Akvaarioiden vaikutus sähkölaskuun?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
läsi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 19:21, 05.01.2005

Akvaarioiden vaikutus sähkölaskuun?

Viesti Kirjoittaja läsi »

Luin tänään lehdestä, et akvaario vie sähköä noin 30e/vuosi. En tiedä millä laitteilla jne. mut kai se on ihan perusakvaan laskettu.
Apua nyt tiedän miksi sähkölasku on niin kallis ku on viis akvaa eli aika summa vuotta kohti!! Oli onko kellään lisätietoa? Ja onko vinkkejä sitä pienentää? Mulla on ihan perus valaisimet ja suodattimet. Isoinmassa on kaksi suodatinta ja vielä ilmapumppu lisäksi. :o
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Tästä aiheesta on keskusteltu ennenkin esim:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... hk%F6lasku ja http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4559

ja hakusanalla sähkölasku lisää...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Lainaan tuolta 2. säikeestä:
vvarpa kirjoitti:Hinnoittelu fortumin kotisähkön mukaan kerrostalossa:

4,28cnt/KWh x 2270,3KWh=n. 97e
Ajassa x ? 8O
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
dth
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 21:49, 17.06.2002
Paikkakunta: Helsinki/HAS

Viesti Kirjoittaja dth »

Kyllä todellakin tulee sähkölaskuun lisää numeroita, itsellä litroja akvoissa yhteensä reilu 1200, ja kämpässä neliöitä 36, kodinkoneita liesi, jääkaappi, pesukone, tietokone + pienempää sälää, niin kyllä on joka lasku yli 90e 3kk:n laskutusvälillä. Tasauslasku sitten pompsahtaakin yli 100e.

Mutta sen on kallista vaan köyhille :mrgreen: (eli minulle)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Voithan laskea laskun itsekin. Laske suodattimen ja valaistuksen kulutus vuorokaudessa watteina (lämmitin jms kanssa), kerrot 365 päivällä, siitä saa kilowattitunnit jakamalla 1000, ja eikun sähkölaskusta kattomaan yksikköhintaa, näin saat akvaarioiden osuudet selville.

Laskin tuossa omien akvaarioiden sähkönkulutuksen (60l, 83l, 240l) ja hinnaksi tuli noin 64 euroa vuodessa. Ei kyllä mielestäni kauhean paha, vesilasku varmasti kalliimpi. Mutta fiksuna ihmisenä olen asunut jo 2 vuotta asunnoissa, johin vesi ja sähkö kuuluvat vuokraan. Saa ihan vapaasti lotrailla :mrgreen:
Thomas29Hki
Member
Member
Viestit: 409
Liittynyt: 15:23, 06.03.2003

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

dth kirjoitti:Kyllä todellakin tulee sähkölaskuun lisää numeroita, itsellä litroja akvoissa yhteensä reilu 1200, ja kämpässä neliöitä 36, kodinkoneita liesi, jääkaappi, pesukone, tietokone + pienempää sälää, niin kyllä on joka lasku yli 90e 3kk:n laskutusvälillä. Tasauslasku sitten pompsahtaakin yli 100e.

Mutta sen on kallista vaan köyhille :mrgreen: (eli minulle)
Heh! Mulla taitaa olla lähes saman suuruinen tuo sähkönkulutus. Ainoa vaan että tasoituslasku oli lähemmäs 130 euroa. Kolmen kuukauden välein tipahtelee noin 93 euron sähkölasku. :x

Hmm... 6 allasta vie pienen omakotitalon verran sähköä tai yli 5 huonetta käsittävän asunnon ja 3 henkisen perheen kuluttaman määrän sähköä vuodessa. Jos on Helsingin Energian sähkönkäyttöraportteihin uskomista. 8O

Kallista puuhaa tää akvaristina oleminen... mutta elämä on! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”