Kultaköynnös

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 19:03, 08.10.2005
Paikkakunta: Vuorentausta/TAS

Kultaköynnös

Viesti Kirjoittaja Ahvenainen »

Heipsis taas!

Taitaa olla niin, että meillä äiti on eniten innoissaan tästä akvaariohommasta ja varmaan jää hoitokin äidin vastuulle( minähän tätä ehdotin ja halusin ja tahdoin ja saankin :D ).

Löysin netistä mielenkiintoisen jutun, että ihan tavallista kultaköynnöstä, joka rehottaa runsaana amppelissa meidän makkarin ikkunalla, voisi laittaa akvaarioon, että menestyisi siellä. Kokemuksia?

Kultaköynnös on tosissaan ihan nätti (ainakin amppelissa) ja ajattelin, että miksi se ei näyttäisi hyvälle myös akvaariossa.

Kuinka hyvin se maistuu kaloille? Erityisesti noille haaveilemilleni helmiäistonkijoille...? Mieskin kommentoi noita helmijäistonkijoita, että :"Tosi hienoja kaloja, niitä me hankitaan!"

Haaveilu jatkuu! :P

Niin, laitoin tänne alkeisiin, en viitsinyt häiritä noita "viherpiperöitä" haaveilullani :D
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Moi,

hirmuisesti saat aiheesta vastauksia haulla (tuolla oikeassa ylänurkassa pieni namiska). Koetas sanoja huonekasv* AND akvaario*, kultaköynnös tms.

Minulla on kultaköynnöstä kasvamassa akvaariossa siten, että vain juuret ovat pinnan alla (olen ankkuroinut kasvin kiinni suureen kantoon). Suoraan ruukusta kasvia ei kannata vesiviljelyyn siirtää, vaan pistokkaasta aloitat kasvattelun.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Minulla ei kultaköynöstä altaassa ole, mutta hyvin sen tapaista köynösvehkaa löytyy kyllä. Samoin peikonlehteä kasvaa altaan päällä ja tänään juuri kävin hakemassa vesifiikuksen noille kaveriksi.

Akvaarioon laitettavat huonekasvit pistetään siis yleensä vesiviljelyn, eli asennetaan altaaseen niin, että vain juuret ovat akvaariossa ja itse kasvi sitten siinä päällä. Kokonaan veden alle upottamista eivät yleensä kestä, ainakaan kovin kauaa.

Haku-toiminolla hakusanana huonekasv* ja rajaamalla haun koskemaan kasveja ja sisustusta löytää aika hyvin noita keskusteluja ja kokemuksia. Tässä myös yksi aiheeseen liittyvä linkki http://satuj.aqua-web.org/huonekasveista.php

Omien havaintojeni mukaan tuo köynösvehka nauttii uittaessaan juuriaan altaassa, se puolikas joka hävisi arvonnassa ja päätyi ruukkuun, ei näytä läheskään niin hehkeältä.

Lisätäänpäs vielä, että itse olen onnistunut ihan hyvin laittamaan kasvit lähes suoraan ruukusta altaaseen, pistokkaastakin varmasti onnistuu, ehkä varmemminkin. Mutta kasvi irti ruukustaan, liiat mullat pois huuhtelemalla ja tökkäämällä kasvin altaaseen pääsee yleensä aika pitkälle.
Dixi et animam levavi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

mysli kirjoitti:--- eli asennetaan altaaseen niin, että vain juuret ovat akvaariossa ja itse kasvi sitten siinä päällä.
miten olet käytännössä tämän toteuttanut? Onko sinulla joku "hylly" kasveja varten? Itse olen ajatellut jonkinlaisen verkkoviritelmän tekemistä huonekasveille akvaarion päälle, saisivat siinä nauttia myös voimakkaammasta valosta talvella.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

eli juuri niin, kuin aijemmassa viestissä luki. Kasvi ankkuroidaan vaikka kantoon, niin että juuret ovat vain veden alla ja muu kasvi kasvaa sitten pinnassa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Minulla on oksa kys. köynnöstä kannossa kuminauhalla kiinni. Juurtuuko se kantoon vai pitääkö se vaan jollakin kiilata vaikka kannonkoloon?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuossa juuri hankin ruukullisen vesifikusta Fikus pumilla ja napsin siitä sanantien pistokkaita, jotka panin suoraan taskurapupaludaarion veteen. Teen pieniä "ruukkuja" tai pohjattomia lieriöitä, johin noita tungen lisää. Saavat sitten kasvattaa juuret veteen ja versot ilmaan. Vesifikus käynnöstää ja kiipeää.

Jää tuo alkuperäinen kasvi ikkunalle kasvattamaan lisää pistokkaita.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kääpiököynnösviikuna/vesifiikus, Ficus pumila, on kyllä melkoisen komea kasvi tuohon tarkoitukseen. Tarpeeksi pienilehtinen ja kaunis, itse vain onnistun aina tappamaan emokasvit jotenkin :D
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

vesificus olisi varmaan kyllä aika sievän näköinen akvaariossa *lähtee etsimään kasvikaupasta*
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Adrianna kirjoitti:Minulla on oksa kys. köynnöstä kannossa kuminauhalla kiinni. Juurtuuko se kantoon vai pitääkö se vaan jollakin kiilata vaikka kannonkoloon?
Kultaköynnös ei juurillaan tartu mihinkään, vaan se pitää kiinnittää jotenkin. Varressa olen joskus huomannut "tartuntanystyjä", mutta ei ainakaan meillä (maalatut betoniseinät) ole niilläkään napannut kiinni. Itse olen sitonut kukkasen kiinni kantoon kukkien sitomiseen käytettävällä langalla...en tiedä, onko paras vaihtoehto, mutta toistaiseksi ainakin toiminut.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Kultaköynnös tarttuu niillä imukepeillaan esim ryijyyn, joka on laitettu seinälle. En vain usko, että kukaan haluaisi ripustaa sellaisen akvaarion yläpuolelle, joten köynnöksen kiipeämistä kannattaa auttaa sitomalla sitä johonkin. Itse aijon kasvattaa köynnästä katosta roikkuvan valaisinkotelon ketjujen ympärille.
Muutenkin pitäisi rakentaa tuon akvaarion yläpuolelle kapea hylly, mihin laittaa kasveja ja sitten tuon hiilidioksidi pullon.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä on altaan päällä köynnöskehikko
(Niin ja Kultis jumittuu seinään lujasti, kiipimäjuurillaan, jättää kauheita rantuja jos ne repii pois)
jonne kiipeää vesiviljelyssä, juuret vedessä olevia huonekasveja.
Mm. Kultaköynnös, Vesifiikus ja Hopeaköynnös.
Nämä kasvit on istutettu pieniin muovisiin vesikasviruukkuihin.
Ruukut kiinni nipsuilla altaan reunassa, etteivät kokonaan uppoa.
Juuria pitää joskus katkoa.
Kultaköynnös ei oikein tahdo tarttua mangrovekantoon kiinni, mutta Fiikus pesiytyy kyllä.
(Toisessa altaassa mattosuodattimesta kasvaa erinäisiä huonekasveja, hurjalla vauhdilla, komeilla isoilla lehdillä)

Kuvassa em. kasvit kannonkolossa ruukussaan:

Kuva

Kuva

En suosittele huonekasveja tungettavaksi pinnan alle kokonaan,
sillä mätänevät sinne ennemmin tai myöhemmin.
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 18:15, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Itse tökkäsin kokeilumielessä kultaköynnöspistokkaan juurtumaan akvaarioon ja kiinnitin sen vain langalla ulkosuodattimen imuputken mutkaan kiinni. Nyt neljä kuukautta myöhemmin varsi on yli metrin mittainen, kiertää akvaarion kehystä ja on edelleen "juurtumassa". Mukavasti niitä juuria on tullutkin ihan poisleikattaviksi asti. Seuraavaksi aion kokeilla nukkumatin siirtämistä akvan reunalle.
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Kuukausi sitten laitoin kultaköynnöstä akvaan siten että tungin vain juuret peitinlasin kulmassa olevasta aukosta veteen, muutamia uusia lehtiä on jo tehnyt, vaikka olikin suoraan multakasvatuksesta siirretyt alut.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

ParratonMonni kirjoitti:
mysli kirjoitti:--- eli asennetaan altaaseen niin, että vain juuret ovat akvaariossa ja itse kasvi sitten siinä päällä.
miten olet käytännössä tämän toteuttanut? Onko sinulla joku "hylly" kasveja varten? Itse olen ajatellut jonkinlaisen verkkoviritelmän tekemistä huonekasveille akvaarion päälle, saisivat siinä nauttia myös voimakkaammasta valosta talvella.
Köynösvehka on kötöstetty kiinni ihan puuvillalankaan, joka nousee pitkin seinää akvaarion vierestä kattoon asti. Kolmea lankaa pitkin kiipeää kolme erillistä köynöstä, joista yksi haarautuu sitten roikkuvan valaisimen ketjuun ja kaksi muuta jatkaa matkaansa kattoa kohdin ja nykyään siitä jo katon rajaakin pitkin vaakatasossa. Katonrajaan ehtineet lehdet eivät enää paljoa valaisimen loisteesta nauti, mutta näyttävät viihtyvän silti varsin vihreinä.

Peikonehti taas sopii kuin valettu vedenpinnan yläpuolelle nousevan kannon koloon ja lepää sen sekä keskituen varassa varsin tukevasti. Vesifiikuksen tuleva paikka on vielä hieman hakusessa, mutta eiköhän sillekkin jotain järjesty.

Tuon köynösvehkan ja todennäköisesti siis kultaköynöksenkin juuret kasvavat melkoiseksi pusikoksi altaassa ollessaan. Itse olen pöheikköä siistinyt pistämällä sekavan, mutta ohkaisen juuriston siistiksi solmuksi, ei tunnu kasvia häiritsevän, eivätkä juuret tunkeudu ulkosuodattimen imuunkaan niin herkästi.
Dixi et animam levavi.
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Viestit: 166
Liittynyt: 18:15, 20.04.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Tuon köynösvehkan ja todennäköisesti siis kultaköynöksenkin juuret kasvavat melkoiseksi pusikoksi altaassa ollessaan. Itse olen pöheikköä siistinyt pistämällä sekavan, mutta ohkaisen juuriston siistiksi solmuksi, ei tunnu kasvia häiritsevän, eivätkä juuret tunkeudu ulkosuodattimen imuunkaan niin herkästi.
Joo, kestävät hyvinkin rankkaa saksimista, kerran vetäisin noin 80% juurista pois kun oli epäsiisti pöheikkö. Kultaköynnös ei ollut millänsäkään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”