Co2 - Levitin/levitys

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

TiiraTetra
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 20:34, 15.08.2005
Paikkakunta: Kuopio

Co2 - Levitin/levitys

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Kertokaa millasia levittimiä käytätte ja miten ne ovat toimineet...

Järkee vai ei?

Kaupassa katselin Tetra Co2 optimattia.....


Mielipiteitä?

[;)]
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itselläni on Tetran hiilarisydeemi pienemmässä altaassa siitä painepullosta. Toimii hyvin kun muistaa välillä täytellä sitä vihreetä törppöä.
Onhan se kallista joo, mut en jaksa sitä kiljua alkaa värkkämään.
Isossa altaassa on JBL:n Vario-hiilarilevitin-pulputin 3 kilon sammuttimesta. Toimii hyvin ja hiilaria pulputtelee taisaisesti, kasvit tykkää.
Enää mangneettiventtiili puuttuu. :roll:
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Minä en puolestani ole kauheasti tykännyt tuosta Tetran levittimestä kun se kalvo menee jatkuvasti tukkoon ja sitä on paha pestä...

Nyt on altaassa kiljupullo + levitys Nutrafinin 'flipperillä'.
Jos nyt hankkisin niin taitaisin kokeilla ja tilaisin Saksasta (saa ehkä Suomestakin?) Tunzen CO2 diffuserin, joka on aktiivilevitin & aika edullinen.
Siihen jos pistäisi tuon kiljupullon kiinni niin olisi tehokkaampaa vielä tuo tuotetun hiilarin levitys...

Levittimen koko ja malli riippuu mielestäni aika lailla altaan koosta, eli tarpeen mukaan. Isoon altaaseen tuo Tetra ei ehkä ole se järkevin valinta (?)
Ruusu
Member
Member
Viestit: 442
Liittynyt: 15:59, 18.12.2002
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Mitä jos pistäisi kiljupullon letkunpään sisäsuodattimen diffuusoriin tai ulkosuodattimen/kiertovesipumpun imuputkeen? Tuleeko jo liiankin aktiivinen levitys?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Ruusu kirjoitti:Mitä jos pistäisi kiljupullon letkunpään sisäsuodattimen diffuusoriin
Meillä oli näin. Suurin osa kuplista jää liukenematta.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

5,5 kg:n CO2-pullo, ph-kontrolleri yms. tarvittavat. 8-)
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Aikaisemmin minulla oli itsetehty passiivilevitin ja hiivatepullo yhdistemä.
Perjantaina hankin Seran aktiivilevittimen hiivatepullon jatkosi ja kappasvain alkoi kasvit jo eilen (lauantaina) illalla kuplimaan, vaude 8O

Ikinä en olisi uskonut kuinka nopeasti tuo aktiivinen levitys voi vaikuttaa kasvien yhteyttämiseen... Äsken juuri ihailin hentorotaloita kun ne ovat täynnä kuplia!

Minulla tuohon vesi, sokeri, liivate, hiiva sotkun tekemiseen menee niin vähän aikaa, että vielä olen jaksanut tuon kanssa pelleillä. Ainoastaan tuo liivatelitkun kylmääminen ottaa hieman aikaa, mutta jääkaappi hoitaa senkin.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla on 180-litraisessa Söhting-carbonator. Ei varmaan ihan tarpeeksi tehokas, vaan riittäähän noissa kasveissa karsimista tuollakin. Sisämössöt vaihdan n. kahden kuukauden välein.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

RPekka kirjoitti:
Ruusu kirjoitti:Mitä jos pistäisi kiljupullon letkunpään sisäsuodattimen diffuusoriin
Meillä oli näin. Suurin osa kuplista jää liukenematta.
Minä taas työnsin alkujaan letkun ulkosuodattimen imuputkeen. Toimi loistavasti levittimenä, montaa kuplaa ei tullut suihkuputkesta, mutta kun hiilidioksidia ryöpsähti kunnolla suodattimeen kerralla niin se täytti pumppuosan ja suodatin "pyöri tyhjää"... Parin kerran jälkeen päätin ulkosuodattimen olevan liian kallis vehje moiseen.

Meillä aktiivilevitys on ykkösvaihtoehto. Seran biokuutio-levitin yhdistettynä sisäsuodattimen puhallukseen on just nappi yhdistelmä (ko levitintä ei sääli kyllä enää saa).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

-Alix- kirjoitti:Meillä aktiivilevitys on ykkösvaihtoehto. Seran biokuutio-levitin yhdistettynä sisäsuodattimen puhallukseen on just nappi yhdistelmä (ko levitintä ei sääli kyllä enää saa).
Pah, maksaa liikaa :mrgreen:

DIY
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

mun täytyisi hankkia hiilidioksidi levitin.. voisin periaatteessa kokeilla tehdä itse mutta kun olen aika tyhmä ja luulen etten osaa.. :D eli vinkkejä? olen lukenut j. järven ohjeita moneen otteeseen eikä siltikään asia tunnu aukenevan minulle.. [:I]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Niin, mikä siinä ongelma?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

VilleJ kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Meillä aktiivilevitys on ykkösvaihtoehto. Seran biokuutio-levitin yhdistettynä sisäsuodattimen puhallukseen on just nappi yhdistelmä (ko levitintä ei sääli kyllä enää saa).
Pah, maksaa liikaa :mrgreen:

DIY
Haha, vaan onhan tuossakin käytetty runkona kaupallista levitintä [;)] Tuo muuten näyttää hyvältä ja olenkin kokeillut sen kasaamista, mutta en saanut aikaiseksi. Laiska ihminen, jolla muutenkin kaikki hiiliarikokeilut ovat olleet enemmän epäonnistuneita, ostaa kaupasta :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

ongelma on sen hökötyksen rakentaminen :mrgreen:
esimerkiksi, millä voin tehdä korkkiin reiän, mistä saan akvaariosilikoonia vai voisko sen tiivistää jollakin muulla aineella? (olenko hieman hidasälyinen kun en noita ohjeita tajua.. :D)
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

VilleJ: Miten tuo rakentamasi levitin toimii? Näyttää jännältä :)

Tuota Tunzea mietin kun näytti olevan kohtuuhinta tuolla.
Nimittäin siinä tapauksessa että ei omista ylimääräistä (tarvitseeko sellaisen?) pumppua (vai voiko kytkeä jo altaassa oleviin?). Tietysti mukaan tulevat postikulut...
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

SP kirjoitti:ongelma on sen hökötyksen rakentaminen :mrgreen:
esimerkiksi, millä voin tehdä korkkiin reiän, mistä saan akvaariosilikoonia vai voisko sen tiivistää jollakin muulla aineella? (olenko hieman hidasälyinen kun en noita ohjeita tajua.. :D)
Itse tein korkkiin reiän fileerausveitsellä ja akvaariosilikonia ostin rautakaupasta.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

ja sitten pitää ostaa jotain letkua ja ilmastinkivi? niinkö se meni? laitetaanko se letku suoraan siihen korkkiin vai tuleeko siihen jotain "väliin"? :D
Kukkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 10:16, 18.02.2004
Paikkakunta: Lappeenranta, HAS

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

SP kirjoitti:ja sitten pitää ostaa jotain letkua ja ilmastinkivi? niinkö se meni? laitetaanko se letku suoraan siihen korkkiin vai tuleeko siihen jotain "väliin"? :D
Juu, letkua, takaiskuventtiili ja vaikka ilmastinkivi. Laitoin letkun suoraan korkkiin kiinni ja silikonilla tiivistin.

Näiltä sivuilta löytyy selkeitä, kuvallisia ohjeita:
http://satuj.aqua-web.org/hiilidioksidi.php
http://koti.mbnet.fi/pleko_88/netsites/etusivu.htm
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

-Alix- kirjoitti:Haha, vaan onhan tuossakin käytetty runkona kaupallista levitintä [;)]
Harmi vain, ettei noita putkia saa enää kuin sen turhan metallisaastepullon mukana :(

Katselin kerran noita mainitseamisa biopalloja ja ne olivat ihan turhan kalliita. Muistaakseni HAS:n järjestemässä akvaarionäyttelyssä niillä oltiin täytetty joku leijusuodatin tmv.
Danny kirjoitti:VilleJ: Miten tuo rakentamasi levitin toimii? Näyttää jännältä
Periaate on sama kuin muissakin. Eli hiilidioksidia (käymismenetelmällä tietty ;)) johdetaan ihan normaalisti sivusta. Päälle lykätystä korkista/letkusta johdetaan suodattimen ulostulon sivutulona vettä levittimeen, jossa kaasu ja vesi sekoittuvat. Putkilo on täytetty makarooneilla (siis suodatin sellaisilla) ja pohjaan on tökätty vanha kasvipotin muovipurkki. Eli kierrätystä, kierrätystä ;)

Tuosta löytyy kaikki kolme kuvaa härpäkkeestä.
anttipi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 14:20, 28.09.2004
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja anttipi »

Danny kirjoitti:Tuota Tunzea mietin kun näytti olevan kohtuuhinta tuolla.
Nimittäin siinä tapauksessa että ei omista ylimääräistä (tarvitseeko sellaisen?) pumppua (vai voiko kytkeä jo altaassa oleviin?). Tietysti mukaan tulevat postikulut...
Mulla on juuri tuo Tunze kyseisestä puljusta tilattuna. Mukana tulee ihan pätevä pumppu ja kiinnitysteline.

Diffuusorin putken tosin käänsin heti ylösalaisin, eli hiilidioksidi tulee nyt putken yläosaan eikä alaosaan. Lisäksi olen laittanut diffuusoriin allassubstraattia. Näillä keinoilla hiilidioksidi "poukkoilee" levittimessä pidempään ja liukenee tehokkaammin.

Tunzen kapine on pelittänyt kohta vuoden ilman ongelmia. Ja postikuluthan on tuolla aina vakio eli voi samaan syssyyn tilata esimerkiksi paineenalentimen ja magneettiventtiilin jos niikseen tulee.
"Oh my God, they drank Kilkenny! You bastards!"
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1106
Liittynyt: 22:03, 07.11.2003
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ok. Nyt ymmärsin VilleJ:n levittimen :D Kiitos!
Vaikuttaa toimivalta systeemiltä - käytännössä samalta kuin esim Tunzen. Itselläni tuottaisi ehkä enemmän ongelmia rakentaa aktiivilevitin kuin hankkia Tunze tai vastaava... 8-)
Hasse
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 22:12, 03.08.2005

Re: Co2 - Levitin/levitys

Viesti Kirjoittaja Hasse »

TiiraTetra kirjoitti:Kertokaa millasia levittimiä käytätte ja miten ne ovat toimineet...
Tässä yksi esimerkki.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Duplan kasaama (Eden106 moottori, Eheim 400 366 diffusori, 1l purkki, 2m ilmaletkua, kemikaalit ja hieno rosterinen seinäteline) Co2 levitinpaketti on tarkoitettu alle 100l altaaseen, itsellä se on ollut käytössä 350l altaassa joka on ollut pytyssä vajaat 2kk, paha sanoa onko paljonkin hyötyä, tyhjää parempi se on varma.
Täältä löytyy pari kuvaa kasvien vaiheista 4.9.05-23.10.05
http://www.puisto.net/www/hansli/350litranvaiheita.htm

T:Hasse
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1273
Liittynyt: 18:18, 26.08.2004
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Väsäsin levittimen vanhasta laposta ja suodatinmatosta. Se on liitetty suodattimen ulostuloon ja siihen on kytketty kahden kiljupullon systeemi.

kuva

Toimii tehokkaasti ja kaikki kuplat liukenevat.
SP
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 16:58, 27.02.2005
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja SP »

Voiko levittiminen sammuttaa öisin ilman, että pelkää jonkun osan poksahtavan? Tai jollakin muulla keinolla kuin magneettiventtiilillä (vai mikäköhän se nimi onkaan [;)]). Jos levittimen johdon vaan ottaa irti seinästä niin meneekö letku jotenkin tukkoon tai onko siitä muuta vaaroja?
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viestit: 830
Liittynyt: 01:07, 19.09.2005
Paikkakunta: Vihti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Ruusu kirjoitti:Mitä jos pistäisi kiljupullon letkunpään sisäsuodattimen diffuusoriin tai ulkosuodattimen/kiertovesipumpun imuputkeen? Tuleeko jo liiankin aktiivinen levitys?
siis tuohon lyhyen ilmanottoletkun tilalle vai? mistäs tuonkokoista letkua löytää edullisesti? Onko esim jossain Hong Kong tavaratalossa? Ja sellaisen takaiskuventtiilin myös, kun ajattelin akvapöydän alle verhon taakse laittaa sen hiivate ja vesipullon.
Kuva
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”