Monta liivatepönttöä 600 litraseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Monta liivatepönttöä 600 litraseen?

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Tein eilen ihan omin käsin kiljupöntön 600 litraseen ja hyvin pulputtaa.. kiitos hyvien ohjeiden! Ettäs osasinkin! Nyt mietinkin, että riittääkö yksi ollenkaan noin isoon altaaseen? Montako pitäisi vielä rustata, että kasvit kukoistaisi ja ph putoaisi seitsemästä n. 6,8. Nyt ph altaassa on 7,2.
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Levittimen tyyppi ratkaisee aika paljon... tai siis imeytyykö CO2 100% veteen? Paljonko KH?
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Levittimenä toimii tällä hetkellä vain ilmastinkivi! Sain pöntön toimimaan eilen ja olen ihaillut hienonhienoja kuplia tämän päivän miettien juuri tuota levitin asiaa! Jossain kehuttiin JBL:n spiraalilevitintä! Mikä levitin kannattaisi ostaa? KH 8!
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Passiivilevittimellä ei liene vaaraa yliannostuksiin, JBL lienee yleisesti todettu toimivaksi. Kehuvat aktiivilevitintä he joilla semmoinen käytössä... itse ostaisin Tunzen pikkupumpullisen levittimen... tai värkkäisin itse sisäsuodattimen kylkeen.

KH kasilla ei ole pelkoa, että pH alkaa poukkoilemaan. En ala arvailemaan minkälaisen kiljutehtaan tarvitsen tuohon tavoittelemaasi ph pudotukseen, sorry. [;)]
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Mittailen huomenna tuota ph:ta, josko se olisi yhdellä edes hieman pudonnut ja alan katsella mistä löytyisi sopiva levitin! :)
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Tuossa (http://www.tunze.com/124.html?&L=1&C=FI ... ]=7074.500) muuten se 'mainostamani' Tunze. Tuota saat sopuhintaan esim. Aquaristik.net:stä.

VilleJ(?):n sivuilla on myös aika katu-uskottava MacGyver viritys! :mrgreen:
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

50L saavi ja tukkupakkaukset sokeria, hiivaa ja liivatetta.. Itse suosittelisin kyllä noin suureen altaaseen jo ihan "oikeaa" hiilidioksidisysteemiä, eli painepullo+paineenalennin+neulaventtiili.. Tai no kyllä varmaan joku 4pulloa yleisemmällä ohjeella riittää, mutta onhan tuossa jo oma pikku hommansa.. [;)]

BTW, Olen muuten jossain suhteessa äärimmäisen laska ihminen.. 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Täytyypä ruveta tsekkamaan, kuinka uskottavia sitä löytää... :mrgreen: Kiitos!
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

pleko_88 kirjoitti:50L saavi ja tukkupakkaukset sokeria, hiivaa ja liivatetta.. Itse suosittelisin kyllä noin suureen altaaseen jo ihan "oikeaa" hiilidioksidisysteemiä, eli painepullo+paineenalennin+neulaventtiili.. Tai no kyllä varmaan joku 4pulloa yleisemmällä ohjeella riittää, mutta onhan tuossa jo oma pikku hommansa.. [;)]
Puolukka on väsännyt ihan omin käsin kiljusysteemin, että eiköhän yritetä vaan kannustaa ja motivoida vielä tässä vaiheessa... ja annetaan sen nälän kasvaa syödessä.. pikku hiljaa ja varkain. :mrgreen:
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

No niin arvelinkin, että yksi pullo ei välttämättä tee yhtään mitään. Kasvit kasvaa kyllä ihan kiitettävästi.. eniten harmittaa tuo ph! Miekkakasvit kasvavat kyllä tuossakin ilman mitään hiilarilisäystä, mutta rehevämpi kasvu ei minun silmääni haittaisi sitten ollenkaan! Olen sisustanut altaan pelkillä miekkakasveilla! :)

Niiiin ja ihan omin pikkukäsin! Kiitos rsy! :D
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Minulla on 450 litraisessa kahden pullon yhdistelmä. Ne on siis yhdistetty yhteen pesupulloon t-liittimellä. Vaihdan kerralla vain toisen, niin toinen saa rauhassa käydä ihan loppuun asti mutta kuplia tulee kuitenkin kokoajan tosi kiitettävästi.
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Voitko kertoa Liinanen mikä levitin sinulla on? :)
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Täällä on 325 litraisessa 1.5 litran pullossa hiiva-sokeri-vesi-ruokasoodaseosta, joka käy n. pari viikkoa kerrallaan. Letku on yhdistetty pieneen sisäsuodattimeen (josta suodatusmateriaali poistettu). Suodatin puhaltaa hiilidioksidit pieniksi kupliksi ja hiilaria saa liukenemaan tällä tavalla liikaakin. Siksipä homma toimii ajastimella eli suodatinsysteemi ei puhalla aina. Yöksi se on ajastettu kokonaan pois. Tämä systeemi on ollut kätevä ja tehokas, kellolaitteen avulla hiilidioksidin määrän saa hyvinkin tasaiseksi.

Eipä siis aina tarvitse maksaa omaisuuksia hienoista systeemeistä. Tämä systeemi ei ole maksanut paljoa mitään, koska tarvittavat välineet on ollut omasta takaa. Kallein hankinta on ollut hiilidioksiditesti. Vaikka akvaarioni koko olisi 1000 litraa, luultavasti siltikin käyttäisin tällaista systeemiä, mutta kiljupullo vain olisi julmetun suuri :mrgreen:
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Kokeiluhan tämä on ja asiana minulle ihan uusi, vaikka "vesiharrastelua" onkin takana 6 vuotta.Siksipä minusta onkin mukava huomata ettei ne kalliit vaihtoehdot ole aina niitä ainoita oikeita, vaan samaan tulokseen voi päästä vähemmälläkin rahan menolla! Kunhan tässä lakkaan köyhtymästä ja sitten rikastun, on varmaankin aika hienojen "pelittimien"! Taidan kokata toisen pullon huomenna ja ylimääräinen pieni sisäsuodatin löytyy kaapista! :D
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

minulla on 530 litrasessa itse tehty kilju-viritys. Yksi 1.5l pullo ja levitin mattosuodattimen puhdas vesi- tilassa. pH putosi tällä tavalla 7.5:stä 6.5:een. Levitin on myös itse tehty suurehkosta maustepurkista, jossa kanteen tehty reikä ja suodatinpussia (ei siis kertakäyttöistä, oikea sana nyt vain hakusessa) reiän päällä. Käsittääkseni hiilidioksidi imeytyy täysin veteen, koska kuplia ei levittimestä tule, tämä tosin oli tarkoituskin.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuo ei kertakäyttöinen kahvisuodatin taitaa olla nimeltään kestosuodatin. [;)]

Passiivinen suodatin saattaa riittää. Sillä on sekin etu ettei ole yliannostuksen vaaraa. Hiilidioksidi liukenee erinomaisen hyvin veteen suuriakin määriä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

kestosuodatinhan se... :mrgreen:
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Ruusu
Member
Member
Viestit: 442
Liittynyt: 15:59, 18.12.2002
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Voldemortti kirjoitti:Levitin on myös itse tehty suurehkosta maustepurkista, jossa kanteen tehty reikä ja suodatinpussia (ei siis kertakäyttöistä, oikea sana nyt vain hakusessa) reiän päällä.
Voisitko kertoa tästä hieman lisää? Nyt on sopiva levitin hakusessa, kun ei se tetran levitin (kalvo putken päällä) oikein toimi. Kuplia pulputtaa alareiästä pois koko ajan...
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Minuakin kiinnostaisi tämä Voldemortin levitin! Minulla on altaassa kaksi ulkosuodatinta, joten joutuisin varmaan virittelemään sitä jotenkin eritavalla. Kestosuodatin ja tyhjiä maustepurkkeja on kaapissa. :D
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
Voldemortti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 158
Liittynyt: 00:45, 27.09.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... i&start=30

Tarkemmin sanottuna levittimeni on lähinnä kaasukello.
Sivun lopussa on ohjeet, jonka mukaan omani tein. Seuraavalla sivulla on myös kuva vastaavanlaisesta levittimestä. Oma levittimeni on vain hurjan paljon suurempi, koska en silloin sopivaa löytänyt. Levittimenä toimii Lidlistä ostetun kuivattujen keittojuureksien muovinen purkki.
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Kaivelin kaappien perukoita ja löysin ikivanhoja Tuppervare kippoja. Hankalan pieniä käytössä, mutta hyviä varmaan levittimen teossa. Täytyy aloittaa askartelu illalla ja katsoa riittääkö yksi pönttö ph laskemiseen. Kokkasin eilen toisen pullon, mutta ei kai se mene jääkaapissa pilalle!? Tuhannet kiitokset vastauksista ja Kauan eläköön kaikki "Pelle Pelottomat" :mrgreen:
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ruusu kirjoitti:
Voldemortti kirjoitti:Levitin on myös itse tehty suurehkosta maustepurkista, jossa kanteen tehty reikä ja suodatinpussia (ei siis kertakäyttöistä, oikea sana nyt vain hakusessa) reiän päällä.
Voisitko kertoa tästä hieman lisää? Nyt on sopiva levitin hakusessa, kun ei se tetran levitin (kalvo putken päällä) oikein toimi. Kuplia pulputtaa alareiästä pois koko ajan...
Älä heitä levittimellä vesilintua. Pienellä vaivalla saat siitä oivan hiilarilevittimen: Linkki
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

VilleJ kirjoitti:
Ruusu kirjoitti:
Voldemortti kirjoitti:Levitin on myös itse tehty suurehkosta maustepurkista, jossa kanteen tehty reikä ja suodatinpussia (ei siis kertakäyttöistä, oikea sana nyt vain hakusessa) reiän päällä.
Voisitko kertoa tästä hieman lisää? Nyt on sopiva levitin hakusessa, kun ei se tetran levitin (kalvo putken päällä) oikein toimi. Kuplia pulputtaa alareiästä pois koko ajan...
Älä heitä levittimellä vesilintua. Pienellä vaivalla saat siitä oivan hiilarilevittimen: Linkki
Täytyypä minunkin tota kokeilla ja lähteä ostoksille taas, hankkia makaroonit, vähän letkua, T-liitin ja kasviruukku (hyvä syy taas ostaa joku kiva rehu altaaseen [;)] ), viikko sitten sain Tetran levittimen ilman sitä CO2-pullonmöhkälettä, joku oli ostanut pullon ja oli kauppaan jäänyt yksi levitin tyhjän pantiksi :D
Olin jo ajatellut laittaa sen ihan tuollaisenaan hiivasokeripullon levittimeksi, mutta tuunataan se Tetra ja katotaas mitä saan aikaseks :roll:
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
cube122
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 00:54, 06.05.2003
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja cube122 »

Minulla on vähän "viritetty" versio villen levittimestä pohjana kuitenkin sama tetran tötterö.

Päälle on liitetty pullonkorkki johon taas on laitettu pienin mahdollinen pumppu.
Sisällä on 3cm suodatinmattoa kahdessa kerroksessa pienellä välillä. Kaikki liukenee ja kuplalaskuri samassa. (Kaikille alottelioille pitäisi ko levitin myydä, siitä saa askartelemalla ihmeitä:)

http://www.rmk.crash.to/lippu/levitin.jpg

Ei tule paljon hintaakaan jos levitin löytyy hyllystä, pumpun sain viidellä eurolla. (sen voin vielä sanoa että jos vielä levitintä tarvin, haen vaikka kaupasta semmoisen tetran vempeleen, jätän vaan sen CO2pullon kiltisti kaupantätille.)
Uutta matoa koukkuun...
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Voldemortti kirjoitti:Levitin on myös itse tehty suurehkosta maustepurkista, jossa kanteen tehty reikä ja suodatinpussia (ei siis kertakäyttöistä, oikea sana nyt vain hakusessa) reiän päällä. Käsittääkseni hiilidioksidi imeytyy täysin veteen, koska kuplia ei levittimestä tule, tämä tosin oli tarkoituskin.
Tein ohjeidesi mukaan oman version kalaruokapurkista, kuvia alla, mutta mistä löytäisin kestosuodattimia? Kävin Itiksen kaikki ruokakaupat (Stockmann, Anttila, S-market...) läpi, samoin Malmin (Prisma, CM...)... Lisäksi soitin Stockmannille...Ei löydä mistään!? 8O
Kertokaa jos olette nähneet Helsingissä jossain!

Kuva
Käytin tyhjää kalaruokapurkkia runkona, leikkasin siitä pohjan ja kannesta yläosan pois. Imukupit ovat pienillä ruuveilla kiinni.

Kuva
Porasin letkun kokoisen reiän purkkiin ja työnsin letkun purkkiin, varmistin liitoksen pitävyyden laittamalla T-kappaleen letkuun kiinni. Vaan kalvo puuttuu... :frown:
Biotooppiharrastaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”