Apua! Kyllästymiseen!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

karhjo43
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 16:19, 05.01.2005
Paikkakunta: Isokyrö

Apua! Kyllästymiseen!

Viesti Kirjoittaja karhjo43 »

Niin. Olen Jo aika kauan pitänyt kaksi akvaariota ja alkaa jo vähän kyllästyttää samat taustat samat sisustukset. Miten Pääsisin taas kiinostumaan akvaario harrastukseen? Olen kokeillut vaihtaa sisustusta muutaman kerran mutta ei siitä oikeen tule mitään.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Kuvat voisivat auttaa, voisimme ehdotella kaikenlaista.. Mutta se täytyy sanoa, että oikein kunnon kasvialtaaseen ei kyllästy sitten ei ikinä.. Sellainen missä rehut kukoistavat sekä altaan sisä, että ulkopuolella.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vedetto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 243
Liittynyt: 17:32, 28.06.2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

voisithan yrittää saada kaklojasi lisääntymään. Poikasten vipeltäminen on Mukavaa seurattavaa. :mrgreen:
Terveisin: Vedetto
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Viestit: 85
Liittynyt: 16:42, 09.08.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

Lainaa tai osta hyvä akvaariokirja, jossa on paljon kauniita kuvia.
Lue se ahneesti. Auttaa varmasti.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Jos todella tuntee kaiken kokeilleensa pehmeästä vedestä, on aika ehkä siirtyä pari piirua kovempaan 8-)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Puukiipijä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 15:50, 12.04.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Puukiipijä »

*Voih..* :(

Mulla on sama ongelma. Alkaa kyllästyttää akvaarion hoito, se on kauhean rankkaa. Kaloja ei voi edes silittää, niin kuin kaneja tai muita eläimiä. :(

On myös ärsyttävää kun tuntuu, että heti saatuamme akvaarion puhtaaksi se on taas levän peitossa. :frown:
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Miten ihmeessä akvaarion hoidosta voi saada rankkaa 8O? Sisustan itselleni viidettä ja lisääkin voisin ottaa :roll:
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 18:32, 05.07.2005

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Nuo on sitten masentavia nuo kuvat... Miksi omat akvani eivät ikinä näytä tuolta? Tässähän voisi masentua ja lopettaa koko homman :mrgreen: No ei sentään, mutta kuitenkin [;)]
ToniR81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 20:41, 20.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Tota, toivottavasti mulle ei koskaan tule tuossa ylläolevan kaltaisia altaita =D
No joo, se siitä

Siihen kyllästymiseen saattaa auttaa jopa niinkin yksinkertainen asia kuin käynti alan kaupassa, sieltä voi tulla jotain virikkeitä.
Mutta tehokkaampi lienee altaan paikan vaihtaminen...
Kun kerran altaan tyhjennät että saat sen siirrettyä, tulee sisustus laitettua uudestaan.
Kun olet sen saanut paikalleen ja samennus hälvenee ja valot syttyy, näky on kamala. Eihän se tuolla paikalla voi tuolta näyttää, tarttee tehdä jotain...
Kun sitten olet sen sisustuksen saanut kohdilleen, se näyttää hyvältä ja toivottavasti tulee halu pitää se sellaisena.
Tai ainakin keksit jotain uutta mikä näyttäisi paremmalta kuin nykyinen.

Ennen kaikkea kannattaa pysyä yksinkertaisessa sisustuksessa, helppo hoitoisempi ja helpompi muuttaa.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1560
Liittynyt: 16:35, 04.01.2005

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mulla ei toimi tuo eka linkki. Missä vika? :roll:
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

No mut eikös se ole niinkin, että aika aikaa kutakin?

Pitääkö sitä ihan väkipakolla pitää kiinni harrastuksesta, joka ei anna kuin huonoja fiiliksiä?
-Gone fishing-
sera1
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 14:54, 21.02.2003
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Kyllä se siitä innostus taas herää, kun tulee pimeä talvi, jossa valoa antaa se akvaario.
Täälläkin kesän jäljiltä kiinnostus -5 ja altaissa rehottaa vain levät.
Kesällä ollut muuta puuhaa, ei ole akvaarioita joutanut puunaamaan.
Murphyn sanoin "Avatun purkin sisältö mahtuu vain suurempaan purkkiin".
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Ainahan voi laittaa pillit pussiin ja odottaa innostuksen uudelleen heräämistä?
Itselläkin on ollut joskus vuosien taukoja harrastuksessa, mitä sitä hampaat irvessä harrastamaan jos ei kiinnosta [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Pitääkö sitä ihan väkipakolla pitää kiinni harrastuksesta, joka ei anna kuin huonoja fiiliksiä?
Joo, mä olen samaa mieltä. Olen itse kokenut tuon, pitänyt akvaariota 10 vuotta miten milloinkin ja kyllästynyt totaalisesti & vannonut ettei koskaan enää. No, nyt sitä ollaan taas oltu koukussa aika monta vuotta :mrgreen: . Toisaalta, nyt suhtaudun koko harrastukseen ihan eri tavalla kuin ennen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulla on ollut akvaarioita vasta jotain 60 vuotta eikä vielä ole merkkejä kyllästymisestä. Nyt on haasteena taskurapujen viljely.
Saispa vielä oikeita makean veden taskurapuja. Kovasti odotan Saven itä-Aasian matkaa, josko digikameraan tarttuisi kuvia. :D
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Sinfonia kirjoitti:Nuo on sitten masentavia nuo kuvat... Miksi omat akvani eivät ikinä näytä tuolta? Tässähän voisi masentua ja lopettaa koko homman :mrgreen: No ei sentään, mutta kuitenkin [;)]
Päinvastoin, ihania!!! Tietää, ettei kyllästys iske, kun aina on jotain mihin pyrkiä!
Parasta akvaariossa on se, ettei se koskaan ole "valmis".

Ja toisaalta, jos kala-allas alkaa tuntua tylsältä, on selkärangattomissa vielä miltei rajattomasti mielenkiintoista haastetta!
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Apua! Kyllästymiseen!

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

karhjo43 kirjoitti:Niin. Olen Jo aika kauan pitänyt kaksi akvaariota ja alkaa jo vähän kyllästyttää samat taustat samat sisustukset. Miten Pääsisin taas kiinostumaan akvaario harrastukseen? Olen kokeillut vaihtaa sisustusta muutaman kerran mutta ei siitä oikeen tule mitään.
Oletko miettinyt, että ehkä sinulla ei ole sellaista kalaa, mikä sinua todella kiinnostaa!
Jos akvaarion koko sen sallii, niin hanki joku persoonallinen ja kiinnostava kala, tai useampia. Juuri tuossa itsekseni istuin sohvalla pitkään ja vain katselin kalojen touhua. Tummaleväpleko leikkii pintaimuria, ja lippulehtikalat katselevat uteliaana 10 sentin päästä mitä hullu pleko harrastaa :mrgreen:
Vähän pienempään akvaarioon yksi suosikkini on kärsänuoliainen. Voi tosin olosuhteista riippuen olla melkoinen piileskelijä.
Akvaarion hoidon voi myös tehdä helpoksi. Minun ei tarvitse tehdä akvaariolleni mitään muuta kuin karsia kasveja muutaman viikon välein, puhdistaa esisuodatinmatto noin kuukauden välein, ja suodatinpöntöt noin puolen vuoden välein. Vesi vaihtuu automaagisesti, ja plekot ja virtaus pöllyttävät liat pohjalta suodattimiin.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
karhjo43
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 16:19, 05.01.2005
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja karhjo43 »

Minulla oli kerran avainkirjoahven, mutta 80 litraanen oli sille kuulemma liian pieni :cry: . Mutta nyt minulla on kaksi perhoskirjoahventa siinä ja kasvit. Voi olla että se on joittenkin mielestä liian ahas perhoille , mutta minusta ne menevät tuonne sopivasti. Kasvillisuutta vois tosiaan lisätä mutta mitä tämmösellä reikä kukkarolla vois saada ostettua. Kyll nyt rupes jo kiinostamaan akvaario kun näki noita rehu pöttejä :D .
Puukiipijä
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 15:50, 12.04.2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Puukiipijä »

Kiitos tuesta. :roll: Mitäköhän äippäkin sanoisi jos mä vaan paukauttaisin et nyt ei enää kiinnosta? :(
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Puukiipijä kirjoitti:Mitäköhän äippäkin sanoisi jos mä vaan paukauttaisin et nyt ei enää kiinnosta? :(
Riippuu varmaan äipästä ja perusteluista. Ihmetyttää vain minuakin se, kun sanoit aiemmassa viestissä akvaarion hoidon olevan kovin rankkaa, oikein rakennetussa systeemissä ja hyvin järjestetyillä hoitotoimenpiteillä sen ei sitä kyllä pitäisi olla. Joten kerro toki mikä siitä niin raskasta tekee, jos vaikka apua löytyisi. Ainakin levänkasvu on ihan hillittävissä oleva asia.

Kaloja ei tosiaan voi yleensä silitellä ja sylitellä, mutta senhän toki jokainen tietää jo harrastusta aloittaessa. Eväkkäistä pitää siis löytää muuta kiinnostavaa, kuten kaunista katseltavaa tai persoonallisia puuhastelijoita. Ehkäpä sinultakin puuttuu juuri se laji, joka muilla piirteillään osaisi korvata tuon halimisen tarpeen.

Jossainvaiheessa jokaista harrastusta kai aina tulee se kyllästyminen, kalojen kohdalla soisin vain muistettavan sen, että kyse on elävistä eläimistä, lemmikeistä pitäisi jaksaa huolehtia silloinkin kun vähän tympäisee ja koittaa löytää niitä keinoja saada innostus taas syttymään. Jos ei sitten millään siinä onnistu, niin ainakin uusien hyvien kotien etsiminen pitää jaksaa hoitaa kunnolla.
Dixi et animam levavi.
tuikituiki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 19:40, 20.01.2005

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

hehe..mä jo yhteen aikaan lupailin etten täällä enää kävis, mut oonpa täällä taas. lähinnä lukemassa teitin juttuja. :)
Joo, mulle rupes kans toi vedellä läträys riittämään, siis hankin uudet omistajat kaloilleni ja muutin akvaarion terraarioksi. Nyt siellä asustelee kolme gerbiiliä, enkä ole hetkeäkään katunu! gerbiilit tykkäävät, kun saavat isossa tilassa temmeltää, ja luulenpa, ettei kaloja tuu enää ikinä... :roll: tosin eipä sitä tiedä enää kymmenen vuoden päästä olenko edelleen tätä mieltä.
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Niin, voihan sitä jossakin vaiheessa tulla sellainen piste, että huomaa, ettei kalat ole "oma juttu", vaikka olisi joskus siltä tuntunut. Siinä vaiheessa on vaan tärkeää, että ei pistä eläimiä sijaiskärsijäksi, vaan hankkii niille tosiaan uuden kodin. Pahin skenaario on se, että lemmikit jää hoitamatta, ja kuolevat pikkuhiljaa pois.
Eipä sitä kannata harrastusta yrittää väkisinkään ylläpitää, jos se ei tunnu mielekkäältä.
Minulle kalat ovat juuri oikeita lemmikeitä, koska ne eivät järsi tavaroita, pasko matolle, eikä niitä tarvitse ulkoiluttaa, ja mikä tärkeintä, sietävät hoitajaltaan pientä epäsäännöllisyyttä mm. ruokinta-aikojen suhteen. Kaloja on helppo hoitaa hyvin, kun tietää niksit.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
karhjo43
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 16:19, 05.01.2005
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja karhjo43 »

Kyllä mä olen aina tykännyt kaloista niin kauan kuin muistan. Ja en ollu lopettamassa vaan minua alkoi kyllästyttäää akvaarion sisustus ja kun en oikeen osaa sisustaa. Selitin tossa aluksi vähän hassusti mutta mitäs sille voi kun puali kymmeneltä on aika väsyny. :) Tännehän voi aina pistää kaikia linkkejä, vinkkejä ja kuvia sisustamiseen.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

hx kirjoitti:No mut eikös se ole niinkin, että aika aikaa kutakin?

Pitääkö sitä ihan väkipakolla pitää kiinni harrastuksesta, joka ei anna kuin huonoja fiiliksiä?
Tähän voisin minäkin yhtyä. Jospa olisikin aika pistää harrastus "muhimaan"? Etsit kaloille kodit jne. Minulla oli kaksikin allasta siinä 10-18 vuoden iässä, ja sitten vain kyllästyin.

Parikymmentä vuotta ehti mennä, ja taas on kaksi allasta... nyt harrastus on tosin paljon helpompaa, kun on nuo kustannukset helpommin hoidettavissa [;)] .
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”