CO2-levittimen käytöstä

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

justine kirjoitti:No täällä taas kyselen :roll: Jos teen tuon litkun tuolla liivatelehdellä niin mitä luulette pitäiskö se tehdä lusikoitavan vai kumottavan hyytelön ohjeella?
Onko sinun pakko laittaa sinne liivatetta?
Itse en käytä ollenkaan vaan olen laittanut lusikallisen ruokasoodaa ja hyvin toimii [;)] .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
justine
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:03, 10.05.2007
Paikkakunta: treen:lähistö

Viesti Kirjoittaja justine »

Siis tuohon pieneen nutrafin natural pulloonko? Kauhee pelko vaan jos pääsee kuohahtaa altaaseen :roll: Mulla ei oo noista mitään kokemusta,menossa ekaerä ihan kaupan valmista seosta :)
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

justine kirjoitti:Siis tuohon pieneen nutrafin natural pulloonko? Kauhee pelko vaan jos pääsee kuohahtaa altaaseen :roll: Mulla ei oo noista mitään kokemusta,menossa ekaerä ihan kaupan valmista seosta :)
Jätä reilusti tyhjää tilaa sinne tai hommaa takaiskuventtiili.
Itse olen täyttänyt merkkiin asti ja ei ole takaiskuventtiiliä, eikä siinä mitään ongelmia ole ollut. Pullokin on akvaariolampun päällä.
Toki mahdollisuus aina on olemassa, itsellä ei ole koskaan kuohunut. Jos pelkää kuohumista niin voihan tehdä pesupullo virityksen väliin.

Minä laitan ensin pulloon sokerin ja päälle kuumaa vettä ja sekoitan, tämän jälkeen täytän pullon lähes merkkiin asti sillä 42 asteisella vedellä ja kippaan hiukan kuivahiivaa ja ruokasoodaa perään. Hyvin on lähtenyt toimimaan ja pullo on siis vielä lämpimän lampun päällä.

Ainut vaan, että sellaista limahöttöä kertyy letkun päähän ja välillä kun sitä on tarpeeksi, niin kuplat karkaavat. Siinä kohtaa pesupullo olisi hyvä.

Sitä limahöttöä tulee muuten aina, ei se pullon koosta ole kiinni.
Itsellä on isossa altaassa kilju tehty tuplareseptillä 5 l lähdevesikannuun (niitä on pienempiä 2,5 litraisiakin olemassa), niin ei ole pelkoa ylikuohumisesta.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
justine
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 10:03, 10.05.2007
Paikkakunta: treen:lähistö

Viesti Kirjoittaja justine »

Kiitti :) Taidan koittaa tuota sit.
Kujeilija
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 01:23, 24.10.2007
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Kujeilija »

Kolli kirjoitti: 1 dl sokeria
0,5 ml kuivahiivaa
4,5-5 ml liivatejauhetta
+42 asteista vettä merkkipykälään asti
Paljonko vettä mahtuu tuohon merkkipykälään asti? Montako desilitraa??

Tekisin oman säiliön tuolle "kiljulle".
valkyria7
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 18:59, 08.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: 019

Re: CO2-levittimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja valkyria7 »

En viitsinyt tehdä uutta ketjua tätä varten, toivotaan, että tähän joku huomaisi vastata..
Eli siis.. olen rakentelemassa ensimäistä kertaa hiilarilevitintä akvaariooni. ohjeet ja muut on selvillä, mutta.. tarvitsen siis myös kaasukellon, sekin on selvillä, tai aktiivilevittimen.
noh, netin syövereistä löysin sitten tälläisen: http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... .php?p=832
onko tämä nyt sitten kaasukellosysteemi? vaiko aktiivilevitin? ja jos aktiivilevitin (jollaista havittelisin) Niin pitikö siihen sen hiilidioksidi letkun lisäksi syöttää vettä (siis suodattimesta tai jostain?) jos jos, niin miten.
Auttakaa onnetonta :roll: :mrgreen:
65L sekala Huulirihmakalapariskunta, 5kpl helomonnisia
koira, kissa.
vokaali
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 11:48, 28.04.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: CO2-levittimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja vokaali »

http://www.petshop.fi/ferplast_co2_energy_mixer.html esimerkiksi lukee, että "Moottoroitu, tehokas hiilidioksidin ja veden sekoittaja. Liitetään ilmaletkulla hiilidioksidin lähteeseen. Pakkaus sisältää pumpun ja silikoniletkun. "

Kyseessä on siis aktiivilevitin, johon ei ilmeisesti tarvitse hankkia muuta kuin hiilidioksidin lähteen.
hoplaa.
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1601
Liittynyt: 14:45, 26.03.2007
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: CO2-levittimen käytöstä

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Siinä on oma moottori ja se laitetaan veden alle koko hökötys ja liitetään vain hiilariletku syöttämään hiilaria esim. litran limupullosta, jossa omatekoista kiljua. Levitin sekoittaa itse veden ja hiilarin ja työntää ulos.
Henkilökohtaisesti en pitänyt vekottimesta, oli aina tukossa ja piti putsata jatkuvasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”