Voiko huonekasveja laittaa akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Morbid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 08:16, 22.08.2004

Voiko huonekasveja laittaa akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Morbid »

Eli voiko tavallisia viherkasveja istuttaa akvaarioon? Jos voi, niin mitä? Osui tuolta lahjoitetaan-palstalta ilmoitus, että juorua akvaarioon. Itsellä tuossa olisi myös ruukussa kasvamassa jotain juorua. En vain tiedä mitä tarkalleen. Voiko esimerkiksi kaikkia juoruja laittaa, vai onko vain joku tietty lajike mikä käy?

------------

Kappas, tämä otti ja käytti sitä hakua.... :roll: Lähinnä nyt ihmettelisin, että voiko MITÄÄN kasvia istuttaa akvaarioon kokonaan. Siis huonekasvia. Sitä en onnistunut löytämään haullakaan.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

En suosittelisi minkään lajin kokonaan upottamista. Huonekasvit kun ovat huonekasveja hyvästä syystä, koska ne eivät ole vesikasveja.
Tigeri
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 20:02, 03.04.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Anteeksi nyt vaan typeryyteni mutta miksi ihmeessä pitäisi laittaa huonekasveja akvaarioon ? 8O
Melkoinen valikoima noita akvaarioon sopivia vesikasvejakin kun on tarjolla. :roll:
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

Suikeroalpia on tainneet jotkut ainakin kokeilla.
Itse olen tyytynyt 'juuret-vedessä-lehdet-pinnalla'-kokeiluihin mm. rönsyliljalla ja kultaköynnöksellä.
En kyllä oikein itsekään ymmärrä, miksi väenväkisin pitäisi maakasvia
yrittää totuttaa vesikasviksi. Kuin en myöskään sitä, miksi esim. suokasveja myydään liikkeissä vesikasveina, kun ei niistä kuitenkaan ole kuin parin kuukauden ilo.
Juoru voisi näyttää parhaalta altaan reunaan yli kasvavana.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
_Jamo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 13:53, 26.05.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja _Jamo »

Perinteiset huonekasvit eivät todellakaan sovellu täysin veden alle upotettaviksi ja siten kasvatettaviksi, mutta rantakasveina paludaarioissa ja akvaterraarioissa ne viihtyvät vallan mainiosti. Itselläni on vain kaksi "perinteistä" akvaariota ja muut altaani ovat paludaarioita tai akvaterraarioita, joissa asutan erinäisiä sammakkoeläimiä.

Näissä altaissa juorut, kultaköynnös, muratit, aasinkorva, erilaiset sammalet ja kaislat, sekä muutamat muut epätavanomaisemmat kasvit koristavat rantakaistaleita ja vedenpinnan yläpuolelle jääviä pengerryksiä. Kasvit ovat siis perinteisessä vesikasvatuksessa ilman multaa siten, että juurakot ja osa varresta jäävät reilusti vedenpinnan alapuolelle. Lehtiosat nauttivat suuresta ilmankosteudesta ja kohtalaisesta lämmöstä suljetussa akvaterraariossa, jossa kasvukorkeuttakin on reilusti tarjolla. Köynnöstävät kasvit toki saa kauniisti taustalle kiertymään oksien ja korkeiden juurakoiden ympärille luomaan sademetsämäistä tunnelmaa. Samalla kasvusto tarjoaa eläimille luonnollisia piiloja ja kiipeilypaikkoja.

Altaiden vesiosuudet toimivat samoin kuin perinteisetkin akvaariot, mutta veden korkeus ei ole samaa luokkaa kuin kaloille tarkoitetuissa altaissa. Vesikasvien valinnassa mataliin altaisiin voi suosia esimerkiksi Anubiaita, jotka kasvattavat lehtiään myös vedenpinnan yläpuolelle, kunhan kasvuolosuhteet ovat suotuisat. Ilmankosteuden on myös oltava suhteessa varsin korkea, jotta lehdet eivät pääse liiaksi kuivahtamaan.

Tätä tekniikkaa voisi siis soveltaa perinteisiinkin akvaarioihin rakentamalla altaan sisäreunaan korin tai erillisen tason, joka jäisi jonkin verran vedenpinnan alapuolelle. Tason voi täyttää soralla ja istuttaa siihen mieluisia kasveja vesikasvatukseen. Kasvien juuret tunkeutuvat ajan kanssa soran läpi jääden roikkumaan vapaaseen veteen tarjoten kaloille piillopaikkoja samalla puhdistaen osaltaan vettä. Tämäntyyppistä tekniikkaa on käytetty esimerkiksi suurten peikonlehtien vesikasvatuksessa.

Muistutan kuitenkin, että altaaseen Ei kannata suinpäin tunkea vesikasvatukseen suoraan kaupasta haettuja tai kotiruukusta poimittuja kasvipistokkaita. Huonekasveja lannoitetaan ja suojataan aineilla, jotka eivät tee hyvää akvaarioiden asukkaille. Vesikasvatukseen laitettavien kasvien juurakot tulee pestä huolellisesti mullasta ja nyppiä kuolleet juuret pois, jotta mädäntyvää kasvijätettä ei kulkeudu akvaarioon. Sitten kasvit jätetään tottumaan vesikasvatukseen kulhoihin tai lasipurkkeihin, jotta kasvilannoitteet ja myrkyt pääsevät poistumaan kasvista. Itse olen antanut kaupasta haettujen kasvien olla rauhassa noin kuukauden verran erillisessä vesialtaassa, ennen kuin olen laittanut pistokkaita akvaterrariokasvatukseen. Omalta ikkunalaudalta napsitut pistokkaat eivät ole joutuneet aivan yhtä pitkään karanteeniin.
En minä ole eksyksissä. En vain tiedä missä olen.
Morbid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 08:16, 22.08.2004

Viesti Kirjoittaja Morbid »

Kiitos vastauksista! Tuli oikein hyvä tietopaketti. :D Tuo voisi olla kokeilemisen arvoista, että juorua laittaisi kasvamaan akvaarion reunan yli, juuret siis vedessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”