Onnenbambu akvaarioon?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Onnenbambu akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Eli onko kenelläkään kokemuksia, voiko onnenbambua laittaa akvaarioon, vai onko se jotenkin haitallinen vedelle/kaloille/muille kasveille? Kiitoksia jo etukäteen. :)
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Mulla ei henk.koht kokemusta, mutta yhdessä kiinalaisessa ravintolassa olen nähnyt semmosen istutettuna kultakala-akvaarioon. On ollut siellä jo pidemmän aikaa, joten ei kai se kovin vaarallinen ainakaan ole :)
jaba
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 20:23, 12.01.2005
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja jaba »

Tarkoitatko ikeasta saatavia onnen-"bambuja" ? Noista löytyy monta juttua haulla. Eivät (jos nuo ovat ikeasta) siis ole bambuja, vaan jotain traakkipuuta.
samara
Senior Member
Senior Member
Viestit: 900
Liittynyt: 18:00, 12.08.2004
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Ne on traakkipuuta mulla ollut altaassa yli vuoden 3kpl joten sinne vaan!
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Ei herttinen - mulla sellaiset tappoi monta kymmentä rapua 8O
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
kasiko
Member
Member
Viestit: 407
Liittynyt: 23:33, 07.11.2005
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja kasiko »

Kannattaa pestä hyvin, viljelyssä käytetään varmasti monenmoisia myrkkyjä.
Hoc non credo; toga mea iterum surrepta est!
Ei voi olla totta! Togani on taas varastettu.
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Heitteleepä paljon vastaukset. Luulen, etten uskalla laittaa, jos vaikka kaloja alkaisi kuolla. :?
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Juurtuuko ne sinne pohjaan? Vedelläkö vaan pestään? Uskaltaiskohan ottaa riskin... :roll:
impi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:23, 11.11.2005

Viesti Kirjoittaja impi »

Koristebambu on ruokotraakkipuu (Dracaena sanderiana).
Se on Myrkytystietokeskuksen tietojen mukaan myrkytön. Kissoille traakkipuu on joskus aiheuttanut oireita. Kaloista en sitten tiedä, joillakin näkyy niitä akvaariossa olevan. Olettaisin rapujenkin kohdanneen matkansa pään kasvissa olleiden ulkoisten torjunta-aineiden vuoksi. Kasvi onkin syytä puhdistaa tai desinfioida hyvin.
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Desinfoida millä? Innostuin vähän ideasta :mrgreen: ...
impi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:23, 11.11.2005

Viesti Kirjoittaja impi »

No itse olen käytellyt terveydenhuoltoalalla käytettäviä desinfiointiaineita ja niiden jälkeen liotellut hyvin muutamassa vedessä vielä. Jotkut kai käyttävät alunaa.
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Alunaako saa apteekista?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Heips!

Ostin myös keväällä tuollaisen onnenbambun (ihan prismasta, en siis tiedä onko ikean versiot samoja) ja kuukauden/pari pidin sitä vesivaasissa, mutta kun unohdin kastella sitä tarpeeksi usein ja se pääsi aina kuivumaan, niin lykkäsin 83 litraiseen altaaseen sen. Siellä olikin puolisen vuotta, eikä kaloja ole kuollut (toisaalta bambu todennäköisesti viruttui hyvin tuossa vesivaasissa). Juurtumisesta en tiedä, sillä juuret eivät ylettyneet pohjalle asti, mutta niiden alla tykkäsivät kalat olla "piilossa".

Olen kyllä harkinnut noita muutaman pitkän ostaa lisää ja laittaa niitä 240 litraiseen altaaseen takalasille. Ehkäpä kuitenkin viruttelen niitä muutaman viikon ensin.

(Siirsin kasvin vesivaasiin ja ikunalle, kun lisäsin altan päälle toisenkin valaisimen, eikä tilaa riittänyt moiselle kasville. Kasvi otti nokkiinsa ja alkoi kuivua. Ajattelin siirtää se takaisin akvaarioon, toiseen kylläkin.)
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

Mulla on virunut tollainen maljakossa jo iät ja ajat ja siinä on juuret. Kaadanko vedet siis veke ja annan kuivua ja sitten altaaseen?(Ja mitäköhän allasta testais... :roll: , hmmmmm. ehkä alati uusiutuvaa platyallasta :roll: kaiken varalta)!
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 22:18, 22.07.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Niin, minullakun on vain yksi allas, ja jos tungen bambun sinne ja kalat kuolevat, niin ei ole kivaa. 8O
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Aiheesta on keslusteltu monasti aikaisemmin, käyttäkee ihmiset hakua! Traakkipuu on todettu myrkylliseksi ja joillain on todettu kuolemia altaassa. Toiset ovat puolestaan pitäneet niitä varsin menestyksekkäästi.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

Omalla vastuulla todellakin

nim. traakkipuu akvaan ja tulos 60e lääkkeitä+ 70e uudet kalat + puoli vuotta outoja ongelmia...
impi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:23, 11.11.2005

Viesti Kirjoittaja impi »

-Alix- kirjoitti:Aiheesta on keslusteltu monasti aikaisemmin, käyttäkee ihmiset hakua! Traakkipuu on todettu myrkylliseksi ja joillain on todettu kuolemia altaassa. Toiset ovat puolestaan pitäneet niitä varsin menestyksekkäästi.
Missä traakkipuut on todettu myrkylliseksi? Tämä kiinostaa minua myös puutarha-alan ihmisenä.
Itse olen vain löytänyt esim. HUSin määrittelyn, jossa ne todetaan myrkyttömiksi. Edelleen ainoat myrkylliset osat saattavat olla ulkoiset torjunta-aineet.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

impi kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Aiheesta on keslusteltu monasti aikaisemmin, käyttäkee ihmiset hakua! Traakkipuu on todettu myrkylliseksi ja joillain on todettu kuolemia altaassa. Toiset ovat puolestaan pitäneet niitä varsin menestyksekkäästi.
Missä traakkipuut on todettu myrkylliseksi? Tämä kiinostaa minua myös puutarha-alan ihmisenä.
Itse olen vain löytänyt esim. HUSin määrittelyn, jossa ne todetaan myrkyttömiksi. Edelleen ainoat myrkylliset osat saattavat olla ulkoiset torjunta-aineet.
Haulla löytynee keskustelu, hakusana lucky bamboo*
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

Aivan nimenomaan ne torjunta-aineet.

Itse siis ensin liotin "bambuja" jos missäkin aineessa alunaa myöten. Ja vedessä vielä + hankailin yms.

sitten annoin olla vesiastiassa vielä kuukauden josta vaihdoin vettä silloin tällöin. PInta oli bambuissa ihan tavallinen- eli en hangannut niin että jotain olis irronnut.

Sen jälkeen akvaarioon ja parin viikon päästä alkoi monnisia ja kaloja tippua. Kuukauden päästä nykäisin - vasta- bambut altaasta kun en muuta enää keksinyt. 2 kk ja hommat normalisoitui. Mutta todellakin suuret menetykset uusiin kaloihin, lääkkeisiin + ennenkaikkea järjetön määrä stressiä ja ketutusta. :/

Itse en mistään hinnasta laittais mokomia altaaseen. Bambut kyllä tykkäs. kasvoivat silmissä.
impi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 22:23, 11.11.2005

Viesti Kirjoittaja impi »

No niin, eli täällä on vaan päätetty traakkipuiden olevan kaloille myrkyllisiä, vaikka eivät sitä ole vaan ne torjunta-aineet.
Minulla on tainnut sitten käydä hyvä tuuri ja olen saanut kaikki aineet niistä pois sillä hyvin pöhisevät.

The Book of Water Plants kirjanen antaa raidalliset lohikäärmepuut terraariokäyttöön sopiviksi.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Saattaahan se olla vain torjunta-ainekin, minulla kun ei käynyt mielessäkään pestä niitä ennen altaaseen laittoa. Lisäksi onnenbambuja oli melkoinen määrä - parikymmentä - ja litroja altaassa nelisenkymmentä. Ehkä sitten myrkkypitoisuuskin oli suhteessa suurempi. Noin kolmestakymmenestä ravusta jäi sitten jäljelle vajaa kymmenen - onneksi kumpaakin sukupuolta molempia lajeja. :roll:

Upealtahan se näytti, kun ne kasvoivat vihreänä rivinä mattosuodattimen takana.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

impi kirjoitti:No niin, eli täällä on vaan päätetty traakkipuiden olevan kaloille myrkyllisiä, vaikka eivät sitä ole vaan ne torjunta-aineet.
Minulla on tainnut sitten käydä hyvä tuuri ja olen saanut kaikki aineet niistä pois sillä hyvin pöhisevät.

The Book of Water Plants kirjanen antaa raidalliset lohikäärmepuut terraariokäyttöön sopiviksi.
Itse olen juurikin ymmärtänyt keskusteluista ja omista kokeuksista, että täällä pyritään neuvomaan mitä ei kannata tehdä. Itse en ole ollut sanomassa etteikö traakkeja kannata laittaa.. itse en laittais enää koskaa "onnenbambua".. vesikasvatettua traakkia sen sijaan ihan tuosta omasta mullassa kasvavasta traakkipuusta vaikka.

Itse huolellisesti yritin saada torjunta-aineet pois siinä onnistumatta. Ja 130e menettäneenä ja kaloja kärsimystä katsoneena en kyllä suosittele kellekään.

Harmi että kokeilin kun en silloin löytänyt juttua niistä täältä.
pusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 140
Liittynyt: 18:13, 13.01.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pusu »

En todellakaan riskeeraa mitään :roll: ! Bambu saa jäädä vaasiinsa tai sit tölkkään multaan ja katon mitä tulee?!?
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1353
Liittynyt: 14:12, 19.11.2004
Paikkakunta: Jkl mlk (Palokka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Se bambu kasvaa hyvin vaikka vesipullossa. Omani on yli vuoden ollut vesipulloviljelyssä ja hyvin kasvaa, välillä vähän lannoitetta vaan. Parempi vesipullossa kuin akvaariossa. [;)]
Viola & eläintarhantynkä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”