Hiilidioksidilevittimen rakentaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Hiilidioksidi ei pääse akvaarioon jos korkki vuotaa.
96l+38l+20l
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Kaasu menee sinne missä on vähiten vastusta...tai jotain sinnepäin. Jos teet uudet kiljut, niin anna sen vesisokeriliivate seoksen hyytyä rauhassa. Ja sitten sen hyytyneen seoksen päälle se lämpöinen hiivavesi (eli se jää todellakin siihen hyytyneen seoksen päälle). Ja sitten sellaiset vermeet että siitä pullosta se hiilidioksidi ei voi päästä muualle kuin altaaseen. Eli kun laitat letkut kiinni niin silloin ei enää kannata aukoa pulloa, koska silloin kaikki co2 mitä on ehtinyt muodostua, katoaa taivaan tuuliin... [;)]
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Avaa sen pullon korkki ja kuuntele! 8O Siis pistä pullon suu ihan lähelle korvaa, jos sieltä kuulu sellasta hiljasta porinaa / suhinaa / tms. ääntä niin silloin se käy. Tai ainakin on aloittelemassa. Pulloon on kuitenkin kerryttävä jonkin verran painetta ennen kuin saa sen hiilarin puskettua akvaarioon asti. Itse oon heivannu sen liivatteen kokonaan ja tämä pelkistetympi versio (1,5 litran limupulloon 1 litra melko kuumaa vettä, 1 dl sokeria ja 1 tl kuivahiivaa) ainakin alkaa käydä tosi äkkiä (tunti tai pari korkeintaan).
Otocinclus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 11:07, 21.02.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

Jos käyttää kuiva hiivaa niin kiljua tehdessä vesi saa olla 42 asteista jos se on reilusti kylmempää niin käynnistyminen hidastuu ja voi kestää vaikka pari päivää. Liian kuuma vesi taas tappaa hiivan
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Ja mitä enemmän sokeria, sitä pidempään käymisprosessi jatkuu.

Onkohan kukaan mitannut kuukauden kuluttua kuinka paljon prosentteja löytyy? Ainakin itse kun heivaan vanhat liemet pönttöön niin tuntuisi, että varmaan se 10% löytyy tehoa...
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Juuri tämän takia minulla on kaksi pulloa joista vaihdan yhden kerrallaan. Tällöin saan loputkin "höyryt" käytettyä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kiljua liivatteen kera tuo on, eli eiköhän ponttakin löydy lopputuotteessa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
JTa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 11:29, 05.01.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

Koskakohan joku keksii tehdä tän kiljupullon appelsiinimehulla, sokerilla ja hiivalla.. Voisi hyötykäyttää lopputuotteenkin ;)
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Vappuna vois tehdä simaa, jouluna glögiä jne :mrgreen:
JTa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 11:29, 05.01.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTa »

Liinanen kirjoitti:Vappuna vois tehdä simaa, jouluna glögiä jne :mrgreen:
Glögi saattaisi olla hankalaa tehdä käyttämällä, mutta mun simapullot ovat olleet kakkosluokan räjähteitä kyllä vapuuaattoon mennessä :)
Tiuhti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 207
Liittynyt: 12:58, 13.01.2004
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Pakke kirjoitti:Ei kai sillä ole väliä, mutta noissa netistä löytyvissä ohjeissa on käytetty jauhetta. En tiedä kuinka monta levyä yksi ruokalusikallinen jauhetta vastaa...Eipä se ole kallista jauheenakaan... [;)]
1 rkl = 4 liivatelehteä. Ainakin Santa Marian jauheessa näin sanotaan [;)]
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Itse tein kotikaljan lopusta kiljusatsin akvaariota varten. :twisted: Olisi varmaan ollut ytyä. 8-) Hyvinhän se kävi kun lisäsi hieman lisää sokeria.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Ilmeisesti tuo systeemi nyt toimisi muteoin mutta tuo tiivistys krkin ja letkun välissä vuotaa, vaikka se on jo kertaallee korjattu :twisted:

Kävinkin sitte ostamassa tuollaisen pienen muoviputkilon, se on joku autojen varaosa. Sen ympärille todella tiivis kumitiiviste ja uuteen pullon korkkiin reikä.

Nyt jos ei ala homma pelittämään niin sa mun puolesta olla koko hemmetin hiilidioksidijuttu, on ne kasvit kasvanut tähänkin mennessä ilman sitä :mrgreen:
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

nikita kirjoitti:tiivistys krkin ja letkun välissä vuotaa, vaikka se on jo kertaallee korjattu :twisted:
Mainitaan nyt vielä kerran vaikka olen tätä jo monessa muussakin ketjussa kehunut. :mrgreen: Meillä ei ole korkin kanssa minkäänlaisia tiivistysongelmia. Limsapullon korkkiin olen porannut millin letkua pienemmän reiän jonka läpi olen letkun väkisin vetänyt. Homman "taika" on siinä korkin omassa tiivisteessä - se pitää irroittaa jotta letkun kohdan saa leikattua riittävän suureksi. Alkuperäinen tiiviste tiivistää siis vain pullon ja korkin välisen liitoksen, letku tiivistyy omin neuvoin reikäänsä.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Jep, muutne hyvä mut meillä on limupulloista jotekin kummasti tippunut ne tiivisteet. Toisaeksene nogelmana on poran puutuminen, puukollaolen reiän kovertanut siihen korkkiin :mrgreen:

Mut, nyt tuo systeemi onnistui ja altaassa pulputtaa :) Tosin, se altaan päässä oleva limupulloviritelmä vähän fuskaa, täytynee huomenna käydä ostamassa siihen korkkiin samanlainen systeemi kun mitä tossa itse pullossakin on.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Laitetaan nyt tähän, kun en viitsi uutta ketjua aloittaa.

DIY - Hiilidioksidilevitin kokeilu by Anna ;)
...Lue ensin kokonaan ennen kun alat soveltamaan...

Tarvikkeet:
- Ilmastimen letkua ~metri
- Tyhjä 1.5l pullo
- Sakset
- Fairy-pullon korkki
- 4kpl imukuppeja (ilmastinletkun kiinnittämiseen yms. kivaan tarkoitettuja)
- Piippo-narua
- Kuminauha

Litku:
- 1l vettä
- 4dl sokeria
- 2rkl liivatejauhetta
- 2pss kuivahiivaa

Litkun tekoon on noin 1 000 000 000 ohjetta A-W:n sisällä, joten ei siitä tämän enempää. Itse levittimen rakensin näin:

Otetaan Fairy-pullon korkki, sorvataan reikää isommaksi saksilla. Leikataan ilmastimen letkun toinen pää vinosti (helpompi pujottaa reijästä) ja ujutetaan läpi suurennetusta kolosta. Jätetään 5cm häntä sisäpuolelle, hännän ympärille kieputetaan kuminauha tiukalle. Revitään häntää läpi korkista = kumppari jää tiivisteeksi. Näyttää tältä:
Kuva
Kuva

Tässä välissä tehdään litku ja jätetään liivate hyytymään.

Otetaan 0.5l jääteepullo (Nestea, ei panttia) ja leikataan poikki kohdasta jossa se alkaa kaventua. Otetaan 2kpl imukuppeja (jotka on tarkoitettu itseasiassa ilmastinletkun kiinnittämiseen mm. takaseinään, niissä on siksi "lenksut") ja pujotetaan ekan imukupin läpi Piippo-naru. Sidotaan Piippo jääteepullon pohjan ympärille. Toistetaan toisella imukupilla ja toisella narulla. Kippo veteen, kiepautetaan ympäri, veden täyttämä "kaasukello" jätetään seinään suupuoli alaspäin odottelemaan. Sitten tämä letku-korkki-hybridi: Letkun vapaaseen päähän pujotetaan loput kaksi imukuppia. Letku taitetaan veden alla U-muotoon, vapaa pää siis kaasukellon sisään. Kuva lienee havainnollistava?
Kuva

Lisätään tässä välissä jähmettyneeseen litkuun hiiva. Koko pullo ämpäriin jossa kädenlämpöistä vettä, letku-korkki kiinni pulloon ja silmät killittäen odottamaan. Toivottava tulos pullossa on tämä:
Kuva

Apropoo, hiilaria, olkaa hyvät 8-) .

Tuloksia:
Kuplia alkoi tulla joka komas sekunti, eli hyvin starttasi. Viiden minuutin päästä koko *ska kuohui jo kohti allasta! Jos tekisin uudestaan niin vähemmän hiivaa, ehkä vain 1 tai jopa 1/2 pss kuivahiivaa. Lämminvesiämpäri on hyvä keksintö, suositan. Pidä aina kiljupullo valvonnan alla! Tuolla tuo nyt kuohaa altaan vieressä ämpäriin, hyi hitto mikä haju...

Edit: Seuraavana aamuna suurin kuohaamisinto on ohi ja laitteen voi asentaa takaisin altaaseen, alle 5min on ~2dl vetoinen kaasukello täynnä kuplia. Vähän fuskaa hiivan hajua (?) mutta silti kuplat taitaa mennä oikeaan osoitteeseen 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Aika näppärä, etenkin tuo imukuppien kiinnitys. Aktiivilevittimen tuosta saisi hieman säätämällä, käyttäisi vaikka kokonaista pulloa ylösalaisin, johtaisi sekä vedenvirtausta että hiilaria pulloon (suun kautta ylös pullon pohjalle). Siellä saisi sitten vesi ha hiilidioksidi iloisesti leikkiä keskenään ja tulla pullon suusta ulos yhteen liuenneina... Tarpeeksi suuri veden virtaus on suotava, itselläni yksi pumpulla varustettu levitin muuttuu nopeasti kaasukelloksi kun virtaus ei jaksa sekoittaa kuplia veteen tarpeeksi tehokkaasti.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Tuo hakuominaisuus on muuten aika näppärä [;)].

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... =0#3346624
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Onkos tietoa siitä että miten se hiilidioksidi liukenee sinne veteen jos sen vaikka johtaa ulkosuodattimen imuletkuun niinkuin mulla menee nyt?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

CyberDog kirjoitti:Onkos tietoa siitä että miten se hiilidioksidi liukenee sinne veteen jos sen vaikka johtaa ulkosuodattimen imuletkuun niinkuin mulla menee nyt?
Tämä on erittäin tehokas tapa levittää hiilidioksidia, mutta myös todella riskaabeli tapa. Hiilidioksidi liukenee todella helposti veteen ja näin ollen tulee äkkiä yliannostus joka voi koitua kalaston surmaksi. Samoiten tehokas levitys vaikuttaa veden pH arvoihin alentavasti.

Itselläni oli joskus samanlainen viritys kokeena. Kasvit kasvoivat hyvin, kunnes hiilidioksidia tuli ulkosuodattimeen liikaa ja se pysähtyi. Ei hyvä.
Suosittelen mieluummin vaikka kiertovesipumppua tai sisäsuodatinta jos haluaa niin aktiivisesti levittää hiilidioksidia veteen.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

Itse huomasin kasveissa vaikutuksen 5 päivän sisällä 700 litran altaassa kun aloitin aktiivilevityksen kahdella pikkuriikkisellä sisäsuodattimella (Dophin KF-150). Jätin suodatinpatruunan sisälle ja suodattimen alaosaan porattiin letkun mentävä reikä. Hyvin toimii. Tasaisin väliajoin altaaseen purskuaa pienen pientä kuplaa jotka vaeltavat pitkin allasta. Eikä rahallinen menetys ollut suuren suuri kun tämä suodatin maksaa alle 9 euroa.
Käytin aiemmin passiivilevitystä kahdella halkaistulla 1/2 litran limupullon osalla ja CO2:sta ei tullut altaaseen nimeksikään, joten tähän systeemiin en voisi olla tyytyväisempi.
Nämä suodattimet ovat ajastimen takana ja lopettavat puhalluksen aina kun valot sammuvat. Ja lähtevät päälle kun valot taas päivällä syttyvät.
Nyt voi sanoa että kasvit todellakin kasvavat.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Valmont kirjoitti:
CyberDog kirjoitti:Onkos tietoa siitä että miten se hiilidioksidi liukenee sinne veteen jos sen vaikka johtaa ulkosuodattimen imuletkuun niinkuin mulla menee nyt?
Minulla meni aikoinaan ulkosuodattimeen. Erittäin tehokas liukenemistapa, mutta suurin ongelma oli se, että hiilidioksidia tuli ulkosuodattimeen niin paljon, että se pysähtyi. Eli ei hyvä. Suosittelen minäkin erillistä kiertovesipumppua tai ulostulon hyötykäyttöä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

No mulla ei ole pH laskenut vielä yhtään ja suodatinkin tuntuu käyvän oikein hyvin. Ei korise yhtään. Mutta pitänee seurailla tota. Altaana on 180 litranen ja yksi pullo on tota kiljua käymässä. Niin ja toi on ollut tollasenaan nyt toista viikkoa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Adrianna: Onpa komea vaahto. Mä en saa aikaseksi kun n. puolen sentin "vaahdon". Olen alottelija kiljuhommissa enkä ymmärrä miksen saa kunnon alkukäymistä.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Hedelmiina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1291
Liittynyt: 09:55, 18.04.2012
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja

Re: Hiilidioksidilevittimen rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Hedelmiina »

Löysin jälleen tällaisen vanhan ketjun, jossa oli tästä hiilarisysteemin rakentamisesta juttua.. Oon yrittänyt kahlata näitä ketjuja läpi mutta ei nyt satu silmiin siihen selvyyttä mihin vastausta tarvitsen..

Sain siis tuollaisen 1,5 litrsen muoviputelin laitettua porisemaan, meni viitisen minuuttia kun jo alko pukkaamaan kuplaa ja vaahtoa alkoi kertymään. Nyt on vaahtoa kertynyt reilut viitisen senttiä pulloon, pullo on kasvilampun päällä lämpimässä ja letku altaassa, letkun päässä puolikas limupullo pohjapuoli alaspäin ja letju menee sen korkin kautta.

Kuplatiheys oli niin kauan kun letkunpää oli vedessä semmoiset kupla/neljä-viis sekkaa. Ilmataskun synnyttyä pullonpuolikkaaseen sieltä molahtaa verkkaiseen tahtiin iso kupla, joka hajoaa pienemmiksi kuplliksi ja sisäsuodattimen virtaus hajottaa lennättäen altaaseen- onko tuo nyt niinkuin pitää vai pitäskö jotenkin kuplia enemmän tms...?
Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”