Taistiksien kudettaminen

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
levis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:30, 18.10.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Taistiksien kudettaminen

Viesti Kirjoittaja levis »

Eli kertokaapa immeiset miten taistelukaloja voi kudettaa..? Pitääkö uros laittaa ensin kutuakvaarioon ja naaras perässä samaan akvaan purkissa, kunnes uros alkaa tehä pesää? Vai paiskataanko kummatkin kalat vaan kutuakvaan ja toivotaan parasta!? Lämpötila on 25 astetta. Pitäiskö nostaa? Kutuakvana n.20 l akvaario... Pitääkö olla isompi? Neuvoja otetaan vastaan!
lincci
Junior Member
Junior Member
Viestit: 96
Liittynyt: 20:15, 20.08.2002

Viesti Kirjoittaja lincci »

Itse nostaisin lämpötilan 28 asteeseen. Olen laittanut koiraan ja naaraan samaan aikaan altaaseen, mutta silloin täytyy naaraalla olla piilopaikka ettei koiras raatele sitä. 20litrainen riittää, parempi olisi 40litrainen, koska naaraalle saa paremmat piilot.
shawnx
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 00:25, 25.02.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio, Finland

joo o

Viesti Kirjoittaja shawnx »

Itse en kudettaisi niitä ainakaan alle 60l akvaariossa. Osa munista ja poikasista tulee kuitenkin kuolemaan, niin vesi kärsii nopeammin tuommoisessa pienessä. Mutta kuplapesän rakentamisen saat alkamaan, kun pistät naaraan samaan altaaseen, mutta esimerkiksi poikasaltaaseen. Niin uros ei pääse ahdistelemaan ja pintavirtaus minimiin. Naarasta ei kuitenkaan kannata laittaa kyseiseen häkkyrään ennen, kun sen kyljet ovat raidalliset. Ne raidat näkyy kyllä ihan hyvin, kun aika on otollinen. Sitten vaan odottelet ja pesän rakennuksessa ei pitäisi kovin kauaa mennä, ehkä yksi yö.
levis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:30, 18.10.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Taistiksien kudettaminen..

Viesti Kirjoittaja levis »

Ahaa... Pitääpä kokeilla! Toisella naaraalla nimit. on kyljet sellaiset "raidalliset"!! Kiitoksia avusta!!
janneko17
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 20:00, 26.10.2002
Paikkakunta: Roi mlk (Sinettä)

Naaraan raidat?

Viesti Kirjoittaja janneko17 »

Ovatko naaraalla "kuturaidat" pysty vai vaaka suunnassa?

Mulla on 70l akvassa (lämpötila +26-27astetta) 1 uros ja 2 naarasta, ovat olleet siellä 2 päivää, mutta mitään vipinää ei ole vielä havaittavissa, uros kyllä ajattaa naaraita kun ne menevät sen lähelle.

Onko odotettavissa vipinää kohtapuoleen?
Kaikkien taistiksien pitäisi olla täysikasvuisia. :)
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
Jussian
Member
Member
Viestit: 282
Liittynyt: 13:02, 13.06.2002
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Jussian »

"Kuturaidat" ovat pystysuunnassa. Erottuvat helposti.
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Minä kudetin taistelukaloja aikanaan ja tekniikka oli seuraavaa:

Minulla oli 25-litran pieni akvaario (pieni, ilmapumpulla toimiva vaahtomuovisuodatin sisällä), johon laitoin koiraan. Pieni styroksin palanen pinnalle ja koiras aloittikin kuplapesän rakentamisen varsin pian sen alle.
Kun homma oli selvää ja koiras muutenkin tunsi olonsa kotoisaksi, laitoin seuraksi kutuvalmiin naaraan. Usein koiras ajeli sitä pois ensin ja naaras piilottelikin esim. karvalehtien seassa, joita olin laittanut sinne myös.
Jossain vaiheessa nämä raidat sitten ilmestyivät naaraalle ja kutu alkoi. Aika "himokkaan näköistä" touhua oli. Kieppuvat yhdessä pitkään ja koiras syleilee naarasta, joka menee aivan tönköksi, kuin halvaantuu hetkeksi.
Koiraalla oli kiire keräillä putoilevia mätimunia ja sitten kiikuttaa ne kuplapesäänsä.
Kun kutu oli ohi, naaras pois välittömästi.
Koiras jäi hoitamaan mätimunia ja kuoriutuvia poikasia, mutta syytä poistaa koiraskin hyvissä ajoin, ennenkuin sen mielenkiiinto lopahtaa ja se alkaa syödä poikasia. Tämä tapahtuu siinä vaiheessa, kun poikaset alkavat putoilla kuplapesästä ja harjoittelevat uimaan.

Koiraan poiston jälkeen vähensin vesimäärää, tässä 25-litraisessa akvaariossa, ihan minimiin. Suodattimen pidin akvaariossa edelleen, muutta vähensin ilmantuloa pumpusta.
Poikaset ovat erittäin kriittisessä vaiheessa tässä vaiheessa ja saattavat kuolla pienimmästäkin virheestä tai laimminlyönnistä.

Alkuruokana olivat likoeläimet, joita oli tässä poikasaltassa ja niitä myös viljelin. Pian ruoaksi vaihtui vastakuoriutuneet artemian toukat, joita ne söivät suurella ruokahalulla, kun kasvoivat hieman ja pääsivät ohi kriitisimmän vaiheen.
Siivosin altaan pohjan päivittäin (jopa usemman kerran päivässä) ilmaletkun pätkällä, jota käytin varovasti lapon tapaan. Varoen imaisemasta poikasia.
Poistuneen veden tilalle sitten tuoretta vettä ja poikasten kasvaessa lisäsin vesimäärää akvaaroissa vähitellen.
Ruokintakertoja useasti päivässä niin, että poikasten vatsat ovat aina pulleita ja pyöreitä.

Mielenkiintoista, mutta vaatii kärsivällisyyttä ja paljon päivittäisiä rutiineja.
janneko17
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 20:00, 26.10.2002
Paikkakunta: Roi mlk (Sinettä)

kuplapesä

Viesti Kirjoittaja janneko17 »

Kertokaa millainen ja kuin iso tämä paljon kuultu kuplapesä on.
Miten taistis sen oikeen tekee ja voiko sitä auttaa millään muuten ku poistamalla pintavirtauksen ja kenties laittamalla styroksin palasen pinnalle killumaan??


Kiitos. :)
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: kuplapesä

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

janneko17 kirjoitti:Kertokaa millainen ja kuin iso tämä paljon kuultu kuplapesä on.
Miten taistis sen oikeen tekee ja voiko sitä auttaa millään muuten ku poistamalla pintavirtauksen ja kenties laittamalla styroksin palasen pinnalle killumaan??
Itse käytin tässä kutualtaassa vain sellaista simppeliä, ilmapumpulla toimivaa vaahtomuovisuodatinta, jolloin virtaus ei ole voimakasta.

Kuplapesän tekee koiras-taistelukala (kuten muutkin labyrinttikala-koiraat) ja minä käytin yleensä sellaista noin 5cmx5cm kokoista styroksinpalaa, jonka asetin johonkin akvaarion nurkkaan. Aika pian koiras kiinnostuu siitä ja alkaa puhallella kuplia sen alle.
janneko17
Starting Member
Starting Member
Viestit: 18
Liittynyt: 20:00, 26.10.2002
Paikkakunta: Roi mlk (Sinettä)

taistiksen poikaset...

Viesti Kirjoittaja janneko17 »

Kuinka paljon niitä poikasia yleensä syntyy, ja kauanko niitä voi pitää keskenään samassa altaassa? Alkaako taistis naaraat ajattamaan ja tappamaan poikasiaan jossain vaiheessa? Kuinka iso tuo kuplapesä on(korkeus, kenties 3 cm?)? :)
Älä KOSKAAN syö keltaista lunta!
depeche
Member
Member
Viestit: 283
Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja depeche »

Mätimunia tulee vissiin semmoset 100-300, en kyllä itse ole koskaan laskenut. Poikaseksi asti eivät kaikki munat kehity, ainakin ensikertalaisilla kaloilla ne lasketaan usein kymmenissä. Tässäkin tietty poikkeuksia.

Kudun jälkeen naaras poistetaan altaasta heti, koiras sitten kun poikaset alkavat uimaan, jotkut poistavat senkin heti kohta kudun jälkeen. Eli poikaset kasvavat sitten ihan yksinään poikasaltaassa. -Luitkos ollenkaan noita edellisten kirjoittajien ohjeita? [;)]

Kuplapesän korkeus on itselläni ollut ehkä noin 1-3cm korkea ja läpimitaltaan noin 5-15cm. Enpä ole kyllä tuotakaan mitenkään mittaillut... Sen olen huomannut että kuplapesän koko riippuu paljolti ihan koiraasta itsestään. Joillakin on tapana kyhätä pieni, joillakin taas armoton kyhäelmä...
mik
Junior Member
Junior Member
Viestit: 150
Liittynyt: 14:12, 31.10.2001

Viesti Kirjoittaja mik »

Itse olen saanut taistikset kutemaan sillä, että olen nostanut veden lämpötilaa parilla asteella ja laskenut vedenpinnan n. 15 cm:iin. valaistus on ollut hämärä, eli yksi hehkulamppu.

Ja tosiaan, koiras ensin kutuakvaarioon rakentamaan pesää ja vasta sitten naaras sinne, kun naaraalla on selvät pystyraidat. Silloinkin naaras tarvitsee suojapaikkoja! Ja virtaus tietenkin minimiin...

Lisäys:
Ei kannata yrittää kasvattaa kaikkia aikuisiksi, vaan reilua karsintaa. Itse ainakin meinasin tulla hulluksi, kun erään kerran kasvatin 69 kpl aikuiseksi. Se koiraiden nuoruusaika on harmillinen, kun muistuttavat vielä naaraita, mutta tappelevat niin p***sti.

-mik-
levis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 17:30, 18.10.2002
Paikkakunta: Pielavesi

Taistiksien kudettaminen

Viesti Kirjoittaja levis »

Mulla ei oiekein ota tuo kudettaminen onnistuakseen. Laitoin uroksen akvaan ja naaraan sinne perässä pienemmässä akvassa illalla ja aamulla ukko alkoi rakentaa pesää (naaraalla oli tällöin raidalliset kyljet). Pesä oli n. 10 cm halkaisijaltaan kun päästin naaraan "irti", uros rupesi jahtaamaan eukkoo, mutta kävi sitten hajoittamassa vaahtopesän! Ja naaras sai kyytiä... Mistä johtuu ja missä vika?
oshka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 02:02, 02.06.2003

Viesti Kirjoittaja oshka »

ja mitenpä meinaat huomata "kuturaidat" vaaleanpunaisen taistisnaaraan kyljessä? ;)
Täytyy olla hullu ettei sekoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”