Liivatteeton hiilaripönttö?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sakosa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 690
Liittynyt: 11:42, 07.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Liivatteeton hiilaripönttö?

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Haulla en löytänyt ainakaan aiheesta.. Elikkä onko muuta järkevää keinoa tehdä itse kiljupönttöön sopivaa mössöä, kuin käyttää liivatetta hyytelöimisaineena? Itselleni tulee mieleen tavallinen hillosokeri. Siinähän olisi sokeri ja hyytelöimisaine (pektiini) molemmat valmiina. Onko kukaan kokeillut?

Ja kun joku kuitenkin ihmettelee, niin en halua (teurasjätteenä syntyvää) liivatettä käyttää eettisistä syistä, kun kerran kasvissyöjäkin olen. :roll:
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

Voisikohan agar toimia? -Itse päädyin ruokasoodaan, en siis hyydyttele lainkaan ja hyvin toimii kuitenkin kuukauden päivät.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Pelkkä vesi, sokeri ja hiivakin toimii ihan hyvin ilman hyydykkeitä. Mielestäni liivatepullollinen ei käynyt loppujen lopuksi kovinkaan paljon pitempään, kuin tuollainen "tavallinen" kilju. Lisäksi uuden pullollisen tekeminen hoituu muutamassa minuutissa, kun ei tarvitse erikseen hyydytellä.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 690
Liittynyt: 11:42, 07.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Mitä tuo ruokasooda tekee? Hidastaako se prosessia vai..?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

sakosa kirjoitti:Mitä tuo ruokasooda tekee? Hidastaako se prosessia vai..?
Luulen että sen suurin merkitys on siinä että se puskuroi pH:ta, eli ei päästä sitä laskemaan niin alas ettei hiiva pystyisi enää toimimaan *mutua*
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

memma kirjoitti:
sakosa kirjoitti:Mitä tuo ruokasooda tekee? Hidastaako se prosessia vai..?
Luulen että sen suurin merkitys on siinä että se puskuroi pH:ta, eli ei päästä sitä laskemaan niin alas ettei hiiva pystyisi enää toimimaan *mutua*
Tietääkö kukaan, millainen annostelu ruokasoodalla on?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja memma »

akirpap kirjoitti:Tietääkö kukaan, millainen annostelu ruokasoodalla on?
Itse laitan sitä 9-kertaisesti kuivahiivan määrään nähden.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
jkw
Junior Member
Junior Member
Viestit: 171
Liittynyt: 00:50, 25.09.2004
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Itse olen käyttänyt tällaista ohjetta ja hyvin toiminut n. 3-5 vkoa

4 dl lämmintä vettä
n. 1 dl sokeria
0,5 ml kuivahiivaa
4,5 ml ruokasoodaa
Victor von Doom
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 22:51, 31.05.2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Victor von Doom »

Hyytelöimisaineista pektiini on kasvisperäistä ja agar-agar tehty levästä. Kummatkin käyvät elintarvikekäyttöön, mutta ovat kyllä liivatetta kalliimpia. Jos hillosokerilla saat sopivan jämäkän hyytelön, niin siitä vaan.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Viestit: 690
Liittynyt: 11:42, 07.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Lätätäänkö pelkässä nestemäisessä seoksessa (ilman hyytelöimisainetta) nuo kaikki aineet kerralla vaan ja sekotetaan? Vai onko jotain väliä järjestyksellä tms.?
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

sakosa kirjoitti:Lätätäänkö pelkässä nestemäisessä seoksessa (ilman hyytelöimisainetta) nuo kaikki aineet kerralla vaan ja sekotetaan? Vai onko jotain väliä järjestyksellä tms.?
Kerralla vaan kaikki sekaan.
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Pitää varmaan kokeilla, kun ei tuo liivatteellinenkaan töhkä tunnu kauan kihisevän. Mulla tosin on vaan puolen litran pönttö. Kestää pari viikkoa liivatteella nykyään, tai ainakin nyt, kun hiilaria oli tolkuttoman vähän altaassa, pöntöllinen meni alta aikayksikön. Huh! Taas pitää tehdä uusi töhkä.

EDIT: Tuo liivatteeton resepti, paljonko siihen pitäisi laittaa tuoretta hiivaa? Käytän sitä mielummin.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Jousimies
Junior Member
Junior Member
Viestit: 181
Liittynyt: 20:24, 31.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

Deirdre kirjoitti:...EDIT: Tuo liivatteeton resepti, paljonko siihen pitäisi laittaa tuoretta hiivaa? Käytän sitä mielummin.
Muistelisin, että kuivahiivapaketin kyljessä on määrä jota se vastaa tavallista hiivaa... Ja jollen ihan väärin muista niin yksi pussi kuivahiivaa vastaa yhtä normaalia hiivapalaa. Sunnuntain kuivahiivapussissa sanotaan että 11 g kuivahiivaa vastaa n. 30 g tuoretta hiivaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eihän sillä ole väliä paljonko sitä hiivaa laittaa, kun se kasvaa kuitenkin ;) Pääasia, että sinne pönttöön pääse muutama hiivaotus.
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

VilleJ kirjoitti:Eihän sillä ole väliä paljonko sitä hiivaa laittaa, kun se kasvaa kuitenkin ;) Pääasia, että sinne pönttöön pääse muutama hiivaotus.
Varmaan se näin on, mutta kuinka nopeasti hiiva kasvaa? Varmaan litkun kunnolla/suht nopeaan käyntiin lähtemiseen on väliä, laittaako hiivaa "pikkiriikkisen" vai teelusikallisen?
Itse olen laittanut 1½l pulloon (nestemäärä n.7dl) 1/10 tuorehiivapaketista. Loput hiivat sitten pakkaseen valmiina paloina, helppoa! :) Hiilidioksidia alkaa työntyä altaaseen tunnin-parin sisällä ja tätä jatkuu viikon verran.

VilleJ, onko tuosta pH:n nostamisesta ruokasoodalla hyötyä? Jos se muodostuva alkoholipitoisuus kuitenkin tappaa hiivan?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kyllähän se ruokasoodan käyttö voi hyvinkin toimia; jos ajattelee sitä, että hiilidioksidia syntyy koko ajan - osa liukenee siihen pulloveteenkin, joten pH laskee - niin sitten vaan tonkimaan jotain opuksia, joista löytyy enemmän hiivan sielunelämästä ja siitä, millaista pH-arvoa se kestää. Varmasti taikinahiivallakin on optimiolosuhteet, mutta mitä ne sitten ovat - joka leipuri saattaisi tietää ;)

Myös taikinahiivan vaihto toiseen auttaa hiivan alkoholipitoisuuden sietokykyä. Viinihiiva kestää paremmin alkoholia ja ainakin teoriassa pullon pitäisi käydä pitempään. Mutta hiiva on kalliimpaa, joten...

Hmm.. Täältä löytyi mielenkiintoista asiaa leivinhiivasta ja viinihiivasta:
http://www.leipatiedotus.fi/default.asp ... 176&id=625

Saccharomyces-suku

Saccharomyces sukuun kuuluu 14 lajia, joista tunnetuin on leivinhiina S. cerevisiae. Sillä on yli 80 synonyymiä kuten viinihiiva S. ellipsoideus ja panimohiiva S. carlsbergensis. Saccharomyces lajeja on käytetty tuhansien vuosien ajan oluen ja viinin käyttämiseen ja taikinan kohottamiseen niin kotona kuin teollisuudessakin. Leivinhiivaa esiintyy usein myös ruisraskeissa. Se kasvaa parhaiten 28-32° C lämmössä ja hieman happamissa (pH 4-5) oloissa. Leivinhiiva ei kuulu ihmisen normaaliin mikrobiflooraan.


Käymisen ja hapettumisen ero:
http://consumer.lallemand.com/danstar-l ... nefaq.html

The following may be of help regarding heat production:

Oxidation: C6H12O2 + 6O2 + yeast = 6CO2 + H2O + yeast cell mass + 686 kcal.
Fermentation: C6H12O2 + yeast = 2C2H5OH + 2 CO2 + >1000 organic compounds + 54 kcal.


Alcohol production and tolerance:
Most selected wine yeast strains can produce alcohol above 15% while most spoilage yeast strains cease to grow at 3 - 5% alcohol. Wine yeast can rapidly produce alcohol in this range, eliminating these competitors and then go on to enjoy the remainder of the fermentation without worry.


http://fins.actwin.com/aquatic-plants/m ... 00187.html


Treating your broth with bicarb is fine, but go easy. Yeast functions
best at a pH of 5-5.5.

Use beer or wine yeast. Bread yeast is OK, but poops out before beer or
wine. The primary difference is in alcohol tolerance. Beer yeast will
go up to about 5-7%/vol EtOH, and wine yeast 14-18%, depending on
strain. Bread yeast is below beer yeast in alcohol tolerance, from my
experience. If you want to superload sugar in your initial mix,
Champagne yeast will work the longest, as it has the highest alcohol
tolerance. Due to alcohol tolerance in your strain of yeast, it is
possible to put too much sugar in your initial mix. The extra won’t
hurt the yeast, but it won’t be utilized after a certain alcohol
concentration and will be wasted.


Jäin miettimään tuota viimeistä väittämään, koska muualta olen lukenut, että liikamäärä sokeria on haitaksi hiivankasvulle.
Deirdre
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 14:40, 03.05.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla on hiilariputeli vain puolen litran kokoinen, kun se tuli levittimen mukana. Sen kokoiseen ei taida olla järkevää käyttää muuta kuin ihan tavallista hiivaa, kun ei se kovin pitkään kestä kuitenkaan.

Aion nyt kokeilla tuota liivatteetonta hiilarihommaa, kun pöntön laittamisella on muutenkin kiire. Altaan pH on liian korkea (siinä 7,5).
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

VilleJ kirjoitti:Jäin miettimään tuota viimeistä väittämään, koska muualta olen lukenut, että liikamäärä sokeria on haitaksi hiivankasvulle.
Jossain sellainen raja tulee vastaan ja kysymys on määrästä kuin myös hiivalaadusta ja olosuhteista. Reseptissä 3 kg kymmenessä litrassa on jo sellainen määrä, mitä asiallisissa kotiviininteko-ohjeissa suositellaan lisättäväksi kahdessa erässä - loput kun makeus on selvästi alentunut tai viimeistään välittömästi sokerin loputtua. (Mainitusta pitoisuudesta syntyy 18p% (painoprosenttia) alkoholia, jos se vain kävisi ihan kuivaksi asti.)

Sokeri on tunnetusti säilöntäaine vahvana pitoisuutena.
arto_m
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 12:59, 23.06.2004
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja arto_m »

Beer yeast will
go up to about 5-7%/vol EtOH, and wine yeast 14-18%, depending on
strain. Bread yeast is below beer yeast in alcohol tolerance, from my
experience.
Omituinen väite, tai sitten tuolla on aivan erilaista leivontahiivaa kuin tämä meikäläinen hiiva. Nuorempana tuli käytettyä "kotiviinejä leivontahiivalla" (=tehtiin kiljua). Ihan tanakkaa tavaraa niistä tuli, ja arvioni mukaan prosentit varmasti olivat 10:n paremmalla puolella. Kun minä tein oman CO2-putelini ilman liivatetta, meni osa syntyvästä kaasusta harakoille. Sen vuoksi päätin käyttää liivatetta.
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

arto_m kirjoitti:Omituinen väite, tai sitten tuolla on aivan erilaista leivontahiivaa kuin tämä meikäläinen hiiva.
Totta! Nimim. 16p-% Rajamäen hiivalla. :)
Mindi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 19:52, 09.04.2005
Paikkakunta: Mli

Hiiva-ohje

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Minä sain seuraavan ohjeen ja hyvin pulisee! [;)]
1½litran pulloon litra lämmintä vettä, desi sokeria ja kulma hiivasta. Kuivahiivaa käytettäessä en osaa sanoo määrää..tarvinnee tutkia sitäkin asiaa, koska kuivahiiva ois näppärämpi. Mutta tämä ohje toimii kaikessa yksinkertaisuudessaan!
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vannoutuneena tuorehiivan suosijana täytyy kertoa, että sitä voi myös pakastaa. Kuivahiivalla on myös ystävänsä, mutta minua ei kiinnosta sen korkeampi hinta eikä se, että hiivasolut uinuvat siinä pitkää untaan ja täten se on usein kriittinen saada herätetyksi juuri tarpeeksi lämpimällä vedellä.

------------------
akirpap kirjoitti:
VilleJ kirjoitti:Eihän sillä ole väliä paljonko sitä hiivaa laittaa, kun se kasvaa kuitenkin ;) Pääasia, että sinne pönttöön pääse muutama hiivaotus.
Varmaan se näin on, mutta kuinka nopeasti hiiva kasvaa? Varmaan litkun kunnolla/suht nopeaan käyntiin lähtemiseen on väliä, laittaako hiivaa "pikkiriikkisen" vai teelusikallisen?
Hiiva lisääntyy hyvin niin kauan kuin happea on saatavilla runsaasti eli käytännössä ei kauaa siinä pullossa alun jälkeen. Anaerobinen vaihe taas sitten aikaansaa paremman alkoholin ja hiilidioksidin tuoton. Tätä voi käyttää hyväkseen siten että vähällä hiivalla odottaa kauemmin käymisen vahvistumista - sulkematta pulloa tai mahdollisesti jopa avonaisemmassa astiassa kuin pullossa. Teoriassa riittää yksi hiivasolu ympiksi, mutta pullantekijät ainakin tietävät, että sopivan kokoinen hiivaymppi aikaansaa toivotun nopeuden alkuun.

Perustiedot voi tarkistaa. Odd Tommelstad: Uusi kotiviinikirja Taitaa olla 70-luvulta. =)
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Liivatteeton hiilaripönttö?

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Itse olen tehnyt liivatteella hidastettua hiilaria seuraavalla reseptillä:

2 L mehukas-pullo
-8 dl hanakuumaa vettä + 3.5 dl sokerai liuotetaan pullossa ravistelemalla
-1dl kiuhuvankuumaa vettä (vedenkeitin) ja 2-4 ruokalusikkaa liivatejauhoa (talvi-kesäannos) liuotetaan
-Yhdistä liuennut liivate pulloon ja laita korkki kiinni ja käännä hitaasti kerran ympäri, joilloin sekoittuu mutta ei tule ilmakuplia
-laita jääkaappiin jähmettymään yön yli
-ota pullo aamulla huoneenlämpöön lämpenemään
-laita 1dl 42 asteista vettä ja teelusikan kärjellinen kuivahiivaa sekä muutama sokerin murunen lasiin, sekoita ja anna hiivan herätä muutama tunti, kun lasi haisee käyvälle hiivalle, kaadat sen liivatteen päälle.
-Annan vielä seistä seuraavaan päivään ennen altaaseen yhdistämistä, jotta voin varmistua litkun käymisestä ja toisaalta ettei se käy liikaa.
-> Tämä satsi kestää noin 4 vkoa.

Nyt haluisin kokeilla tuota ruokasoodaversioita, koska tämän satsin tekeminen on työlästä, varsinkin jos sitä käyttää useammalle altaalle :roll: .

Kauanko ruokasooda resepti tuottaa hiilidioksidia? Kuinka voimakkaasti se käy? Tuleeko yli, jos tekee 2 L pulloon tupla-annoksen tällä ohjeella:
4 dl lämmintä vettä , n. 1 dl sokeria , 0,5 ml kuivahiivaa, 4,5 ml ruokasoodaa? Laitatteko heti altaaseen valmistuksen jälkeen? Itse olen liittänyt hiilaripullon letkun fluval suodattimen ilmaottoaukkoon, koska muulla tavalla ei hiilari ole liuennut veteen.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Liivatteeton hiilaripönttö?

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Jatkampa yksinpuheluani...

Tein mainitsemani ruokasoodahiilariseoksen koemielessä 120L ja 140L altaisiin. Toisen tein 3 viikkoa sitten ja toisen 2 viikkoa sitten. En tiedä käykö litkut vai ei, välillä tulee kuplia mutta ei niin tasaisesti kuin liivatteella. pH on 120L 6.6, tuossa ollut 2 viikkoa pulloa, pH ennen hiilaria oli 7.2. Eli jotain auttaa. 140L pullo ollut kolme viikkoa ja pH 6.8, ennen pulloa 7. Siis tuleeko hiilaria vai ei?

Tuolla liivatteellahan läpinäkyvästä pullosta näkee minkä verran on jäljellä sokerihyytelöä hiivalle syötäväksi.

Mistä sen näkee käykö ruokasoodalla varustettu versio ja koska se on loppumassa? Ja tarkoitan nyt nimenomaan kun katsoo sitä pullossa olevaa seosta, en puhu nyt ulos tulevista kuplista.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Lauris
Junior Member
Junior Member
Viestit: 151
Liittynyt: 15:47, 05.12.2008
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: PARAINEN

Re: Liivatteeton hiilaripönttö?

Viesti Kirjoittaja Lauris »

olen laittanut vettä n. 1l + n. 2 tl kuivahiivaa + 5 dl sokeria. Hyvin käy n.1,5 vko. Kuivahiivan kanssa saa olla tarkka, ettei ole liian kylmää vettä ( ei käy) ja liian kuumassa hiiva kuolee :)
80l,110 l ja 430 l,
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”