CO2-määrä akvaariossani

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

LilChick
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 12:45, 06.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

CO2-määrä akvaariossani

Viesti Kirjoittaja LilChick »

Heippa,

olen kyllä tuolla searchilla koittanut etsiä, mutta en löytänyt kuin yhden linkin johonkin hiilidioksidimääritystaulukkoon, joka ei ainakaan mulla mennyt kuin ilmotukseen, ettei sivua löydy. Voisiko joku postata jonkin toisen hiilaritaulukon linkin tai mun tiedoista päätellä, täytyykö hiilaria lisätä.

Eli

pH 6,8
Karbokovuus 0
Kokonaiskovuus >6
Nitraatti 25
Nitriitti 0

Lämpötila 26

Ammeen koko 250L ja kaloja on about 20. Veden vaihtoa teen 1/2 n. joka toinen viikko. Kasvit (miekkakasveja, vesisaniaista, vesitähdikkiä, karvalehteä) kasvaa ihan hyvin, mutta hieman tummanvihreää tiukassa olevaa levää on ilmaantunut keihäslehtien pinnoille.

Lannoitusta olen laittanut tabuina miekkakasveille ja Flora Pridea veteen aina veden vaihdon yhteydessä.

Valaistus on loisteputkijutska, jossa kaks 30 wattista putkea. Toinen on aquastar ja toinen kasvilamppu.

Etsiskelin sellaista valmista hiilarilevitintä, mutta ne kaikki on joillekin pienemmille altaille, enkä jaksa kyllä kiljupulloa ruveta tekemään. Mutta niin, kysymys kuuluukin, onkohan tuolla kauhea hiilarivaje?
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Re: CO2-määrä akvaariossani

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Hiilidioksidin lisäys tekisi varmaan hyvää kasveille. Levien kasvu altaassa liittyy yleensä kasvien kasvuun - mitä paremmin kasvit kasvavat (käyttävät ravinteita vedestä), sitä huonommin levät pärjäävät.
Hyväksi olen havainnut Tunzen aktiivilevittimen 260-litraisessani. Laite mainostaa kapasiteetikseen hiilidioksidin levityksen jopa 1000 litraan saakka. Mm. akvaarioon.fi myy tätä.

Se itse hiilidioksidi tietysti pitää saada ensin jostain, voihan sitä toki sijoittaa pari sataa euroa "kunnon vermeisiin" tai nähdä 5min vaiva pari kertaa kuussa ja maksaa lystistä reilusti alle 10e/vuosi.

Siltä varalta että kiljupullo vielä häivähtää mielessä, tässä käyttämäni helppo ohje:

- "ilmapumpun letkua" tarpeen mukaan
- 1½l limupullo
- öljynsuodatin, joka tässä tapauksessa toimii tiiviinä läpivientinä (=tärkeää! tässä tiivistelyssä minulla meinasi mennä hermo ennen neuvoa suodattimesta) pullon korkin läpi (löytyy esim. täältä)

Korkkiin reikä porakoneella/puukonterällä tms. Läpivienti paikoilleen. Letku läpivientiin. Letkun toinen pää altaassa olevaan levittimeen.
-> Koneisto on valmis.

Kilju:

- 9dl kädenlämpöistä vettä
- 1/10 tuorehiivapalasta
- 1½-2dl hienoa sokeria
- 1½tl ruokasoodaa

Liuota ainekset tasaiseksi litkuksi, asenna korkki ja sijoita pullo lämpimään paikkaan, esim. lampun päälle tai patterin kylkeen (muista takaiskuventtiili jos pullo on vedenpinnan tason alapuolella).

Ja niin se homma toimii. Itse vaihdan litkun kahden viikon välein tai joskus harvemminkin. Tällä hetkellä astiana toimii 3 litran mehutönikkä.
LilChick
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 12:45, 06.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja LilChick »

Okei, kiitos ohjeesta! Tossa oli hyvä juttu toi tiivistysosa. Sitä mä täs just pähkäilinkin, että taitais mennä tiivistämiseen hermot ja sitä rataa... Käynpä kattomassa sitä levitinosaa tuolla osoitteessa. Toivottavasti ei ole mikään kallis. Ne pienempiinkin altaisiin olevat maksoivat ihan liikaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: CO2-määrä akvaariossani

Viesti Kirjoittaja millia »

LilChick kirjoitti: olen kyllä tuolla searchilla koittanut etsiä, mutta en löytänyt kuin yhden linkin johonkin hiilidioksidimääritystaulukkoon, joka ei ainakaan mulla mennyt kuin ilmotukseen, ettei sivua löydy. Voisiko joku postata jonkin toisen hiilaritaulukon linkin tai mun tiedoista päätellä, täytyykö hiilaria lisätä.
Se oli varmaan Dennerlen sivuille. Siellä oli pitkään ilmoitus englanninkielisestä sivusta, että remontissa. Nyt siellä ei näy jälkeäkään siitä.

Tässä kuitenkin linkki saksankieliseen CO2-taulukkoon.
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

LilChick kirjoitti:Okei, kiitos ohjeesta! Tossa oli hyvä juttu toi tiivistysosa. Sitä mä täs just pähkäilinkin, että taitais mennä tiivistämiseen hermot ja sitä rataa... Käynpä kattomassa sitä levitinosaa tuolla osoitteessa. Toivottavasti ei ole mikään kallis. Ne pienempiinkin altaisiin olevat maksoivat ihan liikaa.
26,95e on tuolla nettikaupassa Tunzen levitin, ei mielestäni kiskontaa kun Tunzen sivuilla suositushinnaksi on annettu 25,90e. Monenlaista levitinräpellystä (passiivinen kaasukello, ilmastinkivi, sisäsuodattimen diffuusori, itse tehty aktiivinen levitin..) kokeilleena sanon vain että itselläni tämä on toiminut parhaiten. :) Tietty pitää välillä puhdistaa pumppua niinkuin kaikkia akvaarion pumppuja.
cordo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 17:51, 10.11.2005
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Jatketaan tähän. Mulla on nyt ollut muutaman päivän pullo käymässä ja kokoajan tasaiseen tahtiin kuplia tulee sieltä. Tällä hetkellä tulee hiilari ilmastikiven läpi. Miten on liukeneeko sitä veteen kun kuplat näyttää menevän suoraan siitä pintaan?
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Lisäsin tänään kiljupullon reseptini ja ohjeet kotisivuilleni, siellä lisää myös levittimistä. Sivut aukeaa joskus aika hitaasti...

http://www.freewebs.com/liinanen/hiilid ... evitys.htm
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

cordo kirjoitti:Jatketaan tähän. Mulla on nyt ollut muutaman päivän pullo käymässä ja kokoajan tasaiseen tahtiin kuplia tulee sieltä. Tällä hetkellä tulee hiilari ilmastikiven läpi. Miten on liukeneeko sitä veteen kun kuplat näyttää menevän suoraan siitä pintaan?
Osa liukenee, pinnalle päätyvät kuplat haihtuvat ilmaan. Mitä pienemmät kuplat, sitä paremmin liukenee. Ilmastinkivi ei ole kovin tehokas levitin.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Minä kysyn tyhmänä tuosta Tunzen levittimestä sellaista, että saako sen kehysakvaarioon kiinni? [:I] Itse en oikein saanut selkoa tuosta kuvasta (huono näkö? [;)]) Juuri tilasin tuolta akirpapin laittamasta linkistä läpiviennit ja pitäisi rakennella kiljusysteemi. Letkut ja läpivienti tosin vielä hankkimatta mutta nyt siis tuota levitinta mietin.. Ensiksi ajattelin ilmastinkiveä mutta monet ovat sitä haukkuneet :?
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

SP kirjoitti:Minä kysyn tyhmänä tuosta Tunzen levittimestä sellaista, että saako sen kehysakvaarioon kiinni? [:I] Itse en oikein saanut selkoa tuosta kuvasta (huono näkö? [;)]) Juuri tilasin tuolta akirpapin laittamasta linkistä läpiviennit ja pitäisi rakennella kiljusysteemi. Letkut ja läpivienti tosin vielä hankkimatta mutta nyt siis tuota levitinta mietin.. Ensiksi ajattelin ilmastinkiveä mutta monet ovat sitä haukkuneet :?
Saa. Itsellänikin on kehysaltaassa. Laitteen yläosa kiristetään ruuveilla kiinni kehykseen ja alaosassa on imukuppi.

Omat kokemukseni levittimistä (kaikki kiljupullon perässä):

Ilmastinkivi:
- 120l ei erityistä kasvun edistymistä kuin ehkä lähimmissä kasveissa

Tetran levitin (CO2 depot tms. paketista)
- 120-litraisessa edisti kasvua mutta ei tuntunut riittävältä, ei erityistä kuplintaa
- 40-litraisessa saa kaikki kasvit kuplimaan

Sisäsuodattimen diffuusori:
- 120l edisti kasvua ja jopa hieman kuplintaa
- 260l sama kuin yllä (tehokkaampi sisäsuodatin)

Tunzen aktiivilevitin:
- iltasella tasaista kuplintaa kasveissa, ei tosin yhtä kiivasta kuin Tetran levittimellä 40-litraisessa (huomioi että 40l on hyvin pieni pintavirtaus ja vesimäärä on pieni, 260l vilkas pintavirtaus)

Itse tehty aktiivilevitin (sama periaate kuin Tunzen kamppeessa):
- kohtalaiset tulokset 260l, tosin tässä oli varmasti omissa nikkarin taidoissa puutteita :mrgreen:
LilChick
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 12:45, 06.10.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja LilChick »

Vaude, kiitos hyvistä vinkeistä!

Olen juuri tuollaisia tuotteiden hyödyllisyyden vertailuja kaivannutkin. Kävin myöskin e.m. saksalaisella co2-saitilla ja kyllähän tuolla taitaa olla aika vähän hiilidioksidia, tuolla ammeessa. Toi Tunze vaikuttaa kaikista järkevimmältä vaihtoehdolta, kun en niitä Tetrankaan levittimiä viitsisi kolmea kappaletta laittaa. Muutenkin jo tavaraa tuolla sammiossa.

Noh, kattellaan, jospa sitten laittaisin kiljua tulemaan... :)

ps. pakko laittaa tähän yks huvittava tapaus aiheesta kiljupullo. Olin yhdessä ihan hyvämaineisessa liikkeessä ja päätin tiedustella yhdeltä myyjistä, olisiko hänellä mitään hyviä ehdotuksia hiilaripulmaani. Kysyin ystävällisesti jotenkin näin: Anteeksi, onko teillä muita hiilidioksidilevittimiä kuin tuo Tetran? Riittääkö se ainoastaan alle sataan litraan? Olisiko mitään ideaa 250-litraiseen altaaseen, kun en viitisisi ruveta kiljua keittelemään? Vastaus kärttyisesti: Ei ole muuta ku mitä hyllyssä ja mä olen absolutisti, nii en tosta kiljusta tiedä!

Arvatkaa oliko pokassa pitelemistä! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Aika paha! :mrgreen: Eikö kansilasitkaan haittaa sitä kiinnitysjuttua? Mulla on 112-litranen amme ja tuntuu että se nurkka josta tekniikan johdot menee on aika täynnä. Tämän lisäksi on vain yksi avoin nurkka josta annan ruokaa. Tosin tuo Tunzen levitin kuulostaa kyllä parhaalta vaihtoehdolta. [;)]
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

LilChick kirjoitti: ps. pakko laittaa tähän yks huvittava tapaus aiheesta kiljupullo. ...
Kyllä on tosiaan kaikenlaisia katseita saanut kysellessään läpivientejä kiljupulloihin, surviaisen toukkia akvaariokaloille rautakaupasta, suolahappoa apteekista.. :mrgreen:
SP kirjoitti:Eikö kansilasitkaan haittaa sitä kiinnitysjuttua?
Hm, kansilasit kyllä haittaavat. Luulisi kyllä pysyvän kahdella imukupillakin (muistaakseni akvaarioon.fi pisti ylimääräisen kaupan päälle, kannattaa kysellä) levitin kiinni, tosi hanakasti tarttui lasiin minulla. Tietysti ajan mittaan imukuppeja voi joutua vaihtamaan. Tämänkin voi ennakoida ostamalla muutaman ylimääräisen imukupin samalla. :)
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Ajattelinkin, että kansilasit saattavat tuottaa ongelmia. Ehkäpä täytyy kuitenkin tilata ja katsoa saako sen pelkillä imukupeilla kiinni, jos ei niin sitten ei auta muutakuin palauttaa [;)] Sitten vielä yksi kysymys [:I] (ainakin tältä erää :D) Kuinka paksu letku niihin läpivienteihin sopii? Ajattelin käydä vaikka etolasta katsomassa letkua ja tulin miettineeksi, että en halua ostaa vahingossa liian paksua/ohutta letkua. Vai onko niissä joku standardi koko? [:I] Niin ja sitten vielä sellaista, että kun pitäisi hommata takaiskuventtiili niin käykä muovinen? Jotain huonoja kokemuksia olen kuullut mutta toisaalta en ole varma mistä saisi metallisen takaiskuventtiilin. On täällä sitten ihania ihmisiä kun jaksavat rautalangasta vääntää höhlälle aloittelijalle :mrgreen:
cordo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 17:51, 10.11.2005
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Jatketaan tähän kun sivuaa aihetta hyvin. Eli kysymys kuuluu käyttääkö kukaan/onko käyttänyt happitabletteja akvaariossa? Tiedän, että kuljetuksissa niitä käytetään, mutta entäs kotikäytössä? Ajattelin ihan varuiksi ottaa niitä kotiin jos kävisi esim. niin että akvaariossa happipitoisuus laskisi liian alas hiillidioksidin lisäyksen takia. Mikä on muuten hyvä/oikea happipitoisuus akvaariossa ja löytyykö siihen taulukkoa mistään?
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

cordo kirjoitti:Ajattelin ihan varuiksi ottaa niitä kotiin jos kävisi esim. niin että akvaariossa happipitoisuus laskisi liian alas hiillidioksidin lisäyksen takia.
Ei hiilidioksidi vähennä hapen pitoisuutta. Kun hiilidioksidia on paljon, usein on happeakin niin paljon että kasvit alkavat "kuplia". Esim. kun itsellä hiilidioksidit nousivat tuonne 40 mg/l, oli allas kuin shamppanjaa eli happea tuotettiin niin paljon että sitä vapautui kuplina. Hapen ylikyllästystä siis.
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Aivan. hiilidioksidi ei syrjäytä happea altaasta. Se miksi puhutaan siitä että kalat saattavat tukehtua liiallisen hiilidioksipitoisuuden takia johtuu siitä että kaasujenvaihto menee sekaisin niiden kiduksissa silloin. Sitä en osaa sanoa että mikä pitoisuus sitten on liikaa... Mutta mitä näitä keskusteluja olen lukenut niin tuntuu että toiset laittaa aika reilustikin sitä CO2 altaaseen ilman ongelmia. Mutta onhan siihenkin testit olemassa...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Vetyperoksidi ajaa saman asian (luultavasti halvemmalla).
96l+38l+20l
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Sellainen vielä tupsahti mieleeni, että kun teen sen kiljulitkun niin pitääkö se laittaa heti siihen pullon josta letkut lähtee? Tai siis, että pitääkö se pullo heti "asentaa" paikoilleen kun litku on valmista?
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Ei oo mitään kiirettä siinä...
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

SP kirjoitti:Kuinka paksu letku niihin läpivienteihin sopii? Ajattelin käydä vaikka etolasta katsomassa letkua ja tulin miettineeksi, että en halua ostaa vahingossa liian paksua/ohutta letkua. Vai onko niissä joku standardi koko? [:I] Niin ja sitten vielä sellaista, että kun pitäisi hommata takaiskuventtiili niin käykä muovinen?
Sitä tavallista mitä akvaariokaupoissa myydään, 4/6mm käsittääkseni. Mutta huom! Tunzen levittimeen ei ilmeisesti käy tuo 4/6mm letku, ainakin itselläni oli ongelmia sen kanssa. "Aarrearkusta" aka romukopasta löytyi kuitenkin hieman leveämpää letkua.. Tätä asiaa kyllä sietäisi kysyä akvaarioon.fi:tä tai Tunzelta. Vai ovatko muut levittimen omistajat huomanneet samaa? Ehkä oma letkuni oli kovettunut tjtn..

Muokkaus: Vedetäänpä takaisin, olin koittanut vain vääränlaista letkua tunkea levittimeen kiinni, eli Tunzen levittimeen käy normaali 4/6mm letku.

Itse käytän tavallisia muovisia akvaariokaupoista saatavia takaiskuventtiileitä. Paras paikka sille on akvaarion korkein kohta, eli missä letku menee lasin reunan yli.
cordo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 17:51, 10.11.2005
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Ei hiilidioksidi vähennä hapen pitoisuutta. Kun hiilidioksidia on paljon, usein on happeakin niin paljon että kasvit alkavat "kuplia". Esim. kun itsellä hiilidioksidit nousivat tuonne 40 mg/l, oli allas kuin shamppanjaa eli happea tuotettiin niin paljon että sitä vapautui kuplina. Hapen ylikyllästystä siis.

Siis yöllä ei muka ole riskiä siihen, että kaloilta loppuu happi? Olenko nyt ymmärtänyt tämän asian aivan väärin muka?
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Edelleenkään se ei vähennä sitä happea sieltä. Olet varmaan ymmärtänyt hieman väärin sen. Tukehtuu ne kyllä jos hiilidioksidi pitoisuus nousee liian kovaksi kun kidusten kaasunvaihto menee sekaisin. Mutta siinä pitää käsittääkseni olla todella korkea hiilidioksidi pitoisuus. Varminta tietysti on katkaista syöttö yöksi jos sinne saa sitä liukenemaan kovin.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

cordo kirjoitti:Siis yöllä ei muka ole riskiä siihen, että kaloilta loppuu happi?
Kyllä toki kaloilta voi happi loppua mutta ei vedestä. Syynä on se että hiilidioksidi "ei irtoa kiduksista" jos sitä on vedessä jo tarpeeksi.
Turvallisinta on syöttää hiilidioksidia pH-anturoinnin mukaan, seuraava ratkaisu on sitten kellon mukaan. "Normaalisti" hiilidioksidisyöttö on sen verran kohtuullista ettei pitoisuus nouse yölläkään liian korkeaksi.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Okei, eli sellaista letkua pitäisi sitten ostaa. Ostanpa vaikka samalla kaikki sieltä akvaarioon.fi-kaupasta :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”