Kiljulitku kuivahiivalla

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

epeli2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 10:26, 12.12.2004
Paikkakunta: Tampere

Kiljulitku kuivahiivalla

Viesti Kirjoittaja epeli2 »

Olen käyttänyt kiljupullossani tuorehiivaa ja todennut sen huonoksi, koska tuorehiiva pilaantuu niin nopeasti. Pieni akvaario kun ei kamalasti kuluta hiivaa. Jos käyttäisin se sijaan kuivahiivaa niin missä suhteessa laitan sitä? Käytän nyt sitä reseptiä jossa ei ole liivatetta.
Don't be a crab. Eat one.
jonikniemi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:05, 19.02.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jonikniemi »

Itse laiton ns. kilohiivaa suunnilleen teelusikallisen, vettä kahvikupin verran ja sokeria ruokalusikallisen. Vesi Oli lämmintä. Ne kun tiputin pulloon ja pistin korkin kiinni niin alko tapahtumaan. Kuplia tulee paljon.
Harrastajana vuodesta 97
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

jonikniemi kirjoitti:Itse laiton ns. kilohiivaa suunnilleen teelusikallisen, vettä kahvikupin verran ja sokeria ruokalusikallisen.
8O En kyllä noin paljon hiivaa laittaisi.
96l+38l+20l
jonikniemi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:05, 19.02.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jonikniemi »

Siis se oli ihan summamutikassa tehty kokeilu. Toimi aika hyvin. En sitten tiä onko siitä jotain haittaa, mutta noin mennään :)
Harrastajana vuodesta 97
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Olen käyttänyt kiljupullossani tuorehiivaa ja todennut sen huonoksi, koska tuorehiiva pilaantuu niin nopeasti. Pieni akvaario kun ei kamalasti kuluta hiivaa. Jos käyttäisin se sijaan kuivahiivaa niin missä suhteessa laitan sitä? Käytän nyt sitä reseptiä jossa ei ole liivatetta
Onko sinulla pakastin? Tuore hiivan voi pakastaa. Leikkaa se valmiiksi tuoreena sopivan kokoisiksi palasiksi. Palaset pakastinrasiaan ja sieltä aina yksi pala kerrallaan käyttöön, kun tarvitsee.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Kuivahiivapakkauksen kyljessä lukee että mitä määrää 1pss kuivahiivaa korvaa. Normaalisti 2pss/pullataikina, 1pss/leipätaikina ja 1pss = 25g tuorehiivaa. Hiilarisysteemiin 1/2-1pss riittää hyvin. Muista vaan herätellä se kunnolla ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Otocinclus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 11:07, 21.02.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

n.1 tl kuivahiivaa, n.1dl sokeria ja n.1,3 L vettä siinä on mun käyttämä resepti tällä hetkellä. Kuivahiiva starttaa paremmin kun litkua tehdessä veden lämpö on n.40 astetta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Sillä määrällä ei loppujen lopuksi ole kauheasri väliä, se on ikäänkuin se käymisreaktion juuri. Minä olen laittanut puoli teelusikallista - teelusikallisen maksimissaan ja hyvin porisee.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Tessu-
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 14:44, 16.06.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

1 TL kuivahiivaa
2-3dl sokeria
litra vettä

-- käy hyvin ja pitkään :)
----
><////o>
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pitäiskö ton liemen sit olla jatkuvasti lämpimässä vai riittääkö huoneen lämpö?
Pistin nimittäin äsken ton pönikän pöhiseen ja kuplaa se ainaki vielä pukkaa ihan kivasti.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Liivatteellinen kilju käy kivasti puolella tl:lla, kun pistää startiks puoli lusikkaa sokeria ja kunnolla lämmintä vettä alkaa käydä alle 5 minuutin.
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 18:38, 23.08.2005
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Huoneen lämpö riittää. Jos teillä on kovin kylmä niin käyminen vain hidastuu. Itse pidän litkuja akvaariolampun päällä niin käypi hyvin.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Mä laitoin sen tohon tietsikan keskusyksikön viereen. Luulis et lämpö riittää:)

Nyt ainaki pukkaa tavaraa pihalle ku heikkotehosempi ilmapummpu:)
jkw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 00:50, 25.09.2004
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Itse olen käyttänyt tällaista ohjetta ja kestänyt n. 3-4viikkoa

0,5 ml kuivahiivaa
4,5ml ruokasoodaa
n. 1dl sokeria
4 dl lämmintä vettä
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Meikäläinen ei näköjään todellakaan kuulu tee se itse miehiin... Kello on nyt puoli kolme kun heräsin siihen että kiljupullo poksahti. Arvatkaapas miltä tää kämppä haisee. Kiinnostuskerroin siivoomiselle on hyvin lähellä nollaa...

Taitaa olla sittenki viisaampaa vaan ostaa kiltisti noita kaupan tuotteita:)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Uh, osanottoni, lemu saattaa olla aikamoinen. Minkälainen pullo oli käytössä ja millaiset määrät laitoit aineksia ja miten levitys oli hoidettu?
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Pitääks letkun olla pullon ja altaan välissä semmonen "sopivan" mittainen, eli että ei jättäs turhan pitkäksi letkua, vai onko sillä mitään väliä?
Pullo lattialla siis. Niin ja miten tiukkaan sen korkin saa kiertää? :roll:
Jerns
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 18:38, 23.08.2005
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jerns »

Otan osaa.. 8O

Sulla ei ole tainnut päästä siitä pullosta paineet ulos. Nuo pullot kuitenkin kestää yleensä aika paljon painetta eikä pitäisi poksahtaa jos paineella on vain jokin reitti ulos pullosta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Tein eilen kiljun juuri kuivahiivalla. Mulla on ollu ongelmana, ettei kilju ala käydä kunnolla. Laitoin eilen pullon reiluksi tunniksi vesihauteeseen. Sain kerrankin kunnon vaahdon altaaseen. Kun laitoin pullon letkuihin ja Tunzen levittimeen, niin johan alkoi tapahtua. Levittimessä ei edes näkyny yksittäisiä kuplia vaan pelkkää virtausta.

No, kovin oli taas lyhytaikainen ilo. Nyt pullo ei kyllä enää käy. Ei tule kuplia levittimeen. Pulloa ravistettaessa kyllä pulpahtaa muutama kupla levittimeen. Alan oikeesti olla epätoivoinen. Olen moneen aiheeseen jo kirjoitellut. Kaikennäköisiä reseptejä kokeiltu. Luulin jo, että sain vihdoin toimimaan, kun sain sen eilen käymään aikas rajusti.



Sain pullon taas käymään (rajusti) vesihaudekäsittelyn jälkeen. Ei tästä tule kyllä mitään, jos joudun sen joka päivä herättelemään uudestaan :( Kasvit kasvavat silmissä ja levä häviää pikku hiljaa, kun vaan pääsisin tuon kiljun saloihin kiinni.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Osta semmoinen pieni lämpömatto sen pullon alle, jos siitä olisi apua. Semmoisia myydään kenkien ym. kuivaamiseen.
tepi82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 12:56, 19.03.2005

Viesti Kirjoittaja tepi82 »

Olen tässä 2 pulloa tehnyt kokeeksi, noin litra vettä (lämmön pitäis olla kohdallaan) n.1 tl kuivahiivaa, n. pari dl sokeria.

Eka satsi ei muodostanut juurikaan "vaahtoa" pulloon, toinen sitten jonkun verran. Kuplat eivät kuitenkaan liikkuneet letkussa.
Laitoin sitten jäljimmäisen lämpimään vesiastiaan ja sen jälkeen vaahtokin hävisi pullosta :?
Äh, onko tää oikeesti näin vaikeeta..niin ja pulloa olen pitänyt kaapissa altaan alla.
Pullosta menee letku ilmakiveen, ainakin näin aluksi koitan sillä, vaan eipä näytä kuplat pääsevän sinne saakka :cry:
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

Hei osaisko joku sanoa, millainen tuon levittimen pitää olla, siis käykö sinne päähän ihan tavallinen ilmastuskivi, voiko se olla kenties vain pelkkä letkun pää josta kuplat pulpahtelee vai täytyykö hankkia ihan kunnon juttu (eli mikä?) kaupasta?

Itse olen vasta aloittelemassa tätä kiljupönttöilyä, jos sais vaikka kasveja kasvamaan. Meillä on pH 7, laskeeko tuo hiilidioksidi sitä sitten ihan kamalasti?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Trinket kirjoitti:Hei osaisko joku sanoa, millainen tuon levittimen pitää olla, siis käykö sinne päähän ihan tavallinen ilmastuskivi, voiko se olla kenties vain pelkkä letkun pää josta kuplat pulpahtelee vai täytyykö hankkia ihan kunnon juttu (eli mikä?) kaupasta?

Itse olen vasta aloittelemassa tätä kiljupönttöilyä, jos sais vaikka kasveja kasvamaan. Meillä on pH 7, laskeeko tuo hiilidioksidi sitä sitten ihan kamalasti?
Levittimiä on monenlaisia. Ilmastuskivi on aika huono. Kannattaa ostaa kaupasta tai tehdä itse.
PH-arvoa kannattaa seurata. On vaikea mennä sanomaan paljonko pH laskee.
Trinket
Junior Member
Junior Member
Viestit: 199
Liittynyt: 14:06, 12.04.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trinket »

No mitenköhän tuo levitin sitten tehtäisiin itse... Olen koittanut selata läpi noita aiheeseen liittyviä ketjuja, mutta en mistään ole löytänyt kunnon ohjetta sellaisen tekemiseen...
tappajatäti
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 17:37, 26.02.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tappajatäti »

Tässä yksi kaupallinen levitin.

Mallia voi ottaa tuosta ideasta tai ihan mistä vain samankaltaisesta, ja maksoikohan tuo valmiskin uutena 39e tms. Ideana se, että hiilidioksidi tulee veteen pieninä kuplina ja pääsee kiertämään vedessä jonkin aikaa, jolloin se liukenee paremmin. Pelkkä letkunpää päästää kuplan kohoamaan melko suoraan vedenpintaan, jolloin kaasua liukenee vähemmän.

Meillä tuossa samaisessa pullossa on käytetty valmiin alkuannoksen jälkeen hilloamisaineella ryyditettyä vesi-sokeri-hiivaseosta ja hyvin pulputtaa ja halvalla.

Pikkualtaaseen tuo oli liian tehokas, joten ostin sellaisen ilmapumppuun liitettävän elukan, joka avaa suunsa aina välillä, kun letkusta on tullut suuhun tarpeeksi iso kaasukupla. Paitsi että se on lapsista sairaan hauska, parissa päivässä kasvit ovat nykäisseet +10cm, joten siitäkin liukenee jotain. Ilmastinkiveä tutkailin liikkeessä, mutta se vaikutti aika kovalta vastukselta hiljakseen kertyvälle hiilidioksidille, vaatii kunnon puhalluspaineen.
112L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”