Albiinokalat.

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Kannattaa myös tutustua jalostamisen käytäntöön, jossa pyritään aktiivisesti saamaan aikaan mutaatioita [...] Jalostamisen menetelmiin kuuluu myös tiukka sukusiitos kaikkine haittoineen. [...] Eli on mahdollista, että on keinotekoisesti luotu aivan elinkelpoisesta lajista yksilöitä, jotka ovat aisteiltaan vajavaisia.
On totta, että jalostamisessa käytetään milloin mitäkin vippaskonsteja. Olenkin pitkälti sitä mieltä, että monessa tapauksessa jalotuspuuhassa ei ole päätä eikä häntää: toiminta pyörii rahan ja muotioikkujen perässä. Kalojen jalostuksesta en keksi äkkiseltään yhtään esimerkkiä, mutta koiraeläimistä kyllä: suden jalostamisessa paimenkoiraksi on taustalla varsin selvä, järkevä hyötykäyttö, mutta esim. mopsin "lyttynaamalle" en kyllä keksi mitään järkevää käyttöä.

(Sivumennen sanoen GM:n parissa puuhastelevat yritykset ovat nekin harvemmin liikkeellä hyvää hyvyyttään.)

Evoluutioteoria-viittaukseni kohdistui suhtautumiseen albiinoihin ilmiönä ja oli vastakommetti noihin "HYI, YÄK, IIK!" tyylisiin reaktioihin. Lähes saman olisin tietysti voinut tehdä sanomalla, että "miltä teistä tuntuisi jos olisitte albiinoita ja ihmiset kutsuisivat teitä hirvityksiksi", mutta en ole kovinkaan mieltynyt näihin miltä-susta-tuntuis-asua-vaatekomerossa-tyylisiin vertauksiin.
Jätät kuitenkin mainitsematta, miksi albinismi on akvaario-oloissa hyvä mutaatio.


Niin jätin. En nimittäin itse löytänyt mitään syytä miksi se olisi kalan kannalta "hyvä mutaatio" akvaario-oloissakaan. Toistan, "Valoherkkyys yms. ongelmat ovatkin sitten eri juttu." Nuo antamani esimerkit (pedot ja sapuska) olivat muuten lähtöisin tästä keskustelusta: ne ovat toistaiseksi olleet eniten esillä selittämässä miksi albinismi on huono juttu luonnossa.
Mihin muuhun sitä tarvitaan kuin kasvattamaan singaporelaisen kalankasvattajan lompakkoa?


Singaporelainen kalankasvattaja tulee kyllä varmasti toimeen ilman noita albiinoitakin, vaikka siinä maassa eivät kyllä asumiskustannukset ole halvimasta päästä - ruoka kylläkin. Onhan siellä kuitenkin muitakin ammatteja, joista valita. Esim. Kiinan puolella tilanne on jo hieman toinen. Ennenkuin joku ymmärtää väärin, niin en ole tässä sanomassa, että ihmisen huonot elinolot oikeuttavat kohtelemaan eläimiä miten sattuu. Mutta eikö ole aika lailla totta, että eläintenoikeusliikkeet yms. ovat pitkälti hyvinvointivaltioiden ilmiö?

Tuota äskeistä kappaletta kirjoittaessani jäin pohtimaan, että koska albiinomonniset ovat useimmiten kupari-tai täplämonnisia niiden kudettaminen lienee yhtä helppoa. Kuinka suuri osa meillä kaupoissa olevista albiinomonnisista on peräisin ihan suomalaisilta harrastajilta?
Paljon parempi olisi käyttää nekin rahat luonnonmonnisten kautta Etelä-Amerikan jokien säilyttämiseen luonnontilaisina.
Amen to that.
Entäpä jos albinomonnisesi ovat jo sokeita?


Minun albiinomonniseni? Ei minulla niitä ole. Joitakin jalostamattomia monnisia kylläkin.
Niinpä kunnon akvaristi luokin akvaarioonsa erilaisia valaistusolosuhteita, joihin kalat voivat hakeutua tarpeidensa mukaan.
Aivan totta. Kaikki täällä hengailevat eivät liene kuitenkaan "kunnon akvaristeja". Kommettini tarkoitus olikin lähinnä saada ihmiset ajattelemaan asioita. Monet kun suhtautuvat asioihin nykymaailmassa aivan liian pinnallisesti.
(Joku saattaa nyt jäädä kaipaamaan "kunnon akvaristin" tarkempaa määrittelyä, mutta itse en sitä ryhdy tarjoamaan. Tämänkin harrastuksen parissa on sen verran monta aatesuuntaa, että tuosta syntyy vain verinen taistelu.)



Hope is the denial of reality.
- Raistlin Majere -


Muokattu - Cory on 04/12/2001 16:06:30
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Minun albiinomonniseni? Ei minulla niitä ole. Joitakin jalostamattomia monnisia kylläkin.


Käytin epätarkkaa ilmaisua. Ajatuksena oli pikemminkin "tarkoittamasi albiinomonniset".
Jouni J
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:57, 18.12.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Jouni J »

2bad kirjoitti sabotaasista ja boikotista sekä email- ja sähköpostiviestityksistä joista "saisi bestsellerin". Vähän suksistakin. Tähän tyyliin: "Ja tämän jouni j:n kanssa on jo sukset ristissä muutaman mukavan mailin vaihdon/puhelin hetken muodossa mutta se on tarina josta saisi jo best sellerin..."


Juttu on jo ikivanha, päälle kuukauden, mutta aihe on sen verran koskettava, että haluan kommentoida sitä. Ja toki julkisesti, koska se oli sitä tähänkin asti.

<seuraa ärtynyttä ihmettelyä>

Sähköpostiviesteistä: toisella foorumilla haukuskelit Myyrmannin Faunatarta. Koska työskentelen siellä ja olen varsin pitkälle vastuussa kalapuolen linjanvedoista, kysyin Sinulta syytä. Olit kertomasi mukaan kysellyt akvaariovalaisimista etkä ollut tyytyväinen vastauksiin. Seuraavassa viestissä kuitenkin totesit, että myyjä oli toiminut oikein, Sinä vältyit mahdolliselta sähköiskulta ja talon palolta. Tiedustelit vielä mahdollisuutta hankkia kääpiöhammaskarppeja, joita ei mistään tahdo löytyä. Lupasin selvitellä asiaa.

Puhelinsoitoista: olit kysellyt hammaskarppeja kaupassakin, huomasin varausvihosta. Kun sitten sain pienen erän ko. kaloja Ruotsista, soitin Sinulle. Thatsit.

Pointtini Sinulle, Risto, on, että eikö ole hiukan skitso olo kun toisaalta olet täällä kovasti oppositiossa mutta toisaalta kysyt ja saat varsin pitkälle menevää palvelua? Jos palvelu joskus alkaa tökkiä niin syytä voi joutua hakemaan omista toimista... aivan asiallisia kritiikin paikkoja varmasti löytyy kaupasta kuin kaupasta, ei niitä aiheita tarvitse keksiä. Varsinainen aihe tässäkin ketjussa oli keltaiset partamonnit. Osa tykkää niistä, toiset vihaavat. Samoin kuin valkoisia rottia, kaneja, hiiriä, kissoja... monnit joka tapauksessa ovat suomalaisen harrastajan kasvattamia.

Sukseni eivät kuitenkaan ole ristissä sinun hiihtimiesi kanssa. Tiedoksesi: Xenotocaa ei tullut. Kurnuokamonneja (Amblydoras hancockii) tuli.

Jouni Jaakkola
Faunatar Myyrmanni
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Hei vain Jouni J,
Totta tosiaan olo on varmaan skitso sinun mielestäsi ja varmaan monen muunkin. Tarinani on pitkä joten lyhennetään.

Kaikki alkoi kun kyselin liikkeestä valaisimia, petyin ja katkeroiduin.

Haukuin toisella palstalla liikettäsi (muistaisi vain miten), kyselit tapahtunutta, selitin tarinan mutta vedin osan takaisin tietystä syystä jonka voi jokainen päätellä jos älliä omaa.

Sitten eräänä viikonloppuna törmäsin liikkessäsi noihin keltaisiin partamonneihin (huom, en omasta aloitteestani) vaan uuden harrastajan kera, vanhan täytyy näyttää liikkeitä ja selittää kaloista mitä osaa.

Häneltä tuo inho noita albiinoita kohtaan lähti loppupeleissä, minä vain kirjoitin asiat miten ne olivat silloin mielessä, tarkoitus ei ollut sabotoida, olen pahoillani tuosta asiasta.

Toiselta paikalliselta harrastajalta kuulin miten hänelle oli käynyt liikkeessäsi, osa hänen tarinastaan voi olla peetä mutta osa tottakin, parempi oli kertomatta hänen juttuansa.

Kun nyt jotain on enemmän on liikkeistä oppinut/käynyt/jutellut.
Te ette voi pärjätä aina niin tosikkomaisella asenteella, useimmat liikkeet (lepät, kurjet,siniriutta jne) myyjän/pitäjän kanssa naureskellaan ja ollaan hyvää pataa.
Sinun liikkeessäsi en ole kertaakaan huomannut tuota asennetta,
itsekin olen asiakaspalvelu alalla ja ilman huumoria/hymyä ei asiakkaaseen saa sitä kontaktia, jolla asiakas pysyisi liikkeen palveluissa.

Se on sitä asiakas palvelua.

Mutta annetaan asian olla.
Eletään eteenpäin jokainen tavallaan ja Hyvää uutta vuotta myös sinulle.

-Risto Suhonen

Suosittelen tosi corydoras harrastajalle menevän Akvaario Kurkeen, oli sellainen määrä uusia/hienoja monnisia.
Jouni J
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 22:57, 18.12.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Jouni J »

OK, annetaan asian olla.

Yksi korjaus vielä, tosikko kun olen. Mää olen vaan myyjänä siellä. Myyjähän notkuu vaan paikalla sovittuna aikana ja kuittaa siitä palkkansa, kauppias/liikkeen omistaja ihmettelee samalla, miten koko palettia pyörittää.

Naureskellaan kun tavataan!

Jouni J
Marja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 20:41, 04.01.2002
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Marja »

Hyvä Miehet!
Osoitatte meille muille kuitenkin hyviä tapoja!
Ilo katsella tuollaista sanaillua! Liikutte rehellisesti omina itsenänne!
Erittäin Hyvää alkanutta(?) kevättä kummallekkin!
Marja from Nivala

Marja
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Sinun liikkeessäsi en ole kertaakaan huomannut tuota asennetta,
itsekin olen asiakaspalvelu alalla ja ilman huumoria/hymyä ei asiakkaaseen saa sitä kontaktia, jolla asiakas pysyisi liikkeen palveluissa.

Se on sitä asiakas palvelua.

Juu, jotenkin sitä tuntee itsensä aina erityisen toivotuksi asiakkaaksi käydessään Faumannissa. Johtuuko tunne sitten Jounista vai jostain muusta...hmm...

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Jokainenhan voi äänestää euroillaan jos kokee jonkin liikkeen olevan epäystävällinen tai itselleen sopimaton.

Asian vierestä, minua kyllä hieman ihmetyttää miten Myyrmannin Faunattaren omistajat eivät ymmärrä puuttua alaistensa harjoittamaan liikkeen jatkuvaan pakkomainostukseen. Liian usein, kun jotain toista liikettä haukutaan, on joku faunatarmafian jäsenistä haukkana paikalla haukkumassa muita ja kehumassa omaansa. Eikö Sannakaan, jota olen aina fiksuna pitänyt, ymmärrä että sellainen kääntyy hyvin nopeasti itseään vastaan vai eikö hän tiedä tällaisesta kirjoittelusta mitään?

-maisu-
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

"Faunatarmafia"? Tuota, ei kai Myyrmannin Faunattareen vakituisessa työsuhteessa olevasta väestä tänne muut ole kirjoittaneet kuin Jouni ja hänkin huikeat kaksi (?) viestiä puolustaakseen liikettä ja oikaistakseen mahdollisen väärinkäsityksen. Ja kyseessä oli toisen henkilön aloittama threadi.

Eli voitko mainita pari esimerkkiviestiä, joissa täällä Aquawebissä pakkomainostetaan ko. liikettä, niin pääsisin ihmettelemään.
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Hei jokaiselle.

Pyydän anteeksi asioita joita olen tässä jutussa kirjoitellut, liian kärkkäästi tunnustetaan, tuominut asioita liian hätiköiden, mutta ihminen on virheitä tekevä eläin.

Pyytäisin lukkoa tähän keskusteluun muuten vielä ensi kesänä haukumme liikkeitä ja sun muita harrastajia.

Anteeksi jokaiselle jota loukkasin / pahoittivat mielensä.

Hyvää alkanutta vuotta ja muuten kauanko teillä kestää (admin sun muut) poistaa tunnus palvelimelta?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

kauanko teillä kestää (admin sun muut) poistaa tunnus palvelimelta?
Adminit sun muut nyt on semmosia kukkoja, jotka ei käskien laula, eli tunnuksia poistetaan/lukitaan, kun aihetta ilmenee...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

"Faunatarmafia"? Tuota, ei kai Myyrmannin Faunattareen vakituisessa työsuhteessa olevasta väestä tänne muut ole kirjoittaneet kuin Jouni ja hänkin huikeat kaksi (?) viestiä puolustaakseen liikettä ja oikaistakseen mahdollisen väärinkäsityksen. Ja kyseessä oli toisen henkilön aloittama threadi.

Eli voitko mainita pari esimerkkiviestiä, joissa täällä Aquawebissä pakkomainostetaan ko. liikettä, niin pääsisin ihmettelemään.



Asiantuntevaa ja hyväksi tunnettua liikettä puolustamaan löytyy yleensä tyytyväisiä asiakkaitakin. Työsuhteen laatu, oli se sitten minkä värinen tahansa, ei mielestäni vaikuta mitenkään siihen että kyse on myyjien kohdalla aina viime kädessä omasta edusta. Olen joutunut itsekin ikävään välikäteen kahdesti tämän liikkeen asiakaspalvelun epäonnistumisten vuoksi eikä sellaisiin tilanteisiin ole kovin mukava joutua, kun kyse on kuitenkin omista tuttavista eikä itse ole minkäänlaisessa työsuhteessa yhteenkään akvaarioalalla toimivaan yritykseen.

Pakkomainostusta on harrastettu moderoimattomissa keskusteluryhmissä.




-maisu-
sniper
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 18:52, 03.01.2002

Viesti Kirjoittaja sniper »

Maisu: Jos mielestäsi pakkomainostusta ei ole harrastettu tässä ryhmässä vaan muualla, niin miksi sitten otat sen esiin täällä?

Oletko ollut yhteydessä esim. liikkeen johtoon asiasta, jonka koet ongelmaksi? Saattaisi edesauttaa asiaasi enemmän kuin netissä valittaminen.

Jouni J:hän kirjoitteli ainakin nyysseihin jo ENNEN kuin meni Faunattareen töihin, joten mielestäni on pelkästään korrektia, että hän mainitsee nykyisestä tilanteestaan. Vai olisiko hänen pitänyt lopettaa nettiin kirjoittelu kokonaan nykyisessä asemassaan?

Ja kyllä, Mannin Faunatar kuuluu minun lempiliikkeisiini.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Maisu: Jos mielestäsi pakkomainostusta ei ole harrastettu tässä ryhmässä vaan muualla, niin miksi sitten otat sen esiin täällä?

Oletko ollut yhteydessä esim. liikkeen johtoon asiasta, jonka koet ongelmaksi? Saattaisi edesauttaa asiaasi enemmän kuin netissä valittaminen.


Heh. Jouni saa puolustella liikettä netissä mutta yhtäkään kritiikkiä ymmärtävää kommenttia ei sallita? Itsehän hän lähti sille linjalle että otti kritiikkiin julkisesti kantaa ja mielestäni aika ikävään sävyyn. En jaksa uskoa kritiikkiä täysin perusteettomaksikaan, viitaten siihen mitä edellisessä viestissäni kirjoitin. Asiat ovat harvoin täysin mustia tai valkoisia, useimmiten jotain siltä väliltä.

Ehken selittänyt ajatuskuviotani loppuun. Näin se menee: Liikettä A mainostetaan paljon ympäristössä jossa mainostus on kiellettyä. Mainostajat antavat ymmärtää olevansa asiakkaita, vaikka heillä todellisuudessa on tuloja kyseisestä liikkeestä. Oikeiden asiakkaiden odotukset kasvavat mainonnan myötä epärealistisiksi. Liike A ei pysty epärealistiseen palveluun ja saa haukkuja. Varsinainen myyjä, luultavasti hyvin väsyneenä?, kertoo netissä olevansa "ärtynyt" ja kyselee onko haukkujalla "skitso olo".

Missä meni pieleen? Minuun mielestäni siinä mainostamisessa. Eri mieltä saa olla kunhan sen perustelee.
Jouni J:hän kirjoitteli ainakin nyysseihin jo ENNEN kuin meni Faunattareen töihin, joten mielestäni on pelkästään korrektia, että hän mainitsee nykyisestä tilanteestaan. Vai olisiko hänen pitänyt lopettaa nettiin kirjoittelu kokonaan nykyisessä asemassaan?

Ja kyllä, Mannin Faunatar kuuluu minun lempiliikkeisiini.

Vanhana nyyssikirjoittajana voisit sinäkin esiintyä ihan nimelläsi.



-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Joo, mutta muistetaan toki että HASin jäsenet saavat kyseisestä liikkeestä nimellisen alennuksen sekä se, että ovat sponssanneet HASinkin järjestämiin tilaisuuksiin erilaisia palkintoja. Meinaatkos Maisu, että viitsivät jatkossa ryhtyä moiseen jos kerran HASin hallituksen jäsen julkisesti arvostelee ja kritisoi noinkin kitkerään sävyyn?

Minulla sitä vastoin saattaisi olla ihan oikeastikin syytä mainita muuta valittu sana kyseisestä liikkeestä koska myyjille on annettu ohjeistus soittaa vartijat paikalle mikäli ilmestyn ostoksille. No, ymmärrämme toki miten Jouni on tunneihminen ja se, että ei hän ei pidä minusta on hänen henkinen tasonsa huomioonottaen sopiva peruste tuollaiseen toimintaan. Minä suosittelenkin vahvasti karttamaan sellaista liikettä jonka periaatteet ovat tuollaiset.



-Holzig-
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

...myyjille on annettu ohjeistus soittaa vartijat paikalle mikäli ilmestyn ostoksille.


Anteeksi, ei saisi nauraa. Tämähän on vakava asia.
2BAD

Viesti Kirjoittaja 2BAD »

Useimmiten baareihin saa ulosheitto uhkauksia mutta jo eläinliikkeeseen, et ole guinnesiin pyrkimässä?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minulla varmasti monia muitakin saman alan ennätyksiä. Esim. olen historian ensimmäinen joka ei ensimmäisellä yrittämällä kelvannut erään akvaarioseuran jäseneksi. (Toisaalta samainen Jouni, joka siis vastailee Myyrmäen Faunattaressa toimi silloin kyseisen seuran hallituksessa joka käsitteli jäsenhakemuksia.)

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Joo, mutta muistetaan toki että HASin jäsenet saavat kyseisestä liikkeestä nimellisen alennuksen sekä se, että ovat sponssanneet HASinkin järjestämiin tilaisuuksiin erilaisia palkintoja. Meinaatkos Maisu, että viitsivät jatkossa ryhtyä moiseen jos kerran HASin hallituksen jäsen julkisesti arvostelee ja kritisoi noinkin kitkerään sävyyn?


Kuten jo sanoin, Jouni itse lähti sille linjalle että kommentoi asiaa julkisesti Faunattaren edustajana ja aika palveluhengettömin sanakääntein. Minä puhun vain omasta puolestani, en minkään yhdistyksen jäsenen tai johtokunnan jäsenen ominaisuudessa kuten allekirjoituksestakin näkyy.

Mikään akvaarioliike ei voi aina täyttää asiakkaidensa jokaista toivetta. Tällaisen mielikuvan luominen johtaa väistämättä ongelmiin.
En ole kummallakaan puolella, vaan yritän osoittaa miten tällaisiin tilanteisiin päädytään; ehkä tästä sitä kautta voisi oppiakin jotain.
Pahoittelen jos se on joillekin liikaa.



-maisu-
Brattoc
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 11:25, 16.10.2001

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Taitaa mennä vähän ohi mutta mitä tarkallee tarkoittaa:
"Uusinta uutta ovat värivammaiset helmimonniset eli sterbait."?

B
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Taitaa mennä vähän ohi mutta mitä tarkallee tarkoittaa:
"Uusinta uutta ovat värivammaiset helmimonniset eli sterbait."?


Sterbaistakin on saatu aikaiseksi ainakin osittainen albino pian sen jälkeen kun sitä alettiin viljellä kaukoidässä.
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:39, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Jos sinulla on kaksi "tavallista" partaimumonnia, joilla sattuu kummallakin olemaan resessiivisenä albiino-ominaisuus ja ne tekevät 8n poikasta, joista todennäköisimmin kaksi on albiinoja, millä perusteella nämä kaksi albiinoa olisivat huonompia akvaario-olosuhteissa?

Tähän mennessä perustelut mielipiteille albiinokaloista ovat olleet suhteellisen hataria. Jos albiinokalat ovat muuten samanlaisia, kuin ei-albiinot sisaruksensa, miksi ne ovat huonompia? Pigmentin tarkoituksia on useita; suojaväri, suoja UV-säteilyä vastaan tai vastakkaisen sukupuolen puoleensavetäminen. Akvaariossa UV-säteilyä tuksin on haitallisia määriä, suojaväriä kala tuskin tarvitsee (onhan akvaristi huolehtinut siitä, ettei laita saaliita ja saalistajia samaan akvaarioon) ja vastakkaisen sukupuolen viettelemisessä albiinokala on tasaveroinen toisen albiinokalan kanssa. Voi olla jopa niin, että jos pigmentin tuottaminen vie kalalta paljon resursseja, albiinokala saa etua siitä, ettei sen tarvitse haaskata resurssejaan pigmentin tuottoon.

On kaksi kuviteltavissa olevaa tilannetta, jolloin albiinokala on huonommassa asemassa värilliseen sisarukseensa nähden. Jos pigmentin tuottaminen on linkittynyt muihin kalalle edullisiin ominaisuuksii, silloin albiinolta puuttuvat myös nämä linkittyneet ominaisuudet. Toinen tilanne on se, että jos albiinoisuus on useasta geenistä johtuva, ja näin hyvin harvinainen tapahtuma albiinoja on harvoja ja näin albiinopopulaatio voi olla hyvinkin voimakkaassti sisäsiittoinen. Useimmiten sisäsiittoisuus heikentää lajiin kuuluvan yksilön elinkykyä.
Sisäsiittoisuus ei kuitenkaan ole pelkästään albiinokalojen ongelma, vaan se liittyy yleisemminkin eläinten kasvatukseen.

Minun on vaikea kuvitella, että albiinomonnit jollain tavalla kärsisivät pigmentin puuttumisesta, mutta tietenkään en voi olla 100% varma asiasta. Jos nämä kalat jostain kärsivät, on todennäköisempää, että se johtuu piittamaattomasta tai tietämättömästä akvaristista.

Terv. Satu

Jos jollakulla on asiallista tietoa albiinomonneista, kuulisin siitä mielelläni. Itselläni on kaksi albiinoimumonnia (ancistrus dolichopterus), ja olen huomannut, ettei netistä ainakaan paljon tietoa saatikka kuvia ole löytynyt. :)

sp
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Akvaariossa UV-säteilyä tuksin on haitallisia määriä, suojaväriä kala tuskin tarvitsee

Kyllähän sitä UV-säteilyä saa aikaiseksi kun vain vaihtaa pois tavanomaisista valaistusratkaisuista. Tosin se että mikä määrä UV-säteilyä on liikaa albiinolle jää ihan kokeilun varaan.

Muokattu - jusa on 23/01/2002 09:18:14
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

spakarin:

Albinismiin liittyy todistettavasti monilla eläinlajeilla muitakin häiriöitä, mm. näkökyvyn alenemista. Akvaariossa elävälle pohjakalalle ei silmillä tosin niin suurta merkitystä ole, enkä tiedä, että minkään albiinokalan näkökykyä olisi virallisesti testattu (vaikka olenkin kuullut huhun, että albiinomonniset olisivat umpisokeita).

Monelle kalalle väritys on paitsi suojaväritys myös tärkeä signaali lajinsisäisessä kommunikaatiossa. Albiinolta ei värien vaihtaminen niin vaan onnistu...

Mutta ei, en vastusta värimuunnosten jalostusta. Albiinoita en ihan vähällä ottaisi altaisiini mutta muita, kirkasvärisiä muunnoksia kyllä. Vaikka minulla ei vuosiin ole ollutkaan mitään muita kuin luonnonvärisiä kaloja mistään lajista.

"Albiinoimumonnisi" on ilmeisestikin todellisuudessa partamonni, ja mitä luultavimmin maatiaispartamonni. Oikeampi tieteellinen nimi olisi Ancistrus sp., ellei joku pysty todella todistamaan että kalasi on juuri dolichopteruksen värimuunnos. Hoito-ohjeiksi kelpaavat tietenkin normaaliväristen partisten hoito-ohjeet, jos sellaisia kaipaat.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tuosta todennäköisyydestä, että olisi albiinopartis...
Eikös ihan tavallisesta tummalevästä (tai jostain lähes vastaavasta hirviönkokoiseksi venyvästä solkosta kuitenkin, en ole katsellut tarkemmin kun kaikki tuollaiset vaaleat nostavat karvat pystyyn...) ole liikkunut kaupoissa aika paljon noita albiinomuotoja.

-Holzig-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”