Jaavansaniainen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Jaavansaniainen

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Eli jaavansaniaiseeni viimein kasvoi lehtiin niitä ..öö..(miettii miksi niitä kutsutaan 8O )..taimia niin kuinkas isoiksi niiden annetaan kasvaa ennekuin ne voidaan irroittaa muualle kasvamaan..?

Kuinkas nopeasti ne suurinpiirtein kasvaa?
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Elikäs tytärkasveja.

Itse olen antanut kasvaa noin 5 cm:n korkuiseksi. Tai sitten kun juuret ovat tarpeeksi pitkät.

Jaavansaniainen on itsessään melko hidaskasvunen kasvi. Tytärkasvit kasvavat muutaman viikon kuluessa "irrotettavaan" kokoon emokasvista.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei kertokaapa että miten nopeaan jaavansaniainen kasvattaa uusialehtiä, kun tuossa akvakaupasta ostamassani jaavansaniais puskassa on semmosia lehtiä joissa on rumia reikiä, ja muita kalojen repimä jälkiä. Niitä lehtiä ei ole tällä hetkellä kun 4 tai 5 kpl, joten vielä en viiti noita lehtiä ruveta nyppimään pois.
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 15:50, 24.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Mun hieno iso jaavansaniainen, se ei ole enää hieno... siinä on nuita tyttäriä kymmeniä joka lehdessä, lisäksi se kasvattaa ympärilleen jotain ihme hörhöä - kuin rapeaa jaavansammalen runkoa, tai ohuenohutta lastuvillaa. Tummanvihreää, lähtee irti kädellä haromalla mutta on sen verran kiinni, että voimakas, nuoliaisille järjestetty virtaus ei vie mukanaan. Kuuluuko tällainen asiaan? Sitä tulee vaan lisää koko ajan... ja nuo tyttärien juuret on aika rumia. Neljä olen irroittanut jo omiksi aluikseen, siksi että juurinyssykät kasvoivat häiritsevän isoiksi. Jatkuuko tätä kauan, vai onko tämä kausiluontoista?
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Retuliini
Member
Member
Viestit: 359
Liittynyt: 20:54, 05.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Retuliini »

Kyllä tuo "hörhö" taitaa kuulua asiaan. Mulla jaavansaniainen kasvattaa myös tuollaista pitkää, tummaa "rihmastoa" lehdilleen ja sitten lähtee lisääntymään. Kun tuota hörhöä ei näy, ei näytä kasvi edes lisääntyvän. Näyttää rumalta, kun kerää myös likaa tuohon "rihmastoonsa". Ja ei myöskään mulla lähde irti virtauksen mukana. Tällä hetkellä mun jaavansaniaiset taitavat viettää lepokautta, kun ei pukkaa uusia tulemaan. Hyvä niin, sillä jatkuvasti sai olla onkimassa pieniä irtonaisia alkuja, kun irtosivat emokasvistaan.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Eli kuinka nopeasti jaavansaniainen kasvattaa uusialehtiä?
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1337
Liittynyt: 16:39, 07.12.2003
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

miljoonakala84 kirjoitti:Eli kuinka nopeasti jaavansaniainen kasvattaa uusialehtiä?
Minulla se kasvattaa niitä melko tiuhaan. Koko ajan se taitaa niitä pukata, suht nopeasti lehdet kasvavatkin täyteen mittaansa. :)
Omani on tosin tuota 'latifolia'-muotoa, hienoa sekin. [;)]
Täällä windelövit kasvattavat noita tytärtaimia, hyvä vain. Niille löytyykin käyttöä, yritän saada koko mattosuodattimen kasvamaan tuota windelöviä ja aika hyvin olen onnistunutkin; muutama paljas kohta enää jäljellä.
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Pete28
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:46, 18.10.2005
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pete28 »

PiaF kirjoitti: se kasvattaa ympärilleen jotain ihme hörhöä - kuin rapeaa jaavansammalen runkoa, tai ohuenohutta lastuvillaa. Tummanvihreää, lähtee irti kädellä haromalla mutta on sen verran kiinni, että voimakas, nuoliaisille järjestetty virtaus ei vie mukanaan. Kuuluuko tällainen asiaan?
Ettei vaan olisi rihmalevää?
96l+38l+20l
g.rosea
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 10:08, 27.08.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja g.rosea »

Itse veikkaisin kyllä jaavansaniaisen juuria, näyttävät tosiaan aivan ruskealta jaavansammaleelta...
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

miljoonakala84 kirjoitti:Eli kuinka nopeasti jaavansaniainen kasvattaa uusialehtiä?
Itse olen laittanut merkille, että mitä suurempi jaavasaniainen on, sitä nopeammin lehtiä pukkaa. Pienet jaavasaniaiseni tuntuvat kasvavan tajuttoman hitaasti, mutta vika saattaa olla myös katsojassa.. Minulla lehtiä tulee heti sen jälkeen kun "vanha uusilehti" on täysin auennut. Tähän sessioon menee kuukausi, ellei kaksi. Jos "saa" jaavasaniaisen haaroittumaan, siis sen maavarren niin silloin lehtiä näyttää tulevan nopeammin, eli kasvunopeus ei kasva, mutta kun lehtiä tulee kahdesta päästä kasvu näyttää nopeammalta.
Tuo on todella turhauttavaa, jos joku kala reii tai rei'ittelee lehtiä, 10 uuden lehden kasvattaminen kun vie kasvirukalta varmaan vuoden. Hieno kasvi jos viihtyy ja pysyy kauniina, ruskeana ja rei'itettynä todella ruma.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ja eikös tuohon uusienlehtien kasvunopeuteen vaikuta myös lehtien määrä, vai vaikuttaako? Tuossa mikä miula on, on ainoastaan 5 lehteä.
Semmonen kyssä ois vielä, että kun se uusilehti kasvaa, niin onko se aluksi semmonen vihreätappi joka lähtee siitä maavarresta ylöspäin?
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

miljoonakala84 kirjoitti:Ja eikös tuohon uusienlehtien kasvunopeuteen vaikuta myös lehtien määrä, vai vaikuttaako? Tuossa mikä miula on, on ainoastaan 5 lehteä.
Semmonen kyssä ois vielä, että kun se uusilehti kasvaa, niin onko se aluksi semmonen vihreätappi joka lähtee siitä maavarresta ylöspäin?
Minusta lehtien määrä ei kauheasti vaikuta. Minulla ainakin tuo miete on pään sisällä, siis sillä tavalla, että kun lehtiä on vain esim 3 odottaa uusia lehtiä kuin kuuta nousevaa. Kuitenkin jos sinulla on jo nätti puska niin lehtiä ei ainakaan täällä tarkkailla niin kiivaasti, eli kasvu on silloin "nopeampaa".

Mitä suurempia kehittyvät lehdet ovat sen kauemmin "rullaus" kestää.

Joo se on sellainen "tappi", kasvaa samalla tavalla kuin mikä tahansa saniainen eli lehti rullaantuu auki (kehittyessään). Viimeisessä vaiheessa lehti on vaaleamman vihreä ja lopulta muuttuu hieman tummamman vihreäksi.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Okei, kiitos paljon tiedoista. En kyllä voi kehua että tuo miun jaavansaniainen olisi vielä puska, kolme lehteä kasvaa sillee rivissä ja loput kaksi on kaatuneet vaakatasoon , eli eivät sojota pystyssä.
Sissie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 09:13, 18.04.2007
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sissie »

Minun jaavansaniaisen ainoa kasvutapa näyttää olevan noilla tytärkasveilla, olen nähnyt sellaisia hienoja pitkälehtisiä yksilöitä tutuilla, mutta omani eivät kasva sillä tavalla! Miksihän ihmeessä sitä jälkikasvua vaan pukkaa...
Hurahatanut akvaarionhoitoon...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”