Nitriitti

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Nitriitti

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Akvaario (200 l) on tuossa jo aikansa ollut kypsymässä ja eilen siihen alkoi ilmestyä nitriittiä (ajattelin jo ettei sitä tulekaan). Onko mitään yleistä "nyrkkisääntöä" kuinka korkealle nitriitti kohoaa ja kuinka kauan menee kun se siitä laskee nollaan?
Paul Stump
Junior Member
Junior Member
Viestit: 227
Liittynyt: 00:29, 24.07.2004
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

En ainakaan itse pidä sitä nitriittipitoisuutta tärkeänä. Nousee minne nousee, kunhan sitten häviää.

Kaksi allasta olen kypsyttänyt multaympillä; aloituksesta nitriitin havaitsemiseen kului pari viikkoa. Nitriitin noususta siihen, että testi näytti nollaa, meni samat pari viikkoa.

Onko noista sitten nyrkkisäännöksi, mene ja tiedä.

Olisiko muilla muistiinpanoja päivämääristä? Siis olisiko muilla suunnilleen samoja aikamääriä, saataisiin ne nyrkkisäännöt kehitettyä?
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Enpä tiedä olisiko mitään nyrkkisääntöä olemassakaan. Riippuu varmasti hyvin paljon kaikista vaikuttavista tekijöistä, altaan koosta, ympeistä yms.
MKM
Senior Member
Senior Member
Viestit: 541
Liittynyt: 09:30, 23.08.2004
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKM »

Mistään nyrkkisäännöistä en tiedä, vauhti riippuu mistä roikkuu, kuten edelliset sanoivat.

Kuinka korkealle nitriitti on kohonnut - no kun minulla esimerkiksi on sellainen tetran tippatesti, niin eipä siitä näe sen tietyn arvon jälkeen enää kuinka korkea se no2-pitoisuus on.

Minulla on nyt toinen allas kypsymässä. No2 alkoi muodostua n.5 pv:n kuluttua kypsytyksen käynnistämisestä, muutamassa (3?) päivässä se kipusi asteikon ylimmälle portaalle, keikkui siellä viikon ja on nyt laskemassa - näyttää vievän yli viikon ennen kuin päästään nollaan. Eli yli kolme viikkoa vie tämä prosessi meillä.
Kun nitriitti on hävinnyt, testaan vielä ammoniakilla että allas on varmasti kypsä - tämä testaus vie pari päivää.

Millä sinä sitä allastasi kypsyttelet?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1473
Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja wantukka »

"Kun nitriitti on hävinnyt, testaan vielä ammoniakilla että allas on varmasti kypsä - tämä testaus vie pari päivää. "

Korjaan... tässä menee vain päivä. Jos illalla lisää jonkin verran ammoniakkia niin sitten aamulla lukemaa voi tarkkailla.


Itse otin puutarhamultaa oman altaani kypsytykseen. Nitriittiä alkoi tulemaan muistaakseni vajaassa viikossa ja allas oli kypsä 3 viikossa. Tuo oli aika nopeaa toimintaa ja luulenkin sen johtuneen siitä mullasta (meillä on perennameri, joten multakin on todella hyvää :mrgreen: )
Heli69
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 11:32, 28.07.2004
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ammoniakilla testaus

Viesti Kirjoittaja Heli69 »

Tuota, tuota...

Miten tuo ammoniakkilla testaaminen toimii, jos vesi on hapanta, kuten minulla? pH on 6,5 jo hanasta otettaessa, kannot happamoittavat vielä hieman lisää.

JJärven sivuilta lainattua: "Ammoniakista ja vedestä muodostuu siis osaksi ammoniumhydroksidi- ja hydroksyyli-ioneita. Jos vesi on hapanta (siinä on happoja), muodostuu ammoniumsuoloja. Tällöin ammoniakkia hajoaa lisää, ja kun vesi on riittävän hapanta (pH alle 6.5), ei vapaata ammoniakkia enää voi vedessä olla."

Veden happamuus hävittää ammoniakin, akvaario kypsä tai ei?
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Nitriitti

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Multaympillä olen kypsytellyt allasta ja lisännyt myös "Tetra Aqua Bactozym" kapseleita...

Nitriittiin ja sen kohoamiseen ja laskemiseen: Eli kun nitriitti alkoi nousta, oli kulku seuraavanlainen (testit tehty tetran tippatesteillä):

1. päivä kohosi hiukan
2. päivä kohosi edelleen
3.-4. päivä huipussaan
5. päivä laski hieman
6. päivä laski edelleen
7.-9. päivä nitriitti nollassa

Kuulostaako ok:lta? Onko vielä mahdollista että nitriitti alkaisikin kohoamaan? Uskaltaako alkaa asuttamaan allasta vai odotellaanko vielä? Ja allashan oli ollut käynnissä parisen viikkoa ennenkuin nitriittiä alkoi ilmestymään...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Re: Ammoniakilla testaus

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Heli69 kirjoitti:Tuota, tuota...

Miten tuo ammoniakkilla testaaminen toimii, jos vesi on hapanta, kuten minulla? pH on 6,5 jo hanasta otettaessa, kannot happamoittavat vielä hieman lisää.

JJärven sivuilta lainattua: "Ammoniakista ja vedestä muodostuu siis osaksi ammoniumhydroksidi- ja hydroksyyli-ioneita. Jos vesi on hapanta (siinä on happoja), muodostuu ammoniumsuoloja. Tällöin ammoniakkia hajoaa lisää, ja kun vesi on riittävän hapanta (pH alle 6.5), ei vapaata ammoniakkia enää voi vedessä olla."

Veden happamuus hävittää ammoniakin, akvaario kypsä tai ei?
Ammoniakki/ammonium-suhde riippuu veden pH:sta. Happamessa vedessä ei ole lainkaan vapaata ammoniakkia. Ammoniakki/ammonium-testit mittaavat näiden summaa veden pH:sta riippumatta.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... ammoniakki

Akvaario ei ole kypsä, jos noita pysyvästi on. Bakteerit hapettavat sekä ammoniakin että ammoniumin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Tänään tein nitraattitestin ja se näytti nollaa (Seran tippatesti)... Voiko pitää paikkaansa, verraten yllä olevaa nitriitin kiertokulkua, vai onko jossain nyt jotain häikkää? Eikös nitraattia pitäis olla jonkin verran kuitenkin?
Mervi*
Senior Member
Senior Member
Viestit: 666
Liittynyt: 18:08, 10.05.2005
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Mulla on nyt suodattimessa multaa ja puristelen välillä toisen altaan suodatinmassoja sinne ja siirrän somisteita kypsyvään altaaseen. Kuinka kauan tuolla menetelmällä luulisi menevän? Nyt oli kolmas päivä, kun kypsyi eikä nitraattia vielä ilmassa...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Lisää myös ammoniakkia tai ammoniumsuolaa typpibakteerille hapetettavaksi. Ei sitä nitraattia muutoin ala muodostua. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lampo.php
Aikaa kulunee viikosta kolmeen. Rarkaisevaa on ammonimin lisääminen ja kunnollinen ymppi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Zessu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 592
Liittynyt: 20:47, 01.06.2005
Paikkakunta: Maksjoki (Lohja)

nitriitti

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Kuinkas paljon sitä nitraattia pitää altaassa olla? Ja kuinka välttämätöntä se on kaloille? Kasveille?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kaloille se ei ole tarpeellista, mutta kasveille voisi olla jotain 10-15 mg/l. Jos menee tuon yli on syytä vaihtaa vettä. Nitraatti on typpiaineenvaihdunnan lopputuote hapellisissa oloissa akvaariossa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
fisu1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:01, 30.04.2005

Viesti Kirjoittaja fisu1 »

minulla nitriitti on ollut jo 2 viikkoa niin korkealla että menee reippaasti asteikon yli :cry: (jbl:n tippa testillä yli 1,0mg/l) 3 kertaa olen vaihtanut vettä 2/3 mutta ei se vaan tuosta laske,nitraatti kyllä on laskenut,sekin oli yli asteikon. ammoniakkiakaan ei tuon testin mukaan ole enään ja jos sitä lisään(hirvensarvisuolaa) niin se on parin päivän päästä hävinnyt,mutta nitriitti vaan pysyy! tällä hetkellä nitraatti 120mg/l (jbl:n tippatestillä) plääh... p.s olen kyllä laittanut kalanruokaakin joka päivä vähän (niin siis kypsyttelen 128l)
111na
Elite Member
Elite Member
Viestit: 9127
Liittynyt: 16:21, 27.12.2003

Viesti Kirjoittaja 111na »

fisu1 kirjoitti:minulla nitriitti on ollut jo 2 viikkoa niin korkealla että menee reippaasti asteikon yli :cry: (jbl:n tippa testillä yli 1,0mg/l) 3 kertaa olen vaihtanut vettä 2/3 mutta ei se vaan tuosta laske,nitraatti kyllä on laskenut,sekin oli yli asteikon. ammoniakkiakaan ei tuon testin mukaan ole enään ja jos sitä lisään(hirvensarvisuolaa) niin se on parin päivän päästä hävinnyt,mutta nitriitti vaan pysyy! tällä hetkellä nitraatti 120mg/l (jbl:n tippatestillä) plääh... p.s olen kyllä laittanut kalanruokaakin joka päivä vähän (niin siis kypsyttelen 128l)
Joo siis ammoniumlisäysohjeet ovat järjettömiä, en voi muuta taas sanoa. Perusteet ja toimivat ohjeet löytyvät linkkien keskusteluista alla.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=41333
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=43190

Tai sanotaan nyt että on järjetöntä nostaa kokonaistypen pitoisuudet kovin suuriksi, riippumatta muodostaako sen pääosin ammonium, nitriiitti tai nitraatti, sillä suuri typenmäärä voinee jopa pysähdyttää typpibakteerien kasvun.

Kuitenkaan tässä ei ole enää välttämättä ihan mahdoton tilanne lukemista päätellen (vedenvaihdot ovat tepsineet) ja voi olla ihan parista hassusta päivästä kiinni, että nitriittikin poistuu. Kuitenkin varmemmaksi vakuudeksi vaihtaisin vettä niin, että nitraattikin laskisi ainakin alle 40mg/l ja sitten päivän päästä voinet lisätä ammoniumia ja todeta kuinka 1-2 mg/l sitä muuntuu kokonaan nitraatiksi.
fisu1
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 19:01, 30.04.2005

Viesti Kirjoittaja fisu1 »

ok,kiitos sulle! minäpä vaihdan taas vettä ja katsotaan laskeeko se nitriitti :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”