Ei se ollutkaan niin helppoa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Ei se ollutkaan niin helppoa

Viesti Kirjoittaja L M »

Rakentelin tuossa n. viikko sitten kiljupullon, jotta saisin altaani kitukasvuiset kasvit kukoistamaan. Ohjeet luin ja sisäistin, mutta...Kilju ei käy!

Odottelin pari päivää. Kun mitään ei tapahtunut nostin pullot valaisimen päälle, josko lämpö auttaisi. Huone ilma meillä on aika viileää, alle 20 astetta. Tämä toimenpide auttoikin sen verran, että jonkinlaista käymistä tapahtui. Pesupulloon pulpahti harvakseltaan pieni kupla. Ei missään tapauksessa useammin kuin kerran minuutissa. Akvaariossa levittimenä olevasta ilmastinkivestä en milloinkaan nähnyt nousevan yhtikäs mitään. Tämä hiljainenkin käyminen loppui aina yöksi kun lamppu sammui ja viileni. Tätä pientä käymistä jatkui kahtena päivänä ja sen jälkeen ei ole tapahtunut minkäänlaista käymistä. Eilen lisäsin käymispulloon hiivaa ja hieman sokeriakin siihen hiivaliemeen josko se käynnistäisi pullon uudelleen. Mutta ei, pullo ei käy edelleenkään.

Olisiko sokerihyytelö liian kovaa? Käytin liivatelehtiä kun kaapista ei liivatejauhetta löytynyt. Ohjeessa käskettiin laittamaan litran sokeriliemeen 2-4 ruokalusikallista liivatejauhetta. Tämä määrä vastaa 12-24 kappaletta liivatelehtiä. Minä käytin tuohon määrään kuitenkin vain 9 lehteä (sattuneesta syystä, niitäkään ei ollut kaapissa enempää :roll: ). Näin ollen hyytelön ei siis pitäisi olla ainakaan liian kovaa. Loppunkaan tuo pullo ei käynyt noina parina päivänä. Hiivalitkun ja hyytelön raja ei liikkunut hitustakaan kohti pohjaa.

Mikä siis neuvoksi? Onko meillä vaan yksinkertaisesti liian kylmä, ettei käyminen onnistu? Pitäisikö kokeilla käynnistää uusi pullo vaikka kokonaan ilman liivatetta? Jos meillä onliian kylmä, niin ei oikein voi auttaa. Huonelämpötilää en ala nostamaan koska siitä kärsisi paitsi kukkaro (sähkölämmitys [;)] ) niin myös koira (newfoundlandinkoirana alle 20 on sille suht sopiva, ei tarvii niin kovasti läähättää).

Oisko jotain kikkoja miten saisin homman vörkkimään? Vai odottelenko kesää ja helteitä?
I like them fresh!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hiilaria saa myös "valmiina", Tetra myy hiilaripainepulloja ja vanhasta sammuttimesta neulaventtiilineen saa varmasti käyttökelpoisen, helpon ja ennenkaikkea riittoisan hiilarilähteen! ;)
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Paljonko laitoit sokeria? Kokeile vaan tehdä uusi litku, ja pidä se alusta alken lampun päällä. Minä laitan nyt talvella vain 2 rkl liivatetta litraan vettä ja 4 dl sokeria. Lisään myös teelusikallisen sokeria hiivalitkuun, joka tulee siihen päällimmäiseksi, jotta alkaa hyvin käymään. Ja muistathan että liivatelitkun pitää olla huoneenlämpöistä ennenkuin lisäät hiivalitkun.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Olen kuullut parista tapauksesta, jossa hiivaa ei saatu käymään millään. Viimeinen (ja innistunut) keino oli laittaa pullo pieneen altaseen akvaarion alle, johon laittoi akvaariolämmittimen ja sääti sen lämpimälle. Aika monimutkainen systeemi... Itselläni hiivate lakkasi käymästä ilmojen viilettyä kunnes nostin pullot roikkumaan lampun viereen (ei lampusta tulevan lämmön takia sillä sitä ei ilmastoidusta vanerisesta kotelosta juurikaan irtoa, vaan sen takia että siellä on edes hiukka lämpimämpi). Hiivatteissa on kriittisenä juttuna nimenomaan tuo koostumus ja etenkin käyminen. Koita jättää liivatetta vähemmälle, lisää sokeria ja koita löytää joku lämmin, vedoton paikka. Vaikka sähköinen lämpötyyny pakastelaukussa..? :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Itselläni toisinaan ongelmana on ollut myös vanhentunut hiiva. Kun kuivahiivaakin pitää pakastelokerossa pari viikkoa, niin sen 'käyntiinlähtökyky' on huomattavasti heikentynyt. 8O

Toisena ongelmana oli taannoin liian viileä paikka. Pullo ei käynyt edes lamppujen päällä, kun ikkunasta veti siihen liikaa. :(
Otocinclus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 11:07, 21.02.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

Toiminnan esteenä voi olla myös pieni vuoto. Kaikkien liitosten pitää olla ehdottoman tiiviitä jotta käymisestä pääsee muodostumaan paine joka sitten purkautuu akvaan. Itse olen kikkaillut vain yhdellä kiljupullolla ( 1,5l juomaputelli ) josta letku suoraan hohkakiveen. Reseptini on n. 1 tl kuiva hiivaa ja n. 12 - 18 sokeri palaa sekä vodaa vähän yli litra. Jotta hiiva käynnistyy pitää veden olla n.40 asteista alussa. käynnistyminen saattaa kestää paripäivää. Tämä litku kestää ainakin pari viikkoa ja kun kuplat rupee vähenee niin lisään joitakin paloja sokeria ja taas porisee muutaman päivän kauemmin. Seuraavaksi juoma onkin jo valmista ensin jäähdytetään jääkaappi kylmäksi ja sitten nautitaan juhlajuomasta :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse taasen olen elänyt uskossa, että kannattaa ennemmin askarrella paskarrella vaikka tyhjästä, palautuskelvottomasta limpparipullosta hiilidioksidilevitin kuin käyttää hohkakiveä, joka taitaa olla hankalin saada toimimaan jo pelkästään sen takia että nyt hiilidioksidin paineen pitäisi saada kuplat altaan pohjalle asti oli noin 50cm syvyyteen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Jospa huomenna kokkailisin uuden liemen.

Jos pullon paine ei tahdo riittää painamaan kuplia altaan pohjalle asti, niin sittenhän voi vika olla myös liian pitkässä letkussa. Mulla kun on sitä melkein 3m. Ostin kerralla kunnon pätkän kun halvalla sai :mrgreen: . Alkuperäinen tarkoitus oli laittaa pullot lattialle ja siksi noin pitkä letku. Lyhennämpä siis letkuakin roimasti.

Entäs se pullon puolikkaasta rakenneltu levitin. Mihin korkeudelle akvaarioon se laitetaan? Pohjalle vai pinnan läheisyyteen?
I like them fresh!
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mulla pari kokeilua liivatteen kanssa ei lähteny käymään, joten luovutin ja nykyinen resepti on litra vettä (kuivahiivalla paljon lämpösempää kuin tavallisella), desi sokeria, 1 tl kuivahiivaa TAI n. 1/10 osa tavallisesta hiivapalasta ja ripaus soodaa (jostain tarttunut tämä, en tiedä onko tarpeen). Tämä sitten lähtee käymään likipitäen heti tai ainakin alle tunnissa. Riittää mulla parikin viikkoa. Noi liivatekokeilut on sitten jäänyt kokonaan, kun tää on niin paljon helpompi "kokata"...
Maiza
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:22, 29.11.2005

Viesti Kirjoittaja Maiza »

Tyhmien kysymysten aatelia..Miten huomaa että on tehtävä uusi hiivasotku? Odotetaanko että kuplat loppuu kokonaan vai väheneekö ne radikaalisti vai...? Olen tässä aatoksissa tuommosen hiilidioksidilevittimen värkätä.
Otocinclus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 11:07, 21.02.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

Uusi sotku ois tietysti hyvä laittaa käymään ennenkuin kuplien tulo on kokonaan loppunut. Käynnistyminenhän saattaa kestää parikin päivää.
seurailemalla omia kilju keitoksia sen kyl oppii jonkun ajanpäästä.
Maiza
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:22, 29.11.2005

Viesti Kirjoittaja Maiza »

Onko mahdollista että hiilidioksidia menee veteen liikaa? Kuinka vaarallista se on kaloille? Entäpä pitäisikö ilmastin olla levittimestä huolimatta kokoajan päällä, vai voisiko se olla esim. ajastuksella yön ajaksi? Kiitoksia vastauksistanne! :)
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Viestit: 1133
Liittynyt: 11:54, 07.02.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Inia »

Alkuvaiheessa, ensimmäisten CO2 levityskokeilujen yhteydessä voi olla hyvä pitää ilmastinta päällä öisin, sen päälläoloaikaa voi vähentää vähitellen mikäli kaikki näyttää sujuvan hyvin. Hiilidioksidia voi liueta veteen liikaa, (etenkin aktiivisella levityksellä) mistä seuraa mahdollinen pH:n romahdus, joka on erittäin vaarallista kaloille.

Oma liivatteeton kilju käy jopa yli kuukauden:
6dl vettä, 3,75dl sokeria ja puoli tl kuivahiivaa. Käytetty vesi n. 40C.
Maiza
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 15:22, 29.11.2005

Viesti Kirjoittaja Maiza »

No nyt on kilju porisemassa..eipä kyllä ole pelkoa että olisi liian aktiivinen (mitä sillä tarkoitetaankaan tässätapauksessa), muutama kupla silloin tällöin. Saapi nähdä tekisikö tuo jotain huimaksi kivunneelle pH:lleni, joka tuossa eilen illalla pyöri 8 pinnassa 8O
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kilju on melko aktiivista, jos kuplia tulee 1-2 sekunnin välein. Normaalisti minulla käy niin että kuplia tulee 5-10 sekunnin välein, siis pesupulloon. Passiivilevittimellä on lähes mahdotonta saada aikaiseksi yliannostusta, ellei sitten ole aivan tiiviit kansilasit.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ainakin verkkokaupoista on saatavana JBL:n levittimiä, jonka letkun pään voi helposti liimata pullonkorkkiin kiinni. Siis jos tuntuu ettei itse jaksa rakennella levitintä. Samaan sarjaan on tietty saatavana se co2 pullo johon lisätään vain vesi, mutta hinta on päätä huimaava tee-se-itse litkuun verrattuna.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Kokkailin uuden hiivalitkun ja tälläkertaa kokonaan ilman liivatetta. Kudoin vielä vartavasten pullolle oman pikku "takin" villalangasta. Lisäsin hiivan 42 asteiseen sokeriveteen ja asensin pullon lampun päälle lämpimään. Aluksi pinnalle muodostuikin lupaavalta näyttävä vaahto. Mutta ei, koskaan ei kuplan kuplaa pulpahtanut pesupulloon.

Yön aikana tuo luopaavalta näyttänyt vaahtokin oli laskenut. Meillä kai vaan on kertakaikkiaan aivan liian kylmä kiljun keittämiseen kun ei villapaitakaan pullolla auta.

Pitää kai vielä kokeilla virittää pullo jotenkin lämpölaukkuun. Lähteeköhän tuo litku uudelleen käumään jos sen lämmitän uudestaan. En tietenkään yli 40 asteen, ettei hiiva "pala". Vai pitääkö taas tehdä kokonaan uusi litku?

Pitääkö lämmön pysyä koko ajan tasaisena? Ajattelin lämmittää laukkua sellaisella jyväpussilla jolla kipeytyneitä lihaksiakin voi hautoa. Se pitää aika hyvin lämpönsä ja varmaan lämpölaukussa vielä paremmin. Jos käyttäisin sen mikrossa muutaman kerran päivässä. Lämpö ei varmaan pysy tasaisena mutta huoneilmaa lämpimämpänä ainakin. Eikä veto pääse puloa kiusaamaan. Meillä kun vetää aina. Kun on tuollainen hieno ruotsalainen ilmanvaihtojärjestelmä. Reikä seinässä suoraan ulos.
I like them fresh!
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla ei lattalla olevan kiljut tahdo oikein käydä nyt talvella, ja pidän kiljupullon kyljessä lasista viinipulloa, jonka täytän kuumalla vedellä aamuisin kun ruokin kalaset. Se käynnistää käymisen aina uudelleen parin minuutin sisällä. Yöllä kiljun ei tarvitsekaan käydä niin kovaa.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Eikö olisi helpompaa vaan asettaa kiljupullo vaikka ämpäriin johon laittaisi 1/2-1/3 osaa lämmintä vettä? Varmasti käynnistyy, ja meillä käynnistyi vähän liiankin kovaa :mrgreen: .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Minä starttailen hiivatteen aina keittiön tasolla lämpöisessä ja annan pulputella siinä yhden yön. Minä meinään aina onnistun aluksi "kiehauttamaan" hiivat yli vaikka annostelisin tavaraa pulloon kuinka vähän.

Tämän kunnon startin jälkeen tuo hiivate on meillä ainakin käynyt melko viileässäkin. Pullo on kiinni seranhttp://skroik.aqua-web.org/sera.jpg aktiivi levittemessä, jota voin lämpimästi suositella, sillä ennen tätä ei hiilidioksidin lisäämisestä ollut mitään mainittavaa hyötyä.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Onkohan se sinun pullosi kuitenkaan tiivis? Pienikin rako ja kaikki kaasut menee ulos helpointa tietä. Minäkin teen kiljun liivatteesta, se lähtee käyntiin muutamassa tunnissa, ja toimii pariviikkoa.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Onkohan se sinun pullosi kuitenkaan tiivis? Pienikin rako ja kaikki kaasut menee ulos helpointa tietä. Minäkin teen kiljun liivatteesta, se lähtee käyntiin muutamassa tunnissa, ja toimii pariviikkoa.
akvaholisti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 19:31, 29.04.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akvaholisti »

Minulla hiivate- sen paremmin kuin liivatelitkutkaan ei käy, jos aloituksessa on kuivahiivaa. En tiedä, missä vika, mutta hyvin toimii, kun käyttää tuorehiivaa ja millään vippaskonstilla ei lähde käyntiin, jos erehtyy käyttämään kuivahiivaa. Eli kannattaa yrittää tuorehiivalla (ymmärsin, että olet kokoajan käyttänyt kuivahiivaa...)
J&S
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 17:03, 20.04.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja J&S »

Itse rakentelin viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa CO2 systeemit ja toivon sen auttavan kasvien kasvuun ja vähentävän levää.
Tein kiljut liivatteella täältä löytämieni ohjeiden mukaan ja hyvin tuntuu käyvän, vaikka mielestäni minulla on pullot viileässä paikassa ja käytin kuivahiivaa. Oletteko varmasti sotkeneet kuivahiivan riittävän lämpöiseen veteen?

Itselläni ongelmaa aiheutta kun epäilen levittimen olevan "alitehoinen" tai sitten käyminen on liian voimakasta.
Levittimenä on Tetran passiivinen levitin, eli se jossa on teflonkalvo päässä. Putki on kuitenkin kokoajan täynnä CO2:ta ja säännöllisesti pulpauttaa ylimääräiset pois alakautta.
Akvana 317 litrainen.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Minun ylikuohuvassa liemessäni on myös kuivahiivaa eikä käyminen meinaa tasaantua millään. Pidin pulloa eilen viileässä vesiämpärissä ja käyminen loppui kokonaan mutta kun jätin sen taas huoneenlämpöön (ensin käynnistys: lyhyt tovi lämminvesiämpärissä) niin yli kuohuu. Voisikohan olla käynyt niin että pulloa siirrellessäni pesuun - ämpäriin - akvaarion luokse - pesuun... hiiva olisi sekoittunut hyytelöön ja kävisi siksi liian voimakkaasti vaikka kuivahiivaa on litran hyytelössä puoli tl? Eli taitaapi olla oleellista että hiivalitku käyttää vain hyytelön pintaa; blondi ja hämäläinen - huono yhdistelmä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”