Hiivateliivate-asiaa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sirps
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:17, 16.03.2004
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Hiivateliivate-asiaa

Viesti Kirjoittaja sirps »

Sain vihdoinkin tehtyä tuon käymään. Tarkoitus olis huomenna saada se toimimaan. Mutta neuvokaapa kotikonstit miten se letku oikein ujutetaan ja miten se hapetin siihen yhdistetään. Siis mulla on käytettävissä hapetin, muistaakseni siinä on sellanen isoa kuplaa työntävä ilmastuskivi, mitä muuta tarvitaan? Limsapullossa on nyt sitä sokeri/vesi/liivate -mömmöä kysymys kuuluu (vääntäkää rautalangasta tyhmälle) miten siirrän sen asiallisesti menemään akvaarioon?
Mitä enemmän tietää sitä paremmin ymmärtää miten vähän tietää.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Laitat vaikka pullon pohjan väärinpäin akvaarioon seinään ja johdat letkun sinne alle. Itsellä letku menee linnaan, josta co2 liukenee veteen.
96l+38l+20l
sirps
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:17, 16.03.2004
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

jatkokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sirps »

Siis miten niin "pullon pohjan" tarkoitatko siis koko pulloko pannaan väärin päin? Mutta toisaalta siinä ohjeessa sanottiin, ettei korkkia saa panna tiukasti kiinni, mömmöthän valuu pois, jos se pannaan väärinpäin. Ja toisaalta siinä ohjeessa sanottiin, että silikonoidaan korkki, siis jotenkin ristiriitaista.
Mitä tarkoitit, kun sanoit "akvaarion seinään" sisä- vai ulkopuolelle? Miten sen pullon saa siinä pysymään? Ja vielä "johdat letkun sinne alle", siis minne alle? Pannaanko letku pulloon? Ja aivan syvälle sinne (tyhjään ilmatilaan?) vai siihen mömmöön? Ja pitääkö letkun toinen pää panna hapettimeen vai akvaarioon? Jotenkin tuntuu kauheen vaikeelta, vai teenkö mä tästä vain kauheen vaikeen?
Mitä enemmän tietää sitä paremmin ymmärtää miten vähän tietää.
m2
Junior Member
Junior Member
Viestit: 179
Liittynyt: 15:28, 20.01.2006
Paikkakunta: Esiintyy länsirannikolla

Viesti Kirjoittaja m2 »

Kannattaa tosiaan tässä kohdin käyttää tuota paljon mainostettua hakua.
esim. http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
keskustelusta pitäisi käydä ilmi järjestelmän tekninen toiminta ja asennus.

... ei sitä liivatepulloa ei käännetä ylösalaisin.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Juu, liivatepullo jää akvaarion ulkopuolelle ja siitä lähtee letku akvaarioon. Liivatepullosta lähtevä letku ei ole upotettuna pullon litkuun, vaan vain liivatelitkun yläpuolelle pulloon kertyvät höyryt lähtevät pullosta letkua pitkin akvaarioon. Toinen juttu on sitten se mitä haluat laittaa letkun akvaarioon menevään päähän. Vaihtoehtoja on monia:

-pelkkä letkun pää josta tulee kuplia akvaarioon (ei kovin tehokas)

-hohkakivi, joka voi hiukan rikkoa kuplia pienemmiksi, jolloin ne liukenevat ehkä vähän paremmin veteen

-passiivinen levitin, kaasukello eli kuppi nurinpäin jonne kaasu kertyy. Se voi sieltä purkautua joko kalvon läpi hiljakseen tai isompina kuplina "plomps" aina silloin tällöin.

-aktiivinen levitin, jolloin jostain pumpusta johdettu vesivirta sekoittaa hiilidioksidin veteen.

-voit myös liittää letkun esim. suodattimen diffuusoriin (pieni reikä suodattimen ulostuloputkessa) jolloin suodatin "lennättää" kuplat pitkin akvaa, jolloin ne ehkä liukenevat vähän paremmin veteen

-monia muita, esim. rappuset, spiraali jne.

Joka tapauksessa levittimen idea on se että kuplat yritetään saada pysymään vedessä mahdollisimman kauan, jotta hiilidioksidi ehtisi liueta veteen mahdollisimman hyvin. Jos hiilidioksidi liukenee kokonaan, niin yhtään kuplia ei pääse nousemaan pintaan.

Ilmapumpusta ei taida sinulle olla juurikaan hyötyä tässä tapauksessa, mutta voi toki käyttää sen letkua hiilidioksidin johtamisessa akvaarioon.
Viimeaikoina näissä keskusteluissa on puhuttu paljon passiivisesta levittimestä, joka on tehty myös pullosta. Se laitetaan imukupilla kiinni akvaarion sisäpuolelle nurinpäin, jolloin hiilidioksiidi kertyy sinne. Kun puhutaan pulloista ja pulloista, oikeinpäin ja väärinpäin jne...en ihmettele että menee pää sekaisin :D Toivottavasti tästä oli jotain apua.
sirps
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:17, 16.03.2004
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

"rautalangasta vielä väännettyä"

Viesti Kirjoittaja sirps »

Kiitti kannanotosta. Huh huh, luin koko viestiketjun... olipas siinä pureskeltavaa. Osa meni kyllä yli hilseen.
Minulla nyt ei ole käytettävissä mitään takaiskuventtiilejä eikä paljon muutakaan. Uskallanko panna niitä hiivoja tuonne pulloon? Käytettävissäni on Dophinin sisäsuodatin, jossa on tuo diffuusioaukko (?). Kuinka paljon kuivahiivaa pannaan limupulloon, jossa on 9dl vettä ym.? Sitäkö ei siis sekoiteta? Panenko siis ohuen letkun siihen diffuusioaukkoon ja toisen pään "mömmö"pulloon. Mitäs kotikonsteja on letkun kiinnittämiseen siihen pulloon, kun ei ole silikonia, tavallinen pullonkorkki vaan. Olen siis nyt töissä ja tämä akva on täällä, johon haaveilen tuota systeemiä, kun alkaa kasvit olla aika kärsineitä taasen. Voiko sitä systeemiä jättää ilman valvontaa illaksi ja yön ajaksi? Vai pitääkö vielä oottaa ja hommata niitä pesupulloja (plääh) ja muita venttiilejä?
Mitä enemmän tietää sitä paremmin ymmärtää miten vähän tietää.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Tee tarpeeksi pieni reikä pullonkorkkiin, ja ujuta letku siitä läpi niin voi tulla ihan tiiviskin. Näin minulla on yksi pullo, eikä vuoda yhtään. En usko että saat yhdellä kiljupullolla joka on liitetty diffuusoriin aikaiseksi yliannostusta jolleivat kansilasit ole aivan tiiviit. Jos saat pullon vedenpinnan yläpuolelle niin et tarvitse takaiskuventtiiliä. Voit helposti liittää sen myöhemminkin.
1-2 tl kuivahiivaa, 1 dl 42 asteista vettä ja litku siihen pinnalle.
merleyn
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 16:21, 17.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Sinitarraa voi kanssa kokeilla siihen tiivistämiseen. Eli reikä korkkiin, letku läpi ja tiivistys sinitarralla. Sellaisen neuvon jostain joskus luin, itse kyllä olen käyttänyt silikonia. Kannattaa lämmittää se pullon korkki kuumassa vedessä ennen ku kiskoo letkun siitä läpi, ja kun letku on paikallaan, upottaa korkin kylmään veteen. Kuumana muovi on joustavimmillaan ja kylmä "kohmettaa" sen, joskin näissä mittasuhteissa se on aika pientä...
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kuumaliima on myös hyvää tiivistykseen.
96l+38l+20l
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Itse puuhailin kaksi iltaa sitten samaa ja eilen laitoin systeemin akvaarioon.

Tältä näytti litkupullo:Kuva

Ja tältä kaasukello akvaariossa:Kuva
HUPS; niskat meinaa mennä nurin. Anteeksi [:I] ...

Tänä aamuna kaasut olivat sitten keikauttaneet kellon nurin (liian pienet imukupit ja liian iso kello) ja litkut kuohuneet yli (ilmeisesti vain vähän mutta pullo ollut tämän päivän ilman korkkia ja vieläkin vaahtoaa).

Ajattelin jatkaa kellotekniikalla levitystä mutta vaihtaa kellon yläosan kalvon kestokahvinsuodattimesta ja pienentää kokoa reilusti.

Korkkiin sai reijän hyvin poraamalla millin pienemmällä poranterällä kuin mitä letkun halkasija on. Leikkasin letkunpään viistosti ja kiskoin letkun pihdeillä reijästä: tiiviiltä vaikuttaa. Kellopullon alareunaan porasin myös samankokoisen reijän letkulle niin se pysyy napakasti paikoillaan.
marjo77
Member
Member
Viestit: 498
Liittynyt: 13:42, 10.02.2006
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

Pakko kysyä tässä kun samaa on mulla ajatus alkaa väsään.
Mä en vaan yksinkertasesti tajua mutta siis tohon levittimeksi siis käy pullon puolikas johon laitetaan letkun pää liivatehiiva pullosta?
ja se liivatehiiva pullosta tuleva "kaasu" sitten menee sinne pullon puolikkaaseen?
Ja kun se pullonpuolikas on täysi senkö pitäs lumpsahtaa akvaan isona kuplana pois siitä pullonpuolikkaasta? Ja toimia näin riittävän tehokkaasti tuottaakseen tarvittava hiilidioksiidi?
Mä oon niin taukki etta mä oon vasta niinkun ymmärtäny sen mönjän tekemisen ja nyt tuli vielä tää kaasukello/leviten homma.
Apua oon ihan pihalla tästä hommasta,pääsenköhan millonkaan alottaan väsäämistä?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

marjo77 kirjoitti:Pakko kysyä tässä kun samaa on mulla ajatus alkaa väsään.
Mä en vaan yksinkertasesti tajua mutta siis tohon levittimeksi siis käy pullon puolikas johon laitetaan letkun pää liivatehiiva pullosta?
ja se liivatehiiva pullosta tuleva "kaasu" sitten menee sinne pullon puolikkaaseen?
Ja kun se pullonpuolikas on täysi senkö pitäs lumpsahtaa akvaan isona kuplana pois siitä pullonpuolikkaasta? Ja toimia näin riittävän tehokkaasti tuottaakseen tarvittava hiilidioksiidi?
Mä oon niin taukki etta mä oon vasta niinkun ymmärtäny sen mönjän tekemisen ja nyt tuli vielä tää kaasukello/leviten homma.
Apua oon ihan pihalla tästä hommasta,pääsenköhan millonkaan alottaan väsäämistä?
Ihan oikein olet ymmärtänyt :D
Jos levitin tuntuu vaikealta asialta, niin laita aluksi pelkkä letku akvaarioon.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Ja me tiivistettiin letkun ulostulokohta purkalla. Ja lisäks meillä menee ne kaasut yhen vesipullon kautta sinne akvaarioon. Magneettiventtiili vielä hankitaan loman ajaksi, että hiilari on päivällä päällä ja yöllä pois päältä. Ettei kaloilla lopu happi.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Laitetaanpa koko projekti taas näytille, mielestäni aika selkeät ohjeet, ainakin oli tarkoitus tehdä sellainen "for dummies"-versio kun niitä harvemmista aiheista löytyy.l Tästä tosin on muutakin, mm. Kati on tehnyt ainakin melkein identtisen ohjeistuksen ennen minua :mrgreen: .

DIY Hiilidioksidilevitin by Anna.

Sen verran tuosta litkusta että hyvä ohje on seuraava (1.5l limpparipulloon tehtynä):

8-10 dl vettä
4 dl sokeria
2 rkl liivatetta
1 tai 1/2 pss kuivahiivaa

Kaada limppapulloon 4dl sokeria, päälle noin 8-9dl vettä vedenkeittimestä. Sekoita hyvin ja ravista kunnes sokeri on täysin sulanut joukkoon. Tässä vaiheessa olet varmaan jo huomannut että patakintaat on kova sana, kiehuva vesi on nääs kuumaa :mrgreen: ! Kiehauta tilkka vettä ja kippaa lasiin, päälle 2rkl liivatetta ja sekoita kunnes alkaa kirkastua (kuvottavan vaalean-rään-keltaiseksi) ja kaada limppapulloon. Parvekkeelle jäähtymään. Tutki innolla hiivapussia, kyllästy odottamaan, mene koneelle ja unohda liivatepullo partsille. Hae se viime tingassa ennen jäätymistä ja tuo jääkaappiin jähmettymään, huom, pystyasentoon. Aamulla lienee jähmeää (liivate siis...), laita pullo johonkin että hyytelö lämpiää huoneenlämpöiseksi, herätä kuivahiiva noin desissä käsenlämpöistä vettä, kaada liivatteen päälle. Älä ikinä sulje pulloa tiiviisti tavallisella, reijättömällä korkilla! Kierrä oma viritelmäsi korkki-letku hässäkästä pulloon kiinni ja pullo ämpäriin jossa on kädenlämpöistä vettä. Jos ei vuorokaudessa kuohu yli, niin ei kuohu lainkaan. Tämän turva-ajan jälkeen sen voikin virittää altaaseen tuottaman hiilidioksidia.

Näitä ohjeita on miljuuna netissä ja pelkästään a-w:n sisällä, mutta tässä tää minun versio.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minä sekoitan sokerin hanasta tulevaan lämpimään veteen, kiehauta noin desin vettä mikrossa ja sekoitan siihen liivatteen ja kaadan sen pulloon. En tarvii patahanskoja :mrgreen: . Aika suurelta kuulostaa tuo kuivahiivan määrä, laitan yleensä 1-2 tl kuivahiivaa. Täytyy kokeilla lisätä määrää jos vaikka kävisi sitten pidempään.

ps. tää oli se miljuunasensimmäinen [;)]
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Adrianna kirjoitti:ainakin oli tarkoitus tehdä sellainen "for dummies"-versio kun niitä harvemmista aiheista löytyy.l

Jos ei vuorokaudessa kuohu yli, niin ei kuohu lainkaan. Tämän turva-ajan jälkeen sen voikin virittää altaaseen tuottaman hiilidioksidia.
[;)] Entäpä kun kuohuu ja kuohuu? Toista vuorokautta on kuohunut jo. Vaahtoa tulee hiljalleen mutta liikaa. Olen veitsellä pyöritellyt pullon yläosasta kuplat pois, laittanut taas letkut paikoilleen ja muutaman tunnin kuluttua todennut että vaahdot uhkaavat akvaariota. Kauankohan tämä kestää ja onko mitään tehtävissä että saisin pullon käyttöön?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Fisumamma kirjoitti: [;)] Entäpä kun kuohuu ja kuohuu? Toista vuorokautta on kuohunut jo.
Ohhoh 8O ! Itse varmaan näyttäisin sille vessanpönttöä tai siirtäisin sen arestiin johonkin viileään paikkaan, jos vaikka sillä lailla rauhoituisi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Taisi innostua kun pidin alkuun ämpärissä jossa lämmintä vettä kun en millään voinut uskoa että minun mömmöni voisi oikeasti alkaa toimia.. Taidan laittaa jääkaappiin (toivottavasti kukaan ei maista [;)] )
JenniL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 10:52, 04.03.2004
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Ja numero 1000002:

Minä annostelen sokerin (vajaa 5dl) ja liivatejauheen (3-4 rkl) suoraan 1½ litran puolloon. Sitten keitän vettä vedenkeittimessä, laitan sitä 5 dl pulloon ja korkin kiinni. Sitten kymmenisen sekuntia raivokasta ravistamista, jolloin sekä liivate, että sokeri liukenevat veteen. Päälle 5 dl kylmää vettä ja sekoitus, jolloin pullon sisältö jäähtyy jo oikein kivasti ja pihalla loput. Näin sekoittamalla pinnalle muodostuu tukeva vaahtokerros, joka monien pullojen kokemuksella ei haittaa mitään ja jota voi halutessaan hälventää sekoittamalla jäähtynyttä vaahtoa rikki vaikka haarukalla.

Tökötin jähmetyttyä se annetaan lämmetä huoneenlämpöiseksi, sekoitetaan nökö hiivaa lämpimään vesitilkkaan ja tilkka pulloon ja päälle vielä ripsaus sokeria. Ja eikun poika porisemaan! Tällä konstilla saa helposti tehtyä kuusikin pulloa yhtä aikaa, eikä tiskiä tule mittamukia ja rattia lukuunottamatta.. 8-)

Niin ja levitys tapahtuu johtamalla hiilari sisäsuodattimien (Eheim 2048 ja 2252) diffuusoriin. Pienemmän suodattimen käänsin viimeksi siivotessa ylösalaisin, jolloin hiilari kaiken järjen mukaan päätyy lähemmäksi pohjaa. Pöntössä on nyt vaan niin paljon pöhinää, että hiekat tuppaavat karkaamaan kulmasta. Pieniä kuplia näkyy kerääntyvän virtauksen lähellä oleviin kasveihin. Pienemmässä altaassa levittimenä on tetran vihreä putki kestokahvinsuodatinkalvolla.

Jonkunsortin "oikeaa" aktiivilevitystä olen suunnittelemassa, nurkissa pyörii käyttämättömänä Eheimin compact 1000 -pumppu. Voisikohan tätä käyttää jotenkin hyväksi? Kellään ideoita?
Life is short, play hard!
sirps
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 17:17, 16.03.2004
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

samasta aiheesta vielä

Viesti Kirjoittaja sirps »

Mahtavaa, että on muitakin hiilarikokkaajia. Meikäläisen täytyy vaan tehdä kaikki kantapään kautta:cry:. Siis hoksasimpa tuossa just, että panin sen hiivan jääkaapista nostettuun mömmöön. Eli voihan sen tieten kaataa (vai tarviiko edes kaataa?) pois ja panna samaan pulloon uus hiivasatsi?
Hyvä idis testata se vesiämpärissä ensin.
Vähä nolo juttu panna limupullo tuohon akvaarion päälle näkyville (kun ei oo vieläkään sitä takaiskuventtiiliä), mitähän rekvisiittaa keksis ympärille. Asiakkaat varmaan kyselee kaikenlaista, sillä allas on tosiaan täälä mun myymälässä.
Onko muuten kasvit ja kalat tykänny?
Mitä enemmän tietää sitä paremmin ymmärtää miten vähän tietää.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Laita uutta hiivaa siihen mömmön päälle.
Kasvit rupes kasvamaan paremmin hiilarin ansiosta. :D
96l+38l+20l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”