Hiekan pesu.

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

pemperton
Member
Member
Viestit: 319
Liittynyt: 10:39, 23.02.2002
Paikkakunta: Finland uusikaupunki

Hiekan pesu.

Viesti Kirjoittaja pemperton »

Eli mikä on helpoin tapa pestä puhallushiekkaa?
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiekan pesu.

Viesti Kirjoittaja dsl »

pemperton kirjoitti:Eli mikä on helpoin tapa pestä puhallushiekkaa?
Hiekka ämpäriin, vettä perään, sekoittelua ja veden vaihto. Hiekkaa maks 1/4 osaa tuntui musta hyvältä määrältä. Jotkut laittavat uutta vettä kokoajan ämpäriin, mutta musta se ei ollut niin kätevää. Montako kertaa? Riippuu varmaankin pitkälti pölyn määrästä, 3-4 arviolta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä pesin n. 1/4 ämpäriä kerrallaan, vettä ämpäri täyteen, sekoitus pohjia myöten ja varovainen kaato vessaan. Toisto 7-10 kertaa per satsi, hiekkasäkin pohjalla oli kummallakin kerralla likaisempaa hiekkaa. Ja kymmenennenkin kerran jälkeen mietitytti olisiko pitänyt pestä vielä muutamaan kertaan...

Kovaa duunia se on, n.50 kiloa hiekkaa pestiin kahteen pekkaan reilussa kolmessa tunnissa ja koko ajan kova tahti päällä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Hiekkaa saa pestyä kerralla enemmän kun käyttää punkkaa :) Itse olen kaikki hiekat pessyt muovisessa vauvanpunkassa, sinne sai heittää kerralla melkein kaikki hiekat. Helppoa!
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Blue kirjoitti:Hiekkaa saa pestyä kerralla enemmän kun käyttää punkkaa :) Itse olen kaikki hiekat pessyt muovisessa vauvanpunkassa, sinne sai heittää kerralla melkein kaikki hiekat. Helppoa!
Heh! :D Tästä löytyy taas tätä murresanaston käytön hauskuuksia... Meilläpäin punkka on vuode, mutta sinä taisit tarkoittaa ammetta.
Hiekka peseytyy parhaiten ja helpoimmin kaatamalla se altaaseen ja laskemalla vettä perään. Samalla laitetaan toisesta päästä allasta valumaan lapolla vettä viemäriin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
lagi
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 22:33, 30.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lagi »

Itse pesin ämpärissä. Jätin suihkun päälle jolloin likainen vesi valu yli (välillä sekoittaen). Eipä ainakaan tuntunut kovinkaan turhauttavalta (hiekkaa oli 50kg)
Tiinanen
Member
Member
Viestit: 364
Liittynyt: 19:37, 23.10.2002
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

Mari kirjoitti:
Blue kirjoitti:Itse olen kaikki hiekat pessyt muovisessa vauvanpunkassa, sinne sai heittää kerralla melkein kaikki hiekat. Helppoa!
Heh! :D Tästä löytyy taas tätä murresanaston käytön hauskuuksia... Meilläpäin punkka on vuode, mutta sinä taisit tarkoittaa ammetta.
Ja meillä päin vauvan muovinen amme on vanna.
Mari kirjoitti:Hiekka peseytyy parhaiten ja helpoimmin kaatamalla se altaaseen ja laskemalla vettä perään. Samalla laitetaan toisesta päästä allasta valumaan lapolla vettä viemäriin.
Hmm, tuota pitää kyllä kokeilla kun monet ovat sitä kehuneet. Tähän asti minäkin olen pessyt hiekan ämpärissä kuumalla vedellä. Ämpäri korkeintaan neljännestäyteen (olen heikko nainen enkä jaksa kauhoa kädellä paljon), sinne suihkulla vettä jatkuvasti ja kädellä hämmentämistä (kumihanska kädessä). Kun on ämpäri täynnä kaadan veden pois. Ja taas vettä. Ehkä viitisen kertaa ämpäri täyteen vettä ja hirmuista hämmentämistä.

Siinä on sitten koko koti kuumassa höyryssä [:I]
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Sateenk. kirjoitti:Kovaa duunia se on, n.50 kiloa hiekkaa pestiin kahteen pekkaan reilussa kolmessa tunnissa ja koko ajan kova tahti päällä.
En käsitä, miten saatte pestyä tuollaista vauhtia hiekat!! Minulla meni vajaan kahden 40kg säkin pesemiseen kaksi päivää about 10-12h/päivä (vaikka toinen henkilö toimikin apupesijänä). Hiekkaa pari desiä vatiin, vettä päälle, kovaa vatkausta toisella kädellä ja huuhtelukertoja 5-7. No, välillä kyllä tuntui, että pesenköhän vähän liiankin tarkkaan, mutta ainakaan ei mitään pesunjälkeistä samentumaa ole tullut riesaksi.

Pesunjälkeen koko oikea käsi niin turta muutaman päivän, että sillä ei saanut oikein mitään tehdyksi.

Minustakin oli hankalla pestä suurta määrää hiekkaa kerralla tai jatkuvalla vedenvalutuksella - etenkään kun on nuo ikävät mittarit putkissa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mari kirjoitti:
Blue kirjoitti:Hiekkaa saa pestyä kerralla enemmän kun käyttää punkkaa :) Itse olen kaikki hiekat pessyt muovisessa vauvanpunkassa, sinne sai heittää kerralla melkein kaikki hiekat. Helppoa!
Heh! :D Tästä löytyy taas tätä murresanaston käytön hauskuuksia... Meilläpäin punkka on vuode, mutta sinä taisit tarkoittaa ammetta.
Hiekka peseytyy parhaiten ja helpoimmin kaatamalla se altaaseen ja laskemalla vettä perään. Samalla laitetaan toisesta päästä allasta valumaan lapolla vettä viemäriin.
Eipäs kyllä tullut mieleen, vähän se kalskahti murresanalta, mutta en keksinyt muutakaan nimitystä ammeelle :mrgreen:
lagi
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 22:33, 30.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lagi »

Minulla meni joku 2-3h (50kg hiekan kanssa). laitoin kylläkin 10l ämpärin melkein täyteen ja sitten vaan suihku ämpärin pohjalle ja odottelemaan että vedenpinta nousee yli jolloin roskat tulee pois ja hiekat jää ämpäriin.

Kyllähän siinä hiki tuli mutta eipähän kestänyt "kauaa". Kyllä alko hieman rystysiä kolottomaan kun ei ollut hanskoja kädessä kun sekoitin aika voimakkaasti koko "soppaa" pienin väli-ajoin. :mrgreen:
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

aqua2002 kirjoitti:
Sateenk. kirjoitti:Kovaa duunia se on, n.50 kiloa hiekkaa pestiin kahteen pekkaan reilussa kolmessa tunnissa ja koko ajan kova tahti päällä.
En käsitä, miten saatte pestyä tuollaista vauhtia hiekat!! Minulla meni vajaan kahden 40kg säkin pesemiseen kaksi päivää about 10-12h/päivä (vaikka toinen henkilö toimikin apupesijänä). Hiekkaa pari desiä vatiin, vettä päälle, kovaa vatkausta toisella kädellä ja huuhtelukertoja 5-7. No, välillä kyllä tuntui, että pesenköhän vähän liiankin tarkkaan, mutta ainakaan ei mitään pesunjälkeistä samentumaa ole tullut riesaksi.

Pesunjälkeen koko oikea käsi niin turta muutaman päivän, että sillä ei saanut oikein mitään tehdyksi.

Minustakin oli hankalla pestä suurta määrää hiekkaa kerralla tai jatkuvalla vedenvalutuksella - etenkään kun on nuo ikävät mittarit putkissa.
Hehee ... itselläni oli 80 kiloa hiekkaa - pesuun meni aikaa vajaa kaksi tuntia :) Pesu isoissa saaveissa kesällä ulkona suoraan puutarhaletkulla. Miten ihmeessä Aqua olet saanut kolme työpäivää kulumaan aikaa saman määrän pesuun *ihmettelevä hymiö*
Tuo pesusi kuulostaa jo lähinnä kullanhuuhdonnalta [;)]

-KAri-
MikkoP
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 22:07, 29.11.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

aqua2002 kirjoitti:En käsitä, miten saatte pestyä tuollaista vauhtia hiekat!! Minulla meni vajaan kahden 40kg säkin pesemiseen kaksi päivää about 10-12h/päivä (vaikka toinen henkilö toimikin apupesijänä). Hiekkaa pari desiä vatiin
Kyllähän tuolla tavalla aikaa saa kulumaan. Ensi kerralla vaikka 2-3 litraa kerrallaan vatiin/ämpäriin, niin kyllä se siitä. Itse olen käyttänyt 25 litran kotiviinipönttöjä, joissa reilu 5 litraakin puhdistuu kerralla vaivattomasti.
KingLittle
Junior Member
Junior Member
Viestit: 212
Liittynyt: 11:56, 02.09.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja KingLittle »

Asiasta kolmanteen onko kukaan koskaan koittanut pestä hiekkaa/soraa sementtimyllyllä ? :)
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Minä kun vaihdoin soran hiekkaan niin pesuun meni 3-4h ja hiekkaa oli 50kg.

Isoon saaviin vaan hiekkaa jonkun verran, suihku perään ja se puhdistuipi melkein itsestään ja kädellä kun hieman auttoi niin johan tuli "kuorinta" käsille.. :mrgreen:

Mietin että pitäisiköhän hiekkaa hieman lisätä muuton (27.päivä) aikana..pohjalla on nyt n.5-8cm riippuen kohdasta.
O´kiss (juovaokamonni) kun tykkääpi muokata hiekkavalleja iltaisin.. :P
Vaikka kyllähän sitä nyttenkin jo on aika paljon.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

KAri kirjoitti:Miten ihmeessä Aqua olet saanut kolme työpäivää kulumaan aikaa saman määrän pesuun *ihmettelevä hymiö*
Tuo pesusi kuulostaa jo lähinnä kullanhuuhdonnalta
No, sitä se varmaan taisi ollakin, kun jälkeen päin ajattelee. Pieni roiskaus hiekkaa vatiin ja useita huuhtelukertoja. No, ei ainakaan ollut ongelmia hiekan puhtaudessa jälkeenpäin :mrgreen:
Mikko kirjoitti:Kyllähän tuolla tavalla aikaa saa kulumaan. Ensi kerralla vaikka 2-3 litraa kerrallaan vatiin/ämpäriin
Kokeilin kyllä pestä suurempaa satsia, kun alkoi laiskistuttamaan. Laitoin jopa puoli litraa kerrallaan vatiin, mutta ongelmaksi tuli se, että se hiekka ei tuntunut enää tulevan puhtaaksi sitten millään vaikka huuhtelinkin useamman kerran. Aina tuntui vaan tulevan jostain jotain likaa, joka värjäsi vettä.

Täytyy ensi kerralla laitta jokut ikivanha brillit silmille, niin ei näe niitä jokaista roskanmurusta...

Mutta hei, olikos se teidän hiekkanne sitten täysin kirkasta pesun jälkeen? Kun pöllytti hiekkaa sangossa oikein olan takaa, jäikö vesi kristallin kirkkaaksi? Minullapas jäikin :mrgreen: (Hullulla on halvat huvit!)

Ensi kerralla en aio kyllä näin tarkkaan enää sitä hiekkaa putsailla - kypsyin nimittäin jo edelliskerralla siihen. Sitten vielä kun jotkut onneliset toitottaa "Minullapas meni vain pari tuntia..."
KAri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 00:52, 30.12.2001
Paikkakunta: Tampere / TAS

Viesti Kirjoittaja KAri »

aqua2002 kirjoitti:Mutta hei, olikos se teidän hiekkanne sitten täysin kirkasta pesun jälkeen? Kun pöllytti hiekkaa sangossa oikein olan takaa, jäikö vesi kristallin kirkkaaksi? Minullapas jäikin :mrgreen: (Hullulla on halvat huvit!)
Ihan olan takaa en pöllyttänyt, mutta sekoittamalla kyllä vesi jäi kirkkaaksi - veteen jäi pieniä "kissankultia", kun en vaskoolia käyttänyt [;)] Täytyy tunnustaa, että ehkä käyttämäni menetelmä oli jonkin verran "teollisempi". Käytin 50 litraisia altaita ja esipesuun 30 litraisia saaveja. Vettä juoksutin koko ajan puutarhaletkulla ja aurinko vielä kuivatti pestyn hiekan :D
Ensi kerralla en aio kyllä näin tarkkaan enää sitä hiekkaa putsailla - kypsyin nimittäin jo edelliskerralla siihen. Sitten vielä kun jotkut onneliset toitottaa "Minullapas meni vain pari tuntia..."
*Iso ja lewee hymy* (Ei löytynyt sopivaa valikosta)

-KAri-

Ps. Marin ehdottama pesutapa - hiekat suoraan altaaseen ja toisella letkulla vettä altaan toiseen päähän ja toisella letkulla pois toisesta päästä kuulostaa isoissa altaissa fiksulta ja kivuttomalta pesutavalta (etenkin kerrostaloympäristössä). Kannattaisi varmaan kokeilla ensi kerralla.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

KAri kirjoitti:Ps. Marin ehdottama pesutapa - hiekat suoraan altaaseen ja toisella letkulla vettä altaan toiseen päähän ja toisella letkulla pois toisesta päästä kuulostaa isoissa altaissa fiksulta ja kivuttomalta pesutavalta (etenkin kerrostaloympäristössä). Kannattaisi varmaan kokeilla ensi kerralla.
Tämä muuten toimii myös pohjalannoitteen kanssa. Ensin lannoitteet altaan pohjalle ja sen jälkeen hiekat. Vettä valutetaan lautasen tmv. kautta, ettei ylenmäärin pöllyä. Hiekan pintaa voi vedessä kädellä varovasti pöyhiä, jotta pahimmat pölyt lähtee liikenteeseen.

Niin ja vinkki vielä ämpärissäpesijöille. Käsien iho pysyy paikallaan, kun hiekkaa ämpärissä huljuttaa joko kauhalla, vesisuihkulla tai molemmilla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
KaSu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 222
Liittynyt: 10:50, 22.10.2002
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja KaSu »

Blue kirjoitti:Hiekkaa saa pestyä kerralla enemmän kun käyttää punkkaa :) Itse olen kaikki hiekat pessyt muovisessa vauvanpunkassa, sinne sai heittää kerralla melkein kaikki hiekat. Helppoa!
Kivaa kun joku muukin sanoo sitä punkaksi [;)] Pia/Jarkko nauraa varmaan vieläkin kun sanoin miehelle niillä, että "haekko Jari sen punkan sieltä autosta". Ajattelivat, että nyt ne on jo muuttamassa meille kun sänkyä autosta hakevat.

Eilen pestiin taas hiekkaa ja tyyliin 1/4 hiekkaa sankkoon ja vettä puoleen väliin sankkoa. Sitten pyöritellään ja vaihdetaan vettä. Olen todennut kyllin puhtaaksi kun ei enää vesi ole sameaa kun pistää uutta vettä (ilman pyörittelyä). Never again tai jotain...
~Katja~
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Pesin juuri 50 kg puhallushiekkaa (0 - 0,6 mm raekoko) ja 30 kg hienoa hiekkaa (0,6 - 1,5 mm raekoko). Aikaa meni yhteensä 2 h. Laitoin n. 1,5 l hiekkaa ämpäriin, vettä päälle ja hämmennys, nopeasti uusi vesi ja taas hämmennys. Toistin tätä mekaanisesti 5 krt per satsi. Kun siirsin hiekat akvaarioon ja lisäsin vettä, vesi oli varsin kirkasta. Jos vesi olisi vielä ollut sameaa, olisin jatkanut Marin neuvon mukaan.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Punkka?

Vuoteessako te hiekkanne pesette :mrgreen: vai tarkoitetaan "punkalla" nyt sitä vannaa/ammetta?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Minä pesen ämpärissä mutten huolella, kunhan pahimman saa pois eli ei tosiaan ole kristallinkirkasta vettä sen jälkeen!

Sitä vaan ihmettelen että miksi te kaadatte vedet suoraan ämpäristä viemäriin/pöntöön kun on olemassa esim. niitä muovisia "saunakauhoja" millä saa veden ämpäristä ilman ämpärin nostelua ja pelkoa siitä että hiekkaa menee pöntöön.
(Ei niin ettäkö itseäni liikuttaisi mitä sille pöntölle käy mutta asunnon omistaja eli isäni saisi raivarin, niin monta kertaa jo varoitellut asiasta...) :roll:
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Saara
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 23:22, 19.11.2002
Paikkakunta: Helsinki - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saara »

Pallokala kirjoitti:Sitä vaan ihmettelen että miksi te kaadatte vedet suoraan ämpäristä viemäriin/pöntöön kun on olemassa esim. niitä muovisia "saunakauhoja" millä saa veden ämpäristä ilman ämpärin nostelua ja pelkoa siitä että hiekkaa menee pöntöön.
Koska veden hulauttaminen pönttöön vie niin paljon vähemmän aikaa, kuin sen äyskäröiminen saunakauhalla. Ei ole koskaan mennyt kovin paljon hiekkaa pönttöön eikä ole pöntön emali kärsinyt. [;)]
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Riippuu kauhan koosta [;)] Eikä mun isä ole pöntön emalista huolissaan vaan siitä kun pönttö ei ole ihan uusinta mallia niin hiekat kulemma jää sinne putkeen kun veden virtaus ei ole tarpeeksi voimakas.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Ceres
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 19:42, 08.09.2002
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Ceres »

pesinpä minäkin "joululomalla" puhallushiekkaa...
Kun aikaisemmin tätä ketjua lueskelin, ajattelin että miten ne ihmiset saa niin paljon menemään aikaa moiseen puhallushiekan pesuun. Että hymy huulilla lueskelin juttuja. :roll:

Nooooh...ostinpa sitten 50 kg hiekkaa ja kuinkas ollakaan, sain menemään 25 kg hiekan pesuun aikaa lähes 4 tuntia (!!) jonka aikana tosin söin ja kävin kaupassakin pikaisesti (kauppa kulman takana). Pesutahtini ei ollut mikään supernopea.

Kyllä kuulkaas hymy hyytyi vallan nopeasti kun pesun aloitin. Ja nyt kun kurkkaa saaviin niin eipä se pieni määrä vettä, joka sinne jäi, ole täysin kirkasta....Aavistuksen kellertävää. Haittaakohan tuo mitään..?

Iso homma tuossa pesussa on. Että enää ei hymyilytä yhtään. :roll:

25 kg jäljellä
Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”