Co2 aktiivilevitin

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

Co2 aktiivilevitin

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Tulipa nyt sitten tilattua Tunze Co2 aktiivilevitintä. Ajattelin laittaa sen toimimaan "kiljpullosta" suoraan akvaarioon ilman mitään kuplalaskuria tms. Eli yöksi aina levitin pois päältä. Ostin myös kesto Co2 / Ph mittaria akvaarioon. Allas on noin 300 litraa. Ph 6,8 Kh en muista. Pohjassa tetra stixejä ja nestemmäisenä lannoitteena Tetra Flora pride. Pohjasoraan vielä laitettu Jbl:n ferrotablettejä. Kasveja on akvaariosa paljon. Kaloja sopivasti. Onko kellään mitään mitään kokemuksia näistä aineista, levittimestä tai muuten vaan hyviä vinkkejä tästä aineesta?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Sinulle voi kyllä tulla ongelmia aamuisin tuon levittimen kanssa. Minulla se ei ainakaan rupea toimimaan kunnolla jos se on ollut sammuksissa ja putkiloon on kertynyt paljon hiilidioksidia, pumppu vain korisee tuskissaan puolikuivana. Itse pidän levitintä päällä 24/7.
Paccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:22, 02.06.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Paccio »

rain- kirjoitti:Sinulle voi kyllä tulla ongelmia aamuisin tuon levittimen kanssa. Minulla se ei ainakaan rupea toimimaan kunnolla jos se on ollut sammuksissa ja putkiloon on kertynyt paljon hiilidioksidia, pumppu vain korisee tuskissaan puolikuivana. Itse pidän levitintä päällä 24/7.
Minulla on samainen levitin ja olen myös huomannut edellä mainitun ongelman. Mielestäni voisi oikeastaan puhua suunnitteluvirheestä ja mieleeni onkin tullut, että mitäs sitten jos et ole paikalla ja asunnossa on sähkökatkos... Varavirtalähdettä ei kyllä jaksaisi alkaa hommata. Muuten toimiva levitin, kunhan muistaa puhdistaa sen pumppuyksikön veden sisäänoton välillä.

t:Paccio
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Olen itsekin ajatellut ko. levitintä, siis miten se oikein toimii, ilmeneekö tuo ongelma vain silloin kun pumpun toiminta katkaistaan yön ajaksi vai myös silloin jos hiilidioksidin syöttö katkaistaan yön ajaksi?
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Ilmenee silloin jos ja kun pumppu sammutetaan. Hiilidioksidin syötöllä en ole itse ainakaan havainnut olevan asiaan vaikutusta.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Siis levitintä voi käyttää ongelmitta kunhan vaan hoitaa syötön katkaisun (esim. pH:n säätimellä) siten, että hiilidioksidin tulo katkeaa, mutta pumppu jatkaa käymistään? Näin olen itse ajatellut toteuttaa systeemin, joten levitin voisi olla minulla ihan käyttökelpoinen.
Modifier
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 16:50, 17.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Modifier »

Tuolla tavalla toteutettuna pitäisi olla ihan toimiva laite.
Pumpun kun vaan pitää päällä 24/7 ja välillä muistaa putsata sen veden sisäänoton niin hyvä tulee.
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

pelottaa...

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Eli pelottaa vähän kalojen puolesta.... Eli liikaa Co2 akvaarioon... Miten nopeasti Co2 liukenee? Laitanko 1 vai 2 Kiljupurkkia?
Paccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:22, 02.06.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Levitin toimii ihan hyvin niin kauan kun pumppuyksikkö on käynnissä. Kyse onkin juuri siitä, että pumppu lakkaa vaikkapa sähkökatkoksen seurauksena pyörimästä, jolloin levitinputkessa ollut hiilidioksidi muodostaa kaasutilan levitinputken yläosaan ja tällöin pumpun roottoritila on jotakuinkin kuivilla. Sitten kun virrat napsahtavat päälle, niin pumpun roottori iskee kuivilla "kipinää". Pumppu /levitinosa täytyykin tässä tilanteessa ilmata.

t:Paccio
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

Testit

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Entä kestotestit... Onko niihin yhtään luottamista?
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

nonii... Nyt rupes lyyli kirjoittaa!!!

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Eli levitin toimii hyvin! 2 kiljupönttöä kytkettynä nyt jo viikon yötä päivää samoin levitin! Ei ongelmia Ph:n kanssa! Tulipa laitettua savipalleroita pohjaan ja uusi satsi sticksejä. Siirryn myös Pmdd:hen ja viikko muutoksien jälkeen huomaa jo ISON eron. Kasvit todellakin kasvavat ja ovat upean vihreitä, vihreä tupsulevä on hävinnyt melkein kokonaan. Allas näytä tällä hetkellä hyvinvoivalta!!! Ainoa ongelma on se että on aika paljon kasveja "väärässä" paikassa. Noh, ei syytä huoleen. Ajattelin antaa niitten kasvaa/rehottaa 2-4 viikkoa jonka jälkeen revin kaikki ulos ja yritän sisustaa allasta silleen oikeasti ja aidosti, eli matalat kasvit eteen jne.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Aijai... tulikin nyt sitten luettua tämä ketju liian myöhään [:I] . Tilasin tuon Tunzen aktiivilevittimen ja laitoin sen eilen kellolaitteen kanssa toimintaan eli yöksi se katkeaa. Aamulla en vilkaissutkaan mitä levittimella kuuluu, koska valot napsahtavat päälle vasta klo 9. Mitähän on tapahtunut kun pääsen kotiin asti!
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

Ei pumppu kiinni yöksi!!!

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Eli levittimeen kerääntyy liikaa kaasua ja se ei sitten lähde käyntiin/pumppaamaan uudestaan ja joudut ilmaamaan sen uudestaan!
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei tuota tapahdu levittimelleni. Kaikki oli kunnossa kun tulin kotiin. Ja sitten vetäisin töpselin irti ja annoin sen täyttyä itsekseen. Kun hiilari täytti ylimmän säiliön, kaasu pullahti pumpun suuttimen kautta ulos! Testasin tämän monta kertaa ja kaasua ei kerta kaikkiaan tule sinne niin paljoa etteikö pumppu lähtisi taas käyntiin.

Niin ja eikös se pumppu puhalla vettä tuon putkilon läpi eli ulkopuoleltahan se sen veden sinne pumppuun vetää... Kyllä minä ainakin tuon uskallan ajastaa yöksi pois.
Kennu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 22:39, 26.12.2005
Paikkakunta: Hanko

En ole kokeillut!

Viesti Kirjoittaja Kennu »

Eli en ole kokeillut vaan minulle kerrottin että näin tulee käymään jos sammuttaa pumpun...
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Laittelen tähän samaan ketjuun kysymyksen tuosta Tunzen levittimestä eli kuinka paljon olette saaneet hiilaria sillä veteen ja minkä kokoiseen altaasen? Ja kuinka monta kuplaa/min levittimeen tulee?

Tuo on nyt tuolla altaassa jonkun päivän porissut ja mietin vain että kun pH ei paljoakaan laske eivätkä kasvit kupli kuin vasta vähän ennen valojen sammumista. Hiilari tulee kiljupullosta jossa ei ole liivatetta eli käyminen on nopeaa ja kuplia tulee melko paljon. Levitin on päällä klo 7-20 ja valot 9-20. Allas 325 l.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Olen itse katelle juuri tuota Tunzen levitintä. Akvaario on 250 litranen ja tulee yks kiljupullo. Olen hiukan sekasin että kumpi on parempi aktiivi vai passiisi leviti? Eli uskaltaako laittaa tuollasen? Samalla tilaisin sieltä ruokinta automaatin.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Aktiivilevitin on parempi.
96l+38l+20l
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Ei aktiivilevitin aina ole parempi. Itse en laittaisi aktiivista levitintä, jos käytössä ei ole pH:n mittausta ja hiilidioksidin syötön katkaisua.
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Periaatteessahan pH ei kait voi tippua kauheen alas CO2:lla kun se toimii puskurina. Mutta kysymys kuuluukin että miten mä mittaan CO2 pitoisuuden akvaariosta että kalat ei tukehdu?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

CyberDog kirjoitti:miten mä mittaan CO2 pitoisuuden akvaariosta että kalat ei tukehdu?
CO2-testillä. [;)]
96l+38l+20l
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Öh [:I] Nyt tuli sitten testattua että kalat kestävät ~ 40 mg/l hiilaria. Lisäsin vähän kiljun määrää ja pH hujahti n. 6.5:een (7.5 hanasta tullessa). kH näyttäisi silti olevan vielä 4. Joten parempi että tuo laite on yöt poissa päältä. No, nyt ne kasvit ainakin kuplivat, sitä kun halusinkin...
CyberDog
Junior Member
Junior Member
Viestit: 60
Liittynyt: 20:19, 25.01.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Onkos niitä sellaisiakin testejä. Ei oo osunut silmään...
jonikniemi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:05, 19.02.2006
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jonikniemi »

En aijo uutta topiccia alottaa joten kysyn tässä että jos rakennan ton "kiljusysteemin" ja laitan sen akvaarioon missä ei ole vielä kaloja koska akvaario on kypsyttämis vaiheessa, niin voiko siitä olla jotain haittaa? esim hiilidioksidin yliannostusta tai vastaavaa? Olen myös hämilläni siitä että jotkut vetävät sen letkun pullosta suoraan akvaarioon ja jotkut toisen pullon kautta. Eli mitä eroo? Onko tossa kakspullosessa se että näin akvaarioon ei pääse mitään ylimäärästä?
Harrastajana vuodesta 97
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Jos laitat kasvit myös akvaarioon ei silloin ole hiilidioksidista mielestäni mitään haittaa.
Toinen pullo on pesupullo niin kuin itse sanoitkin.
96l+38l+20l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”