Hiilidioksidi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Hiilidioksidi

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Eli mulla on 120*50*40 allas ja valona 2x70w monimetallit, pohjaravinteina toimii Tertra Initial Sticks ja savipallot sekä nestemmäinen lannoite. Tarkoituksena olisi saada hiilidioksia altaaseen minulla on jo tuli altaan mukana JBL Vario hiilidioksidinlevitin mutta mitä siihen tulee kiinni itse tehdyt kiljut ei kiinnosta kuitenkin kun olen vielä alottelija (6v enemmän tai vähemmän akvaristi :mrgreen: ) niin onnistun kuitenkin tappamaan kaikki kalat hiilidioksimyrkytykseen.
Eli mitä vaihtoehto mulla olisi tuohon Varioon? Miten se sammutuspullo-systeemi toimii? Tarvtsiko akvakaupasta ostaa oikein hiilaripullo?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Äkkiseltään tuntuu että hiilidioksia kiljupullosta lisätessä ei myrkytyksen vaara olisi niin suuri kuin esimerkiksi kaasupulloa käyttäessä, kiljupullosta kun tulee hiilaria väkisinkin kohtuullista tahtia. Suosittelen siis sitä menetelmää, mikäli oma kyky säätää hiilidioksidin kanssa arveluttaa.
jorkka83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 16:09, 23.02.2006
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja jorkka83 »

Hiilidioksidia altaaseen en ole koskaa kuullukkaaan :D
Jorgos
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Jos laittaa paineellista hiilidioksidia veteen, kannattaa melkein hommata pH-mittari, jossa digitaalinäyttö. Muuten voi olla hankalaa passata sopivaa määrää.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Onko ne akvakaupassa myytävät pullot kuinka hyviä?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Niissä on hiilidioksidia vain vähän ja ovat jumalattoman kalliita, lisäksi saa olla painelemassa pullosta altaaseen hiilaria aina välillä... Kyllä kiljupullo taitaa olla käytännöllisin hillidioksidin kanssa aloittamiseen.
akvaariokalat
Junior Member
Junior Member
Viestit: 185
Liittynyt: 19:09, 25.02.2005

Hiilidioksiidi.

Viesti Kirjoittaja akvaariokalat »

Se tietysti riipuu altaan koosta, isossa on kätevampi painepullo+pH mittari ja pienessa taas kiljupullo, niin kuin minulla on. Isossa 675l-ssa altaassa käytän painepullon ja pH mittarin ja pienessa 180l-ssa pelkä kiljupullo. Hankin aikoinaan koko paketin SERA CO2+pH CONTROL jossa oli kaikki tarvikeet paitsi se painepullo oli vain puolen kilon kokoinen, joten hankin sammutinhuollosta kunnon 6kg hiilidioksiidipullon joka riitää ikuisesti. :mrgreen: Ja pH mittarin ansiosta hiilidioksiidi menee altaaseen(on altaassa) aina sopiva määrä.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Miten päin se JBL vario tulee? Ja mikä se toinen letkupaikka on siinä toinen menee kiljuun ja toinen menee mihin?
Tuleeko sitä hiilidioksidia sieltä jatkuvasti ja tulisiko se hiilidioksidin tulo lopettaa yöksi?
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

-ozkuz- kirjoitti:Miten päin se JBL vario tulee? Ja mikä se toinen letkupaikka on siinä toinen menee kiljuun ja toinen menee mihin?
Tuleeko sitä hiilidioksidia sieltä jatkuvasti ja tulisiko se hiilidioksidin tulo lopettaa yöksi?
Kyllä, mutta mutta ehkä yhdestä kiljupullosta ei tule niin paljon hiilidioksidia, että se heilauttaisi 240 litran altaasi pH:ta kovin paljon edes yöaikaan.

Itse kyllästyin muutamassa kuukaudessa kiljun keittelyyn ja hankin painepullosysteemin. Sammutinliikkeestä n. 2 kg pullo, saksalaisesta akvaariokaupasta paineenalennin-neulaventtiili -kombo ja magneettiventtiili. Hiilidioksidiletku suoraan Eheimin ulkosuodatinpöntön imuputkeen. Toimii samalla kuplalaskurina, kun sammuttaa hetkeksi suodattimen. Yhdellä pullollisella (n. 20 €) systeemi toimii noin vuoden päivät (n. 30 kuplaa/min). Magneettiventtiili on valaisimen kanssa samassa ajastimessa eli hiilidioksidin tulo lakkaa, kun valot sammuvat.

Ei ole pH-säädintä. Hannan pH-mittarilla aikoinaan säädin kuplamäärän kohdalleen, eikä sen jälkeen ole tarvinnut säätää.

Ei ole ikävä kiljun keittelyä. 8-)
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

2 kilon pullo ja kesto

Viesti Kirjoittaja Jani »

Miten voi 2 kilon puteli kestää vuoden päivät? Mulla tyhjenee 5 kilon pullo kuukaudessa heheh. Tosin huomasin alussa pikku vuodon ja se on korjattu. Pitää katsoa miten pullo nyt kestää. pH säädettu 6.15 ja allas on 600 L. Kasvillisuus ei mitenkään iso, joten kulutuskaan ei pitäisi olla mitenkään mahdoton.
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla on 240 litraisessa 1,5 litran limupulloon tehty kiljulitku ja juuri tuo JBL:n levitin. Alunperin pH oli vähän päälle 7 (ehkä 7,2) ja on nyt laskenut n. 6,8, KH on ollut koko ajan 2 ja GH 3. Levitin on "päällä" öisinkin, eikä mitään hämminkiä ole ollut.

Levitin tulee niinpäin, että letku on kiinni sen yläosassa. Se toinen päällä oleva "tappi" on sitä varten, että mahdollinen ylimääräinen hiilidioksidi poistuu sen kautta (pitää aika kovan "pulpahduksen", ei kannata säikähtää...).
Be merrier with a terrier!
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

Eli kumpi olisi minun käytössäni paras, kilju vai paine?
Mietin vain kiljun käymistä kun meillä on huoneilma "melko viileää" noin 18-19c' :mrgreen: . Olisiko tässä tilanteessa paine parempi ratkaisu ja missä niitä vanhoja sammuttimia saa täytettyä hiilidioksilla?
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

-ozkuz- kirjoitti:Eli kumpi olisi minun käytössäni paras, kilju vai paine?
Mietin vain kiljun käymistä kun meillä on huoneilma "melko viileää" noin 18-19c' :mrgreen: . Olisiko tässä tilanteessa paine parempi ratkaisu ja missä niitä vanhoja sammuttimia saa täytettyä hiilidioksilla?
Oletko kokeillut kiljusysteemiä? Jos et, niin kokeile. Se on halpa tapa, mutta teettää vähän työtä. Runsaskasvisessa altaassa voi yhden kiljupullon tuotto olla riittämätön. Jos taas on rahaa käyttää vähintään 150 euroa, eikä sokeriliemen keittely parin viikon välein kiinnosta, niin suosittelen kunnon kaasupulloa. Pullot voi täyttää liikkeissä, jotka huoltavat sammuttimia. Samoista liikkeistä voi kysellä käytettyjä hiilidioksidipulloja.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2 kilon pullo ja kesto

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Jani kirjoitti:Miten voi 2 kilon puteli kestää vuoden päivät? Mulla tyhjenee 5 kilon pullo kuukaudessa heheh. Tosin huomasin alussa pikku vuodon ja se on korjattu. Pitää katsoa miten pullo nyt kestää. pH säädettu 6.15 ja allas on 600 L. Kasvillisuus ei mitenkään iso, joten kulutuskaan ei pitäisi olla mitenkään mahdoton.
No allas on vain 200 litrainen ja syöttötahti maltilliset 30 kuplaa minuutissa. Voisi kai sitä enemmänkin roiskia, mutta tuolla tahdilla on pH pysynyt 6.7 tuntumassa ja esim. punarotala kasvaa sitä vauhtia, että saa kaksin käsin nostella altaasta pois melkein viikottain. [;)]

Ilmeisesti hiilari liukenee suodattimeen syötettynä myös varsin hyvin.
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

No sitten vaan kiljua väsäämään :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”