Co2

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Co2

Viesti Kirjoittaja Misu »

Miten oli, kävikö tuonne kiekko (tai yleensä kala-altaaseen) muu hiilidioksidi kuin elintarvikekelpoinen? Jotkut joskus sanoivat, ettei käy muu mutta toiset sanoivat että käy. Kertoisiko joku ei elintarvikekelpoista hiilidioksidia käyttänyt miten on toiminut ja onko niissäkin jotain huomioon otettavaa? Jos joku on muuta käyttänyt...Tulee varmaan lähiaikoina eteen pullon täyttö kun on sama pullo ollut jo kai puolisen vuotta, painekin pullossa on noin 50:n tietämillä...
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Co2

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Misu kirjoitti:Miten oli, kävikö muu hiilidioksidi kuin elintarvikekelpoinen?

Tulee varmaan lähiaikoina eteen pullon täyttö kun on sama pullo ollut jo kai puolisen vuotta, painekin pullossa on noin 50:n tietämillä...
Varmaksi en lupaa ettö "tavallinen" käy mutta hiilidioksidissa on ainoina mitattavissa olevina epäpuhtauksina vettä ja happea joista kumpikaan ei liene akvaariossa kovin haitallinen. Elintarvikekelpoisessa epäpuhtauksia on kymmenesosa tavallisesta.

Pullon paineesta ei voi kovin hyvin jäljellä olevaa määrää arvioida koska hiilidioksidi nesteytyy. 50 baria tarkoittaa että joko pullostasi on neste loppu ja käytetään "viimeisiä hajuja" tai sitten pullo vain on kylmä, huoneenlämmössä pitäisi olla noin 63 baria.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Re: Co2

Viesti Kirjoittaja Misu »

RPekka kirjoitti:Varmaksi en lupaa ettö "tavallinen" käy mutta hiilidioksidissa on ainoina mitattavissa olevina epäpuhtauksina vettä ja happea joista kumpikaan ei liene akvaariossa kovin haitallinen. Elintarvikekelpoisessa epäpuhtauksia on kymmenesosa tavallisesta.

50 baria tarkoittaa että joko pullostasi on neste loppu ja käytetään "viimeisiä hajuja" tai sitten pullo vain on kylmä, huoneenlämmössä pitäisi olla noin 63 baria.
Josko joku tietäisi varmasti?!? Kyllähän tuo pullo (sekä akvaario) meillä sisällä huoneenlämmössä on... :roll: Ehkäpä sitten tuosta parvekkeen ovesta tulee sen verran viileää, että paine laskee hieman, siitä edestä kun on puuttunut parisen viikkoa verhot, jotka jonkin verran suojaavat (pullo on alle metrin päässä tuosta ovesta). Tai sitten se on lopuillaan, onhan tuolla paljon kasveja ja tosiaan pullo ollut käytössä lähemmäs tai hiukan ylikin puoli vuotta (pullo 8,5 kg).
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Saako pulloon edes täytätettyä liikkeessä jotain muuta kuin mitä sen on merkitty sisältävän? Vai vaihtaako ne vaan siihen päälle sitten tarrat tms. että eipäs sisälläkään elintarvikehiilidioksidia vaan muuta laatua?
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ifigeneia kirjoitti:Saako pulloon edes täytätettyä liikkeessä jotain muuta kuin mitä sen on merkitty sisältävän? Vai vaihtaako ne vaan siihen päälle sitten tarrat tms. että eipäs sisälläkään elintarvikehiilidioksidia vaan muuta laatua?
No tuskinpa ne laittaa tarraa "eipäs sisälläkään sitä ja tätä". [;)] Sehän on aivan sama mitä siinä pullossa lukee jos yksityinen ihminen sen pullon itselleen omaksi ostaa. Ja sitäpaitsi jos pullossa lukee hiilidioksidi ja asiakas täytättää sen elintarvikekelpoisella CO2:lla niin hiilidioksidiahan sekin on. Minä ostin pullon kesällä jossa oli ollut hiilidioksidia ja täytätin sen elintarvikekelpoisella.

Siksi nyt tiedustelisin käykö tavallinenkin hiilari kun sen saa odottaessa kun taas elintarvikekelpoisella täyttöä jouduin odottelemaan 3 viikkoa. Tietääkö siis kukaan?
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Misu kirjoitti:
No tuskinpa ne laittaa tarraa "eipäs sisälläkään sitä ja tätä". [;)] Sehän on aivan sama mitä siinä pullossa lukee jos yksityinen ihminen sen pullon itselleen omaksi ostaa. Ja sitäpaitsi jos pullossa lukee hiilidioksidi ja asiakas täytättää sen elintarvikekelpoisella CO2:lla niin hiilidioksidiahan sekin on. Minä ostin pullon kesällä jossa oli ollut hiilidioksidia ja täytätin sen elintarvikekelpoisella.

Siksi nyt tiedustelisin käykö tavallinenkin hiilari kun sen saa odottaessa kun taas elintarvikekelpoisella täyttöä jouduin odottelemaan 3 viikkoa. Tietääkö siis kukaan?
Öö tota... Kyllä minun järkeen käy että pullon merkinnöissä ilmoitetaan mitä pullo sisältää, sitä tarkoitin "tarran laittamisella", ei kyljessä voi lukea että sisältää elintarvikelaadun hiilidioksidia jos sitä ei siellä ole. Pullojahan ostetaan ja myydään ja liikutellaan, ja uskoisin että on kaikkien edun mukaista tietää mitä pullo sisältää. Koska en ole asiaan kuitenkaan perehtynyt, niin siitä kysymys, että täytteleekö liike asiakkaan pulloon sitä mitä asiakas haluaa, vai sitä mitä pullossa kuuluisi olla.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 16:21, 05.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Mulla on ainakin aivan tavallista hiilidioksidia.. Ainakin näin luulisin, koska täyttävät sammutinhuollossa ja saan sen aina heti mukaani (eivät ole kysyneet kumpaa haluan, tietävät kyllä sen tulevan akvaarioon). Mitään ongelmia ei ole ollut ja altaassa uiskentelee villejä kiekkoja. Kasvit kasvaa ja kalat voivat hyvin. Sitä en osaa kyllä sanoa, että mitä eroa sillä elintarvikehiilidioksidilla on tuohon toiseen verrattuna..
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ifigeneia kirjoitti: Pullojahan ostetaan ja myydään ja liikutellaan, ja uskoisin että on kaikkien edun mukaista tietää mitä pullo sisältää. Koska en ole asiaan kuitenkaan perehtynyt, niin siitä kysymys, että täytteleekö liike asiakkaan pulloon sitä mitä asiakas haluaa, vai sitä mitä pullossa kuuluisi olla.
Minä olen ostanut pullon omaksi, en ottanut vuokrapulloa ja sehän ei liiku missään muualla kuin minun käytössäni. Toki voinhan joskus myydä sen jos en tarvi. Kyllä pullossa varmaan tulee lukea sisältääkö hiilidioksidia vai jotain muuta mutta kyllä samaan pulloon käsittääkseni voi täyttää välillä tavallista hiilidioksidia ja välillä elintarvikekelpoista, niin kuten maksava asiakas haluaa. Tuskin tarvitsee pulloa ainakaan vaihtaa välissä mutta ehkä ne tekevät siihen jonkun merkinnän pullon sisällöstä kuten oletit Ifigeneia. Mutta ei varmaan mitään sammutuskaasuja laiteta hiilidioksidikäyttöön tarkoitettuun pulloon, se on eri asia sitten se.

Mutta jos tosiaan vesi ja happi on niitä elintarvikekelpoisesta hiilarista erottavia tekijöitä niin varmaan se tavallinenkin hiilari tulevaisuudessa käy...Olisi kiva jos joku kuitenkin vielä jotain asiaan sanoisi...Eikö monellakaan muka ole hiilaripulloja?
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

RPekka kirjoitti:Elintarvikekelpoisessa epäpuhtauksia on kymmenesosa tavallisesta.
Mistä tällaisen tiedon olet kaivellut? Minä kun kysyin asiaa sammutinhuollosta, niin myyjä sanoi elintarvikehiilidioksidin olevan ihan samaa tavaraa, kuin teollisuuslaadun. Ero on kuulemma pullojen puhtaudessa, kuljetuksessa ja säilytyksessä (tai jotain sinnepäin, en tarkkaan enää muista). Myyjän asiantuntemuksesta ei ole varmuutta, mutta ainakin tuo minulle vakuutti ns. teollisuuslaadun sopivan akvaariokäyttöön.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Skroik kirjoitti: Ero on kuulemma pullojen puhtaudessa, kuljetuksessa ja säilytyksessä (tai jotain sinnepäin, en tarkkaan enää muista). Myyjän asiantuntemuksesta ei ole varmuutta, mutta ainakin tuo minulle vakuutti ns. teollisuuslaadun sopivan akvaariokäyttöön.
Hyvä tietää, sittenhän tuo tavis käy myös. Meinaten nääs, että minun pulloni kun on aluksi täytetty tuolla elintarvikekelpoisella niin jos se puhteudesta on kiinni, oma pulloni on varsin puhdas. :D Se ei iteksiin mihinkään likaannu, kuljetan sen itse liikkeeseen ja kotiin (väittävät täyttävänsä paikan päällä) ja säilytänkin itse sisällä. :mrgreen:
Paccio
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 14:22, 02.06.2005
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Kyselin Hml:ssa sijaitsevasta liikkeestä pullon täyttöä elintarvikelaatuisella hiilidioksidilla. Semmoista ei heiltä kuulemma löytynyt ja sanoivat selvittäneensä jonkin akvaarioharrastajan pyynnöstä teollisuuslaadun sisältöä. Oli kuulemma selvinnyt, että teollisuuskäyttöön tarkoitettu kaasu sisältää niin vähän epäpuhtauksia (mitä sitten lienevätkään?) että kaasua voidaan käyttää aivan huoletta akvaariossa.

Asiasta en kuitenkaan enempiä tiedä.

t:Paccio
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Paccio kirjoitti:Oli kuulemma selvinnyt, että teollisuuskäyttöön tarkoitettu kaasu sisältää niin vähän epäpuhtauksia (mitä sitten lienevätkään?) että kaasua voidaan käyttää aivan huoletta akvaariossa.
Nyt kun sanoit, niin muistaakseni myös minulle sanottiin (Luolajassa), että sitä teollisuuslaatua käytetään akvaarioissa, heidän mukaansa joku merivesiharrastaja sitä ainakin käyttäisi. Sen elintarvikekelpoisen hain toisesta liikkeestä ja hekin lähettivät täytettäväksi pullon muualle kolmeksi viikoksi. Näyttäisi hieman siltä, että se teollisuuslaatukin kävisi.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Kyselinpä asiaa vielä mieheltäni, joka on pullot vienyt aina täytettäväksi, ja kuulemma eivät olleet elintarvikehiilidioksidipulloon täällä suostuneet muuta täyttämään. Nykyään on meillä kyllä molemmat pullot sammuttimesta muokattuja, että tavallista altaaseen minullakin menee.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ifigeneia kirjoitti:Kyselinpä asiaa vielä mieheltäni, joka on pullot vienyt aina täytettäväksi, ja kuulemma eivät olleet elintarvikehiilidioksidipulloon täällä suostuneet muuta täyttämään. Nykyään on meillä kyllä molemmat pullot sammuttimesta muokattuja, että tavallista altaaseen minullakin menee.
Kiva tietää, että käytät sitä tavallista, minäkin uskallan sitä sitten ostaa. :D Mutta minun pulloni sisälsi ennen tuota teollisuuslaadun hiilidioksidia ja kun ostin sen, täytätin tosiaan sillä elintarvikekelpoisella eli molempia siinä on kyllä ollut... :? Toivottavasti taas täyttävät toisinpäin, en kyllä enää viitsisi odotella viikkokausia (tai kasvit eivät ehkä viitsi). Ehkä tuo täyttämisasia on liikkeestä kiinni. :|
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Juu, ei kaasun laadun kanssa pitäisi mitään ongelmia tulla. Tästä asiasta on aikaisempiakin keskusteluja kyllä, itsekin olen niitä joskus etsinyt kun halusin tietää käykö kumpi vaan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ifigeneia kirjoitti:Juu, ei kaasun laadun kanssa pitäisi mitään ongelmia tulla. Tästä asiasta on aikaisempiakin keskusteluja kyllä, itsekin olen niitä joskus etsinyt kun halusin tietää käykö kumpi vaan.
Minäkin olen lukenut niitä ja muistelin, ettei niistä päässyt puusta pitkälle. Siis, että asia jäi omassa mielessäni hieman auki kun toiset oli sitä mieltä ja toiset tätä...Onhan niitä eri mielipiteitä vieläkin mutta kun kerran joku kertoo käyttävänsä niin silloin minäkin uskallan hankkia... :)
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1201
Liittynyt: 21:21, 09.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Aga:n sivuilta löytyy tietoa tuotteista ja niiden eroista. Siellä mainitaan myös nuo RPekan selostamat epäpuhtaudet. Vuoden verran olen käyttänyt nyt tavallista, sitä ennen oli vuoden käytössä elintarvikelaatu eikä mitään eroa altaan voinnissa ole havaittavissa, enkä kyllä sitä odottanutkaan :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Ifigeneia kirjoitti: mitään eroa altaan voinnissa ole havaittavissa, enkä kyllä sitä odottanutkaan :D
Hyvä, tuon halusinkin kuulla, kiitos.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Skroik kirjoitti:
RPekka kirjoitti:Elintarvikekelpoisessa epäpuhtauksia on kymmenesosa tavallisesta.
Mistä tällaisen tiedon olet kaivellut? Minä kun kysyin asiaa sammutinhuollosta <leiks> Ero on kuulemma pullojen puhtaudessa, kuljetuksessa ja säilytyksessä (tai jotain sinnepäin, en tarkkaan enää muista).
Jaa'a. En pysty nyt tähän hätään muistamaan tarkemmin kuin että "netistä".

Agan sivuilla kerrotaan "teollisuuskaasun" puhtaudeksi vähintään 99,7% ja epäpuhtaudeksi H2O alle 100 ppm.
Elintarvikekelpoisen hiilidioksidin puhtaudeksi luvataan 99,9% ja happipitoisuudeksi alle 30 ppm, vesipitoisuudeksi alle 50 ppm. Lisäksi luvataan ettei kaasu haise.

Muistikuvani mukaan luin joko Woikosken tai jonkin kaasukauppiaan sivuilta puhtauksiksi 99,5% vs 99,95% mitkä on voinut joskus ollakin jonkun kaasutoimittajan speksit.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”