Oletko teettänyt akvaariota?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Oletko teettänyt akvaariota?

Viesti Kirjoittaja beetle »

Niin tässä akvakuumeessani kyselen että onko joku teettänyt joskus mittatilauksena allasta, tai tehnyt jopa itse?

Mistä firmoista voisi kysellä ja minkähän hintaiseksi teetetty allas tulee?
-Ilona-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 07:35, 13.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja -Ilona- »

Itse tilasin akvaarion Akvaariokeskuksesta. Erikoisemman muotoiselle altaalle tuli suunnilleen sama hinta kuin lemmikkieläinliikkeissä myytäville ,"tavallisille", tilavuudeltaan samankokoisille altaille.

Toimitusaika oli viikko, mutta se johtui erittäin hyvästä tuurista. Normaalisti kuulemma kestää 3-4 viikkoa, riippuen sesongista.

Toisaalta Akvaariokeskuskin teettää ilmeisesti altaat ulkopuolisella, mutta sen firman nimeä en tiedä.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Kempeleestä kävin viime viikolla kysymässä tarjouksen paikallisesta lemmikkieläinliikkeestä. Ei hinta eronnut merkittävästi valmismitoilla olevasta altaasta. Akvaarion valmistaisi Suomen Akvaariovalaisin. Rahtikulut olisi tuohon kyllä tullut päälle ~50 euroa, mutta niistäkin pystyi kuulemma neuvottelemaan, jos jaksaa odotella, että liikkeellä on tilattavana muutakin samalle lavalle mahtuvaa.
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

-Ilona- kirjoitti:Itse tilasin akvaarion Akvaariokeskuksesta. Erikoisemman muotoiselle altaalle tuli suunnilleen sama hinta kuin lemmikkieläinliikkeissä myytäville ,"tavallisille", tilavuudeltaan samankokoisille altaille.

Toimitusaika oli viikko, mutta se johtui erittäin hyvästä tuurista. Normaalisti kuulemma kestää 3-4 viikkoa, riippuen sesongista.

Toisaalta Akvaariokeskuskin teettää ilmeisesti altaat ulkopuolisella, mutta sen firman nimeä en tiedä.
Akvaariokeskus myy Jutan allasta joita saa mittatilaustuotteenakin ja ne tehdään Porissa. Akvaariokeskus ei tee itse mitään altaita, mutta putkijalustan Petri tekee. Kaapistot tulee akvaarion valmistajalta.

Itsellänikin on muutama Jutan allas ja ihan hyviksi todettu.

Akvaariokeskuksesta saa perusaltaita vaikka heti, mutta erikoisilla mitoilla tehtävät altaiden toimitus on tuo 3-4 viikkoa "yleensä".

Tilasin vuosi sitten 2 kpl kiekoille sopivaa kutuallasta ja hinta oli aika kova. Lasinpaksuus jouduttiin tekemään vahvemmasta lasista mitä yleensä tehdään eli mitä käytetään perusaltaissa. Näin ollen hintakin oli sen mukainen.

Eli kannattaa siis tiedustella eri valmistajilta tai akvaarioliikkeistä tarjouspyynnöllä: Giantin, Jutan, Aquarellin altaiden hintoja. Voi tulla myös yllätyksenä jopa suuretkin hintaerot eri liikkeiden ja valmistajien välillä.
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

Kalajuttu oy:stä Lappajärveltä voi kans tilata akvaarioita. Muutama kuukausi sitten hinta oli muistaakseni 0.80 €/litra.
96l+38l+20l
amanda
Senior Member
Senior Member
Viestit: 964
Liittynyt: 11:04, 27.08.2004
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja amanda »

Minä tilasin juuri mittatilaus-akvaarion Lahden Faunattaresta. Sitä kun pitää ihmisen olla niin outo, että haluaa luonnollisestikin niin erikoisen mallisen altaan, ettei sellaisia kukaan valmista... :roll: Kyselin tarjouspyyntöjä ympäri maata, ja yllätys yllätys, järkevimmän tarjouksen sain ihan tästä kotikulmilta. Kannattaa kysellä eri paikoista, minäkin sain aika monta erilaista hintaa samalle altaalle.

Melko edukkaasti sain täältä altaan ja takuulla juuri sellaisen kun haluan. Allas itsessään ei ole vielä tullut, mutta uuden sisustusinto on kova. :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuopion Akvaariosta ja
Porin Akvaariokeskustesta olen tilannu omilla mitoillani altaan. :)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Olen sekä tehnyt itse (suurimman osan aikoinaan) sekä teettänyt 550 litraisen täysmäntyisine kaappeineen Helsingin Akvaariokeskuksen kautta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Minkä mallisia nuo "erikoiset" altaat ovat olleet mitä olette tilanneet?

*kuume senkun nousee näitä lukiessa* :D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Teetetin Akvaariokeskuksen välitksellä 325-litraisen altaan jalustaan karanteenialtaan/kasvikasvattamon/nykyään malawialtaan. Ideana saada se mahdollisimman suureksi. Sata litraa sinne mahtui niin että vielä jotenkuten pääsee huoltamaan sitä. Mitat ovat n. 60x50x33 (kork). Eli mukava aakee-laakee kotilokutijoille :mrgreen:

Muista viidestä altaasta (joissa kahdessa ala-altaat), on vain kaksi ostettu kaupasta/käytettynä. Eli kotona on väsätty kaikenkaikkiaan viisi lasipurkkia lasinpalasista ja silikonista. Hyvin toimii ja ovat varsin olohuonekelpoisia.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Mitens hermojakiristelevä projekti tuo itse rakentaminen on? Tuleeko paljon halvemmaksi kun kaupasta ostettu? Oletteko jotenkin "kehystäneet" kotitekoiset altaat?

Onko ne kotikutoiset ihan "tavallisia" vai spesiaalin muotoisia?

Paljon kysymyksiä, paljon... :D
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viestit: 752
Liittynyt: 00:50, 13.07.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

beetle kirjoitti:Mitens hermojakiristelevä projekti tuo itse rakentaminen on? Tuleeko paljon halvemmaksi kun kaupasta ostettu? Oletteko jotenkin "kehystäneet" kotitekoiset altaat?
Ei se kovin vaikean näköistä ole vierestä katsoessa kun joku osaava tekee, varsinkin pienempiä altaita. Kuitenkin hommaan sisältyy aika monta jippoa ja hyvinkin monta kohtaa jossa koko homma voi mennä pieleen, joten ihan pystymetsästä ei välttämättä kannata lähteä itse rakentelemaan.
Mitään varsinaista tarvetta kehystämiselle ei ole, siististi silikoonattu kokolasiallas on ihan yhtä kestävä kuin kehystettykin.

Hintaerotus itserakennetun ja valmisaltaan välillä taasen muodostuu niin monesta eri tekijästä, että mitään ihan yksiselitteistä vastausta ei mielestäni ole, mutta varsinkin pienemmistä altaista puhuttaessa sanoisin, että itsetehty tulee luultavasti karvan verran halvemmaksi.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

beetle kirjoitti:Mitens hermojakiristelevä projekti tuo itse rakentaminen on? Tuleeko paljon halvemmaksi kun kaupasta ostettu? Oletteko jotenkin "kehystäneet" kotitekoiset altaat?

Onko ne kotikutoiset ihan "tavallisia" vai spesiaalin muotoisia?

Paljon kysymyksiä, paljon... :D
Samaa linjaa kuin JustinSan, eli helppoa se on kun tietää miten sen tekee (ettei sotke paikkoja, tuhri saumoja jne.). Eli jos on prosessin nähnyt pariin otteeseen niin osannee sen itsekin tehdä. Ainakin minä uskaltaisin jo itse puuhaan.

Halvemmaksi se tulee ainoastaan hyvin pienten altaiden kohdalla tai jos jostain löytää himohalpaa lasia (leikattu ja hiottu lasi on yllättävän kallista). Kustannuksia voi vähentää hiomalla lasit itse, se tosin on aika korviasärkevää ja aikaavievää puuhaa, mutta ei vaikeaa. Itse rakentaminen menee max tunnissa jos on oikein huolellinen, eli ei se mikään aikaavievä juttu ole. Kuivuminen sitten tietenkin kestää oman aikansa. En menisi kehystämään siistiä kokolasiallasta - se on mielestäni kauniimpi ilman listoja.

Käytännössä oman altaan tekeminen tulee halvemmaksi ainoastaan kun on pakko hankkia kokolasiallas (=useimmiten merivesiallas). Niitä ei pahemmin tässä maassa tehdä, sillä niissä ei voi peittää rumia saumoja sekä väärin kasattuja laseja listoilla vaan ne vaativat oikeasti työtunteja (on yllättävää kuinka moni kaupan allas on sotkuisilla saumoilla kasattu ja useimmiten vielä pohjalasin päälle). Lopputuloksena se, että kokolasiallas kaupasta ostettuna tuuppaa olemaan erikoistilauspuolta ja maksaa aika tuhottomasti.

Meillä siis kokolasialtaat ovat merivesialtaita ja yksi on pitkulainen pötkö joka on puroallas. Edellinen pötkö (myös itse tehty) oli vielä pitkulaisempi ja siinä oli merivesialtaan tavoin ylivuoto ja ala-allas, eli juu-u, voi sanoa että kyseessä oli "spessu-allas". Mutta on tuo avokki kasannut elämänsä aikana tsiljoona "ihan tavallista" allastakin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Okei, ei lähdetä kokeilemaan itserakennusta ainakaan ;).

Hieno muuten tuo -Alixin- merivesiallas! Itselläkin salaisena haaveena joku päivä sellainen :). Mut harjoitellaan nyt ensi kunnolla noilla "perinteisillä".

Jaah, kai se on nyt sitten niin että rupean kyselemään tarjouksia mittatilausaltaista, niin ja jos joku vielä malttaa kertoa niistä spesiaalin mallisista altaistaan lisää, eli minkä mallisia olette teettäneet?
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Niin sis vielä kun mulla siis haave olisi tuollainen L-mallinen allas kun tuo yksi nurkka olisi kuin tehty sellaiselle.

Onko sellainen ylipäänsä mahdollinen vai olisko sitten ihan tavis kulma-allas järkevämpi..?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

On mahdollinen, Kuten jo tuolla aiemmin kun kyselit 160litraisen kunnostamis mahdollisuuksista, totesin että juuri kaverille laitettiin takaisin kokoon L:n mallinen 750litrainen kulma-allas.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Kuopion Akvaariosta tilaamamme allas oli pohjaltaan 100X41, mutta korkeutta oli vain 27cm, jotta saimme sen mahtumaan 317 Giant altaan alle saman alumiinijalustan sisään. 110L allas, mutta vain puolet normaalin korkeudesta, sopiva plekoille.
kirjo
Member
Member
Viestit: 332
Liittynyt: 17:00, 24.11.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Olen tilannun Helsingin Akvaariokeskuksesta 2 allasta, molemmat neliöitä.
Toinen oli 100 litrainen 50x50x40, nyt tämä uusin miniallas 30x30x30. Molemmat olivat varsin kohtuuhintaisia, ekan hintaa en muista, tämän kehyksettömän pikkupurkin hinnaksi tuli 30e.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

crisse_83 kirjoitti:On mahdollinen, Kuten jo tuolla aiemmin kun kyselit 160litraisen kunnostamis mahdollisuuksista, totesin että juuri kaverille laitettiin takaisin kokoon L:n mallinen 750litrainen kulma-allas.
No niinhän se oli... En ole koskaan "livenä" moista allasta tavannut. Miten tämmöseen viritellään kansilasit?

Mitä enemmän mä tota nurkkaa katselen, sitä varmempi olen, että siihen tuommoinen pitäisi saada ;). Hitsi soikoon mistä tää hulluus tulee? Mä aikanaan vannoin, että tuo yksi pikkuallas saa riittää meille ja nyt mä en muuta taas mietikään kun toista akvaa... :?

Olisko kellään muuten kuvaa tuollaisesta L-altaasta?
JEM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 148
Liittynyt: 22:21, 15.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja JEM »

beetle kirjoitti:Olisko kellään muuten kuvaa tuollaisesta L-altaasta?
Tuollaisia löytyi googlettamalla:

Kuva

Kuva
~ 520 litraa ~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”