Parvi tetroja pitäisi lopettaa. Helpoin tapa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
ohis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 16:42, 25.11.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Parvi tetroja pitäisi lopettaa. Helpoin tapa?

Viesti Kirjoittaja ohis »

Samalla myös mielekkäíntä tapaa haetaan.
En viitsisi alkaa vasaralla naputtelemaan kymmentä tetraa ja tiedustelen tässä nyt mitä vaihtoehtoja on?

Kalatubi hyökkäsi ja pitäs rassukat lopettaa.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mun mielestä helpoin, nopein ja kivuttomin tapa (ainakin mulle) on lopettaa sairaat kalat tiputtamalla ne kuumaan veteen. Joko hanasta niin kuumaa kuin tulee tai keittämällä kuumennettua vettä. Sairaat kalat (erityisesti suht. pienet tetrat) kuolevat parissa sekunnissa.

(Tiedän, ettei kovin moni kannata tuota tapaa, mutta itse en todellakaan rupea leikkaamaan kaulaa katki tai vasaralla nuijimaan. Johan kala kerkeää tukehtua/kuivua, ennen kuin saan itseäni sen verran rohkaistua, että... :roll: )
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

KLIK

Kannattaa lukaista myös apogetonista aiheesta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Tpip
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 13:16, 16.01.2004
Paikkakunta: lappeen Ranta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tpip »

Höpötys kirjoitti:Mun mielestä helpoin, nopein ja kivuttomin tapa (ainakin mulle) on lopettaa sairaat kalat tiputtamalla ne kuumaan veteen. Joko hanasta niin kuumaa kuin tulee tai keittämällä kuumennettua vettä. Sairaat kalat (erityisesti suht. pienet tetrat) kuolevat parissa sekunnissa.

(Tiedän, ettei kovin moni kannata tuota tapaa, mutta itse en todellakaan rupea leikkaamaan kaulaa katki tai vasaralla nuijimaan. Johan kala kerkeää tukehtua/kuivua, ennen kuin saan itseäni sen verran rohkaistua, että... :roll: )
Kuuma vesi on kyllä yksi epäeettisimmistä kalan lopetustavoista. Nuorena poikana olen kerran yhden kalan kiehuvalla vedellä lopettanut. Ei ollut kaunista katseltavaa. Kauan kala sätki ja mitään ei voi oikein tehdä, kun muuten palaisi käsi. Toiste en ole edes koskaan ajatellut.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 15:22, 29.08.2004
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Karmean kuuloista tuo kuumalla vedellä tappaminen...
ohis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 16:42, 25.11.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ohis »

Mulle tuo pää poikki tai vasaralla napsiminen ei oikein nostata positiivisia tunteita. Olenkin siis seuraillut ja koittanut kattella noita kemiallisia aineita eli anesteisia(väärin kirjotettu) aineita...

Vielä ku olis lupa niitä käyttää ja ostaa :s
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Surullista se on mutta kyllä akvaristin elämään kuluu kalan lopoettaminen yhtälailla kuin ihailu:( Pää poikki tai vasaralla napsautus.

Ei kiitos ainakaan kiehuvaa vettä. Rapuja joskus menneessä elämässä joutunut keittämään ja on aika karmeaa touhua. Milloinkahan rapujen keittäminen elävänä kielletään? :roll:
Viola & eläintarhantynkä
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Tarkoitat varmaan nukutusaineita, elikkäs mm. neilikkaöljy, bentsokaiini, MS-222.
Kodama
Member
Member
Viestit: 376
Liittynyt: 21:27, 14.04.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Olen itse päättänyt neilikkaöljyllä lopettaa kaloja jos joskus on tarve. mitenkäs se annostelu meneekään?
Elämä on rankkaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

1 suhde neljään + kukille koko litku.

Neilikkaöljy valitettavasti on samaa ei-hyvää sakkia. Eli se on vain lamaannuttava ts. tajunta säilyy ja kala tukehtuu hengiltä. Ei siis sovi kalojen lopettamiseen.

Aponogetonin aiemmin vinkattu numero kertoo tämänkin.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

OT vuodatusta...

Mikä siinä onkaan, että ihminen kuvittelee itselleen helpoimman tavan olevan se eettisin... Jatkuvasti täällä törmää myrkkyjen käyttöön, elävältä keittämiseen ym. kidutusmenetelmiin perusteltuna eetinesä vaihtoehtona [}:)] !

Kala (kotilo, rapu...) ei osaa huutaa, niinpä sen hiljalleen hengiltä tukahduttaminen on eettistä? -kele.

Jo silloin, kun ottaa eläimiä vastuulleen, on mietittävä myös "Onko minusta takaamaan tälle eläimelle hyvä elämä, loppuun asti?"
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

ohis kirjoitti:Mulle tuo pää poikki tai vasaralla napsiminen ei oikein nostata positiivisia tunteita.
Ei sen ole tarkoituskaan [;)] Noilla nukutusaineilla tainnuttaminen ei ole myöskään ihan yksipiippuinen juttu. Esim. koiraa ei lopeteta nukuttamalla, vaikka toimenpiteestä sitä nimitystä käytetäänkin. -Jos eläimelle annetaan liikaa nukutusainetta, liian syvässä anestesiassa hengitys lopulta lamaantuu ja sitten sydän pysähtyy.

Nukkuva tai halvaantunut kala käytännössä siis tukehtuu kuoliaaksi, vaikka se katsojasta näyttäisikin "rauhaisasti nukkuvan pois". Nukkuvan kalan tajunnan taso on toki alentunut , mutta halvaantuneen (neilikkaöljy) kalan edes ei. Neilikkaöljy ei siis ole oikea aine tähän käyttöön (ja voidaan myös miettiä, tiedetäänkö kalojen nukutusaineidenkaan tajuttomuuden aiheuttavista ominaisuuksista riittävästi). Kyllä se pää pitää katkaista ajoissa joka tapauksessa. Noin pienten kalojen kyseessä ollessa ne saa tajuttomiksi tätä varten ihan napsauttamalla päähän mekaanisesti, turha tuohon tarkoitukseen edes yrittää saada jostain nukutusaineita.

Olen samaa mieltä ParratonMonnin OT-vuodatuksen kanssa. -Jos, ohis, asuisit vähän lähempänä niin olisin voinut tulla jo päättämään 10 tetrasi päivät.. [;)] -Ja kyllä jokaisen akvaristin on siihen tosiaan itsekin kyettävä, ja vieläpä eettisellä eikä välttämättä itselle niin kivalla tavalla.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

lopetus

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Mina pidan itseani suurena elainystavana, mutta kun tulee eteen elaimen lopettaminen pidan sita tarkeana etta kala paasee pois nopeasti ja kivuttomasti!!

Olen kontallani itkenyt lattialla iso veitsi kadessa kun olen kerannyt voimia leikatakseni kalan paan irti!!! Se ei ole mikaan pikku juttu kun kultiksella on kokoa 25cm!!

Sanomalehtia lattielle,sitten istun vahan aikaa, puhallan ja keraan rohkeutta, kala haaviin ja akkia lehtien paalle ja .....

Nopein ja kivuttomin tapa. Kylla sen verran pitaa pystya tekemaan.
kananiho
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Vielä noista epäesteettisistä metodeista: akvaristielämäni alkuaikoina luin jostakin että kalan voi lopettaa tipauttamalla sen samariiniin tai leivinsoodaveteen. (tietolähde tuntematon)
Kokeilin tuota leivinsoodaa: rutosti soodaan veteen ja veden kihistessä pudotin kalan sinne. Huh..muttaman kerran kala ui ympyrää ja kesti kyllä aikansa ennenkuin kuoli. Pakko oli vielä seurata vieressä toimenpidettä...oli aika tuskainen olo minullakin.
Tuon kokemuksen jälkeen olen nopeasti leikannut pään poikki hyvillä kalasaksilla. [:I]
Viola & eläintarhantynkä
Nermal
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 08:22, 07.06.2005
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Samariinia käytetään kalojen rauhoittamiseen esim. kun kaloja merkitään erilaisin menetelmin (siis tutkimustarkoituksissa). Ainakin nämä Suomen fisut taintuvat hetkeksi, mutta myös virkoavat nopeasti toimenpiteen jälkeen puhtaassa hapekkaassa vedessä. Tehty on...

Tappamismielessä en happosalpaajia tai soodaa käyttäisi. Näissähän kala siis kunnon annostuksella tukehtuu hiilidioksidiin. Isoman kalan kait voi noin ensin rauhoittaa, jotta onnistuu (kala pysyy paikoillaan) saksien kanssa mahollisimman hyvin.
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Ihmettelen suuresti kuinka samariinia tai vastaavia aineita käytetään nukutustarkoituksiinkaan. Siinähän ilmeisesti pH:n kova muutos saa kalalta tajun pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”