Albiinomonniset suodattimessa (Eheim 2010)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Albiinomonniset suodattimessa (Eheim 2010)

Viesti Kirjoittaja Miusci »

[[ taustatietoa: Kutua oli tullut sunnuntaita edeltävänä yönä ja kuoriutuivat tiistaina aamusella. ]]

Kysymys olisikin siitä, että näin suodattimen imaisevan pieniä albiinoita useammankin. Selviääkö ne siellä? Miten saisin ne sieltä pois helpoiten/varovasti? Olisiko pitänyt tajuta suodatin jo aiemmin ja laittaa imuaukkoihin sukkahousua tms?
Olen myös kuullut, etä seura-akvaarioissa on kalanpoikasia säilynyt elossa juuri sen takia, että olivat menneet suodattimeen niin "isot" kalat eivät olleet päässeet niihin käsiksi.. varmaan siellä voi selvitä kun on tosi pieni, mutta mitäs kun kasvaa?

Tein sellaisen ratkaisun, että siirsin muut kalat (albiinomonnisparven, mustaneontetraparven, miljoonakala urokset ja partamonnit) toiseen altaaseen, joten poikaset saavat ihan rauhassa oleilla syntymäpaikassaan.
Siinä toisten kalojen kanssa häslätessä unohtui koko suodatin.. :(

Monta kysymystä.. kiitos jo etukäteen jos joku osaa jotain sanoa! :)

:miia
JenniL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 10:52, 04.03.2004
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Hyvin ne siellä pärjää aina siihen asti, kunnes ovat riittävän isoja selviämään altaassa muutenkin. Poikasille riittää ruokaa suodattimen pinnassa. Minulla on tälläkin hetkellä helmimonnisen poikasia kasvamassa Eheimin 2248-sisäsuodattimessa. Tuossa suodattimessa on sellainenkin hyvä puoli, että suodatinkotelo on läpikuultava, joten poikasten touhuja ja kasvamista suodattimen sisällä voi seurailla siinä kun muutakin akvaarion elämää.

Tosin suodattimen tyhjentäminen poikasista on varsin hermojaraastavaa hommaa. Kauheinta mitä minulle on tässä touhussa käynyt oli se, kun kerran en saanut millään suodattimen koteloa auki (silloin oli kylläkin kyseessä Fluvalin 3+ jolla on tapana suorastaan kasvaa kiinni puhdistusten välillä) ja sitten kun se yhtäkkiä päätti irrota niin kaikki sisällä olleet poikaset levähtivät pitkin lavuaarin sivutasoja..siinä niitä sätkiviä poikasia sitten pyydysteltiin paniikissa vessapaperin paloilla yms. Kahdeksan sain palautettua takaisin altaaseen, yhtään en ainakaan ehtinyt nähdä uimassa kohti viemäriä.. huh!

Jenni
Life is short, play hard!
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Kiitos vastauksestasi, helpottaa epätietoisuutta.. :)
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kätevä yhdistetty poikasallas ja ruokinta-automaatti näemmä [;)] .
sammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 22:23, 05.07.2005
Paikkakunta: Satakunta/Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja sammari »

Mua kyllä säälittäisi kovasti jos meillä olisi poikaset suodattimessa...
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Olikos tuo 2010 se aivan hasardi "pick-up" malli ( http://www.aquatics-online.co.uk/Z530088.asp ), jossa roottori oli ennen suodatuskoteloa. Joskus pirun kauan sitten meillä oli miekkapyrstöjä jotka tottakai lisääntyivät ja poikaset joutuivat tuonne suodattimeen (pick-up). Minä ihmettelin aina, että miten ne selvisi tuon roottorin läpi vahingoittumattomina.

Eikös ne poikaset saa sieltä pois ihan vaan irroittamalla suodatinmallin mukaisesti "kätevästi" sen suodatusosan ja huljuttamalla poikaset takaisin ammeeseen siitä.

Noissa seuraavissa eheimin epäonnistuneissa vedoksissa Aquaballeissa ainakin 2210 on niin saamaton imu (sekä puhallus), että sieltä mitkä tahansa poikaset joutuvat sinne ihan uimaan ja pääsevät myös pois aivan varmasti niin halutessaan, kunnes ovat liian isoja etteivät mahdu noista raoista enää ulos...

Minä olen joutunut keräilemään sterbain vahinkopoikasia hieman edellä mainittuja tehokkaammista malleista eli 2252:sista ja vahingoittumattomina ne ovat sielläkin olleet.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

2010:ssahan (joka on tuo Teemu7117:n linkittämä malli) on suodattimen sivullakin imuaukot, jotka kai johtaa sinne roottoritilaan? Vai meneekös niistäkin ensin suodatintilaan, se kai olisi järkevämpää. Mutta jotenkin on minulla päätynyt katkarapuja ja pari kalaakin sinne suodatintilan takatilaan (jossa roottori lienee?). 2252:ssahan on imuaukot vain suoraan edessä ja jos kalaset eivät mahdu suodatinmateriaalin läpi, ei ne kai mitenkään voi päätyä roottoriin. Tälleen suodatintekniikan todellisena asiantuntijana pähkäilen.. :)

Mutta, tosiaan voisihan sinne suodattimeen kurkata, josko pikkuiset olisi halukkaita tulemaan sieltä pois. Jatkossa niiden uimisen suodattimeen voi estää peittämällä suodattimen sukkahousulla.
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Suodattimesta ei löytynyt yhtään elossa olevaa monnia :( ne oli niiku litistyny sitä sisusta vasten.. neljä tai viisi olen tänään pohjalla nähnyt ja laitoin siis suodattimen sukkahousuun etteivät nuo viimeisetkin mene virran mukana. Miltei puolella ovat kuitenkin jo kasvaneet ja pohja kovasti tonkivat.

no aina oppii, eli ensikertaa vasrten kysyisin että miten saa kudun helpoiten siirrettyä?lehti nyt on helppo irroittaa, mutta esim. akvaarion lasista?
marttis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 22:51, 23.09.2004
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja marttis »

Mäkin huomasin tänään olevan kutua lasissa. Akvassa on pelkästään 5albiinomonnista 2täplämonnista ja 1kuparimonninen että kenenköhän kutua se on :?
Miusci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 18:45, 21.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Itti

Viesti Kirjoittaja Miusci »

Kuinka isoiksi täytyy monnisen poikasten kasvaa, että eivät joudu syödyksi?

tuota aikuista ukkopartista en ole enää laittamassa takaisin tähän altaaseen, mutta koska voisi laittaa aikuiset albiinomonniset, kaksi kahen sentin partamonnia ja miljoonakalat? tuntuu niin hassulta kun on 160 litranen poikasallas.. :roll:

hassuja ovat, kun sentti pituutta ja ihan samalla lailla pohjalla vilistävät kuin aikuisetkin ja ovat ihan jo monnisen muotoisia.. *in lööv*
Junttis
Senior Member
Senior Member
Viestit: 771
Liittynyt: 16:05, 31.03.2004
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Junttis »

miten saa kudun helpoiten siirrettyä?lehti nyt on helppo irroittaa, mutta esim. akvaarion lasista?
Itse olen skrabannut munat pois lasista partakoneen terällä. Myös rautakaupoista saatavat Handyt ovat käteviä. Aina siinä kyllä muutama muna menee rikki.. :roll:
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Lainaus:
miten saa kudun helpoiten siirrettyä?lehti nyt on helppo irroittaa, mutta esim. akvaarion lasista?
Sormin. Ottaa pinsettiotteella munan sormien väliin ja siirtää sen muualle.

Kuinka isoiksi täytyy monnisen poikasten kasvaa, että eivät joudu syödyksi?
Niin suuriksi, etteivät mahdu muiden kalojen suuhun.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

marttis kirjoitti:Mäkin huomasin tänään olevan kutua lasissa. Akvassa on pelkästään 5albiinomonnista 2täplämonnista ja 1kuparimonninen että kenenköhän kutua se on :?
Albinoiden kuparimonnisten ;).
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
sammari
Junior Member
Junior Member
Viestit: 145
Liittynyt: 22:23, 05.07.2005
Paikkakunta: Satakunta/Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja sammari »

Ei Adrianna, kun ne on albiinoiden täplämonnisten [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”