Silikoonaus

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Silikoonaus

Viesti Kirjoittaja Elme »

Aion laittaa uudet silikoonit yhteen akvaariooni. (se on varmaan joku 20 vuotta vanha ja edelleen alkuperäiset silikoonit, minnuu pelottaa että se poksahtaa...)

Siinä alkutilanne. Antakaapas jotain käytännön neuvoja, mielellään "väännetään rautalangasta"-tyyppisiä. Olen tällaisten juttujen kanssa ihan tyypillinen naisihminen, täysin toivoton :mrgreen: Akvaariossa on siis kehykset.
Ilmeisesti käypää silikoonia saa jostain K-raudasta tms, mutta mikäs se merkki olikaan? Ja milläs mie revin ne vanhat silikoonit siitä pois? Varmaan sauma kerrallaan?

Kertoilkaa ihmeessä kaikkea mitä tulee mieleen, niin uskallan ehkä ryhtyä työhön..
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

-Sami-
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Silikonit saa siististi levitettyä kylmään astianpesuaineveteen kostutetulla jäätelötikulla. Ja silikonit kannattaa hakea sitten rautakaupasta. Ja sijoittaa säästetty raha kunnon puristimeen.
Tom80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:28, 24.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Tom80 »

CyberDog kirjoitti: Ja silikonit kannattaa hakea sitten rautakaupasta.
Miksi? Hinnan vuoksi täällä oli ainaki kalliimpaa rautakaupassa mitä lähikaupassa (sekatavarajudanssikauppa). Samaa paskaa niissä on kun vaan ostaa oikeeta (tiedot purkin kyljessä kertoo sopivuuden)
-Tomi-
Elme
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 12:53, 21.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Elme »

Samille kiitoksia, en ole tuollaista juttua huomannutkaan..

Paljonko silikoonia tarvitsee? Kyseessä on satalitraisen akvaario. Puristimet... Minkähän laiset? Täytyy kysellä isännältä, varmaan löytyy sopivat ihan tuolta autotallin puolelta. Mikä hemmetti on katkoteräveitsi? Paljonko tämä kaikki maksaa?

Että mie tunnen itteni tyhmäksi :roll:
"There are many things that we would throw away if we were not afraid that others might pick them up."
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

No tarkoitinkin lähinnä että ei hae niitä lemmikaupasta tms.

Vanhat silikonit saa kätevästi pois sellaisella maalin poistovermeellä esim tämä näyttää hyvältä [/url]www.biltema.fityökalut-sahat, puukot, viilat -> ikkun ... ttoveitsi.
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Mulla meni noin 60l pytyn silikonien uusimiseen noin 1 tuubi lasitussilikonin (olikohan Bostik-merkkinen?) nimellä myytyä töhkää (paketissa luki että sopii myös akvaariokäyttöön). Semmoinen parinkymmenen sentin mittainen kallenkavriaarituubin mallinen paketti. Hintaa oli pikkusen vajaa 10e/tuubi, rautakaupasta hain kun en muualta löytänyt. Puristimia mullekin ehdotettiin mutten sellaisia lopulta käyttänyt, kun tuntui että oli paljon helpompi ilman. Ja katkoteräveitsi....rehellisesti sanoen ei harmainta aavistustakaan millainen tuo on. Olisko mattoveitsi sama asia? Joka tapauksessa minun mielestäni mikä tahansa terävä vehje, jolla saat vanhat silikonit siististi pois laseja suuremmin naarmuttamatta, käy hyvin. Minä käytin ohutteräistä terävää hedelmäveistä, se kun oli minun käteen helpoin käsitellä (tarjolla oli puukkoa, mattoveistä ym).
Ferret
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 20:50, 02.02.2005
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ferret »

Vanhojen silikonien poistamiseen kannattaa käyttää ikkunakaavinta. Ainakin itse huomasin sen kätevämmäksi kuin katkoteräveitsen. Bostikilla ja cascolla on ainakin akvaarioon sopivaa lasitussilikonia. Mattoveitsi ja katkoteräveitsi eivät ole sama asia.

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Tuolla on hyvät ja selkeät ohjeet.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5538
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos allas on ollut pitkään tyhjillää lämpötilan vaihteluille altiissa paikassa voi uusiminen olla tarpeen. Itselläni kyllä akvaario joka on rakennettu 60-luvulla. Siinä on alkuperäiset silikonit. Ensimmäiset kymmenen vuotta siinä asusti parvi kiekkokaloja. Sen jälkeen se siirrettiin pressukatoksen alle pihan perälle vajaaksi kymmeneksi vuodeksi jonka jälkeen sen sieltä pelastin. Käytössä mulla taas vajaat kymmenen vuotta. Nyt on ollu viimisen viis vuotta puuliiterissä odottamassa kyytiä mulle kotiin. Ei ole mitään tarkoitusta ruveta leikkimään silikonien kanssa.
Akvaariolla kokoa siis 360 l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”