Levää ja kitukasvuisia kasveja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:- Aktiivilevitin. Tähän kelloon johdetaan hiilidiooksidin lisäksi myös veden virtausta. Ideana on, että vesi pyörittää kuplia levittimen sisällä niin, että ne liukenevat mahdollisimman hyvin. Tällaisen saa tehtyä vaikkapa puolen litran limupullosta jonka pohjaan poraa reikiä ja korkin läpi laittaa kaksi letkua. On olemassa erillisiä "hanoja" kvaarioliikkeissä joilla saa jaettua suodattimen virran kätevästi.
Alkuperäisestä kysyjästä en tiedä, mutta minä kyllä kaipaisin lisää rautalankaa... [:I]
Siis pulloko tulee pohja ylöspäin altaaseen? Paljonko reikiä pohjaan kannattaa porata? Sinnekö siis johdetaan alakautta hiilidioksidi toisella letkulla ja osa suodattimen virtauksesta toisella? Montako litraa tunnissa riittää kiljupönikälle ja puolen litran levittimelle? Mihin vesimäärään tuo puolen litran levitin suurin piirtein riittää? Mitä sillä hanalla tarkalleen ottaen pitäisi tehdä?

Nimim. "Ostin juuri Glossoa kalattomaan altaaseen"
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tällä sivulla on (englanniksi) jonkunlainen ohje tuollaisen aktiivilevittimen tekoon: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/diy_reactor.htm. Muuta en osaa neuvoa, kun en ole koskaan kokeillut.

Itse tilasin juuri JBL:n Varion (ei onnistu linkittämään suoraan, mutta: http://www.jbl.de/index_uk.html => search => Select the product names from the list "JBL Proflora CO2 vario"), joka näyttää pelittävän hyvin. Aikaisemmin oli kiljupullosta letku kiinni sisäsuodattimen diffuusorissa ja pH noin 7 (KH 2). Nyt tuon Varion kanssa pH on laskenut 6,6:een. Eli sen pH-KH-taulukon mukaan hiilidioksidipitoisuus olisi noussut 6 mg/l => 16 mg/l. Kyseessä siis 240 litran akvaario ja 1,5 litran limupulloon tehty kiljulitku (ilman liivatetta).
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

maisu kirjoitti:Alkuperäisestä kysyjästä en tiedä, mutta minä kyllä kaipaisin lisää rautalankaa... [:I]
Siis pulloko tulee pohja ylöspäin altaaseen? Paljonko reikiä pohjaan kannattaa porata? Sinnekö siis johdetaan alakautta hiilidioksidi toisella letkulla ja osa suodattimen virtauksesta toisella? Montako litraa tunnissa riittää kiljupönikälle ja puolen litran levittimelle? Mihin vesimäärään tuo puolen litran levitin suurin piirtein riittää? Mitä sillä hanalla tarkalleen ottaen pitäisi tehdä?

Nimim. "Ostin juuri Glossoa kalattomaan altaaseen"
Noissa pulloversioissa on se ongelma, että ne on vaikea saada pysymään mitenkään fiksusti altaassa, minä en ole keksinyt näppärää kiinnikettä, siis imukuppitelinettä/koukkua tjsp. Siksi olen päätynyt kaupalliseen versioon.

Ideana siis porata 0,5 litran limupullon pohjaan reippaasti reikiä, ehkä n4-5 mm kokoisia, pullo pohja alaspäin. Sitten korkin läpi kaksi reikää (sekään ei helppoa) josta toisesta tulee virtausta ja toisesta johtedaan hiilidioksidiletku levittimeen. Se, miten pullon saa pysymään pohja alaspäin altaassa on edelleen minulle mysteeri...Meillä on ollut juwelin aika heppoinen pumppu ja se ei jaksanut työntää hiivatetta kellosta jos sitä sinne tuli suurempi määrä. Jos laittaa sellaisen "hanan" esimerkiksi ennen ulkosuodattimen puhallusputkea niin siihen saa säädettyä sopivan virtauksen.

En mitenkään väitä että tuon itse väsääminen olisi milään lailla helppoa... :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:En mitenkään väitä että tuon itse väsääminen olisi milään lailla helppoa... :roll:
Okei joo, kuulostaa vähän siltä että tämän laiskamadon pitää raahautua ihka oikeaan akvaariokauppaan ja ostaa vaikkapa joku sievä spiraalilevitin.
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Kiitos kaikille vaivan näöstä!

Luulempa, että tämä alkaa tästä selkiytyä. Tänään tuossa jo rakentelin kiljupullo kompleksin. Laitoin oikein kaksi pulloa, ettei hiivaliemi vaan pääse akvaarioon.

Kohta keittelen sitten sen liemen, kunhan löydän sen liivatejauheen jostain tuolta kaapin perältä. Jossain siellä sitä pitäisi olla vanhastaan.

Nyt alkuun laitan levittimeksi vaan ilmastinkiven. Katson sitten akvakaupasta sellaista levityskelloa samalla kun kipaisen hakemaan takaiskuventtiilin pullon letkuun.
I like them fresh!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kaiku kirjoitti:Tällä sivulla on (englanniksi) jonkunlainen ohje tuollaisen aktiivilevittimen tekoon: http://www.csd.net/~cgadd/aqua/diy_reactor.htm.
Tuohonhan siis ilmeisesti sopisi tavallinen lappokin levittimeksi, mutta onko olemassa jokin syy minkä vuoksi ilmaletkua ei voi vetää samasta reiästä vesiletkun kanssa? Saisihan hiilidioksidin ulostulon vesivirtaa alemmaskin jos se on tärkeää, kun laittaisi hiilidioksidin kulkemaan kapeammalla letkulla paksumman vesiletkun sisältä alas. Akvaarion lasiin tuollaisen luulisi saavan nippuside-imukuppi-virityksellä aika helposti, mutta mietin nyt sitä että pitääkö mahdollisessa kokeilussa tosiaan tuhota yksi lappo.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Meikäläisenkin aktiivilevitin syntyi 'lappoidean' pohjalta. :)
½ litran pullosta pohja pois, jota kautta hiilari ilmastuskiven avulla sisään pulloon ja tulpaksi pala mattosuodatinmattoa. Pullon sisään kannattaa laittaa esim. biopalloja tai kuten minä, silputtua suodatinmattoa ;). Vesi johdetaan korkin läpi.

Muuten erinomainen systeemi mulla, mutta tuo Dolphinin pienimmän suodattimen moottori oli liian tehoton 1½ l hiilariin - kaasu kerääntyi korkin alle ja vesi lorisi kuplan läpi. Niin, ja letku sopi suoraan suodattimen ulostuloon ja oli sen verran jäykkää että pullo pysyi paikoillaan pelkästään suodattimessa kiinni ollessaan (tosin se moottori oli ylösalaisin, jotta puhallus oli alaspäin :mrgreen:).

rain-in kuva löytyy tuosta säikeestä (Liinasen kuvat eivät näyttäneet enää toimivan).

Palasinkin sitten takaisin käyttämään 'flipperi'-levitintä, joka mielestäni toimii minulla paremmin (= kasvit kuplivat enemmän).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Danny kirjoitti:Meikäläisenkin aktiivilevitin syntyi 'lappoidean' pohjalta. :)
Jätinpä näemmä kirjoittamatta mikä oli lappopohdintani taustalla piileskevä Suuri Idea. :D Eheimin lappo on kolmion muotoinen, ts. se vie esteettisesti vähemmän tilaa kuin pyöreä kapine ja suoran seinän vuoksi siihen saa imukupitkin poraamalla läpiviennit, jos testiversio osoittautuu toimivaksi. Mutta eiväthän lapotkaan ilmaisia ole joten siitä mietintä että pitääkö hiilarin tulla alemmas kuin vesivirran eli miten tuon voisi toteuttaa rikkomatta lappoa. Kieltämättä minulla olisi käyttöä uudelle lapolle kun vanha on haljennut joskus 90-luvun puolella, joten jos tuo levitinviritys jäisi väliaikaiseksi niin turhaahan niitä olisi kahta ostaa... Pihi minä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

maisu kirjoitti:
Danny kirjoitti:Meikäläisenkin aktiivilevitin syntyi 'lappoidean' pohjalta. :)
Jätinpä näemmä kirjoittamatta mikä oli lappopohdintani taustalla piileskevä Suuri Idea. :D Eheimin lappo on kolmion muotoinen, ts. se vie esteettisesti vähemmän tilaa kuin pyöreä kapine ja suoran seinän vuoksi siihen saa imukupitkin poraamalla läpiviennit, jos testiversio osoittautuu toimivaksi. Mutta eiväthän lapotkaan ilmaisia ole joten siitä mietintä että pitääkö hiilarin tulla alemmas kuin vesivirran eli miten tuon voisi toteuttaa rikkomatta lappoa. Kieltämättä minulla olisi käyttöä uudelle lapolle kun vanha on haljennut joskus 90-luvun puolella, joten jos tuo levitinviritys jäisi väliaikaiseksi niin turhaahan niitä olisi kahta ostaa... Pihi minä.
Pihi se olen minäkin :mrgreen: , siksi jaksan näitä DIY -versioita rakennella. Tässä surkea kuva hyvin toimineesta lappoversiostani. (Toivottavasti ei näy yhtä iisona kuin MSN sivuillani, jonne en jostain syystä osaa enää ladata normaalikokoisia kuvia???) Takana näkyy mattosuodatin, itsetehty sekin.
En rikkonut lappoa mitenkään, hiilariletku tulee alakautta suodatinmatonpalan vierestä sisään tötteröön. Eli lapon voi vielä ottaa tarvittaessa normaaliin lappokäyttöön jos haluaa. Kaikki osat voi kierrättää muihin tarkoituksiin, kun mitään ei ole periaatteessa rikottu ollenkaan, koottu vaan yhteen.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Juuri näin kuten Liinanen sanoi & hyvin kuvasta näkee! :D

Mitään ei tosiaan tarvitse rikkoa, - vai onko Eheimin lappo jotenkin ihan erilainen? Letku silikoonattu kiinni? Pihillä minälläni ei ole ollut varaa ostaa lappoa ikuna, joten ne on tehty vesipulloista joita ei voi palauttaa... ;).
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

L M kirjoitti:
Luulempa, että tämä alkaa tästä selkiytyä.
Jos mahdollista niin nappaahan kavereille kuva tästä lähtötilanteesta ja myöhemmin jos ja kun tulee toivottua muutosta!
L M
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 00:07, 02.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja L M »

Mielellänihän minä kuvia laittaisin vaan kun ei ole digikameraa ja tuolla perinteisellä "idioottivarmalla" ei akvaariosta tunnu kuvia saavan. Tarkentaa väkisin lasiin ja kaikki mitä akvan sisällä on on pelkkää puuroa. Jaa mutta jos isältä lainais. Sitten jää vielä se ongelma, että mien ne kuvat laitetaan nettiin. Olen täysin tumpula näiden koneiden kanssa [:I] . Mutta voihan sitä tietysti yrittää.
I like them fresh!
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

L M kirjoitti: Sitten jää vielä se ongelma, että mien ne kuvat laitetaan nettiin. Olen täysin tumpula näiden koneiden kanssa [:I] . Mutta voihan sitä tietysti yrittää.
Joku voi sanoa että sehän on ihan helppoa, mutta itse kun en paljoakaan näistä tietomasiinoista ymmärrä niin kyllä siinä monta mutkaa oli ennen kuin kuvan tänne sain liitettyä. Toisaalta, jos siihen innostuu ja onhan siitä taidosta iloa ja hyötyä monessa, niin tuolta "Testit ja räpellykset"-osiosta siihen löytää ohjeita.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuo kolmiolappoviritys näyttää varsin pätevältä! Näyttäisi pysyvän nätisti paikoillaankin kun ei ole litku-letkun päässä vaan putken päässä. Pitää kokeilla jos tulee hinku kolmanteen pulloon...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Vielä, jos jotakuta kiinnostaa, niin kerron että toi suodatin on Resun Magi700. Sen mukana tulee jos jonkinlaista nippeliä ja nappelia, mm toi L-mallinen liitin johon saa helposti letkunpätkän kiinni. Ja mikäs estää tunkemasta lappoa suoraan siihen pieneen letkunpätkään? Lappo jää vaan vähän ylemmäs, mutta mahtuu kyllä. Lapon voi laittaa vaikka vaakasuoraan jos haluaa, silloin ei tarvitse edes L-osaa. Ehkä vähän vaikeampi naamioida, mutta toimii ihan samoin.
Idea yksinkertaisuudessaan: johonkin pumppuun liitetään pohjasta avonainen tötterö jonka pohja suljetaan mattosuodattimen palalla, että vesi pääsee virtaamaan pois. Hiilidioksiidi ohjataan tötteröön ja vedenvirtaus hoitaa loput. Tötterön voi halutessaan laittaa vaikka minnepäin akvaa, jos käyttää letkua veden johtamiseen pumpusta. Matto estää kuplia karkaamasta liian pian, vaikka tötterö olisi mitenpäin vaan. Eikun kehittelemään lisäideoita :D
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Pahoittelen hidasta reagointia, olen missannut koko ketjun, ja päädyin nyt vasta lukemaan tätä tämän uudemman ketjun kautta.
-Alix- kirjoitti:
maisu kirjoitti:Alkuperäisestä kysyjästä en tiedä, mutta minä kyllä kaipaisin lisää rautalankaa... [:I]
Siis pulloko tulee pohja ylöspäin altaaseen? Paljonko reikiä pohjaan kannattaa porata? Sinnekö siis johdetaan alakautta hiilidioksidi toisella letkulla ja osa suodattimen virtauksesta toisella? Montako litraa tunnissa riittää kiljupönikälle ja puolen litran levittimelle? Mihin vesimäärään tuo puolen litran levitin suurin piirtein riittää? Mitä sillä hanalla tarkalleen ottaen pitäisi tehdä?

Nimim. "Ostin juuri Glossoa kalattomaan altaaseen"
Noissa pulloversioissa on se ongelma, että ne on vaikea saada pysymään mitenkään fiksusti altaassa, minä en ole keksinyt näppärää kiinnikettä, siis imukuppitelinettä/koukkua tjsp. Siksi olen päätynyt kaupalliseen versioon.

Ideana siis porata 0,5 litran limupullon pohjaan reippaasti reikiä, ehkä n4-5 mm kokoisia, pullo pohja alaspäin. Sitten korkin läpi kaksi reikää (sekään ei helppoa) josta toisesta tulee virtausta ja toisesta johtedaan hiilidioksidiletku levittimeen. Se, miten pullon saa pysymään pohja alaspäin altaassa on edelleen minulle mysteeri...Meillä on ollut juwelin aika heppoinen pumppu ja se ei jaksanut työntää hiivatetta kellosta jos sitä sinne tuli suurempi määrä. Jos laittaa sellaisen "hanan" esimerkiksi ennen ulkosuodattimen puhallusputkea niin siihen saa säädettyä sopivan virtauksen.

En mitenkään väitä että tuon itse väsääminen olisi milään lailla helppoa... :roll:
Jaa, voi sen näköjään vaikeastikin tehdä 8O.

Mun ammoinen versioni pullolevittimestä löytyy täältä.

Pointtini lyhyesti (hoppu):
1. Pullon ei tarvitse olla pohja ylöspäin (jos se ei muuten halua niinpäin olla, pohjallehan voi laittaa painoksi esim. hiekkaa tai soraa, ja tehdä poistoreiät ihan pohjan tuntuman sijasta hieman ylemmäs)
2. Korkkiin ei tarvitse tehdä tiivistettäviä reikiä, kaasun voi toki tuoda alhaaltakin
3. Itse en tarvinnut tuolle pidikettä. Levittimet olivat kiinni joko ulkosuodattimen ulostulossa tai omassa pumpussaan, joka oli sijoitettu altaan pimeimpään nurkkaan. Välissä oli joko vain kulmapala ja letkua, tai ulkosuodattimen tapauksessa joskus kulmapalan sijasta perus-T-kappale, jolla sitten sai suunnattua osan virtauksesta muuallekin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kati kirjoitti:Pahoittelen hidasta reagointia, olen missannut koko ketjun, ja päädyin nyt vasta lukemaan tätä tämän uudemman ketjun kautta.
-Alix- kirjoitti:
maisu kirjoitti:Alkuperäisestä kysyjästä en tiedä, mutta minä kyllä kaipaisin lisää rautalankaa... [:I]
Siis pulloko tulee pohja ylöspäin altaaseen? Paljonko reikiä pohjaan kannattaa porata? Sinnekö siis johdetaan alakautta hiilidioksidi toisella letkulla ja osa suodattimen virtauksesta toisella? Montako litraa tunnissa riittää kiljupönikälle ja puolen litran levittimelle? Mihin vesimäärään tuo puolen litran levitin suurin piirtein riittää? Mitä sillä hanalla tarkalleen ottaen pitäisi tehdä?

Nimim. "Ostin juuri Glossoa kalattomaan altaaseen"
Noissa pulloversioissa on se ongelma, että ne on vaikea saada pysymään mitenkään fiksusti altaassa, minä en ole keksinyt näppärää kiinnikettä, siis imukuppitelinettä/koukkua tjsp. Siksi olen päätynyt kaupalliseen versioon.

Ideana siis porata 0,5 litran limupullon pohjaan reippaasti reikiä, ehkä n4-5 mm kokoisia, pullo pohja alaspäin. Sitten korkin läpi kaksi reikää (sekään ei helppoa) josta toisesta tulee virtausta ja toisesta johtedaan hiilidioksidiletku levittimeen. Se, miten pullon saa pysymään pohja alaspäin altaassa on edelleen minulle mysteeri...Meillä on ollut juwelin aika heppoinen pumppu ja se ei jaksanut työntää hiivatetta kellosta jos sitä sinne tuli suurempi määrä. Jos laittaa sellaisen "hanan" esimerkiksi ennen ulkosuodattimen puhallusputkea niin siihen saa säädettyä sopivan virtauksen.

En mitenkään väitä että tuon itse väsääminen olisi milään lailla helppoa... :roll:
Jaa, voi sen näköjään vaikeastikin tehdä 8O.

Mun ammoinen versioni pullolevittimestä löytyy täältä.

Pointtini lyhyesti (hoppu):
1. Pullon ei tarvitse olla pohja ylöspäin (jos se ei muuten halua niinpäin olla, pohjallehan voi laittaa painoksi esim. hiekkaa tai soraa, ja tehdä poistoreiät ihan pohjan tuntuman sijasta hieman ylemmäs)
2. Korkkiin ei tarvitse tehdä tiivistettäviä reikiä, kaasun voi toki tuoda alhaaltakin
3. Itse en tarvinnut tuolle pidikettä. Levittimet olivat kiinni joko ulkosuodattimen ulostulossa tai omassa pumpussaan, joka oli sijoitettu altaan pimeimpään nurkkaan. Välissä oli joko vain kulmapala ja letkua, tai ulkosuodattimen tapauksessa joskus kulmapalan sijasta perus-T-kappale, jolla sitten sai suunnattua osan virtauksesta muuallekin.
Tuo nyt oli vapaa lainaus jostain edellisestä ketjusta jossa pohdittiin tuota ilmeisen hankalaa rakennustapaa. Minustakin tuo referoimani tapa kuulostaa niin hankalalta että olen jättänyt kokeilematta. Onneksi helpompiakin ratkaisuja on tullut esille ketjussa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”