Kultaköynnös akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

elky74 kirjoitti:Kertokaa nyt ihmees mikä olis sellanen köynnös mikä olis mahtollisesti Eteläamerikassa kasvava ?
No esimerkiksi juuri tässä ketjussa mainostettu kultaköynnös kasvaa Etelä-Amerikassa. Myös esim. nukkumatti voisi olla kivan näköinen akvaariossa kasvaessaan, jos sen vaan saa sopeutumaan vesiviljelyyn ja se on myös Etelä-Amerikan kasveja.
elky74
Starting Member
Starting Member
Viestit: 41
Liittynyt: 16:29, 25.02.2007
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja elky74 »

skare kirjoitti:
elky74 kirjoitti:Kertokaa nyt ihmees mikä olis sellanen köynnös mikä olis mahtollisesti Eteläamerikassa kasvava ?
No esimerkiksi juuri tässä ketjussa mainostettu kultaköynnös kasvaa Etelä-Amerikassa. Myös esim. nukkumatti voisi olla kivan näköinen akvaariossa kasvaessaan, jos sen vaan saa sopeutumaan vesiviljelyyn ja se on myös Etelä-Amerikan kasveja.
Mutta siis onko jotkut kasvit myrkyllisiä ? siis lähinnä että onko vaaraks kaloille ? (muahan nyt ei mitkään myrkyt tapa 8)
Paskimmillaankin hevi on parasta !!
350+200+85+85 emty
http://kumipalaa.omafoorumi.com/
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Viestit: 580
Liittynyt: 10:28, 25.09.2006
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Tän kasvien pääsivun neljäs juttu ylhäältä käsittelee juuri huonekasveja akvaariossa-hokasin juuri itekin :mrgreen:
kimsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1009
Liittynyt: 14:52, 19.03.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimsl »

Voiko Philoden scan nimistä kasvia laittaa akvaarioon, kultaköynnöksen tavoin? Se näyttää samalta kuin kutaköynnös, mutta se on kokonaan vihreä!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

kimsl kirjoitti:Voiko Philoden scan nimistä kasvia laittaa akvaarioon, kultaköynnöksen tavoin? Se näyttää samalta kuin kutaköynnös, mutta se on kokonaan vihreä!
Meillä on tuollaisen "Philoden scan" nimilapun alla tullut herttaköynnösvehkaa elikkä Philodendron scandens ja hyvin on viihtynyt vesiviljelyssä [;)] .
makita
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 20:09, 27.01.2006
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja makita »

Vielä yksi tapa kasvattaa kultaköynnöstä akvaariosta käsin: mulla on akvaarion yläpuolella kukkahylly ja siellä purkkeineen, multineen mm. kultaköynnös. Köynnöksen latva roikkuu hyllyltä ja menee akvaarioon. Ei tarvi kastelusta huolehtia ja latva kasvaa veden alla pituutta koko ajan :D
Myrkyllisyydestä ei havaintoja, sekä partamonni että omenakotilot ovat rouskutelleet, eikä henkilövahinkoja ole tapahtunut.
neveragain
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 17:06, 16.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja neveragain »

^Teillä ei siis henkilövahinkoja?Meinaten kun pari iltaa sitten tuuppasin kultaköynnöspistokkaan akvaan ja millit&partis ovat sitä maistelleet..
On muuten kasvi jota en saa tapettua millään.3 vuotta ollut ja kylmän ikkunan edessä rehottaa ja kasvaa vaan :D Akvassa kyllä hieno,tosta saa päheen reunuksen!
40, 60, 100.
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Mulla on ollut yli vuoden kultaköynnöstä akvassa eikä mitään ole kaloille käynyt. Tuo kun pääsee akvaarioveden makuun niin siitä kasvaa todella upea.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=N ... d=92235054
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

^Jopas on nätti köynnös Elisalla!
Onko todellakin vuodessa kasvanut tuohon mittaan?

Itse tässä juuri suunnittelen kasvi-/valutussuodatinta muiden jatkoksi.
Montako tainta tuossa sinulla on?

Ajattelin laittaa kaksi 90cm parvekelaatikkoa ja niihin sitten allassubraattia ja biopalloja omiin lokeroihinsa.
Pumpulla nostaa vesi laatikoihin ja siitä sitten valuttaen takaisin akvaan.
Sitten köynnöksiä vaan laatikoihin. Montahan pitäis laittaa, jotta olis jotain hyötyä 1000 litran "reilun kalaston" nitraatin syömisessä?

Luin vanhoja keskusteluita ja J.Järvi olikin laskenut että kasveja pitäisi olla kymmeniä kiloja, että olisi mitään hyötyä. =/
Mutta jos olis hitusen muutakin hyötyä kuin iloa silmälle. Vesi nyt ainakin hapettuu paremmin valutussuodattimella.

-J-
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
jantta
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 10:05, 18.04.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Laitila

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja jantta »

Ei oo tottakaan... Ja minulla ei kultaköynös kasva ei sitten millään purkissa...Nyt kyllä huuhdon juuret ja survasen akvaan. Kiitos vinkistä. :D
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
elisa83
Member
Member
Viestit: 294
Liittynyt: 22:04, 06.09.2006
Akvaarioseurat: has
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Jan76 kirjoitti:^Jopas on nätti köynnös Elisalla!
Onko todellakin vuodessa kasvanut tuohon mittaan?

Itse tässä juuri suunnittelen kasvi-/valutussuodatinta muiden jatkoksi.
Montako tainta tuossa sinulla on?

-J-

Akvaario on mulla ollut noin puolitoista vuotta ja kultaköynnös vähän vähemmän aikaa. Se aloitti kasvun melko hitaasti, mutta sitten kun vauhtiin pääsee niin joutuu urakalla harventamaan.

Aloitin neljällä kasvinpistokkaalla, jotka tökkäsin sellaiseen muoviritilästä taivuteltuun rullaan. Muovirulla on ihan siimalla noissa keskituissa kiinni ja kultaköynnösen juuret on suoraan vedessä ilman sen kummempia kiinnitysmetodeja. Tuossa muovissa on juuri sopivan kokoisia reikiä, että kun törkkää kasvin siitä, niin se pysyy hyvin kiinni. Nyt noilla on jo sen kokoisen juuret, ettei ihan helposti irti lähtisi.

Tuolla on kultaköynnöksen lisäksi aasinkorvaa puska, mutta se ei kasva niin isoksi, tosin kyllä se akvan reunalla paremmalta näyttää kuin kukkaruukussa.
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
snuggles
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 12:27, 25.12.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Onko mahdollista, että kultaköynnös altaassa aiheuttaa ihmeellistä "mutua" altaaseen? Mulla on ollu vuoden toiminnassa 600l allas, ilman mitään ongelmia. Nyt pari kuukautta sitten laitoin altaaseen kultaköynnöksen pistokkaan. Köynnös voi loistavasti, mutta lasit, kaikki kasvit, puut yms. kerää sellaista ihme hitusta. Ennen köynnöstä ei vastaavaa ongelmaa ollut koskaan. Poiskaan en raaskeis köynnöstä ottaa, mutta kummallinen höttö tosissaan ärsyttää. Kaloja asia ei vaivaa, mutta mun esteettistä silmää kyllä.
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re:

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Mari kirjoitti:Siis kultaköynnöstä ei ole tarkoitus upottaa akvaarioon veden alle, vaan kiinnität pistokkaat siten, että päät on vedessä ja latvat roikkuu altaan reunan yli. Mulla on yhdessä altaassa omenapuujuurakko, joka nousee reilusti vedestä ylös. Olen kiinnittänyt kultaköynnökseni nippusiteellä siihen. Siitä kunhan kasvaa, niin tarkoitus on ohjailla se kasvaman seinälle jonkinnäköiseen tukihärdelliin.

Onnistuuko myös niin, että se koko kasvi olis niinkun veden alla (osa lehdistä kelluis vedenpinnalla) ja kasvais siinä? Kun meillä ei mahdollista tuo että tulis altaasta pihalle, kun on sellanen kansi että ei oo "aukkoa" takana, vaan eessä sellaset läpyskät, on siis Juwel merkkinen akvaario...
Eli siis tällainen kansi:
http://www.juwel-aquarium.de/en/duolux32.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juwel-aquarium.de/en/monolux31.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Että mitenköhän onnistuis? :D

-------------------------

Niin ja vielä että muuttaako se esim. pH arvoja ja muita arvoja? :)
Kissa, Hamsterin terra
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja calendula »

snuggles kirjoitti:Onko mahdollista, että kultaköynnös altaassa aiheuttaa ihmeellistä "mutua" altaaseen? Mulla on ollu vuoden toiminnassa 600l allas, ilman mitään ongelmia. Nyt pari kuukautta sitten laitoin altaaseen kultaköynnöksen pistokkaan. Köynnös voi loistavasti, mutta lasit, kaikki kasvit, puut yms. kerää sellaista ihme hitusta. Ennen köynnöstä ei vastaavaa ongelmaa ollut koskaan. Poiskaan en raaskeis köynnöstä ottaa, mutta kummallinen höttö tosissaan ärsyttää. Kaloja asia ei vaivaa, mutta mun esteettistä silmää kyllä.

Vähän vaikea uskoa, että "mutu" johtuisi kultaköynnöksestä. Minulla on molemmissa altaissa kaksi kultista, eikä mitään ongelmia (ellei ongelmaksi laske sitä, että PMDD:tä joutuu lisäilemään lähes päivittäin :D ). Onko kuitenkin ollut jotain muuta muutosta olosuhteissa tai hoidossa?
bebis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 18:54, 27.12.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja bebis »

Mites (myrkky)muratti, kannattaako laittaa akvaan? akvaarion vieressä ulkopuolella kasvaa pikku-puska.. ei vielä sisäpuolella :twisted:
lendu
Member
Member
Viestit: 252
Liittynyt: 17:03, 25.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Masala, Kirkkonummi (Hyvinkää, Pks).

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja lendu »

Mitäköhän peikonlehti tykkäis ku sen laittas akvaarioon?

Taidanpa muuten laittaa mun kultaköynnökset akvaan kans.Toisessa akvassa onki kansilasi sopivasti rikki että siitä reijästä saa kultsin kasvaa.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Peikonlehtikin käy akvaarioon, olen joskus nähnyt ja komeasta kasvaa. Minulla on semmoinen käsitys, että kaikki mitkä soveltuu vesiviljelyyn, soveltuu akvaarioonkin. Kultaköynnöstä kasvaa akvaarioissa, paludaariossa viihtyy parhaiten, kasvaahan tuo kyllä purkeissakin liiankin hyvin.
wassermacher
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 16:33, 28.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja wassermacher »

Kultaköynnös on ollut sekä juuriltaan että pohjassa; pohjassa siihen kai pätee se parin kuukauden elinkaari, mutta sitä ennen on nätti.
snuggles
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 12:27, 25.12.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja snuggles »

calendula kirjoitti:
Vähän vaikea uskoa, että "mutu" johtuisi kultaköynnöksestä. Minulla on molemmissa altaissa kaksi kultista, eikä mitään ongelmia (ellei ongelmaksi laske sitä, että PMDD:tä joutuu lisäilemään lähes päivittäin :D ). Onko kuitenkin ollut jotain muuta muutosta olosuhteissa tai hoidossa?
Mitään muita muutoksia ei tosiaan oo ollu. Nyt tilanne tuntuu tasaantuneen, "mutua" esiintyy hyvin lievissä määrin. Ehkä johtuu jostain muusta mikä ei tule mieleen. Tilanne on kuitenkin parantunut, köynnös edelleen altaassa, ja muukin hoito samaa. Alkoi vaan niin sopivasti köynnöksen laiton jälkeen ongelma, että sitä oli helppo epäillä.
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 18:35, 31.01.2009
Sukupuoli: Nainen

Re:

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Valmont kirjoitti:TERVE!!

Minulla kasvaa kultaköynnös,juoru ja muratti akvaarion taka nurkassa kiinnitettynä sellaiseen akvaariokasvin ruukkuun joka on kiinnitetty lasiin imukupilla (nippuside on sitten kätevä) 8) ja siinä on hieman suodatin vanua ettei heti kuivu jos altaasta pääseekin haihtumaan vettä enemmän.
Hei, minkälainen valaistus sulla on tos pötissä? kasvaa kasvit niin hienosti, toisinkuin mulla :/. Mulla on Luwel record 800 96 L, 1*20W T8 loisteputki, valonsävy vähän sinertävä.. Nyt kasvaa ihan hyvin rasvalehti ja vallisneria, mutta karvalehti ei kasva niin hyvin.. Mikähän mättää tässsä? allas mittoina: 80x30x40 (l*s*k).
Kissa, Hamsterin terra
Sarahia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 09:53, 22.07.2010
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Sarahia »

Millä te olette laittaneet kultaköynnökset kiinni akvaan? Siis juuret? Jotkut tuntuivat käyttävän saviruukkuja veden alla, mutta en haluaisi ruukkua tuonne. Kultakäynnöksiä on ollut vesiruukussa juurtumassa ja odottelemassa taas pitemmän aikaa kun leikkelin mun ikkunaamppeleistä taas pistokkaita. Valusuodattimeen aioin alunperin laittaa, mutta oikeastaan tällä erää voisi tuo akvaan suoraan tökkääminen ja seinälle ritilä olla parempi vaihtoehto. Mikä systeemi siis olisi hyvä juurien kiinnittämiseen, jos ei (savi)ruukkua sinne halua? Vai oletteko laittaneet ne juuret vaan "kellumaan" ja kasvi kiinnitetty seinäritilään ja sitten juuret peitetty muilla kasveilla näkyvistä?
180l seura-akva +koiraharrastusta
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Sarahia kirjoitti: Vai oletteko laittaneet ne juuret vaan "kellumaan" ja kasvi kiinnitetty seinäritilään
Mulla on juurikin näin.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Sarahia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 09:53, 22.07.2010
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Sarahia »

Nyt meillä on kultaköynnös akvasta kasvamassa :) Vedin juurikimpun nippusiteillä kiinni akvan keskitukeen ja siitä sitten vaan köynnökset ritilään. Tuosta kun vielä tuo pääsee asettumaan ite paremmin ja lähtee kasvamaan lisää, niin voipi tulla kivannäköinen :)
Kultaköynnös altaassa
180l seura-akva +koiraharrastusta
Sibylla
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 19:25, 30.03.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Sibylla »

Mitenhän helposti kultaköynnös ottaa itseensä lampun lämmön? Altaassa giantin kaksi lamppua ja rakosta josta varsi tulisi on muutama sentti. Onko kellään kokemusta tälläisestä, vai kannattaako odotella suosiolla uuden lampun hankintaan asti. Haaveessa arcadian lamppu joka varmaan soveltuisi tähän paremmin?
375l kuuden vuoden tyhjyyden jälkeen
hippikala
Senior Member
Senior Member
Viestit: 793
Liittynyt: 08:22, 16.06.2011
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: N/A

Re: Kultaköynnös akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja hippikala »

Lisätäänpä tähän ketjuun pulmapähkinä: sain käsiini kultaköynnöksen pistokkaita. Ne olisi hauska laittaa keittiön ikkunaa kiertämään ja tyven saisi näppärästi akvaarion valokannen reiästä altaaseen. Mutta mitäs kun kultaköynnös tykkää happamasta ja altaan vesi on kipsattu ja soodattu hammaskarpeille mieleiseksi? Vesi on emäksisen puolella, joten kannattaako kultaköynnöstä kiusata semmoisella litkulla ollenkaan?
Hohtomiljoonakalahybridit & sukaravut 54l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”