Täällä TOSI aloittelija

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AY
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 18:05, 12.02.2006
Sukupuoli: Nainen

Täällä TOSI aloittelija

Viesti Kirjoittaja AY »

Eli olen omistanut joskus aikoinaan pienemmän akvaarion mutta siitä on sen verta aikaa että siitä ei ole mitään "hyötyä",ja nyt taloon olisi tulossa 110 litranen akvaario. :D
Nyt kaivattaisiin paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä (vaikka niitä saakin varmasti sitten myös liikkeistä)! Mm.;

-Miten te olette kypsyttäneet akvanne ja kauanko se kesti?
-Kaikenmaailman monneista olen aina pitänyt ja ovat niin hyödyllisiäkin "putsareina",mitä lajia suosittelette aloittelijalle ja mitkä muut kalat tulevat niiden kanssa toimeen?
-Montaako eri lajia mahtuu tuohon 110 litraseen?
-Mitkä eri kalalajit tulevat keskenään toimeen?
-Mikä lämmitin olisi sopiva,hyvä ja edullinen?
Siinäpä kysymyksiä heti alkuunsa.... [;)]
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Re: täällä TOSI aloittelija

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

AY kirjoitti:Eli olen omistanut joskus aikoinaan pienemmän akvaarion mutta siitä on sen verta aikaa että siitä ei ole mitään "hyötyä",ja nyt taloon olisi tulossa 110 litranen akvaario. :D
Nyt kaivattaisiin paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä (vaikka niitä saakin varmasti sitten myös liikkeistä)! Mm.;

-Miten te olette kypsyttäneet akvanne ja kauanko se kesti?
-Kaikenmaailman monneista olen aina pitänyt ja ovat niin hyödyllisiäkin "putsareina",mitä lajia suosittelette aloittelijalle ja mitkä muut kalat tulevat niiden kanssa toimeen?
-Montaako eri lajia mahtuu tuohon 110 litraseen?
-Mitkä eri kalalajit tulevat keskenään toimeen?
-Mikä lämmitin olisi sopiva,hyvä ja edullinen?
Siinäpä kysymyksiä heti alkuunsa.... [;)]
Kypsyttäminen kestää mootomia viikkoja ja ensin vedi ja hiekka, sitten muutoman päivänpäästä kasveja ja pikkuhiljaa haluamiasi kaloja. Tuon kypsyttämisen kanssa on turha kiirehtiä ja se kannattaa tehdä huolella jotta säästyt ns. turhinlta kalakuolemilta.
-Täplämonniset ovat todella helppoja ja minusta ainakin kauniita niitä voisit laittaa pienen parven. Monet kalat tulevat näiden kanssa toimeen (melkein kaikki joilla on samat vesivaatimukset).
-Lajeja ei kannata ottaa montaa vaan ennemmin vaikka yhtä parvikalaa sitten enemmän.
-Monet kalat joilla on samat vesivaatimukset ja ovat suht saman kokoisia tulevat hyvin juttuun.
-Jäger 100 w on hyvä ja sopiva lämmitin sinulle.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

-Ensimmäisen altaani kypsytin multaympillä ja hurvensarvisuolalla, muihin olen ottanut tästä altaasta hiekkaa ympiksi ja taas hirvensarvisuolalla kypsyttäny. Aikaa noihin on kylynyt ymåpin määrästä riippuen 2-4 viikkoa.
-Suosittelisin tuohon vaikkapa parven monnisia ja joko partiksen tai parven nuolimonneja, seuraksi sitten vaikkapa joku tetraparvi. Parvi on sitten aina enemmän kuin 6 kalaa ja monnisille ehdottomasti hiekkapohja!
-Kolme lajia lienee ihan hyvä määrä.
-Todella monet kalalajit tulevat keskenään toimeen, kovin pitkä lista tulisi kaikkia luetella. Lisäksi on otettava huomioon eri lajien vaatimat erilaiset vesiarvot.


Edellisen vastaajan mainitsemaa kalallista kypsytystä en todellakaan suosittele! Kyllä pitää kalojen hankkimista malttaa tuo kypsyttämisen aika odotella, ihan niiden kalojen parhaaksi.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

suosittelen ihan ensin hakemaan tuolla palstan omalla haku-toiminnolla tietoa kypsytyksestä ja laittamaan altaan kypsymään. On oikeastaan ihan sama miten altaansa kypsyttää, kunhan saa sinne muodostumaan ensin nitriittiä ja sitten sen nitriitin hajoamaan nitraatiksi. Näitä arvoja varten on vesitestit, joilla altaan kypsyys selviää. Itse käytin ensimmäisen altaan kypsytykseen hirvensarvisuolaa, multaymppiä ja kalanruokaa ja aikaa meni noin kolme viikkoa.

Partamonni tai pieni parvi katinkultamonneja sopisi ainakin, monnisten parvikin kävisi pohjalle.

Eri lajien mahtuminen riippuu ihan siitä mitä lajeja ja kuinka paljon aikoo hankkia. Parempi kuitenkin pitäytyä lajien määrän kohdalla vähässä ja ennemmin tosiaan ottaa parvikaloja kunnon parvi.

Keskenään toimeentulevia, viihtyviä ja tuohon altaaseen sopivia kalayhdistelmiä on niin hirmuisen paljon, että ennemmin lähtisin miettimään mitä itse haluat altaalta. Vaikkapa niin, että onko jokin tietty kalalaji jonka ympärille tahdot lopun kalaston rakentaa tai olisiko vaikka jokin väri, jota toivoisit kaloista löytyvän. Tärkeintä kuitenkin on, että kaikki altaaseen valitut kalat viihtyvät samassa lämmössä ja vesiarvoissa eivätkä kiusaa toisiaan.

Tervetuloa mukaan harrastukseen, netti on sopivalla kriittisyydellä käytettynä oikein oiva tiedonhakuväline ja palstan haku löytää vastauksen vaikka mihin.
Dixi et animam levavi.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Vielä pikku varoitus - älä usko varauksetta akvaariokauppiasta, ellet varmasti tiedä hänen olevan asiantunteva. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
AY
Junior Member
Junior Member
Viestit: 244
Liittynyt: 18:05, 12.02.2006
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja AY »

Näin vähän aikaa ja näin monta hyvää vastausta :D ,suuri kiitos kaikille jo vastanneille;ikinä ei voi saada liika neuvoja!!!
Mä täällä varmaan utelen vielä monesti vinkkejä [;)]
marDH
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1004
Liittynyt: 11:26, 15.12.2003
Paikkakunta: No Parka

Re: Täällä TOSI aloittelija

Viesti Kirjoittaja marDH »

Juu, täällä on aktiivista toimintaa ja joku vastaa taatusti aina viimeistään vartin päästä.
AY kirjoitti: Nyt kaivattaisiin paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä (vaikka niitä saakin varmasti sitten myös liikkeistä)! Mm.;
- Täälläkin todettu monasti että akvaario liikkeistä saa viimeiseksi sitä oikeaa tietoa. 70% lemmikki liikkeen pitäjistä omistaa muita lemmikkejä kuin akvaarioita ja näin ollen ei tiedä niistä ja niiden hoitamisesta tuon taivaallista. Varsinkin akvaarion kypsytykseen tarjotaan kaiken maailman litkuja jotka eivät ole millään kaikka akvaarion kypsymistä edistäviä kemikaaleja.

-Miten te olette kypsyttäneet akvanne ja kauanko se kesti?
* Ekan akvani kypsytin ammoniakilla ja kalan ruoalla annetun ohjeen mukaan, mikä ei ollut sama kuin nyky päivänä opastetaan tekemään. Tässä linkki, sinistä tekstiä klikkaamalla pääset kypsytys ohjeisiin käsiksi.
Akvaarion kypsyminen kestää, ei yhtään vähempää kuin 3-5 viikkoa.

-Kaikenmaailman monneista olen aina pitänyt ja ovat niin hyödyllisiäkin "putsareina",mitä lajia suosittelette aloittelijalle ja mitkä muut kalat tulevat niiden kanssa toimeen?
* Aloittelijalle käy mikä monni laji tahansa kunhan perehtyy kalan hoito vaatimuksiin, monneja
8-)

-Montaako eri lajia mahtuu tuohon 110 litraseen?
* Yksi pää parvi (6-15kpl), aikuis kooltaan 4-6cm joko aktiivisia barbeja tai rauhallisempia tetroja sekä pohjakaloja, katso monnit, muutama sekä ehkä amanorapuja

-Mitkä eri kalalajit tulevat keskenään toimeen?
* Kun lueskelet kalojen lajikuvauksia saat selville mitkä lajit sopivat tai eivät sovi keskenään. Monet barbit ovat agressiivisia huntupyrstömäisiä kaloja kohtaan kun taas monet ahvenet ovat agressiivisia kaikkia kaloja kohtaan jne.
Toiset kalat vaativat lämpimämpää vettä kuin toiset tai veden kovettaminen sattaa kuulua esimerkiksi hammaskarppeja valittaessa lemmikiksi, joka viikkoisen veden vaihdon yhteyteen. Jotkut väittävät että nämä kala lajit eivät veden kovettamista vaatisi jos ne on kasvatettu pehmeässä vedessä mutta minä oon sitä mieltä että ei sitä evoluution kehitystä voi noin vain edistää muutamassa kymmenessä vuodessa.

-Mikä lämmitin olisi sopiva,hyvä ja edullinen?
* 50-100 wattinen on taatusti passeli, merkillä ei taida olla nykyään enää väliä, kunhan lämmitin on helppo säätää halutuksi imukuppi lämpömittaria apuna käyttäen. Lämmittimen asteikko ei monasti vastaa sitä lämpötilaa joka akvaariossa tulee olemaan.

Siinäpä kysymyksiä heti alkuunsa.... [;)]
Ja vastausta kysymyksiin... 8-)
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Toinenkin pikku pikku huomautus - vältä Resunin halpalämmittimiä! Minulla on hajonnut niitä parin vuoden sisään kaksi (toinen pitää veden oikeassa lämmössä mutta merkkivalo ei toimi, toinen sen sijaan ehti kuumentaa 300-litraisen 34 asteeseen ennen kuin huomasin mistä on kyse 8O )
... Ja tietysti ne hirvitykset hajoavat hetimiten kun takuu on mennyt umpeen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Jos haluat punaisen parven niin suosittelen 5 senttiseksi kasvavia kirsikkabarbeja. Ne ovat edullisia ja niitä on usein saatavilla. Taikka sinineontetroja jos haluat sinisen parven. Niitä ei taida olla tarjolla ihan niin usein.
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Äläkä laita keväbarbeja, ne tarvitsee paljon enemmän tilaa.

Mä suosittelen kirsikkabarbeja niin kuin tais suositella joku muukin jo aiemmin. Itellä on vajaa 200l 5 tiikeribarbia, 11 kirsikkabarbia, 6 albiinomonnista ja partamonni. Ja väkeä ja vilinää ja väriä on ihan tarpeeksi. Ja siis tiikeribarbeja en laittaisi 110 litraiseen, mutta noita muita voisin suositella.

Tai laita albiinoja ja luonnonvärisiä monnisia sekaisin parveksi. Sekä täplämonnisia että kuparimonnisia löytyy albiinoina. Täplä olis sulle parempi, koska se jää pienemmäksi.

Toinen kiva olis varmaan taistelukala haaremi, mutta täplämonniset ei sovi taistelukalojen kanssa lämpötilavaatimusten takia.

Laitoin nyt tän selostuksen toiseen viestiin kun en päässyt enää muokkaamaan.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1555
Liittynyt: 18:30, 05.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Kannattaa vilkaista tuolta alkeet osiosta noita kalastoehdotuksia suurinpiirtein tuon kokoiseen altaaseen. Löytyy vaihtoehtoja ja ei tarvitse itse miettiä, sopiiko vai ei. Välttyy virhehankinnoilta. :D
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 521
Liittynyt: 18:33, 28.12.2005
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Laitan nyt vielä uuden viestin, kun en taaskaan päässyt muokkaamaan. Ihan vaan ihmetelläkseni. Kun laitoin jonkun muunkin suositelleen kirsikkabarbeja en tajunnut, että se olinkin minä joskus aikaisemmin.

Olisi muuten kiva kuulla, miten tämän ketjun aloittajan akvaario edistyy.
Helinä79
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 20:32, 05.12.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Merilappi

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

pikku-barbi kirjoitti: Kun laitoin jonkun muunkin suositelleen kirsikkabarbeja en tajunnut, että se olinkin minä joskus aikaisemmin.
:D No tuo oli oikeesti jo aika hauska [;)] Mutta minäkin voin suositella kirsikoita, kun ovat niin kauniin punaisia, ja kilttejäkin vielä. Itse kokoaisin varmaan suunnilleen tällaisen (pehmeän veden) kalaston:

Pari (u+n) pieniä labyrinttikaloja (esim. taistelukala TAI hunajarihmakala)
partamonni
8 kirsikkabarbia tai 8 kiilakylkeä
10 piikkisilmää (Hoks! pohjalle hieno hiekka)
ja amanorapusia
sekä kierteissarvikotiloita pohjan kunnossapitoon.

Tai vaikkapa näin:

Perhoskirjoahvenpari
Partamonni
Parvi pieniä tetroja (esim. rubiini- tai mustatetra)
crystal red- rapusia
kääpiömonnisia

Tai sitten kovempaan veteen:

Haaremi miekkapyrstöjä (u+3n)
partamonni
~20 miljoonakala urosta, ei naaraita
eri värisiä omenakotiloita
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”