Jotain akvaariomaista hyvin helppohoitoista työhuoneeseen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Jotain akvaariomaista hyvin helppohoitoista työhuoneeseen?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Uusi työhuoneeni on äärimmäisen tylsä kolo suuressa toimistorakennuksessa. Tuli mieleen, että jos saisin tänne viriteltyä jotain akvaariontapaista, niin viihtyisin täällä paljon paremmin. Joudun välillä olemaan pitkiäkin aikoja poissa, joten altaan tulisi olla suurinpiirtein itsestään toimeentuleva...

Kasviallas tai jotain...? Kaikki ideat otetaan vastaan! Tilaa ei ole valtavasti, semmoiselle pikkupytylle kyllä...
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Miten olisi pienoiskasvihuone. Itse olen nyt viime aikoina istutellut jos joitakin akvaariokasveja isoihin lasipurkkeihin. Toimii siis niin, että laitetaan pohjalle multaa ja soraa. Kastellaan multa ihan litimäräksi. Istutetaan akvaariokasveja purkkin ja laitetaan kansi kiinni.
Mitään kauhean isoksi kasvavia köynnöksiä ei ehkä kannata laittaa ellei purkki ole tosi iso. Mulla on nyt intianvesitähdikkiä, hentorotalaa ja hatturuohoa. Mikä vaan kasvi käy minkä huomaat näyttävän akvakaupan tiskillä erilaiselta kuin tavallinen versio. Tarkoittaa sitä, että kyseinen rehu on varmaankin kasvatettu jo valmiiksi ilman puolella, joten sopeutuu minikasvihuoneeseen tuskitta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

millia kirjoitti:Tarkoittaa sitä, että kyseinen rehu on varmaankin kasvatettu jo valmiiksi ilman puolella, joten sopeutuu minikasvihuoneeseen tuskitta.
Siis mitä? Eli versoja, jotka ovat nousseet vedenpinnan yläpuolelle, vai? Vai voisivatko ihan vedestä peratut kasvit pärjätä? Minulla on edessä hiekan vaihto, ja siinä samalla vaihtelen hieman kasveja, voisi samalla katsoa purkkikasvatukseen sopivia...

Muuten kertakaikkisen mainio idea! Kun tavallisia huonekasveja ei voi kovin reheviä laittaa juuri poissaolojeni takia, niin nuo purkit varmaan pärjäisivät. Luinkin juttusi tuolta nettilehdestä... en vaan oikein millään maailmassa jaksa uskoa, että noinko ne pärjäävät: purkki kiinni ja siinä kaikki :o ?!
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

ParratonMonni kirjoitti:en vaan oikein millään maailmassa jaksa uskoa, että noinko ne pärjäävät: purkki kiinni ja siinä kaikki :o ?!
No ei nyt ihan. Putsasin sen hatturuohokeksipurkin lasin sisäpinnan tässä muutama viikko sitten ja vaihdoin kuminauhan pitämään suuaukon yli menevän muovin paikallaan. Samalla noukin vähän puoliksi maatuneita lehtiä pois ja lisäsin muutaman teelusikallisen vettä. Seuraava huolto on sitten varmaan joskus ens' syksynä. :mrgreen:

Niin joo ja paremmin sopivat purkkikasvatukseen ne oksat jotka on jo valmiiksi kasvaneet pinnan yläpuolelle. Akvakauppoihin monet rehut kasvatetaan pinnan yläpuolella, että sieltä saa valmiiksi totutettuja jos ei omista pytyistä satu just löytyyn. [;)]
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Mielenkiintoista, mietinkin tuossa jokunen päiväsitten, jos laittaisi miekkakasveja purkkiin kasvamaan. Ne kun käsitykseni mukaan viihtyvät osaksi vedenpinnan ylä puolella?

Paljonko sitä vettä laitetaan sinne purkkiin? Niin että pohja peittyy?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mä olen laittanut vaan sen verran että multa kastuu kunnolla, en yhtään mullan pinnan yläpuolelle.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Tätä pitää kokeilla ehdottomasti. Ajattelin kyllä kokeilla ihan noilla altaasta noukituillakin, siinä ei menetä mitään, jos versot olisivat jokatapauksessa kompostiin menossa.

Anubias nana varmaan menisi tuommoisessa, ja isomiekka... Ja intianvesitähdikki tietty! Pitänee pistäytyä äidin kellarista kunnon kokoisia purkkeja vaan!
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Sarkka
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 09:47, 08.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Kuulostaapa tosi hauskalta. :D
Siis muovi päälle ja se on siinä?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Sarkka kirjoitti:Siis muovi päälle ja se on siinä?
Jesh, ellei satu löytämään jotain isoa säilykepurkkia jossa olis lasinen kansi.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1008
Liittynyt: 15:47, 23.07.2005
Paikkakunta: vsa

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Jes, pakko kokeilla tätä.

Onnistuiskohan jättimiekkakasvin taimilla, niitä kun olisi 9 kpl?
Pitääkös kasvin olla sellainen, mikä mielellään kasvaa vedenpinnan yläpuolelle muutenkin? Ja voiko samaan purkkiin laittaa muutaman kasvin, siis jos iso purnukka (pohja n. 10x15cm, korkeus 35 cm) kyseessä?

Sijoitetaanko purkki sitten ikkunalaudalle, akvaarion viereen, suoraan auringonpaisteeseen vai hajavaloon?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

millia kirjoitti:Jesh, ellei satu löytämään jotain isoa säilykepurkkia jossa olis lasinen kansi.
Prismoissa (ainakin) myydään Luminarcin patenttikorkkipurkkeja, katselin juuri tuota omaa 3 litran makaroonipurkkia "sillä silmällä" :mrgreen:
Edit: Tämmöttisiä
Kuva
Hintoja Anttilasta
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Otin hätäiseen kuvat mun purkeista.
Kuva
Kuva
Kuva
kanto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 118
Liittynyt: 10:14, 01.10.2005

Viesti Kirjoittaja kanto »

Mulla olis tollanen vanha 40l tuolla kaapinperällä voiskohan sinne tehdä tuollaisen että se olis sisustettu niin kuin akvaario mutta ilman vettä.Kasveiksi Miekkakasveja entä Jaavansaniaista ja kaikkea mitä sattuu löytämään.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on lasisia lasinalustoja (esim. Day myy näitä) kansina, tulee kiva kokonaisuus kun purkit saavat olla vähän erikorkuisia ja - muotoisia ja samanlainen kuviollinen kansi sitoo ne yhdeksi kokonaisuudeksi. Pohjalla pelkkää hiekkaa ja satunnaisia lannoiterakeita, vettä melalehdillä pari kolme senttiä hiekan päällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Laitoin lauantaina isoon purkkiin pohjalle multaa ja päälle akvaariosta kalankakkaista rosaa, siihe vain pudotin (en siis työntänyt juuria pohjaan) muutaman intianvesitähdikin verson, suoraan akvaariosta. Edelleen ovat elossa, ja ainakin yksi niistä näyttää vähän juurtuneenkin. Tosin: kun siirsin purkin kotoa työhuoneelle, oli päällä ollut muovi irronnut, ja sen seurauksena vähän rupsahtivat. Jospa nuo tuosta nousisivat.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ihan vain uteliaisuuttani kysyn miten hiilidioksidi hoituu tuollaisessa suljetussa purkissa. Availlaanko kantta ajoittain? Miten homma siis toimii viikosta toiseen?

Pitäisi nimittäin saada runsaasti pistokkaita kerralla paludaarioon. Pieni määrä häviää jatkuvasti taskurapujen käyttöön. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

En availe kantta ollenkaan. Siihen en osaa vastata miten se toimii. Toimii kuitenkin. :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

En tule tuosta vakuuttuneeksi. Kun kasvit ovat käyttäneet kaiken hiilen soluihinsa, niin mistä lisää?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

jarvij kirjoitti:En tule tuosta vakuuttuneeksi. Kun kasvit ovat käyttäneet kaiken hiilen soluihinsa, niin mistä lisää?
Ehkä kasvu loppuu sinä päivänä sitten siihen pisteeseen. Yöllä sitten tuottavat itselleen seuraavaa päivää varten hiilidioksidia.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Pitää avata kansi ja hönkäillä [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Helmiina82
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:39, 11.09.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Helmiina82 »

Käsittääkseni kasvit eivät kuitenkaan tuota hiilidioksidia vaan happea... ja eläimet tuottavat sitä hiilidioksidia. Näin ainakin meillä. :mrgreen:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut kannet mitenkään tiiviisti kiinni.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Helmiina82 kirjoitti:Käsittääkseni kasvit eivät kuitenkaan tuota hiilidioksidia vaan happea... ja eläimet tuottavat sitä hiilidioksidia. Näin ainakin meillä. :mrgreen:
Paitsi öisin jolloin kasvitkin tuottavat hiilidioksidia [;)] . Vai miten se taas meni?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kasvit toki hengittävät koko ajan. Ei vain yöllä. Mutta hengittämisessä ei synny läheskään sitä hiilidioksidimäärää, jonka kasvit päivällä tarvitsevat kasvuunsa.

Suljetussa systeemissä pitäisi olla tasapainossa tuottajia, kuluttajia ja hajottajia. Kasvit tuottavat, eläimet kuluttavat ja pieneliöstä hajottaa.

Tuollainen pieni kasvihuone ei kuitenkaan ole ekologinen systeemi. Jonkin aikaa kasvit siinä toki kasvavat, mutta sitten kun hiilidioksidi loppuu?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Helmiina82 kirjoitti:Käsittääkseni kasvit eivät kuitenkaan tuota hiilidioksidia vaan happea... ja eläimet tuottavat sitä hiilidioksidia. Näin ainakin meillä. :mrgreen:
Kyllä kasvitkin tuottavat hiilidioksidia, kummallisia kasveja teillä jos eivät sitä tee :mrgreen:

Tuollaisessa suljetussa ympäristössä hiiltä tulee ainakin hajotustoiminnan ansiosta sieltä mullasta... kenties sinne kannattaisi jättää maatuvia kasvinosia bakteerien hajotettavaksi. Pienoiskasvihuone-kompostori :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”