskus määrittää ihan tosissaan ja melko epätoivoista on.

Heros efasciatus /Heros appendiculatus / Heros aff. appendiculatus / Heros cf.fasciatus / Heros severus / Heros sp. "Barth" (von der Firma Barth in Dessau) Heros sp. "Ekuador"/ Heros sp. "Französisch-Guyana"/ Heros sp. "Tapajos"/ Heros sp. "Tschechien"

sellainen soppa nuo että parempi vain sanoa Heros sp. :mrgreen:
JakezDaniel
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 22:47, 07.03.2006
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JakezDaniel »

Tigeri kirjoitti:Juuripa niin. Koitin omiani joskus määrittää ihan tosissaan ja melko epätoivoista on.

Heros efasciatus /Heros appendiculatus / Heros aff. appendiculatus / Heros cf.fasciatus / Heros severus / Heros sp. "Barth" (von der Firma Barth in Dessau) Heros sp. "Ekuador"/ Heros sp. "Französisch-Guyana"/ Heros sp. "Tapajos"/ Heros sp. "Tschechien"

sellainen soppa nuo että parempi vain sanoa Heros sp. :mrgreen:
Heros appendiculatus on myös heros efasciatus :mrgreen:
On vielä olemassa Heros notatus joka on ihan eri kala:
Kuva

Sen takia olisi minun puolesta ihan hyvää kirjoittaa: Heros efasciatus sp Peru tai Heros efasciatus sp Rankan Guyana

Ja sen takia, haluaisin tietää, mistä minun kalat ovat kotoisin :D
Jakez
530l
260l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”