Kuvia Maxitin aiheuttama samennuksesta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kantarelli
Member
Member

Kuvia Maxitin aiheuttama samennuksesta

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Pistin eilen akvaarion muuton jälkeen pystyyn ja päätin räppästä pari kuvaa Optirocin (nykyään Maxit) aiheuttamasta samennuksesta. Valitettavasti myös vähän kasvien pohjalannoitetta pääsi veteen. Hiekan koko on 0,1-0,6mm ja se on pesemätöntä tapani mukaan :).

Eilen:
Kuva
Eilen kasvien laiton jälkeen (lannoitteet sekoittuivat vähän veteen):
Kuva
Tänään samennus oli jo hälvennyt vähän:
Kuva
lion king
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja lion king »

Hassu juttu. Itse laitoin Bilteman hiekkapuhallushiekan (karkeamman) pesemättömänä akvaarioon ja ei tullut minkäänlaista samennusta. Raekokokin oli tosin isompi kuin sinulla; 0,2-1,0, vaikuttaa varmaan asiaan..
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Pointti siinä, että Bilteman hiekkaa ei tarvikkaan pestä.

Eikä kukaan kiellä kyllä tuota Maxittia pesemästä, että jos samenee niin omaan piikkiin menee. Itse en pesemättömänä laittaisi.
----
><////o>
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Asiaan vaikuttaa se, että Biltemaa ei tarvitse pestä ja se ei normaalisti samennakaan. Optiroc taas on likaisempaa ja se pienin hitula olisi kiva pestä pois ettei tule hiekkapuhallettua suodattimia.
kantarelli
Member
Member

Ketä tuollainen pieni samennus haittaa jos säästyy tuntien pesutyöltä? Minua ei ainakaan. Parilla vedenvaihdolla vesi on kristallin kirkasta :D. Itse päädyin tähän merkkiin taas kerran värin vuoksi. Tuota suodatinjuttua en olekaan miettinyt! Noh...ehkä kun senkin pesee pariin otteeseen niin on taas hyvä.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Itse en ainakaan ole joutunut pesemään tunteja hiekkaa kun sen teen akvaariossa.

Ne vedenvaihdot voi tehdä heti hiekan lisäämisen jälkeen, eli vähän hiekan sekoittelua ja vettä muutaman kerran vaihtoon niin tulee hiekka pestyä akvaariossa. Ei sitten tarvitse suodattimilla putsata niitä hiekkahituja ja tosiaan jopa ehkä vähentää suodattimen toimintaikää (vähän isommat hituset voivat kuluttaa roottorin, ömm, sen magneettiosan epätasaiseksi ja suodatin rupeaa kovaäänisemmäksi sen jälkeen).
kantarelli
Member
Member

Minä en valitettavasti voi pestä hiekkaa akvaariossa kun pistän pohjalannoitteet hiekkaan (säkillinen hiekkaa, pohjalannoitteet ja päälle 2 säkkiä hiekkaa). Olisin pistänyt nettiin kuvan nykyisestä akvasta, mutta en onnistunut :/. Samennus on hävinnyt kokonaan ilman mitään vedenvaihtoja.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Ei kelpaa syyksi ;)

Itsekin lisäilen kyllä niitä lannoitteita pohjaan, savea on altaitten hiekkapohjien alla. Ensiksi on helppo pestä se hiekka akvaariossa, sitten vedet pois (yhdestä nurkasta hiekkaa pois niin, että sen letkun voi laittaa ihan pohjaa vasten) ja hiekka toiseen nurkkaan ja lannoitteet pohjaan, hiekka päälle ja sama sitten toiseen nurkkaan.

No, täytyy tunnustaa että yleensä kyllä teen niin, että tökkäisen sen savipohjan ensiksi, laitan pesemättömät hiekat päälle ja sitten huuhtelen ne päällimmäiset sentit hiekasta tuolla vedenvaihtosysteemillä. Tuo ei toki toimi jos ne lannoitteet haluaa jostain syystä laittaa siihen hiekkakerroksen väliin, voi helpommin pöllytä jos sekoittelee liian syvältä tuossa pestessä.
kantarelli
Member
Member

Menee niin loistavasti ilmankin pesua, etten jaksa tuhlata siihen aikaani :). Kahden päivän samennus ei ole mitään verrattuna saviturvepohjan aiheuttamiin samennuksiin. Jos akvassa pesisin hiekat, lannoitteet olisivat samantien vedessä, en viitsi sen kanssa enää riskeerata. Huonoja kokemuksia löytyy jo niin paljon siltä alalta ;). Suodattimet menivät kyllä tukkoon, mutta en ole huomannut mitään normaali-äänistä poikkeavia ääniä.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

kantarelli kirjoitti: Suodattimet menivät kyllä tukkoon, mutta en ole huomannut mitään normaali-äänistä poikkeavia ääniä.
Niin, viellä [;)]

Toivottavasti ei tulekkaan ylimääräisiä röpinöitä, mutta täytyy muistaa että hiekka on erinomainen metallintyöstöaine. Sitähän käytetään mm. hiekkapuhallukseen :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mitähän tuommoinen akvaariossa peseminen sitten tekee laseille, voin vain kuvitella. Minusta tavallisella harrastajalla ei ole mitään asiallista syytä olla pesemättä hiekkojaan huolellisesti kylppärissä, vaikka siihen yksi ilta kuluisikin. Jos ei sen vertaa ole aikaa niin ei niin kiireisellä ihmisellä ole aikaa akvaarion muuhunkaan hoitoon ja silloin kaloja on parempi katsoa vain kuvista.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Olen sama mieltä. Vaihdoin äskettäin hiekan akvaariossani sorasta opti-rociin, eikä olisi tullut mieleenkään laittaa se pesemättä akvaarioon.

Olen kyllä käsittänyt asian niin että akvaarioliikkeistä ostettu hiekka olis puhtaampi, eli esipesty, ja Bilteeman ym.taas ei.
Että hintaero johtuis siitä.

Olen ollut todella tyytyväinen tähän opti-rociin, se on kaunisvärinen ja monniset tykkää :)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Itse en ainakaan pese sillä tyylillä hiekkaa altaassa että se mitenkään laseja pystyisi naarmuttamaan. Hiekat altaaseen, vettä perään, hiekan sekoittelua käsin ja vedet samalla pois ja uudestaan. Toki jos sitä vettä päästäisi paineella ja sillä sekoittelisi hiekkaa, niin silloin toki ne hiekat varmaan lentelisivät laseja vasten.

Toki ihan pikkuisiin altaisiin on helppo pestä vielä saavissakin hiekat ja niin teenkin, mutta noihin isompiin altaisiin (ts. yli kaksi säkillistä) kyllä pesen laiskana hiekat altaassa, sillä muuten kyllä menisi ikä ja terveys. Toisaalta saankin niskani jumiin hyvin helposti, joten ehkäpä normaalikuntoisia tuo pesurumba ei tosiaan kovasti verota =)

Mutta onneksi sillä ei ole mitään väliä että miten ne hiekat pesee. Sama lopputulos siinä on :)
kantarelli
Member
Member

Minusta on naurettavaa toisten akvaristien kritisointi noin perusteettomasti. Kukin tallaa tyylillään. Minä en pese hiekkoja, koska on kokemuksen kautta osoittautunut juuri oikeaksi ratkaisuksi minulle. On se ihme, että tarvii alkaa arvostella sitten muita..mm. "jos ei ole aikaa pestä hiekkaa älä osta kaloja ollenkaan". huhhuh
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”