Feather Star, crinoidi

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Feather Star, crinoidi

Viesti Kirjoittaja ealex »

rambi kirjoitti:Oma on vielä pussissa kellumassa mutta seuraavassa kaapattu kuva

http://www.maldives.at/fotos/gbild401.jpg
Onneksi olkoon, ostit eläimen mikä kuuluu niihin harvoihin, mitä nykyään pidetään täysin mahdottomana pitää akvaariossa hengissä. Yksi syy on niiden erittäin suppea ruokavalio - vedessä leijuva plankton, yleensä jonkun elukan larvae. Toisin sanoen täysin yhteen sopimaton UV-suodattimien, pienen akvaarion ja biopallojen kanssa. [;)]
Kuka ihmeessä näitä täällä myy? Paljonko maksoi?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Hinta oli sen verran halpa että oli pakko kokeilla, myyjä tiesi vain sen että viihtyy pimeässä. No ei minulle mitään bio-palloja eikä uv valoa ole tulossa ja ruokin sitä phytoplanktonilla.
Välillä tulee heräteostoksia tehty, tiedysti jos myyjä olisi sanonut että kuolee seuraavana päivänä niin en olisi ostanut, enää en voi asialle mitään.
Jos kattelet kuvia vuokkokaloista mun kotisivuilla niin ne on "musta vuokkokala", kai siitä osat päätellä mistä ostin.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Lemmikkikeskukseen tulee mun mielestäni järkyttävällä mentaliteetillä merivesitavaraa; he tilaavat sokkona sen mitä milloinkin onnistuvat saamaan ja sitten ihmetellään mitä siellä styroxlaatiokoissa oikein olikaan. Seurauksena tästä on, että tapetaan luonnosta täysin turhaan elukoita joita ei kuitekaan pystytä pitämään akvaarioissa. Jos myytäessä oltaisiin rehellisiä asiakkaille, olisi tietty selvää ettei kukaan näitä ostaisi, mutta valitettavasti asia ei ole aina näin. Ne elukat mitkä ei mene kaupaksi, riutuvat hiljaa heidän kamalannäköisiin ja huonosti hoidetuihin altaisiin. En nyt viittaa pelkästään tähän tapaukseen, vaan jo pitkään kestäneeseen toimintaan.
Lemmkkikeskus ei todellakaan ole sisäistänyt millaisessa tilanteessa koko merivesiharrastus on (esim. USA:ssa) ja ei ymmärrä mitään harrastuksen jatkumisesta pitkällä, kestävällä aikajaksolla. Olisi ollut parempi jos koko pulju olisi jättänyt leikin kesken, sillä tämmönen toiminta ei saa aikaan muuta kuin haittaa [}:)]
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Harmi kun ei ollut uusi myyjä paikalla , olisko hän tiennyt että kyseinen laji on vaikea pitää akvaariossa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Yleisesti ottaen lukeminen saattaisi auttaa siihen ettei tulisi tehtyä vääriä investointeja. Erityisesti juuri heräteostokset on niitä pahimpia. Itsekin olen jo kerrann sortunut kyseiseen syntiin - mutta onneksi asian sai korjattua.

MCRA:n nelososassa heti alussa on juttua akvaarionharrastuksen tästä päivästä ja tulevaisuudesta ja kappaleessa 1 ja sen ensimmäinen kuva on crinoidista ja teksti, että sitä on täysin mahdoton pitää hengissä akvaariossa. Sattui heti silmään kyseinen asia kun kirjaa selailin ensimmäistä kertaa. Myohemmin kirjassa siitä löytyy paljonkin juttua.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Harmi kun ei ollut uusi myyjä paikalla , olisko hän tiennyt että kyseinen laji on vaikea pitää akvaariossa.
Luultavasti ei, ainakaan mun saaman vaikutuksen perusteella arvattuna.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tämä ostos oli kyllä huono, elinaikaa on sille 0-2 kk, mitä nyt nopeasti netistä tietoa löysin, semmoisten myynti pitäisi kyllä kieltää, ja kun se on näyttävä altaassa niin helposti sen ostaa pois .
Aamulla poikkeilen siellä liikkeessä kun täytyy hakea vuokkokalalle uusi pari, vanhalle kävi huonosti (oma moka), sinne jäi pari yksilöä ja ne oli kyllä viimeisiä vetämässä, ehkä viikonlopun aikana on tapahtunut ihmeitä ja ne voivat paremmin.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

rambi kirjoitti:... vanhalle kävi huonosti (oma moka), sinne jäi pari yksilöä ja ne oli kyllä viimeisiä vetämässä, ehkä viikonlopun aikana on tapahtunut ihmeitä ja ne voivat paremmin.
Päiväkirjasi mukaan ostit ne eilen - ei siis ollut kovin vanha. Toisekseen vuokkokala ja Goniopora ei ole hyvä yhdistelmä - Goniopora tulee menehtymään jos kalat ottavat sen isännäkseen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Mikael kirjoitti: Päiväkirjasi mukaan ostit ne eilen - ei siis ollut kovin vanha. Toisekseen vuokkokala ja Goniopora ei ole hyvä yhdistelmä - Goniopora tulee menehtymään jos kalat ottavat sen isännäkseen.
Eilen ostin kyllä ja kalat oli aika pienet ja yhdestä kiertovesipumpusta puuttui pohjalevy .... :cry:
Näin sen Gonioporan kanssa kävi, toinen kaloista ei kyllä ehtinyt siinä olla mutta toinen nukkuu ja asustelee siellä , en tiedä kuoleeko Heliofungia vuokon kanssa mutta tarkoitus olisi siitä sille tarjota uusi koti jos nyt sen Gonioporan jättävät rauhaan.
Toisaalta jos altaassa ei ole vuokkoa niin vaikea on siellä mitään korallia pitää ettei vuokkokalat siihen menisi, siitä tulisi pitkä lista missä olen nähnyt \ lukenut vuokkokalojen viihtyvään, kuten itse olen monesti sanonut pitäisi vuokkokaloille olla vuokko mutta minulla siihen ei ole mahdollisuuksia jo pelkästään valon takia, yritän niille kehittää sopivan kotin missä sekä isäntä että kalat ovat tyytyväisiä. Onko kenties ehdotuksia mikä olisi vuokkokaloille paras koti jos ei ole vuokkoa.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

rambi kirjoitti:Toisaalta jos altaassa ei ole vuokkoa niin vaikea on siellä mitään korallia pitää ettei vuokkokalat siihen menisi,
:idea: Siinä syy miksi ihmiset eivät osta vuokkokaloja akvaarioon, missä on sellaisia koralleja, joita vuokkokalat mahdollisesti häiritsevät.
rambi kirjoitti:siitä tulisi pitkä lista missä olen nähnyt \ lukenut vuokkokalojen viihtyvään,
lista koralleista, mitkä kärsivät liikaa vuokkokalojen läsnäolosta onkin paljon lyhyempi, Goniopora kuuluu tämän listan kärkeen.

Aika harvoin Heliofungia kelpaa vuokkokaloille, hyvä niin, koska se on aika herkkä koralli, eikö sinulla kuollut jo yksi?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

On miten on mutta mielummin sitten luovun niistä koralleista mitkä kärsii eikä vuokkokaloista. 8)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2243
Liittynyt: 14:37, 18.04.2002
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Jonkin verran aiheen sivusta:

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että eri lajien yhteensopivuudesta ei ole tarpeeksi helpolla tietoa suomalaisille harrastajille.

Tarkoituksena olisi mvharrastajien sivuille kerätä taulukko erilaisista lajeista ja mitä suomalaiset on niistä mieltä. Teen systeemistä automaattisen, mutta tämä valmistuu sitten jonkin pitemmän ajan kuluttua.

"Perustieto-opas" on valmistunut aika paljon, mutta panttaan sen viimeisintä versiota vielä itelläni. Jossain vaiheessa sen julkaisen luettavaksi ja toivottavasti myös tapeltavaksi niin, että sinne saadaan korjauksia ja parannuksia.

Jos haluaa tuon oppaan kirjoittamiseen osallistua jo tässä vaiheessa, voi minulle lähettää vaikka ihan ranskalaisin viivoin kaiken laisia aihepiiriin liittyviä kommentteja. Sisällytän niitä tekstiin sitä mukaan kun opusta kirjoitan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tulin juuri Lemmikkikeskuksesta, kävi ilmi että sain sen yli 3 kertaa halvemmalla kuin sen oikea hinta oli, jotain sentään positiivista asiassa.
Laitan nopeasti ensiarvion uudesta myyjästä, ottaen huomioon palveluhalukkuuden , asiantuntemuksen ja yleisen kuvan.

Siniriutta 10, Rambi (jos olisi alalla) 7 [;)] , Lemmikkikeskuksen uusi myyjä 2, vain minun näkemys asiasta, joten poikkeilkaa ihmeessä sielä että saatte omat arvostelut.
Sanoin että kyseinen laji ei selviä kun 1-2 kk altaassa niin mitään kommenttia ei siihen tullut.
Kyselin T5 valaisimen hintaa mikä siellä oli liikkeessä niin kertoi että ei ole hinnastoa ja on vielä niin uusi täällä, sanoin että Saksassa sitä on pidemmän ajan myyty, kehotti sieltä ostamaan.
homer
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 23:21, 10.12.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja homer »

ealex kirjoitti:
rambi kirjoitti:Toisaalta jos altaassa ei ole vuokkoa niin vaikea on siellä mitään korallia pitää ettei vuokkokalat siihen menisi,
:idea: Siinä syy miksi ihmiset eivät osta vuokkokaloja akvaarioon, missä on sellaisia koralleja, joita vuokkokalat mahdollisesti häiritsevät.
rambi kirjoitti:siitä tulisi pitkä lista missä olen nähnyt \ lukenut vuokkokalojen viihtyvään,
lista koralleista, mitkä kärsivät liikaa vuokkokalojen läsnäolosta onkin paljon lyhyempi, Goniopora kuuluu tämän listan kärkeen.

Aika harvoin Heliofungia kelpaa vuokkokaloille, hyvä niin, koska se on aika herkkä koralli, eikö sinulla kuollut jo yksi?
Mitenkäs vuokkokala ja Euphyllia ancora ?

Itselläni vuokkokalat hierovat itseään koralliin vain yöllä, koralli ei mitenkään sulkeudu eikä muutenkaan näytä sitä haittaavan.
Tosin olen sen verran aloittelija, etten kovin paljon luota omiin arvioihin...

Canolla on ainakin sama yhdistelmä, onkohan huomannut mitään haittapuolia ?
Cano
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 16:18, 15.03.2002
Paikkakunta: Raisio

Vuokkokala

Viesti Kirjoittaja Cano »

Tosiaan minulla on ollut amphiprion ocellaris ja euphyllia ancora yhdistelmä jo puolisen vuotta. Vuokkokala asustelee korallissa 24h/vrk (siis myös yöt) paitse ne ajat, kun se nälkäisenä uskaltautuu akvaarion keskiosaan. Koralli ei tunnu olevan moksiskaan kalasta ja on auki aina koko päivän, suurimmillaan lähes 30cm halkaisijaltaan. Minulla yhdistelmä on siis ainakin toiminut.

-Cano-
mrWave
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:27, 19.04.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mrWave »

Itse ostin viime elokuussa Siniriutasta Seriatopora hystrix korallin ja sen mukana tuli yksi hiustähti (feather star). Hiustähti oli korallin sisällä, joten se olisi ollut erittäin vaikeata saada sieltä elävänä pois. Ja koska olin jo pitkään suunnitellut kyseisen korallin hankkimista niin päätin sen ostaa. Kotona sitten luin MCRA 4:sta miten vaikea hiustähtiä on pitää hengissä akvaariossa. Harmitti tietysti jos oman tietämättömyyden takia tulee taas yksi luontokappale turhaan tapettua (vaikkei se mitään maksanutkaan). Hiustähti lähti Seriatoporasta liikkeelle ja etsi itselleen mieluisamman paikan ja on edelleen hengissä, 7 kk kulunut (täytyy koputtaa puuta).
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mrWave kirjoitti:Itse ostin viime elokuussa Siniriutasta Seriatopora hystrix korallin ja sen mukana tuli yksi hiustähti (feather star). Hiustähti oli korallin sisällä, joten se olisi ollut erittäin vaikeata saada sieltä elävänä pois. Ja koska olin jo pitkään suunnitellut kyseisen korallin hankkimista niin päätin sen ostaa. Kotona sitten luin MCRA 4:sta miten vaikea hiustähtiä on pitää hengissä akvaariossa. Harmitti tietysti jos oman tietämättömyyden takia tulee taas yksi luontokappale turhaan tapettua (vaikkei se mitään maksanutkaan). Hiustähti lähti Seriatoporasta liikkeelle ja etsi itselleen mieluisamman paikan ja on edelleen hengissä, 7 kk kulunut (täytyy koputtaa puuta).
Erinomaista!
Olen lukenut yhdestä toisestakin paikasta onnistuneesta crinoidi-tapauksesta, ja kas kumma - se oli kuvassa samannäköinen kuin sinun! Onkin epäilty että kyseinen laji syö esim. bristlewormien larvaeta, ja jos akvaariossa niitä on paljon ja kutevat jatkuvasti - selviää hengissä. Onko akvaariossasi niitä paljon?

Todella mielenkiintoinen tapaus! Pidä meidät ajan tasalla! [;)]
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 757
Liittynyt: 14:23, 07.02.2002
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Olen lukenut yhdestä toisestakin paikasta onnistuneesta crinoidi-tapauksesta, ja kas kumma - se oli kuvassa samannäköinen kuin sinun!
Löytyykö tästä crinoid-tyypistä kuvaa?
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kuvia myös haluaisin, onko se semmoinen punainen kun minulla oli mitä lemmikkikeskuksessa kaupattin, jos oli ja se on 7kk ollut henkissä niin kyseessä on jo maailmanennätys, normaalisti ne kuolee 1-2 kk kuluttua.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

rambi kirjoitti:Kuvia myös haluaisin, onko se semmoinen punainen kun minulla oli mitä lemmikkikeskuksessa kaupattin, jos oli ja se on 7kk ollut henkissä niin kyseessä on jo maailmanennätys, normaalisti ne kuolee 1-2 kk kuluttua.
Miten pitkään se sinun lemmikkikeskuksesta ostama pysytteli hengissä? Elikö edes sen 1-2kk vai miten meni?
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
arska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 23:30, 21.01.2003
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arska »

Salarias fasciatus eli viherluikero on myös kova asustelemaan pehmyt koralleissa se jopa omassa altaassani puolustaa niitä kuin reviiriään esim:kun pistän käden lähelle korallia missä se on niin se hyökkää käden kimppuun, onnexi korallit eivät reagoi negatiivisesti sen puuhasteluun. [;)]
rambi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1149
Liittynyt: 12:11, 10.02.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja rambi »

/sam kirjoitti: Miten pitkään se sinun lemmikkikeskuksesta ostama pysytteli hengissä? ?
Oli henkissä juuri sen keskiarvon ,eli 1-2 kk.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viestit: 766
Liittynyt: 13:20, 09.03.2002
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tässä on ollut juttua toisesta tapauksesta: http://reefcentral.com/forums/showthrea ... did=117063

Eli tämä elukka on Andy Hipkissilla. Kuvassa näkyy vain osa crinoidista, mutta aika samanlaiselta kuin mrWave:n se minusta näyttää:
Kuva

Historiakin on samantapainen - on tullut korallin kylkiäisenä Indonesian lähetyksessä.
mrWave
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 12:27, 19.04.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mrWave »

ealex kirjoitti: Eli tämä elukka on Andy Hipkissilla. Kuvassa näkyy vain osa crinoidista, mutta aika samanlaiselta kuin mrWave:n se minusta näyttää:
Omastani en tiettävästi ole vielä julkaisut kuvaa täällä [;)] , mutta se on todellakin ihan samannäköinen (väriä myöten) kuin tuossa Ealexin kuvassa. Joten kiitoksia ripeästä toiminnasta :D Mielestäni hiustähteni muistuttaa eniten Comanthina nobilisista, mutta ei kai tälläin "maalikko" voi olla koskaan varma tarkasta lajimäärittelystä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”