Loisteputki sekä hiilidioksidi -ratkaisut kasvialtaaseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisherman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 22:21, 30.11.2005

Loisteputki sekä hiilidioksidi -ratkaisut kasvialtaaseen

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Eli mulla on tällä hetkellä 125l allas jossa arvot: PH n.6.4-6.6 KH n. 6 NO3 on korkealla eli n. 40mg/l GH n.6 Co2 n. 14mg/l

Allas on vaihtumassa suurempaan eli 240l:seen. Kalastoa en muuta joten nitraattikin saadaan varmaan isommassa pysymään kurissa. Nykyinen on aika täynnä. Uudesta altaasta toivon saavani sen kunnon rehevän kasvialtaan. Niin tietenkin, että aina ei tarvisi ostaa vain uusia kasveja.

Ajattelin hiilidioksidin lähteeksi kiljupulloa/ja liivatemössöillä. Riittääkö yksi vai kaksi? Onko kokemuksia siitä, että hiilidioksidi arvo saisi olla todella lähemmäs 30mg/l jotta kasvit todella yhteyttävät ja voivat hyvin?
Voinko laittaa pullot jalustan kaappeihin jos laitan takaiskuventtiilin?

Valaistuksesta. En tule hankkimaan monimetalleja mutta putkista toivoisin saada mahd. hyvät kasveille. En pidä "lämpöisistä/keltaisista" sävyistä ja nykyisessä altaassani onkin Seran Blue Sky Royal 18W 12000 kelviniä sekä Sera Plant 18W 4900 kelviniä. Näillä saan mielestäni hyvän kirkaan ehkä hieman purppuraan murretun värin.

Heijastimet tulee uuteen altaaseen mutta mitkä ovat niitä teidän hyviksi havaittuja "kirkkaita" väriyhdistelmiä kasvi painoitteisiin altaisiinne?

nimimerkillä "kuolannut liian pitkään aquascaping contestin altaita"
:mrgreen:
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Loisteputki sekä hiilidioksidi -ratkaisut kasvialtaaseen

Viesti Kirjoittaja sani »

Fisherman kirjoitti:Eli mulla on tällä hetkellä 125l allas jossa arvot: PH n.6.4-6.6 KH n. 6 NO3 on korkealla eli n. 40mg/l GH n.6 Co2 n. 14mg/l
Tuossa yhtälössä kaikki ei pidä ihan paikkaansa. Tai siis pH/KH-taulukon mukaan jos pH on vaikkapa 6.4 ja KH 6, hiilidioksidia olisi 71 mg/l. Vai oletko laskenut pH:ta jollain erityisellä aineella..?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Alle 300 -litraiseen altaaseen en laittaisi ainakaan ensialkuun yhtä pulloa enempää. Mulla jo kaksi pulloa saa selvän eron aikaan 720-litraisessa altaassa. Pullot voi hyvin sijoittaa jalustaan kun laittaa takaiskuventiilin letkuun (mahdollisimman korkealle). Takaiskuventiilit tuuppaavat sitten olemaan kulutustavaraa kiljupullon kanssa, ainakin jos ei käytä pesupulloa. Sen verran töhnää nousee siihen että se menee jossain välissä tukkoon. Lisäksi kannattaa katsoa että pullo on mahdollisimman lämpimässä, vedottomassa paikassa tai käyminen helposti lopahtaa. Minä jouduin ripustamaan pullot valaisinkotelon kylkeen ennenkuin jaksoivat porista muutamaa hetkeä kauempaa...

Hiivatteen lisäksi nestemäinen ja pohjalannoite ovat tärkeitä.

Putkien värisävyillä ei ole kasvien kannalta suurta väliä ainakaan ennkuin on siirtynyt "HC-tasolle" kasvitietämyksessä :mrgreen: Katso tästä mukavat sävyt itsellesi: http://saurama.aqua-web.org/
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

-Alix- kirjoitti:Takaiskuventiilit tuuppaavat sitten olemaan kulutustavaraa kiljupullon kanssa, ainakin jos ei käytä pesupulloa. Sen verran töhnää nousee siihen että se menee jossain välissä tukkoon.
Kuinka nopeasti venttiilit tukkiutuvat? Olen ihmetellyt mikä kiljupulloni käymisessä on vikana ja päätellyt että asunnossa on hieman viileämpää pakkasilla, joka aiheuttaisi käymishäiriöitä. Nyt rupesin miettimään tuota takaiskuventtiilin tukkeutumista, joka ei ollut tullut edes mieleeni. [:I]
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

huomasin muuten vahingossa, että jos liivatetta laittaa pikkaisen ohjetta enemmän niin kuplat tulevat pienempinä ja tasaisemmin. Yleensä mulla se pönttö käy alussa kovasti ja sitten laimenee, nyt "paksummalla " aineella tuntuu käyminen olevat tasaisempaa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kukkis kirjoitti:Kuinka nopeasti venttiilit tukkiutuvat? Olen ihmetellyt mikä kiljupulloni käymisessä on vikana ja päätellyt että asunnossa on hieman viileämpää pakkasilla, joka aiheuttaisi käymishäiriöitä. Nyt rupesin miettimään tuota takaiskuventtiilin tukkeutumista, joka ei ollut tullut edes mieleeni. [:I]
Minulla on tukkeutunut joskus kuukaudessa joskus puolessa vuodessa. Se näkyy vaaleana töhnänä ventiilissä, eli kunhan kurkkii sitä niin asia selkiintyy. Enemmin otaksun sen käymishankaluuden olevan ongelman ydin. Pullo sietää yllättävän huonosti edes hetkellisiä tuuletuksia...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Fisherman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 22:21, 30.11.2005

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

sani- en ole millään erityisellä aineella mitannut sitä ph:ta. Liuskatestillä mittasin nuo yleisarvot. Taitavat vaan olla käyttökelvottomia, sillä mittasin nitraatin ja hiilidioksidin nestemäisillä testeillä eilen ja nitraatti olikin ihan eri kuin mitä tuo liuska näytti. En siis sanoisi ph:sta sitten mitään. Täytyy huomenna ostaa nestemäinen ph-ja kh testi niin saadaan tähän jotain järkeä.

Ravinteista olisin vielä kysynyt että onko se paljon puhuttu pdmm se ainoa oikea. Lisäksi olen kuulut turvepalloista. Minkälaisia ravinteita suositte? Lähinnä siis kaupallisista tuotteista? Millainen on annostus pdmm:n kanssa ja mistä voisin sitä hankkia? Onko jotain "kimppaporukkaa" jonka kanssa voisi jakaa ne tuotteet. Ymmärsin joskus, että niitä myydään agrimarketissa aika isoissa pakkauksissa.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Fisherman kirjoitti:Ravinteista olisin vielä kysynyt että onko se paljon puhuttu pdmm se ainoa oikea.
Ei toki ole. Kyllä kaupalliset ovat ainakin yhtä hyviä, mutta usein paljon enemmän vettä sisältäviä ja litrahinnaltaan joskus jopa tolkuttoman kalliita. Esimerkiksi Tropican MasterGrow on mielestäni erinomainen litku.
Fisherman kirjoitti:Lisäksi olen kuulut turvepalloista.
Ne ovat turvetta ja savea. Helppo tehdä itse. Vastaavia ovat esimerkiksi JBL:n seiskapallot.
Fisherman kirjoitti:Millainen on annostus pdmm:n kanssa ja mistä voisin sitä hankkia?
PMDD:tä laitetaan 10 ml/100l, tosin seoksesta riippuu kuinka paljon sitä laitetaan. Jos ostaa kuivia aineksia niin sitä voi laittaa just niin paljon vettä seokseen kuin itse haluaa. Kauppapalstalla lienee myynti-ilmoituksia. Esimerkiksi rain- myy tuota kamaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Loisteputki sekä hiilidioksidi -ratkaisut kasvialtaaseen

Viesti Kirjoittaja RPekka »

sani kirjoitti:Tuossa yhtälössä kaikki ei pidä ihan paikkaansa. Tai siis pH/KH-taulukon mukaan jos pH on vaikkapa 6.4 ja KH 6, hiilidioksidia olisi 71 mg/l. Vai oletko laskenut pH:ta jollain erityisellä aineella..?
Ei se yleensä pidäkään. pH:ta laskee hyvinkin moni yhdiste, yleisimpänä varmaankin kannoista irtoava humushappo.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Fisherman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 22:21, 30.11.2005

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Tänään mittasin tarkemmilla nestemäisillä testeillä vielä PH:n ja KH:n uusiksi. PH on 7 ja KH 5 dkH joten hiilidioksidi arvoksi tulee 14.7. Piti siis paikkansa se hiilidioksidi-testi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”