Miksi CO2-systeemiin elintarvikekelpoista CO2:ta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Miksi CO2-systeemiin elintarvikekelpoista CO2:ta?

Viesti Kirjoittaja Misu »

Joo, täällä Hml:ssä ei ole ihan helppoa saadakaan elintarvikekelpoista CO2:ta. Käskivät (sammutinhuollosta) vielä kysymään netistä voiko se hiilaripulloon laitettava kaasu olla tavallista vai pitääkö olla ehdottomasti sitä elintarvikekelpoista ja miksi. Tulee kuulemma paljon kalliimmaksi ja sammutinhuollossa ei tätä ko. kaasua ole, joutuisivat hommaamaan muualta vuokrapullon. Vastaisiko joku minulle tähän niin saisin asian etenemään... :o
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Kyllä tavallinenkin hiilari kelpaa, kunhan se ei ole hajustettua.
Teollisuuslaadun hiilarissa saattaa olla pieniä määriä muitakin kaasuja, lähinnä hiilimonoksidia (häkää), mutta ei itselläni ainakaan ole ollut mitään ongelmia sen käytössä. 8-)
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

No, sain nyt kuitenkin selvyyden siihen mistä täälläkin voi tuota elintarvikekelpoista CO2:ta saada. Kertokaa vielä minkälaisia hintoja olette maksaneet pulloista/täytöstä.

Itse maksan pullosta (koeponnistettu 04 eli seuraavaksi vasta 2014) 150 e, tyhjänä. Täyttöön pullo menee muualle ja maksaa n. 29 e.Pullo alumiininen, ei siis kovin painava (8,3 kg). Onko hinta mielestänne älytön vai...? :o

Ps. Pullo siis 5,5 kg.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Täälläpäin vanhan sammuttimen katsastus ja täyttö sekä venttiilin vaihto maksoi 50€ ja jatkossa täyttö kuulemma 20€. Niin ja siis 3kg vain...
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Onko teillä pullojen kanssa ollut ongelmia? Siis lähinnä hirvittää räjähdysvaara, jota ei siis kai kuitenkaan juurikaan tapahdu. :?
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Räjähdysvaara ei ole hirvittänyt, mutta pari kertaa on esiintynyt paineenalentimen huonotoimisuuden takia ns. ryöpsähdysilmiö,
ts. hiilarin voimakas purkautuminen akvaarioon lähinnä lämpötilan äkillisen muutoksen takia. 8O

Lähinnä vika johtunut rahan säästämisestä väärässä paikassa (lue: ei neulaventtiiliä) [:I]
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Sadar kirjoitti:Räjähdysvaara ei ole hirvittänyt, mutta pari kertaa on esiintynyt paineenalentimen huonotoimisuuden takia ns. ryöpsähdysilmiö,
ts. hiilarin voimakas purkautuminen akvaarioon lähinnä lämpötilan äkillisen muutoksen takia. 8O

Lähinnä vika johtunut rahan säästämisestä väärässä paikassa (lue: ei neulaventtiiliä) [:I]
Huh, itse taisin tilata neulaventtiililliset laitteet (en ole niitä siis vielä itselleni saanut). Tiedän, että en tosiaan kyllä yhtään tajua niistä laitteista ja niiden yhdistämisistä mitään ja ohjeetkin on saksaksi mutta... 8O
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Viesti Kirjoittaja sammu »

Täälläpäin 3,5kg täyttö ei ole vielä ylittänyt 15€:a - tuo siis teollisuuslaatua.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

sammu kirjoitti:Täälläpäin 3,5kg täyttö ei ole vielä ylittänyt 15€:a - tuo siis teollisuuslaatua.
Kaasu on elintarvikekelpoista hiilidioksidia, joka nimenomaan maksaa enemmän kuin "tavallinen" hiilidioksidi. Ainakin molempien Hml:n sammutinliikkeiden mukaan asia on näin ja AGA:n mukaan. Minulla täyttö maksaa sen 29e + 6e rahtimaksut kun kuljetetaan jonnekin muualle (Voikoskelle). Jostain muualta voisi saada halvemmalla mutta olisi älytöntä lähteä aina esim. Tampereelle pulloa täyttämään. :o

------------------------

Soitin juuri äsken tuonne Hml:n Teollisuuspalveluun ja vielä varmistin asiaa. Toisessa sammutinhuollossa täällä sanottiin elintarvikekelpoisen CO2:n olevan reilusti kalliimpaa kuin se teollisuuslaatuinen mutta tuolla teollisuuspalvelussa se on saman hintaista kuin tavallinenkin. Eli se lähetetään sinne Voikoskelle täytettäväksi, joka on kuulemma Suomessa ainoa CO2-pulloja täyttävä firma. Ilmeisesti siis kaikki muut firmat, jotka itse täyttävät pullonsa, saavat kaasun sieltä. Saan täytetyn pullon mukana dokumentin siitä mitä pullo sisältää. Näin on närhen munat. [;)]
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Pääasia kai kuitenkin taitaa olla, että pullo tulee täyteen kohtuullisilla kustannuksilla ja alkaa pulputtamaan. [;)]
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Sadar kirjoitti:Pääasia kai kuitenkin taitaa olla, että pullo tulee täyteen kohtuullisilla kustannuksilla ja alkaa pulputtamaan. [;)]
Aivan. Tietenkin minulle ainakin on tärkeää myös se, että saan rahoilleni vastineeksi juuri sitä mistä maksan eli tässä tapauksessa sitä elintarvikekelpoista plaa plaa...

Mietin sitä kun sammu ja thompson kirjoittivat maksaneensa 15 ja 20 e pullojensa täytöstä ja minä 29 e + kuljetuskulut. Mutta heillä onkin 3 ja 3,5 kg:n pullot kun minulla on 5,5 kg:n pullo. [;)]
Demi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 189
Liittynyt: 08:54, 04.05.2004
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Demi »

Helsingissä Tattarisuolla sammutinhuollossa 6 kilon pullon täyttö maksaa 20 euroa! Ja on käsittääkseni AGA:n kaasua.

(kahden kilon pullon täyttö olisi maksanut 17 euroa.. Eli hiilidioksidi on lähes ilmaista, työ vain maksaa)
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Hirveä ryöstöpaikka tämä Hämeenlinna. Tietenkin täällä on kallista siksi, että lähettävät pullon täyttöön muualle ja ottavat niin reilusti välistä. :x
ramona
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 10:23, 25.09.2003

Viesti Kirjoittaja ramona »

Kävin JKL:ssä täyttämässä 6 kg:n ja 30kg:n pullot, maksoi yhteensä 60 euroa.
Minulle on useampikin ihminen sanonut, että tuo "epäpuhtaus" mitä tuossa "hitsaushiilidioksidissa" on, on aivan vaaratonta.
Eli en ainakaan minä ala maksamaan 2% "puhtaammasta" elintarvikelaadusta mitään ryöstöhintoja...
Ei tippa tapa ja akvaarioon ei huku...
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

ramona kirjoitti:Minulle on useampikin ihminen sanonut, että tuo "epäpuhtaus" mitä tuossa "hitsaushiilidioksidissa" on, on aivan vaaratonta.
Eli en ainakaan minä ala maksamaan 2% "puhtaammasta" elintarvikelaadusta mitään ryöstöhintoja...
Tuolla liikkeessä mihin tuon pullon vein täytettäväksi maksoi se tavallinen teollisuuskaasukin saman verran kuin elintarvikelaatuinen. [;)]
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

ramona kirjoitti:Minulle on useampikin ihminen sanonut, että tuo "epäpuhtaus" mitä tuossa "hitsaushiilidioksidissa" on, on aivan vaaratonta.
Eli en ainakaan minä ala maksamaan 2% "puhtaammasta" elintarvikelaadusta mitään ryöstöhintoja...
Ja minulle taas sammutinhuollon setä sanoi, että itse kaasu on samaa tavaraa. Elintarvikelaadun pullot vaan kuulemma kuljetellaan/säilytetään puhtaammissa tiloissa. [;)] Tiedä sitten mitä tai ketä uskoa. Joka tapauksessa se "teollisuuslaatu" pitäisi olla ihan käypää akvaariokäyttöön.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Skroik kirjoitti: Ja minulle taas sammutinhuollon setä sanoi, että itse kaasu on samaa tavaraa. Elintarvikelaadun pullot vaan kuulemma kuljetellaan/säilytetään puhtaammissa tiloissa. [;)] Tiedä sitten mitä tai ketä uskoa. Joka tapauksessa se "teollisuuslaatu" pitäisi olla ihan käypää akvaariokäyttöön.
Joo, kaikille on taidettu eri paikoissa sanoa vähän eri hintoja ja tietoja. Toisessa kaasut on molemmat samaa, toisessa ei ja toisessa on hintaeroa siksi ja siksi ja toisessa samanhintaista. :mrgreen:

No kun samaan hintaan sain elintarvikelaatuisen kaasun niin mitäs siinä sitten, hyvä niin. :)
perttu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 11:58, 15.08.2004
Paikkakunta: Helsinki

Heinon tukku

Viesti Kirjoittaja perttu »

Minä olen vuokrannut 10kg AGA-pulloni Heinon pikatukusta Helsingistä (www.heinontukku.fi). Kaasu on luonnollisesti elintarvikelaatua. Pantti on noin 80 euroa ja täyttö noin 20 euroa. Vuokrapullo on ehdottomasti huolettomin tapa säilyttää hiilidioksidia!
Et voi tietää varmasti ellet kokeile itse.
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1313
Liittynyt: 21:53, 23.09.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja RPekka »

Sadar kirjoitti:Teollisuuslaadun hiilarissa saattaa olla pieniä määriä muitakin kaasuja, lähinnä hiilimonoksidia (häkää), mutta ei itselläni ainakaan ole ollut mitään ongelmia sen käytössä. 8-)
Kyllä se suurin epäpuhtaus Agan kaasussa on kuitenkin vesi ja siitä ei akvaariossa ole mainittavaa haittaa. Muita epäpuhtauksia kuin vettä on yhteensä alle 200 ppm.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Re: Heinon tukku

Viesti Kirjoittaja Misu »

perttu kirjoitti:Vuokrapullo on ehdottomasti huolettomin tapa säilyttää hiilidioksidia!
Tuo vuokrapullon huolettomuus tuntuu hieman oudolta. Vuokrapullo on vuokrapullo, ei oma ja sen joutuu joskus palauttamaan. Siitä joutuu maksamaan vuokraa, joka täällä olisi ollut 0,5 €/pv eli yli 180€ vuodessa. Oman pullon osto maksoi 150 € eikä siitä itse pullosta täydy enää lainkaan maksaa mitään muuta. Täyttömaksut tulee oli pullo oma tai vuokra. Hiilidioksidi säilyy aivan yhtälailla sekä omassa että vuokrapullossa. Minä taas en näe mitään järkeä vuokrata pulloa. 8-)
sammu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 22:11, 01.12.2002
Paikkakunta: Lempäälä/TAS

Re: Heinon tukku

Viesti Kirjoittaja sammu »

Misu kirjoitti:Oman pullon osto maksoi 150 € eikä siitä itse pullosta täydy enää lainkaan maksaa mitään muuta.
Kun pilkkua viilataan, niin oman pullon joutuu joskus (näkee pullosta) tarkastuttamaan ja maksamaan tuosta, mutta vuokrapullossa ei ole tuota kulua. Tosin tuo oma pullo tulee siltikin edullisemmaksi.

Eri asia on sitten, että vuokrapullon tyhjennyttyä sen tilalle saa valmiiksi täytetyn pullon, kun taas oman pullon kanssa joutuu odottamaan täytön ajan.
dogfish
Member
Member
Viestit: 321
Liittynyt: 16:18, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Porvoo

Re: Miksi CO2-systeemiin elintarvikekelpoista CO2:ta?

Viesti Kirjoittaja dogfish »

Porvoossa 2 kg:n pullon täyttö 35 €. Vantaalla 12 €! Eli tuolla hintaerolla kannattaa jo ajaa Vantaalle...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”