Hiilidioksidin valmituksesta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Hiilidioksidin valmituksesta

Viesti Kirjoittaja toivo »

Tein sitä hiilidioksidi kiljua. Kuinka kauan sen pitää olla siellä jääkaapissa ennen kuin lisään hiivan? Nyt se on ollu n.2 tuntia , eikä viellä ole jämäkäytynyt.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Se kestää, useita tunteja, riippuu varmaan liivatteen määrästä. Yleensä annan olla yön yli tai koko päivän.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Kun se hiiva on lisätty niin kuinkohan kauan kestää, että alkaa tulla kuplia?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Itse olen tehnyt kerralla pariin pulloon liivate satsin ja pitänyt ne jääkaapissa jopa kk enne käyttöä, mutta vähiimäis aika on ollut 6 h (sitten on valmista).

Olen antanut jääkaapista otetun pullon lämmetä jokusen tunnin huoneen lämmössä ja sitten lisännyt hiivaveden sekaan. Kyllä jo parissa tunnissa pitäisi käydä, tosin itse johdan hiilarin vesisaaviin (tai vesilasiin) ekan vuorokauden ajan, saa testattua toimivuuden ja katsastettua ettei käy liian voimakkaasti.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Annoithan liivateliuoksen lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen hiivan lisäämistä? Jos lisäät hiivalitkun kylmään pulloon niin saat varmaan odotella seuraavaan päivään että rupeaa kuplimaan. Hiiva ei käy kylmässä. Mutta jos näin teit ei hätää, saa sen vielä myöhemminkin käymään.
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Tein, koska se ohje mitä käytin niin siinä sanottiin niin. Auttaako asiaa jos laitan pullon akvan lampun päälle, ei tarvitsis takaiskuventtiiliä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kyllä se auttaa, mutta varo ettei lämpene liikaa ja kuohu yli. Teitkö pesupullolla vai ilman?
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Ilman pesupulloa. Ohjeessa sanottiin, että tee se 1,5 litran pulloon ja minä tein 2 litran pulloon. Haittaako mitään?
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

toivo kirjoitti:Ilman pesupulloa. Ohjeessa sanottiin, että tee se 1,5 litran pulloon ja minä tein 2 litran pulloon. Haittaako mitään?
Ei luulisi haittaavan. Kestää vaan kauemman hiilidioksidin tulo kun on iso pullo.
96l+38l+20l
toivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 16:16, 20.10.2005
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Nyt huomasin, että sieltä alkaa nousemaan kuplia, siis pullon pohjalta ja keski osista. Pitäisikö kohta alkaa tulla kuplia? Ja tuleeko niitä kuplia solkenaan vai sellaisia purskauksia?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Niitä kuplia tulee pikku hiljaa. Riippunee myös käymisnopeudesta. Mutta kun minulla oli hiilaripullo, niitä kuplia tuli tasaisella vauhdilla.

Kyllä sullakin kohta varmaan kuplia tulee, voi tosin kestää vähän aikaa että tulee hiilidioksidia, kun pullon yläosassa on kuitenkin jonkin verran sitä ilmatilaa.
Grape_Whisky
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 12:55, 15.10.2005

Viesti Kirjoittaja Grape_Whisky »

No mitenkäs tätä hiilidioksidia oikein valmistetaan..? Elikkäs mitä aineita tarvii? Ja miten käytetään? :)
Söpö<3
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Grape_Whisky tämäkin keskustelu ja paljon muita ko. aiheeseen liittyviä löytyy hakua käyttämällä. Hakusanaksi esim kiljupul* tai hiilidioksid*.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”