Ei se ollutkaan niin helppoa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

cordo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 17:51, 10.11.2005
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cordo »

Ajattelin itsekkin kokeilla tätä hiilidioksidi juttua, mutta onko kukaan toteuttanut systeemiä näin?

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php

Sieltä lopusta se kohta jossa se on toteutettu T-liittimellä ja magneettiventtiilillä? Jos sen toteuttaa noin niin ylimääräinen hiilidioksidihan tulee huoneilmaan. Kysymyksenä haiseeko huoneilma sitten pahalle kun sitä ilmaan tulee? Kellään kokemusta?
Minäkö päättämätön? En olisi siitä niin varma!
PaulaP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 220
Liittynyt: 19:33, 23.09.2003
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Minä ajattelin ratkaista lämpöongelman (sitten kun saan aikaiseksi muuten systeemin pystyttää) virittämällä pullon roikkumaan lähellä olevan patterin kylkeen.

Toinen vaihtoehto on joku painepullosysteemi, mutta esim. Tetran ongelma on se, että siitä pitää itse muistaa painella sitä hiilaria altaaseen. :roll: Muita vaihtoehtoja?

Kaveri puhui bestemäisestä hiilidioksidista - siis mistä?

Altaan koko 140l.
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Kunhan ehdin niin kokeilen vielä kerran tuorehiivalla ja viritän pullon vaikka lämpimään vesiämpäriin.

Tähän asti olen käyttänyt kuivahiivaa jonka olen sekoittanut 42 asteiseen veteen niin kuin se kuuluukin. Hiivan ei pitäisi olla vanhaakaan tai ainakin pullataikina nousee sillä moitteettomasti.

Luulempa, että vika on huonelämpötilassa. Meillä todellakin on kylmä. Lämpötila on siinä 18 asteen paikkeilla. Lisäksi meillä myös vetää kun on tälläinen ruotsalaisvalmisteinen valmistalo. Ilmanvaihtojärjestelmä on niinkin mielenkiintoinen kuin reikä seinässä suoraan ulos!

Vielä kerran siis aion kokeilla, mutta jossei vieläkään porise niin kuolkoon kurjat kasvit. :twisted:
I like them fresh!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jatkanpa minäkin vielä aiheesta. Minun ylikuohuvat litkut jaettiin kahteen puolentoista litran pulloon joista letkut menemään kahteen akvaarioon. Käyminen on vilkasta, vieläkin pitää tarkkailla ettei kuohu yli, mutta näyttäisi siis toimivan näinkin. Seuraavan satsin kanssa olen kyllä varovaisempi käynnistysvaiheessa.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Täälläkään ei käy!
Eka satsi oli: 1l vettä, 1tl kuivahiivaa ja 1dl sokeria. Ensin liotin veteen sokerin ja sitten laitoin hiivan. Vähän kuohahti ja altaaseenkin pääsi muutama kupla. Mutta vissiin liian viileä paikka sukan sisällä altaan päällä, koska siihen todellaki lopahti.
Toinen meni löysän liivatteen kans, ei mitään.

Eilen viritin altaan alle vesiastian lämmittimineen. Ainekset nyt: 6dl vettä, 3,75dl sokeria. 1/10 tuorehiivaa (suoraan kaupasta) laitoin ensin sokerin kans sekasin että hiiva "suli" ja sen jälkeen kädenlämpöseen veteen ja sinne lämpöseen vesihauteeseen. Illalla lisäsin vielä prkele soodaa hitusen ja ruisjauhoa kans, mutta EDELLEENKÄÄN EI EDES VAAHTOA PINNASSA!!

Mikä mättää..? Liitos on kuumaliimalla laitettu korkin molemmin puolin.
-uusio-harrastaja-
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Minä teen hiivatteen seuraavasti:

Ensin mittaan pulloon sokeria ja kuumaa vettä suhteessa noin puolet ja puolet, tai sitten 1 osa sokeria ja 2 osaa vettä. Nämä liuottelen yhteen. Tämän jälkeen sulattelen pari-kolme ruokalusikallista liivatejauhetta kuumaan veteen ravistelen hyvin sekaan ja laitan pullon jääkaappiin tai talvella ulos.

Kun tytinä on valmista lisään kuivahiivan melko kuumaan veteen jossa on kukkurallinen ruokalusikka sokeria startteriksi, hulautan tytinän sekaan ja annan pulpahtaa yön yli pöydällä(tärkeää, muuten nämä tavarat ovat altaassa, sillä minulla ei ole pesupulloa välissä). Tämän jälkeen hiivate käy noin 18 asteen lämmössä lattialla kaulaliinan tai villasukan sisässä.

Ikinä ei ole vielä epäonnistunut!
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Jos joku epäilee että vika olisi lämpötiloissa niin varmaankin paras konsti olisi askarrella telttapatjasta palttoo sille pullolle. Niin tiivis että sen saa painaa sinne voimalla. Kaikki saumat liimataan tiiviisti siitä palttoosta ja muistakaa tehdä pohja. Sen voi jättää vaikka niin pitkäksi että voi kiristää narulla vaikka siihen korkin yläpuolelle sen kiinni vielä. Kannattaa sitten käyttää paksumpaa telttapatjaa. Tai sitten hakee sellaista harmaata routamattoa rautakaupasta. On halvempaa. Se tavara on umpisolumuovia. Käyminen tuottaa itsessään lämpöä hieman joten kun sen starttailee lämpimässä ja sitten siirtää tohon niin pitäisi toimia. Ja tosiaankin sen pitää olla täysin hyytynyt ennen kuin sen hiivaliemen valuttaa siihen päälle. Siinä saattaa mennä parikin päivää ennen kun lähtee käymään. Kyllä sen pitäisi toimia kun tekee ohjeiden mukaan tarkasti. tossa vielä ohje jonka mukaan olen itse tehnyt. http://www.ermiksson.net/~laura/aqua/co2.html
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

No voi kurja! Oliskos sulla vaihtokorkkia ja toista letkunpätkää joilla vois koittaa toista liitostapaa? Jospas litkusi käykin kuitenkin? Itselläni onnistui kerrasta sellainen liitos että porasin korkkiin reiän millin pienemmäksi kuin letku. Letkun leikkasin vinoon ja pihdeillä kiskoin läpi. Toisen liitoksen tiivistin purukumilla ja sekin onnistui. Kuumaliima voi olla niin kovaa että liikuteltaessa irtoaa pinnasta hieman - ja sehän jo riittää kaasun karkaamiseen. Itselläni litkut käy täällä suht viileässä huonelämpötilassa (20) ja vieläpä lattialla.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Toiseen pulloon aloin jo viritellä liivatesössöjä CyberDogin linkin reseptillä, ku usko loppu eilisiin mössöihin!
Vaan älkäähän huoliko: hartaalla hoivaamisella ja maanittelulla se kiroamani keitos sitte pulpahti käyntiin! :mrgreen: Ihmettelen vaan että miten muilla lähtee pulputtaan jo parissa tunnissa, ku mulla meni yli vrk..!
Uskallankohan ottaa tuolta vesihauteesta pois putelia jos laitan sille jumpperin päälle. Kokeillaan, onhan mulla tytinät jo jääkaapissa oottamassa jos tämä alkaa taas lakkoon.

Kyllä mies taas pyöritteli silmiään ku istuin varmaan 10 min haltioituneena kattelemassa kuplia! [;)]

Ei kai tuohon sössöön vaikuta liikuttelu? Tänään ja eilen nimittäin oon käyny varmaan tunnin välein ([:I] )kyykkimässä altaan alla kurkkimassa pulloon -läpi ku ei nää ku ei ollu tyhjänä ku valkonen Mehukatti-törppö. Pitihän se käydä tutkaamassa oliko vaahtoa tullu vai ei.
Seuraava satsi tulee kyllä limupulloon...
-uusio-harrastaja-
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Ei ton liikuttelemisen pitäis vaikuttaa. Ja kuumaliima on tosiaan vähän huonoa tohon tiivistykseen. Mulla se ei ainakaan pitänyt. Siitä sitten suivaantuneena laitoin korkin sisäpuolelle kemiallista metallia ja annoin sen kovettua korkki väärin päin niin tuli siisti ja takuulla tiivis.
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Vinkki!
Mulla on muovirasia "levittimenä". Se kun täyttyi niin se plompsautti ison kuplan pintaan.
Porasin sitten rasian pohjaan reikiä 1,5mm terällä ja nyt kaikki hiilari imeytyy veteen!
-uusio-harrastaja-
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Täällä on myös ongelmia kiljun kanssa. Ensimmäisen tein liivatteen kanssa, joka kävi nätisti (ei todellakaan liian aktiivisesti), kunnes vaihdoin akvaariovettä ja nostin pullon pois siksi aikaa. Tämän jälkeen ei enää lähtenyt käymään. Heitin liivatteet pois.

Sitten kokeilin ilman liivatetta reseptillä n. 1 l vettä 1 dl sokeria ja 1 tl tuorehiivaa. Kilju kävi hienosti n. 5 päivää. Ei silloinkaan kovinkaan aktiivisesti. Vaahtoa en ole ikinä saanut pinnalle eikä mitään mahdollisuutta kuohuttaa yli. Laitoin lopun hiivan pakkaseen ja sen jälkeen en ole kiljua saanut käyntiin :roll:

Kiljupulloa pidän valaisimen päällä (ei kiinni valaisimessa). En ymmärrä enää miksei kilju käy. Olisiko hiiva mennyt jo huonoksi (n. 2-3 viikkoa) pakkasessa? Kaikki neuvot otetaan vastaan. Tunzen levitin odottaa hiilaria :mrgreen:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Eikö kellään ole antaa apuja :cry:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Olisi mielestäni lähes maailmansensaatio ettei sokeriliemi, johon on lisätty hiivaa, lähtisi käymään 8O Mites seuraavien asioiden laita on: oletko aivan tasan varma että kaikki liitokset ovat tiiviit, ja ettei näennäinen käymättömyys johdu siitä että hiilari vain karkaa johonkin? Entä lisäätkö hiivan vasta kun seos on jäähtynyt, ethän kuumaan liemeen?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Eilen laitoin uuden hiivaliemen ja annoin olla pelkän valaisimen päällä. Alko käydä kiitettävästi. Pääsi Tunzekin hommiin. Töistä kun tulin, niin ei enää kilju käynyt. Hiivat oli pullonpohjalla. Kun pulloa heilutti, niin silloin muutama kupla meni levittimeen. Joten uskon, että liitokset pitävät alkukäymisen vuoksi. Nyt kiinnostaakin tietää, miksi se lakkasi käymästä ja miksi hiivat on nyt jo pullon pohjalla?

Kokeilin nyt ravistaa pulloa kunnolla, että sain hiivan taas sekaisin ja laitoin uudelleen kiinni letkuihin. Katotaan miten käy. Voiko hiiva mennä jo "huonoksi" muutamassa viikossa pakkasessa?

Hiivan lisäsin kädenlämpöiseen veteen.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Hmm... No jos koittaisit vielä tukevammalla sokerilla, tuolla 3,75 dl/litra. Jos seos ei vaan jaksa käydä kauempaa kuin tuon 5 päivää, tai siinä tulee jotain muuta kummallista. Ei hiivan pitäisi vielä muutamassa viikossa pilalle pakkasessa mennä, heikkeneehän se tosin mutta sitäkin pitäisi voida kompensoida lisäämällä määrää.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Viestit: 862
Liittynyt: 17:20, 23.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: loppicity

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Kuivahiivapussin kyljes on ohje, et säilyy avattuna 3 päivää. Kokeilin 3 viikkoa auki ollutta pussia ja porina oli aivan samanlainen, kuin avaamattomalla pussilla. Mulla on pullot akvan alla lattialla eikä tarvitse lämmitellä millään sen paremmin. 4 viikkoa liivatemössö käy tasaisesti.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kävisi se pullo nyt edes sen 5 päivää [}:)]

Ajattelin pyhittää pääsiäisen tietokoneen uudelleenasentamiselle ja kiljupullolle :mrgreen:

3, 75 dl/l kuulostaa aika kauhealta määrältä. Ei mitään, kokeillaan. Kuinkahan paljon uskaltaisi laittaa sitten tuota hiivaa? Onkohan 2 tl liikaa? Onko se hiiva pullonpohjalla sen merkki, että kilju on käynyt loppuun?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

2 tl kuulostaa kyllä valtavan isolta määrältä, muutaman murusen lämpöiseen veteen liuotettuna pitäisi riittää. Vaan jos epäilet hiivan hengissäoloa niin voithan kokeilla... Varo vaan kuohumista.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mies tuo kuivahiivaa kaupasta. Kokeilen sitä sitten joku kerta.

Teoria: olisiko voinut käydä näin. Hiivaa liikaa ja sokeria liian vähän ja kilju kävi loppuun 12 tunnissa? Voiko tuo olla edes mahdollista? Kun en ymmärrä miten tuo hiivanloppu on pullon pohjalla.

Mulla ei oo ikinä ollu ongelmaa kuohumisesta. Kuohuisikin kerran oikein kunnolla, niin tiedän, että teen varmasti oikein :roll:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

nallu80 kirjoitti: Teoria: olisiko voinut käydä näin. Hiivaa liikaa ja sokeria liian vähän ja kilju kävi loppuun 12 tunnissa? Voiko tuo olla edes mahdollista?
...Jos sokeri olisi käynyt loppuun, pitäisi 1dl/litra seoksestakin käsittääkseni tulla aika tuhdisti alkoholia. Haiseeko seos käyneelle, maista sitä :mrgreen: Ehkä kannattaa koettaa vielä sillä uudella hiivalla, kyllä luulisi että käymään lähtee.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Täytyy kokeilla taas huomenna uutta kiljua.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Testasin vielä tota kiljua ja heitin puoli desiä sokeria sinne ja sekotin kunnolla. Tadaa, kilju alko käydä taas. Nyt en tajua enää mitään.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
2marjaa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 530
Liittynyt: 16:58, 05.01.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Lappi

Viesti Kirjoittaja 2marjaa »

Ei käyny montaa pvää mulla ilman liivatetta...
nyt käynyt liivatehiivate varmaan 3vkoa putkeen!
Liivate sopivan tönkiksi (sokeria vajaa 4dl, vettä alle litra, 2 liivatelehteä) ja pikku pala tuorehiivaa tilkalla lämmintä vettä ja hippusella sokeria höystettynä ja tadaa! hyvin käy villasukan sisällä akvan päällä! :)
Jos on liivate ollut jääkaapissa, muista pitää muutama tunti huoneenlämmössä ennnenku kaadat hiivalitkun tytinän päälle!
Oottele vrk ainaki, kyllä se lähtee käymään silloin viimeistään!
-uusio-harrastaja-
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Olen kokeillut liivatteen kanssa kaksi kertaa. Molempina kertoina käyminen loppuu ja liivatteeseen tulee kuplia, kun joudun pullon ottamaan pois vedenvaihdon ajaksi. Liivate saa jäädä vähäksi aikaa kokeilun ulkopuolelle.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”