Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Tulipa tässä hommattua sähkönkulutusmittari Clas Ohlsonilta, kun tietokoneen sähkönkulutus mietitytti. Noh, tietokone tuli mittailtua, mutta sitten alkoi mietityttää akvaarion sähkönkulutus. Aina on puhuttu siitä, että valaisimien kuristimet vievät sähköä aika paljon. Noh, tässä mittaustuloksia.
4*80W elohopeapurkausvalaisimet = 450 wattia (!)
1*15W loisteputkivalaisin = 25 wattia

(Enempää akvaariovalaisimia mulla ei sitten ollutkaan, sori)

Nojoo, tässä vaiheessa rupesi mietityttämään, että näyttääkö tuo mittari oikein. Pulttasin tuon kiinni Eheim 2260 -ulkosuodattimeen, joka kuluttaa valmistajan mukaan 50 wattia. Mittari näytti 47 wattia, joten eiköhän se aika tarkka ole.

Ai niin, onhan mulla vielä tommoinen loisteputkimallinen pöytävalaisin, nimellisesti 11W. Mittarin mukaan vie 36 wattia. 8O

Tarinan opetus: Valaisimet kuluttavat rutkasti enemmän sähköä kuin mitä pelkkien lamppujen teholukemista voi päätellä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

vemkki kirjoitti:Ai niin, onhan mulla vielä tommoinen loisteputkimallinen pöytävalaisin, nimellisesti 11W. Mittarin mukaan vie 36 wattia. 8O

Tarinan opetus: Valaisimet kuluttavat rutkasti enemmän sähköä kuin mitä pelkkien lamppujen teholukemista voi päätellä.
`

Kyllähän tuo nyt on ihan selvä asia, ettei hyötysuhde ole 100%, vaan laite ottaa enempi. Mutta 11w loisteputki jäi mietityttämään... Että 3x verran, hmm...
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

No alkaapa selvitä minkä ihmeen takia mun sähkölaskuni on ollut (ja ilmeisesti tulee olemaankin :|) aikas iso! :o
Kun pelkästään tuossa isossa altaassa on 3 x 58W + 2 x 18W + tällä hetkellä 5 x 50W halogeenispotit... (lisää pitäisi laittaa... :D)
Ja milläköhän konstilla tätä kulutusta saisi tiputettua? :?
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Paljonko tuo mittari maksoi?

Mielenkiintoista olisi vertailla että paljonko eri lampputyypeissä vaihtelee tuo hyötysuhde. Eli jos valoteholtaan 11W energiansäästölamppu vastaa 60W hehkulamppua, niin paljonko noilla todellisuudessa on sähkönkulutuksessa eroa.

Voisi melkein kokeilla tuota itsekin eri laitteissa ja jos joku muukin innostuu mittailemaan, niin voisi laatia summittaisen taulukon paljonko eri akvaariokokoonpanot vievät sähköä.
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Tuo härveli maksoi vajaat 17 euroa.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Tuohon hintaan voisi melkein harkita vierailua Tampereen CO:ssa kun sinnepäin ollaan menossa. Tietääpähän sitten paljonko eri laitteet vie sähköä, eli mistä päin alkaa karsimaan kulutusta.. tietokone vai akvaario..? [;)]
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 13:47, 02.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ekenäs

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Paljonko tietokone kulutti sähköä ja kuinka tehokas PSU siinä on?
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja 111na »

vemkki kirjoitti:4*80W elohopeapurkausvalaisimet = 450 wattia (!)
1*15W loisteputkivalaisin = 25 wattia
Tällaiset pitää mitata mielellään kokonaisen vuorokauden ajan, siten että yksi sytytys sisältyy mukaan. Laite lämpiää vähintään 15 minuuttia ennen kuin normaali tilanne on täysin saavutettu. (Vähintään siis jatkuva kulutus pitää mitata vasta tuon ajan jälkeen. Mittarissahan lienee kertyvät watit sekä jatkuva virta, tms. erilaisia vaihtoehtoja sen käyttöön? Termit varmaan väärin, mutta ymmärtänee?)
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1232
Liittynyt: 16:43, 10.04.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Itse olen jossakin vaiheessa mitannut omien altaiden sähkönkulutuksen vuorokaudessa, eli:

325l ja 55l akvaario vuorokaudessa 4,92-5kwh
98l ja 41l akvaariovuorokaudessa 2,12-2,5kwh
128l akvaario 1,25-1,5kwh

eli yhteensä vuorokaudessa 8,29-9kwh

Tuon perusteella voi laskea sitten vuoden sähkökustannukset jolloin sain summaksi 262,80€. Muistaakseni mittasin sähkönkulutukseni talvella, jos kesän kulutukset on alhaisemmat, kun lämmittimet ei ole käytössä.

Laskemmissani voi olla heittoa varmasti jos kulutus ja hinnat muuttuu.


(Altaissa on loisteputkivalaisimet, ulkosuodattimia, sisäsuodattimia ym)
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Re: Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja vemkki »

liina kirjoitti:Tällaiset pitää mitata mielellään kokonaisen vuorokauden ajan, siten että yksi sytytys sisältyy mukaan. Laite lämpiää vähintään 15 minuuttia ennen kuin normaali tilanne on täysin saavutettu.
No mä en jaksanut kikkailla, nappasin kesken illan töpselit irti seinästä ja laitoin mittarin väliin, vaikka lamput eivät tykkääkään siitä että niitä laitetaan päälle ja pois tiheään tahtiin. Elohopeapurkauslamput eivät tietenkään syttyneet uudestaan ennen kuin olivat hiukan jäähtyneet, mutta eivätpä ne paljoa ehtineet viilentyä. Mittaus lienee siis aika normaalissa käyttölämpötilassa.

Tosin nyt kun mainitsit, niin alussa kulutus oli himpun verran yli 450 wattia ja hetken päästä himpun verran alle, ero oli kuitenkin alle 10 watin luokkaa. Pitänee kokeilla kylmillä lampuilla joku päivä. Ennen lamppujen jäähtymistä syttymispisteeseen kulutus oli 4 watissa.

Mittari näyttää tosiaan voltit, ampeerit, kilowattitunnit ja suurimman mittausaikana käytössä olleen tehon, mutta en ole jaksanut hifistellä kun minua kiinnostaa lähinnä watit. :)
WaterBoy78 kirjoitti:Paljonko tietokone kulutti sähköä ja kuinka tehokas PSU siinä on?
Tietokone söi parhaimmillaan bootin loppuvaiheissa 124 wattia, idlenä 109 wattia. En kokeillut 3D-juttuja, ne varmaankin nostaisivat kulutusta jonkin verran. Kone on Celeron 1200MHz kahdella kovalevyllä ja Geforce4 Ti4200 näytönohjaimella. Koneessa 230 watin virtalähde.
Erik P
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 14:22, 24.04.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Erik P »

Akvaariot sinänsä vaikuttavat myös sisälämpötilaan. Kysymys siis on kuinka suuri osa energiasta palautuu lämpöna ja siten alentaa muita lämmityskustannuksia. Huomioitava jos tarkkaan haluaa selvittää minkä verran akvaarioharrastuksen sähkönkulutus maksaa. Niin, lämminvesi on asia erikseen mikäli ei suorita vedenvaihtoja pelkästään kylmällä vedellä.

Kaiken ei tarvitse olla halpaa...

Erik
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Re: Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja 111na »

vemkki kirjoitti:Mittari näyttää tosiaan voltit, ampeerit, kilowattitunnit ja suurimman mittausaikana käytössä olleen tehon, mutta en ole jaksanut hifistellä kun minua kiinnostaa lähinnä watit. :)
Tarkasta nyt vielä mittaustapasi kuitenkin. En minä näistä liikaa ymmärrä, joten inhimillisesti luulen etteivät toisetkaan. =) On hyvä tarkistaa toisella mittaustavalla, mielestäni juurikin vähintään kokonaisen vuorokauden tuloksena. (kwh?)

Tulos on järkyttävä, maailma on jälleen nurin.
Pia K
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 11:30, 21.03.2005
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Pia K »

[quote="maspe"]Paljonko tuo mittari maksoi?

Ainakin Oulun energialaitos lainaa sähkönkulutusmittareita viikoksi eikä lainaus maksa mitään!
vemkki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 07:10, 29.12.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Lisää mittaustuloksia. Rupesi mietityttämään, että onko noissa elohopealampuissa jotain laatueroja, joten testasin ne yksitellen. Samalla tutkin sähkönkulutusta koko syttymisprosessin ajan. Tuloksena oli, että heti syttymisen jälkeen ne kuluttavat vain alle 70 wattia sähköä, mutta lampun lämmetessä ja kirkastuessa kulutus nousee 100-110 watin tienoille lamppuyksilöstä riippuen. Kuitenkin kun nämä ynnää yhteen, niin lopputulos ei ole se 450 wattia vaan hiukan vähemmän.

Ota tästä nyt sitten tolkkua. Jatkojohto näyttää myös syövän 4 wattia sähköä kun siinä on pieni virtavalo. [;)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pia K kirjoitti:
maspe kirjoitti:Paljonko tuo mittari maksoi?
Ainakin Oulun energialaitos lainaa sähkönkulutusmittareita viikoksi eikä lainaus maksa mitään!
Lainaa myös helsingin energiakin, olen sieltä itse kerran - vai kaksi? - lainannut mittaria.

Mutta eipä tuo 17 euroa paljon ole, jos tykkää useamminkin seurailla..
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akvaarion sähkönkulutuksen mittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja Ville V »

vemkki kirjoitti:
Nojoo, tässä vaiheessa rupesi mietityttämään, että näyttääkö tuo mittari oikein. Pulttasin tuon kiinni Eheim 2260 -ulkosuodattimeen, joka kuluttaa valmistajan mukaan 50 wattia. Mittari näytti 47 wattia, joten eiköhän se aika tarkka ole.

Ai niin, onhan mulla vielä tommoinen loisteputkimallinen pöytävalaisin, nimellisesti 11W. Mittarin mukaan vie 36 wattia. 8O
Saman kaltaisia tuloksia olen minäkin saanut, kun aikanaan tutkin akvaario vermeiden kulutuksia.
Tuo valaisimien tehon tarve on ihan normaalia (kuristimilla tai jonkinlaisilla systytysyksiköillä varustetut valaisimet). Polttimossa/putkessa ilmoitetaan sen teho, ja lisäksi tule mukaan esim. kuristimen häviöt. Tästä johtuu poikkeava W-arvo. Kuristimen lämpöhäviö on helppo todeta kuristinta koskettamalla :mrgreen: .

T:Ville
Misse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 01:29, 08.01.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misse »

ja lisäksi tule mukaan esim. kuristimen häviöt. Tästä johtuu poikkeava W-arvo. Kuristimen lämpöhäviö on helppo todeta kuristinta koskettamalla Laugh .
Ikävä nipottaa, mutta suurin osa kuristimen lämmöstä muodostuu loistehosta josta ei laskuteta eikä sen kuuluisi näkyä tehomittarilla.

-Mikko-
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

No pitihän minun hankkia tuommoinen mittari CO:sta heti paikalla. Minkäs teet kun olet laitefriikki 8O

Ensimmäinen kohde: Juissin Nano. Se vei vuorokaudessa 2.61 kWh, eli vuodessa siitä tulisi noin 950 kWh. Se tekee vajaat 80 euroa vuodessa.

Seuraavaksi täytyy mitata Juissin Malawit - sen luulisi vievän noin kolme kertaa enemmän jo kolminkertaisen valaistuksensa vuoksi...

-Juissi
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Ikävä nipottaa, mutta suurin osa kuristimen lämmöstä muodostuu loistehosta josta ei laskuteta eikä sen kuuluisi näkyä tehomittarilla.
Ei nyt ihan noin. Loisteho on siinä mielessä huonoa, että sillä ei pysty tekemään oikein mitään. Jos loisteholla pystyisi pystyisi lämmittämään niin minä en ainakaan muulla lämmittäisikään, koska loisteho on pienkuluttajille ilmaista [;)] Eli kyllä se kuristimen lämpö muodostuu vain ja ainoastaan sen kuluttamasta pätötehosta. Toki kuristin kuluttaa myös loistehoa..

Itse mittailin joskus samanlaisella clas ohlssonin mittarilla 2x250w monimetallin sähkön kulutusta ja tulos oli muistaakseni luokkaa 750W.
Eli kuristimien häviöteho olisi ollut luokkaa 250W yhteensä. Vähän rupesi mietityttämään tuo mittarin luotettavuus nimenomaan induktiivisella kuormalla. Virrasta ja jännitteestä laskettuna näennäistehoksi tuli yli 1 kVA jolloin tehokertoimeksi tuli n. 0,6. En tiedä voiko olla noin huono, mutta vähän epäilyttää tuo mittari.

Vastuskuormalla mittari näytti tasan oikein.
Misse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 01:29, 08.01.2004
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misse »

CalypsoMike kirjoitti: Eli kyllä se kuristimen lämpö muodostuu vain ja ainoastaan sen kuluttamasta pätötehosta. Toki kuristin kuluttaa myös loistehoa..

Itse mittailin joskus samanlaisella clas ohlssonin mittarilla 2x250w monimetallin sähkön kulutusta ja tulos oli muistaakseni luokkaa 750W.
Eli kuristimien häviöteho olisi ollut luokkaa 250W yhteensä. Vähän rupesi mietityttämään tuo mittarin luotettavuus nimenomaan induktiivisella kuormalla. Virrasta ja jännitteestä laskettuna näennäistehoksi tuli yli 1 kVA jolloin tehokertoimeksi tuli n. 0,6. En tiedä voiko olla noin huono, mutta vähän epäilyttää tuo mittari.

Vastuskuormalla mittari näytti tasan oikein.
Olet aivan oikeassa, ei näemmä pitäisi kirjoitella foorumeille keskellä yötä yhtään mitään :) Pohdin tässä, että voisikohan tuo CO:n mittari mittailla kokonaistehon ja ilmoitella VA:t Watteina, se selittäisi ainakin osittain miksi teholukemat nousevat induktiivisilla kuormilla...

-Mikko-
CalypsoMike
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 22:31, 05.10.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja CalypsoMike »

Misse kirjoitti:Pohdin tässä, että voisikohan tuo CO:n mittari mittailla kokonaistehon ja ilmoitella VA:t Watteina, se selittäisi ainakin osittain miksi teholukemat nousevat induktiivisilla kuormilla...
Enpä tiedä. CO:n mittarista pystyy lukemaan jännitteen ja virran tehollisarvon, joista voidaan laskea kokonaisteho (näennäisteho, VA) ja se oli suurempi kuin mittarin näyttämä pätöteho (W). Pitäisi mittailla luotettavilla mittareilla ja tehdä sitten johtopäätökset.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

CalypsoMike kirjoitti: Pitäisi mittailla luotettavilla mittareilla ja tehdä sitten johtopäätökset.
Yes Sir, maailma on keikahtanut taas oikein päin. Kiitos. [;)]

Kaikki muut laitteet pois ja katsomaan siitä laitoksen sinetöidystä mittarista, jonka mukaan laskutetaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”