Ikeasta kasveja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Ikeasta kasveja

Viesti Kirjoittaja helzy »

Käväisin tuossa Ikeassa ostamassa kuuvalot ja samalla löysin sieltä uusia akvaariokasveja. Taisi olla tuota papukaijalehteä ja jotain toisenlaista kasvia, missä on lehtien alapuolet punertavat. Nähtäväksi jää, että kestävätkö, kun juuria ei noilla ollut lainkaan... Mutta hinta ei ollut suuri (2,95) ja olen saanut käsityksen, että varsinkin papukaijalehti on melko hinnakasta. Peukkuja kuitenkin pidän noiden kasvien puolesta!
:D
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
antti10
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 18:18, 20.10.2005
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ikeasta kasveja

Viesti Kirjoittaja antti10 »

helzy kirjoitti:Käväisin tuossa Ikeassa ostamassa kuuvalot ja samalla löysin sieltä uusia akvaariokasveja. Taisi olla tuota papukaijalehteä ja jotain toisenlaista kasvia, missä on lehtien alapuolet punertavat. Nähtäväksi jää, että kestävätkö, kun juuria ei noilla ollut lainkaan... Mutta hinta ei ollut suuri (2,95) ja olen saanut käsityksen, että varsinkin papukaijalehti on melko hinnakasta. Peukkuja kuitenkin pidän noiden kasvien puolesta!
:D

Kerro sitten miten kasvien kanssa käy. Olen itsekin menossa jossain vaiheessa Ikeaan kasviostoksille.

- Antti
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Tässä aiempaa jutustelua Ikean kasveista.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ikeasta kasveja

Viesti Kirjoittaja mariana »

helzy kirjoitti:Käväisin tuossa Ikeassa ostamassa kuuvalot ja samalla löysin sieltä uusia akvaariokasveja. Taisi olla tuota papukaijalehteä ja jotain toisenlaista kasvia, missä on lehtien alapuolet punertavat. Nähtäväksi jää, että kestävätkö, kun juuria ei noilla ollut lainkaan... Mutta hinta ei ollut suuri (2,95) ja olen saanut käsityksen, että varsinkin papukaijalehti on melko hinnakasta. Peukkuja kuitenkin pidän noiden kasvien puolesta!
:D
Jokos asensit kuuvalot? Kerrotko sitten onko ne hyvät? Itsekin olen meinannut ostaa sieltä ne "kuuvalot" mutta kaipaisin kokemuksia niistä ensin. Valaisevatko tarpeeksi että ne sieltä erottuu? Jos nyt nuo siis ostit.
Papukaijalehti maksaa yleensä kaupoissa n.5e.
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Jep, asensinhan minä malttamattomana nuo heti ja siis aivan mahtavanloistavat!! Niitä saa myös kirkkaina ja vihreinä, mutta sininen on ehkä kaikkein "yömäisin." Kannattaa kyllä investoida se 29€.

Ja kerron sitten, et miten nuo kasvit tuolla menestyvät. :D
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Riikka70
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 13:18, 16.01.2004
Paikkakunta: Vantaa

kuuvalot

Viesti Kirjoittaja Riikka70 »

Myös minä ostin viime viikolla Ikeasta nämä siniset led-valot :) ja ovat aivan mielettömät :) suosittelen :)
Jopa niin yksinkertaisetkin asentaa, että jopa minä :o [;)] sain ne väsättyä kiinni 160 cm loisteputkeeni :)

Hyvin pelittää:)
"Synnyin vaatimattomaksi, mutta sitä ei kestänyt kauan"
jaba
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 20:23, 12.01.2005
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja jaba »

Minä kanssa ostin Ikeasta joitain vedensuosikkia, papukaijalehden tyyppistä kasvia ja ne "kuuvalot".
Kasvit ovat molemmat hieman yli viikossa jonku verran kasvanu ja tehny juuriakin, joita ei siis näissä vielä ostettaessa ollut, eli tähän asti ainaki on molemmat menestyny :mrgreen:
Ja "kuuvalot" saa tosi helposti vaikkapa sinne valaisimen kotelon alle ja on muuten hienot "yövalot"! :)

Voisin yrittää kuvankin noista valoista ottaa joku ilta, kun ovat käytössä ja vaikka laittaa tähän ketjuun se kuvan.
Vihe90
Junior Member
Junior Member
Viestit: 101
Liittynyt: 17:23, 07.11.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Halikko

Viesti Kirjoittaja Vihe90 »

Joo laita. Jospa ostaisin minäkin, sitten seuraavalta IKEA-reissulta. :mrgreen:
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

siis mitkä kuuvalot? eli miten mä ne sieltä löydän...hinta toki auttaa..
mä oon saanut kaikki ikean kasvit kasvaa paitsi just sellaisen aika viininpunaisen jossa myös lehdissä vihreää. se on tooooodella vaikea kasvi. kokeilin sitä 5 kertaa - 5 eri kertaa.. ja nyt uskon ettei ollut mun kasvi..;)

T
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ei ihme, kyseessä kun taitaa olla jokin Hemigraphis -laji, ja ne eivät ole ihan akvaariokasveja :D

Täältä vaikka lisää noista akvaarioon sopimattomista:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=57309
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

Tässä ne Ikean kuuvalot.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Hemigraphis colorata oli näköjään toinen noista ostamistani kasveista. Tuossa kyllä onneksi luvattiin sen kestävän 12 kuukautta ja pidempäänkin :D Tuo papukaijalehdentyyppinen on ainakin jo nyt kasvattanut lehtiään, samoin kuin tuo Hemigraphis colorata. Seuranta on käynnissä. :D
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

helzy kirjoitti:Tuossa kyllä onneksi luvattiin sen kestävän 12 kuukautta ja pidempäänkin :D
Ot, kestääkö edes IKEA:n huonekalut tuota aikaa? 8-)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

Ei ne mitä mä oon ostanut olleet kyllä mikään noista.

olen lisäksi nähnyt samaa kasvia myytävän myös stockalla akva-altaassa ja jossain saksan akvakaupassa. En muista kasvin nimeä..

kaikki tosin ovat sanoneet, että jos ton saat kasvaa niin hyvä oot, mut en siis saanut.. joten en ilmeisesti hyvä 8O

tänks kuvallisesta selvityksestä kuuvalojen osalta ;)

edit se kasvin nimi oli nomaphila capri
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Nomaphila capri -nimellä ei paljon tietoa löydy. Nomaphila on kaiken lisäksi Hygrophilan vanhentunut nimi. Näyttääkö tämä, tämä tai tämä tutulta (huonoja kuvia, mutta kasvavat samaan tyyliin kuin jättivesitähdikki)? Et sattunut ottamaan siitä kuvaa? Hitsi, täytyisi ottaa kuvat kaikista noista Ikea-kasveista ja tunnistaa lajit, auttaisi kovasti kanssaharrastajia kun harkitsevat niitten ostamista.
Ruusu
Member
Member
Viestit: 442
Liittynyt: 15:59, 18.12.2002
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Missäpäin siellä Ikeassa noita kasveja on? Ja ihan akvaariokasveiksi tarkoitettuja?
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Alakerrassa, juuri ennen noutovarastoa, siellä on kaikki viherkasvit ja samalla myös nuo vesikasvit. Oli ainakin silloin kun itse kävin siellä.
TinaK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:40, 07.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Konjakkikasvi Ikeasta

Viesti Kirjoittaja TinaK »

ostin n. 4 vkoa takaperin Ikeasta kaksi "vihreää" hieman intivanvesitähdikin näköistä kasvia. No muutaman päivän akvaariossa oltuaan kasvien latvat ja varsi alkoi punertaa. Ajattelin, että no mutta mikäs kasvi tämä oikein on. En pitänyt sitä siis Intianvesitähdikkiniä, vaan jäin odottelemaan, mitä sille tulee lähiviikkoina tapahtumaan, vai tapahtuuko yhtään mitään.

Nyt kasvit on todistettavasti Konjakkikasveja. Minulla on kuvakin lähettää, mutta en osaa sitä tähän liittää. Olen kerran jo yrittänyt.
Ikean purkissa, kasvin lehdet ovat vielä vihreät ja pyöreäkärkiset. Nyt ne ovat syvän persikanpunaiset ja konjakkikasvin teräväkärkiset. Varsi myöskin samanvärinen ja paksu. Toinen kasveista on tehnyt yhden haaran.

Tämä ihan vihjeenä jos joku on menossa lähiaikoina tarkastelemaan Ikean-kasveja.
Viimeeksi nappasin kaksipurkkia Int.jättiläisvesitähdikkiä.
jaba
Member
Member
Viestit: 302
Liittynyt: 20:23, 12.01.2005
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja jaba »

Tässä nyt muutama lupaamani huonolaatuinen kuva niistä sinisistä ikean "kuuvaloista":
Huom. tuossa altaassa on käytössä vain 1 ledi paneeli(12lediä)

Kaksi otettu alhaalta pintaa päin;
Kuva
Kuva

Ja kaksi sivulta;
Kuva
Kuva
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Oikein kauniit kuuvalot, jaba! Ei haittaa vaikkei kuvat olekkaan supertarkkoja, oikein komealta näyttää! Kukaan Kymenlaaksosta menossa Ikeaan lähiaikoina? :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

ei mikään valitettavasti näytä tutulta. se on kovin samankokoinen puska kuin papukaijalehti. eli puumainen..

yritän skannata tuosta kasvilapusta jossain kuvan niin näet siitä vähän millainen se oli.
t

rain- kirjoitti:Nomaphila capri -nimellä ei paljon tietoa löydy. Nomaphila on kaiken lisäksi Hygrophilan vanhentunut nimi. Näyttääkö tämä, tämä tai tämä tutulta (huonoja kuvia, mutta kasvavat samaan tyyliin kuin jättivesitähdikki)? Et sattunut ottamaan siitä kuvaa? Hitsi, täytyisi ottaa kuvat kaikista noista Ikea-kasveista ja tunnistaa lajit, auttaisi kovasti kanssaharrastajia kun harkitsevat niitten ostamista.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1565
Liittynyt: 11:38, 21.07.2004
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kiitos jaballe kuvien laittamisesta. Onpas kyllä vekkulin näköiset. Pitäisiköhän maakuntamatkailla Ikeaan.. :P
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

tiger kirjoitti:ei mikään valitettavasti näytä tutulta. se on kovin samankokoinen puska kuin papukaijalehti. eli puumainen..
Joku Ludwigia?
helzy
Junior Member
Junior Member
Viestit: 239
Liittynyt: 00:08, 18.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helzy »

Nuo ostamani kasvit näyttävät voivan ihan hyvin. Toinen on kehittänyt juuria (se papukaijalehdennäköinen), toisesta en ole varma, sillä se pysyy hyvin pohjassa. Toisesta on välillä jokunen varsi leijailemassa, kun monniset tonkivat ahkeraan tuota pohjaa. Eli siis ainakaan tähän mennessä ei ole mitään merkkejä "sulamisesta" tms. Lisää lehtiä putkahtelee tuon tuosta, mutta asiaa tarkkaillaan.
Ei mua järin haittaa, jos ne kasvit eivät ikuisuuksia kestä, eihän ne paljoa maksakaan! Uskoakseni ainakin tuo papukaija voi säilyä ihan pitkäänkin. Toisesta en tiedä, kun se ei varsinaisesti ole vesikasvi. Noh, nähtäväksi jää!
~200 litraa tetroja, kaksi Shetlantilaista "lammas"koiraa ja Belgianpaimenkoira Malinois. :)
http://sinisetotukset.blogspot.com/
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Siellä oli muuten tossa pari päivää sitten pari ihan oikeaakin kasvia. Vedensuosikkia ainakin löytyi, lakastunutta vedensuosikkia, vesi ihan tummanvihreää ja niitä "lehtiä" leijaili siellä vedessä. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”