Hiilidioksidi katastrofi

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Hiilidioksidi katastrofi

Viesti Kirjoittaja Nani »

Kriisi on ohi nyt, mutta aamu oli silkkaa kauhua.

(Älkää kauheasti ruoskiko.)

Kyse on 720L ahven altaasta johon aloitin hiilidioksidi lisäyksen (itse tehdyllä kiljulitkulla) tämän kuun alussa. Toisen kiljupöntön laitoin porisemaan ensimmäisen lisäksi kolme päivää myöhemmin - ja itse tehtyjen levittimien kautta (kahden halkaistun puolen litran limupullon kautta, jotka ovat imukupeilla kiinni altaan sisäpuolella). Ohjeet olin apinoinut siis täältä.

Olin ihan varma että kaksin kappaleinkaan ei puolentoista litran kiljupöntöt pysty tuottamaan edes välttävää hiilidioksidiannostusta altaaseen... ja aiempien keskustelujen perusteella olin ihan varma ettei hiilidioksidia voi altaaseen tällä systeemillä ainakaan liikaa annostella...

Enpä olis voinu enempää väärässä olla.

Olen siis mittaillut päivittäin KH:ta (joka on 4) ja pH:ta (joka oli alimmillaan 7.0 kun se ilman hiilidioksidilisäystä on aina ollut 7.2). Nämä vesiarvot ovat pysyneet koko altaan olo aikana samoina. GH on noin 10, Nitriitti siis 0 ja Nitraatit 10.

Vaihdan vettä kahdesti viikossa, viikolla n. 30% ja viikonloppuna n. 45-50%. Viimeeksi olin vaihtanut vettä sunnuntaina ja tuon 50%.
Mitään muutoksia ei ole altaassa tapahtunt tätä ennen eikä sen jälkeen.
Yhtään kalakuolemaa ei ole ollut miesmuistiin, eikä kukaan asukeista ole sairastunut mihinkään tautiin (kop, kop).

Siispä tähän aamuun;
Allas on aamuisin pimeä (valot syttyy vasta myöhään aamupäivällä) ja hääräsin kiljupöntön kimpussa (varmistin ettei kuohu yli, yms.) ja tulin vilkaisseeksi Oskaria joka oudosti nojaili altaan lasia vasten. Sitä kummastellessa näin toisen Oskarin joka omituisesti aukoi suutaan - haukkoi siis happea. Äkkiä katsaus lasia vasten nojaavaan, ja juu - ihan sama juttu. Kaksi muuta ahventa lillui pinnalla vatsat PYSTYSSÄ!

Meinasin pyörtyä siihen paikaan eikä ajatus juossut ollenkaan... Älysin sentään irroittaa kiljupönttöjen letkut altaasta, kun juoksin paniikissa hakemaan miestäni apuun.
Kello oli siinä vaihessa jo niin paljon että veden vaihtoon ei todellakaan ollut aikaa, vaikka jo vedenvaihtoletkuja raahasinkin. Onneksi sentään älyttiin laittaa kahden ulkosuodattimen diffuussorit suihkuttamaan voimalla ilmakuplia altaaseen...

Arvatkaa sujuiko työmatka mukavissa tunnelmissa, työpäivästä puhumattakaan.

Ilmeisesti suurin typeryys on tapahtunut siinä että olen antanut näiden kiljupönttöjen porista myös öisin... Enää en sitä virhettä tee.

Se mikä tässä ihmetyttää että kun kerta pH on (no, päivisin) 7.1 ja KH on neljä; kuinka kummassa hiilidioksidia olisi liikaa?????
Kun KH on noinkin suuri, voiko pH sitten romahtaa yön aika niin paljoa ja hiilidioksidia olla niin paljoa että kalat tukehtuu?

Pääasia on ettei uhreja tullut (vaikka pelottavan lähellä se oli), mutta voisin silti potkaista itseäni persuuksiin jos vain ylettäisin.
Kun vain ajattelenkin noita avuttomia eläimiä mun tyhmyyteni armoilla, kun eivät voi mihinkään paetakaan...

Tällainen kauhuskenaario ei ole mieleen edes juolahtanut - tuolla levitin systeemillä. Näköjään sekin onnistuu, eikä tyhmyydellä ole rajoja.

Kommentteja kellään?

-Nani-
marko.markkanen
Member
Member
Viestit: 490
Liittynyt: 20:49, 16.04.2004

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Kysymyksenä heräsi miksi lisäät Co2:sta altaaseesi jos siellä asuu oskari. Tuskin kasvien takia. Ja jos lisäät sitä kasvien takia niin en usko hiilidioksidin olevan kasvua rajoittava tekijä vaan oskarin.
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

Ihan hyvä kysymys, jota en erikseen huomannut mainita.
Nimenomaan kasvien vuoksi jota allas on täynnä; Vallisneriaa, Jaavansammalta, Jaavansaniaista, Anubiaita, Miekkakasveja, Melalehteä, tavallista vallisneriaa, kierteisvallisneriaa, amerikan kilpukkaa, konnanlehteä. Siksi. Muutehan tuossa hiilidioksidilevityksessä ei olisi mitään tolkkua.
Ja - ilmeisesti omaan luonnonoikkuja mitä Oskareihin tulee - mutta kasveja ei revitä.

-Nani-
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos mittasit tuolloin pH:n ka KH:n, niin tiedät suunnilleen paljonko hillidioksidia vedessä oli.
Keino tilanteen korjaamiseen olisi ollut vetyperoksidi: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... #peroksidi
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

pH tippatesti oli kätevästi loppunut edellisenä iltana (jolloin testasin pienempää allastani) joka oli kyllä melkoinen moukantuuri. Näinpä en tiedäkään mikä oli pH tilanne juuri tänä aamuna.
Tökkäsin tähän katastrofialtaaseen testitikun jolloin näin suurpiirteisen tilanteen (pH:ta siitä ei todellakaan selvitä, kun värit ei täsmää oikein mihinkään), mutta siinäkään ei näkynyt mitään normaalista poikkeavaa. (Käytän kyllä normaalisti tippatestejä, en testitikkuja).

Kyllä - pitää hankkia "hätälääkkeitä" valmiiksi kaiken varalta, mutta ei ole pienintäkään aikomusta enää joutua samanlaiseen tilanteeseen.

Muuta vikaa en keksi kuin tuon hiilidioksidipitoisuuden altaassa - hapetuksen jälkeen kun kaikki oli kuten ennenkin - ja kalat ihan normaalin oloisia.

Kauhea trauma tästä kyllä jäi. Katsotaan nyt miten uskallan tuota CO2:ta tuonne altaaseen enää lisätä.

No tässä nyt on sitten se varoittava esimerkki. Kannattaa ainakin kokemattomien olla tosi varovaisia tuon hiilidioksidilisäyksen suhteen eikä tehdä niinkuin mä olen tehnyt (tarkoitan lähinnä tuota yöaikaa...) - jos nyt jotain positiivista yrittää tästä kaivaa.

-Nani-
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Mulla on käynyt noin nyt kahteen otteeseen. Eka CO2- systeemi (kaasupullo) oli susi ja hiilaria pääsi veteen liikaa. Tulos: yksi kuollut harjarapu. Eilen sitten tapahtui toinen uuden systeemin kanssa. Kuplalaskuri ei ottanut toimiakseen ja laitoin systeemin toimimaan ilman sitä (ajattelimme kaverin kanssa, että hiilaria tulee hyvin vähän ja ei mitään riskiä ole). No sitten vaihdoin systeemiin uuden letkun ja katsoin, ettei sinne levittimeen mene mitään kuplia. Väänsin vähän venttiiliä, vaihdoin toisesta altaasta vedet ja vähän ajan kuluttua huomasin, että harjarapu hortoilee ja kaatuilee altaassa, jossa on co2-levitin. Tulos: kaksi kuollutta harjarapua. Kyllä harmittaa. Onneksi ruumiita ei tullut enemmän, harjaravut näyttävät olevan todella herkkiä saamaan hiilidioksidimyrkytyksen. Minun varmaan kannattaa unohtaa tuo CO2 kokonaan...
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

Kurja juttu sullakin Save; otan osaa... Mulla ei onneksi uhreja tullut, mutta se oli kyllä sekunneista kiinni. Jos en olis sattunut katsomaan pimeänä olevaan altaaseen, niin....

Aion kyllä jatkaa tuota CO2 lisäystä, mutta vain yhdellä pullolla. Mitään kuplalaskureita mulla ei ole eikä hiilidioksidin tuottamista voi sen paremmin säädellä.
Öisin on nyt runsas ilmastus päällä ja vain aamusta töistä tuloon saakka on CO2 levitys.
En vain todellakaan olisi uskonut, että tuon kokoisessa altaassa voisi kahdella kiljupöntöllä saada mitään kauheaa aikaiseksi.
Tosin fisut on aika isoja - ehkä nekin sitten tuottaa jonkin verran tuota hiilidioksidia ihan itsestäänkin (?).
Ja ihan vakuuttunut olen että se nimen omaan oli CO2 liika-annostus.

Näin jälkeen päin ajatellen kiinnitin huomiota jo viikon ajan että asukit ovat jotekin vaisun oloisia, eikä ruokakaan ihan normaaliin tapaan kiinnostanut, vaikka söivät kylläkin. Mutta en sen paremmin ajatellut asiaa. Nytpähän tiedän tarkkailla sitäkin.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Oskut touhottaa entiseen tapaan ja muutkin asukkaat näyttävät voivan loistavasti - niin ja kasvitkin tuuhentuu...

-Nani-
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Passiivinen levitys

Viesti Kirjoittaja Jani »

Minä olen aina liputtanut passiivisen levityksen syteemiä. Eikös sunkin Save pitäis hommata semmoinen? [;)] Ei ainakaan tule CO2 kuin silloin ku ite vääntää hanasta :P
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Mullahan tulee se CO2 hanasta ja ekalla kerralla ne venttiilit oli susia ja toisella kertaa taas itse mokasin. No, ehkäpä harjoittelen painepullon käyttöä seuraavalla kerralla kalattomassa ja ravuttomassa altaassa [;)] .
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla on 1,5l limupullo eli CO2-kiljupullo akvaarion alla, josta menee letku 0,5l limupullon kautta akvaarioon, välissä takaiskuventtiili ja levittimenä tetran CO2-levitin. Tuohon systeemiin ei taida olla edes mahdollisuutta saada sellaista "asennusta" että sen saisi öiksi pois toiminnasta? Minulla se on aina toiminnassa, ongelmia ei ole ollut. Ph/kh ovat ainakin tähän saakka aina pysyneet tasaisesti oikeissa lukemissa. Aikanaan minulla oli korkea ph ja tarvitsin kaksi kiljupulloa, mutta kun ph alkoi tasaantumaan 6,5 tietämiin, on yksi pullo riittänyt (500l). :|
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Tuli ihan mieleen muutaman ekan yön pelot, kun itsellä oli vielä kiljusysteemit käynnissä. Onneksi ei käynyt mitään sen pahempaa...kalasi säilyivät hengissä yms :D. Tulevaisuudessa voisi ehkä harkita pH/CO2-systeemin hankintaa. Itse sain lopullisesti tarpeekseni kiljupulloista (kontrolloimattomuus, työläys..ei automatiikka) ja nipistin vähän kukkarosta. Seran Seramic pH -kontrolleri on nyt ollut käytössä ja erittäin hyvä...siinä on samassa magneettiventtiili, eikä toistaiseksi ole tullut mitään ongelmia. Tilasin sen ja AB-Aqualinen CO2-levittimen Saksasta noin puoli vuotta sitten ja samalla hankin Suomesta 15kg (vai oliko 10kg) pullon hiilidioksidia ja paineenalentimen. CO2:a menee akvaan juuri silloin kun sitä tarvitaan ja olot pysyvät vakaina. Kasvit ovat oikein innostuneet näistä oloista (ei mitään verrattuna kiljuaikaan). Kiljupullon ongelmana on se, ettei sitä pysty säätelemään ja pH pomppii vähän minne sattuu. Esim vedenvaihdon yhteydessä automaattinen CO2/pH-systeemi pitää vesiarvot kunnossa koko ajan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Millaisia nuo CO2-systeemit Kanttarelli on ja missä hinnoissa ne suurinpiirtein liikkuu? Minä en ole kyllä ikinä huomannut mitään ph:n epätasaisuutta (suuremmiten, ainahan se millin verran sinne tänne liikkuu) mutta onhan varmempi aina varmempi... :o
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Meillä on kraanaveden pH 7-7,5 ja akvan pH siinä 6-6,5. KH 1-2, joten pH on heti siellä 7,2 kieppeillä jos vaihdan ilman CO2-lisäystä vettä.

Minulla on 10kg (tarkistin) pullo CO2 ja siihen paineenalennin..275e (kestänyt jo puoli vuotta 530 litraisessa). Täyttö 28e täällä Porvoossa.
Seran kontrolleri reilu 200e. Levitin n.50e. Seran kontrollerin mukana tulee letkua jonkin verran, kalibrointiaineet ja takaiskuventtiili. Kaikenkaikkiaan siis vähän alta 600e näin nopeasti laskettuna. Ei tuntunut enää kovin pahalta tuon Akvastabilin paketin jälkeen ;). Noh...voisi olla paljon haitallisempiakin harrastuksia. Sitten tarvitsee suodattimen ja levittimen väliin sopivaa letkua ja ehkä joitain kiemuroitakin, ettei letkut painu liikaa. Lisäksi nippusiteet ovat erittäin käytännöllisiä liitosten varmistamiseen.

Misu, pomppiiko pH yön aikana paljoa? Itselläni se menee väkisinkin 6,5->6. On nyt vähän tarkkailussa koko pytty, että muuttuuko tuon enempää..jos muuttuu niin pitäisi ehkä tehdä jotain. Pari viikkoa sitten ei ollut ongelmaa, kun pidin lämpötilan 30 asteessa (pH pysyi vakaana 6,4), mutta nytkun tiputin 28 asteeseen ovat kasvit näemmä innostuneet tuottamaan rutkasti enemmän CO2 yöllä ja pH tippuu :(. Huhhuh kun tulee akvojen kanssa aina uusia yllätyksiä..
Nani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 22:12, 31.08.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Nani »

En itse ole huomannut mitään pH:n vaihtelua, vaikka olen aika runsaasti pH:ta mittaillut. Sen lisäksi tuon KH:n pitäisi jotenkin pitää pH:ta kurissa, siis käsittääkseni. Saa korjata jos olen väärässä. No, en myöskään ole noussut aamuyöllä vesiarvoja mittailemaan, että ehkä en nyt voi syvällä kurkkuäänellä tässä toototella.
Mutta kai tuo pH sitten rajusti laski, kun tukehtumiskuolema oli niin lähellä, vaiko?

No, kyllä nuo CO2 zydeemit aika raastavan kalliilta kuulostaa. Tässä suht lähiaikoina kun on tähän akvaharrastukseen uponnut varovaisesti laskien reilut 2000 EUR - ja sitä maksetaan kyllä jonkun aikaa. Hiilidioksidi lisäystä kiljupulloilla on harrastettu n. kuukauden joten en kyllä vielä ole valmis luopumaan tästä suht halvasta tavasta auttaa kasveja voimaan paremmin, vaikka niiden putellien kanssa välillä hermo rakoileekin.
Viritysten varjopuolta pääsinkin juuri maistamaan.

Niin, ja jos nuo ahvenet tuossa 720 litraisessa päättääkin ruveta normaaleiksi jonakin päivänä niin saattaa olla ettei siellä ole kasvin kasvia jolle tuota CO2:sta tuottaisi. Sitten se vasta harmittaisikin.

-Nani-
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

kantarelli kirjoitti:Misu, pomppiiko pH yön aikana paljoa? Itselläni se menee väkisinkin 6,5->6. On nyt vähän tarkkailussa koko pytty, että muuttuuko tuon enempää..jos muuttuu niin pitäisi ehkä tehdä jotain. Pari viikkoa sitten ei ollut ongelmaa, kun pidin lämpötilan 30 asteessa (pH pysyi vakaana 6,4), mutta nytkun tiputin 28 asteeseen ovat kasvit näemmä innostuneet tuottamaan rutkasti enemmän CO2 yöllä ja pH tippuu :(. Huhhuh kun tulee akvojen kanssa aina uusia yllätyksiä..
Itseasiassa en tiedä yöstä, minulla ei ole jatkuvanäyttöistä ph-mittaria. Tosin enhän sitä siihen välttämättä tarvitsekaan vaikka se helpottaisikin (digitaalinen kyllä on). Mittaanpa ph:n nyt kun on ilta ja altaassa valaistusaika menossa ja mittaan uudelleen aamulla kuuden aikoihin ennen töihin lähtöä, jolloin akvaario on ikäänkuin nukkunut 7 tuntia ja jatkaakin sitä vielä useamman tunnin. Ilmoittelen mitä ph-mittari sanoo klo &:n mittauksesta. :o

Kanttarelli: Sinulla siis ei ole mitään kiljupullosysteemejä ja silti ph heittelee? Siis tarkoitan, että eikö sinulla ollut sellainen kunnollinen CO2-systeemi?
Kaiku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 795
Liittynyt: 13:45, 04.10.2004
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Jos hiilarin lisäys yöllä hirvittää (siis kiljupullosta) niin kannattaa laittaa siihen letkuun johonkin sopivaan kohtaan T-haara. Sen ylimääräisen haaran voi sitten päiväksi tukkia "jotenkin" (hiilari menee akvaarioon) ja irrottaa tulpan yöksi (hiilari karkaa ilmaan). Omassa purkissa oli aluksi vastaava systeemi, mutta nykyisin hiilaria menee öisinkin, kun pH pysyy kohdillaan ja kalatkin näyttävät voivan hyvin.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Juu onhan minulla sellainen "kunnon" systeemi ja siihen erittäin tyytyväinen ;) (tainnut tulla jo harvinaisen selväksi). Lienee mahdotonta pitää runsaskasvisen akvaarion pH:ta tasaisena millään kohtuuhintaisilla vempaimilla yötä päivää. CO2-systeemien avulla voi laskea pH:ta, ei nostaa. Jos on paljon kasveja ja niillä hyvät olot pH laskee varmasti yöllä. Taisi minulla viime yönä mennä 6,3:sta kuuteen (eli ei kovin paha tällä kertaa)...riippuu kyllä siitä milloin mittaria katsoo. Pitäisi melkeen saada tallennettua koko yön tulokset, mutta se ei onnistu tuolla minun laitteella :/. Ehkä tulevaisuuden hankinta sellainen kunnon akvaariotietokone ;).

Kiljusysteemi vain laskee pH:ta tasaista tahtia..nämä tällaiset vehkeet joita minulla on laskee tiettyyn pisteeseen asti (haluttuun pisteeseen). Tämän akvan pH on melkoisen sopiva tätä nykyä ilmankin CO2-laitteistoa PAITSI vedenvaihtojen aikana, jolloin se nousisi n.7,2:een.

Rahaa saa kyllä menemään vaikka kuinka tässä harrastuksessa. Aina vaan haluaisi hienommat ja kalliimmat vehkeet, akvaarion kokokaan ei koskaan ole riittävä :D. Tekniikat ovat todella kalliita ja kaikki pikku tarpeellinen myös. Alkaa ihan hirvittää kun miettiikin paljon on saanut rahaa jo menemään...parempi etten ajattele siis ;).
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

kantarelli kirjoitti:Kiljusysteemi vain laskee pH:ta tasaista tahtia..nämä tällaiset vehkeet joita minulla on laskee tiettyyn pisteeseen asti (haluttuun pisteeseen). Tämän akvan pH on melkoisen sopiva tätä nykyä ilmankin CO2-laitteistoa PAITSI vedenvaihtojen aikana, jolloin se nousisi n.7,2:een.
Minulla riittää yleensä yksi kiljupullo noin 2kk ja ph on ainakin tähän saakka aina pysynyt samoissa lukemissa kiljupullon laitosta kiljupullon "hiipumiseen" saakka. Tosin nyt tällähetkellä ph oli mitattaessa 6,78 kun vasta eilen laitoin uuden kiljupullon altaan oltua ilman pulloa yli 3 viikkoa, jonka aikana ph oli kohonnut lähemmäs seiskaa. Vedenvaihdon ihan välittömässä läheisyydessä en ole myöskään mitannut ph:ta, mutta pari tuntia siitä se on jo tasoittunut. Eihän ph luonnossakaan millilleen samana pysy ikinä. Minusta kasvit ovat kasvaneet melko hyvin mutta ehkäpä ne voisivat vieläkin paremmin kasvaa paremman CO2-systeemin avulla, en tiedä. Ph/Kh-taulukon mukaan altaassani ainakin on ihanteellinen määrä CO2:ta eikä kaloilla ole ikinä näyttänyt olevan ongelmia. Monihan tätä kiljupullosysteemiä kuitenkin käyttää...

Kanttarelli: En vieläkään tajunnut sitä kun sanoit, että altaasi ph laskee yöllä 6,5:stä lähelle 6:tta. Tajusin siis sen, että ph laskee mutta: eikö juuri tällaisen "paremman" CO2-laitteiston idea ole estää tällaiset laskut/muutokset?
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Mites tämän nyt kääntäisi paremmin rautalangasta ;). CO2-systeemi ei voi kun laskea pH:ta. Jos se siis alkaa kasvien takia itsestään laskea (kuten yöllä käy) ei sitä pystytä nostamaan. En ole kuullut CO2 napsahtavan päälle nyt sen jälkeen kun laskin lämpötilan (=>kasveilla paremmat olot), paitsi tietty vedenvaihtojen yhteydessä. Se tässä onkin vain etu, ettei ole silloin päällä kun ei ole tarvetta (eli esim. nyt). Onneksi pH 6 ei ole liian matala näille fisuilleni. Elektroninen pH-mittari on vaan niin kätevä kun siitä näkee koko ajan pH:n. Mielestäni kriittisin vaihe on juuri se vedenvaihto pH:n kannalta, ellei sitten valmista vettä etukäteen tai kraanan vesiarvot ole samoja kuin akvassa. Saattaahan olla, että olet niin onnekkaassa asemassa, että kraanavetesi on samaa kamaa mitä akvassa on...sehän olisi kaikista ihanteellisin tilanne...pH:hon ei tulisi mitään vaihtelua. Kannattaisi ehkä mitata juuri ennen vedenvaihtoa ja sen jälkeen. Mihin pH laskee kun pidät kiljua käynnissä?

Minulla oli aivan toivotonta käyttää kiljua kun sain tuon 530 litraisen. Parhaimmillaan oli neljä kiljupönttöä käynnissä ja pH näytti suunnilleen samaa kuin kraanavedessä =>siirtyminen tehokkaampiin vempaimiin. 200 litraisessani pärjäsi jotenkuten kiljulla. Vanhaan en enää palaisi, koska näin ei tarvi kokkailla ja olla huolissaan pH:n liiallisesta tippumisesta.

Luonnon vesimassat ovat niin valtavia ja niistä ei vaihdu kerralla 50%, joten pH:n vaihtelut ovat hyvin hitaita ja fisut ehtivät sopeutua.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

Tarkoitit siis Kanttarelli sitä, että CO2-systeemisi ei ole lainkaan ikäänkuin "päällä" mutta ph laskee ilmankin sitä öisin...Ymmärrän.

Minullakin silloin alkuvaiheessa ph:n ollessa lähemmäs 7,5 ei kaksikaan kiljupulloa meinannut riittää. Nyt taas kuukausien myötä kun olosuhteet ovat "asettuneet" on yksi pullo riittänyt ja ph asettuu suunnilleen lukemiin 6,3-6,5. Vesijohtovesi on meillä jotain seiskan luokkaa ph-arvoltaan tai vähän ylikin.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Siis automaattisten CO2-laitteistojen koko idea piilee siinä, että syöttö on päällä vain ja ainoastaan silloin kun pH ylittää tietyn lukeman. Ei ne mitään ihmeitä kuitenkaan tee ;).
marko.markkanen
Member
Member
Viestit: 490
Liittynyt: 20:49, 16.04.2004

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

kantarelli kirjoitti:Siis automaattisten CO2-laitteistojen koko idea piilee siinä, että syöttö on päällä vain ja ainoastaan silloin kun pH ylittää tietyn lukeman. Ei ne mitään ihmeitä kuitenkaan tee ;).
Mutta antavat kyllä tiettyä turvaa, paitsi jos käy niin kuin minulla. Olin säätänyt pH:n 6,7:ään ja oikeastaan unohtanut koko härvelin olemassa olon. Eilen kun mittailin altaan vesiarvoja niin mittasin myös huvikseni pH:n -> 5,5 8O . Olen kalibroinut laitteiston pari kuukautta sitten ja silloin kaikki oli ok. Ilmeisesti pitää tilata säätöyksikköön uusi anturi, mutta kun ovat aika suolaisen hintaisia. Vanha ollut käytössä reilun vuoden. Käyttö-ohjeessä on kyllä maininta anturin uusimisväleistä, mutta ohitin ko. kohdan sujuvasti.

Ja jotta turhilta spekulaatioilta vältytään niin olen testannut tippatestin useilla liuoksilla. Mitään vahinkoa ei onneksi ole päässyt tapahtumaan. Ilmeisesti pH on pudonnut pikkuhiljaa.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Juup. Sama täälläkin...siis pH menee alas, vaikka mittari näyttää hyvää lukemaa. Itse kalibroin suunnilleen kuukauden välein ja on joka kerta vähän muuttunut.
Misu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1133
Liittynyt: 22:17, 26.03.2004

Viesti Kirjoittaja Misu »

kantarelli kirjoitti:Juup. Sama täälläkin...siis pH menee alas, vaikka mittari näyttää hyvää lukemaa. Itse kalibroin suunnilleen kuukauden välein ja on joka kerta vähän muuttunut.
Tarkoitatko, että jatkuvanäyttöisen ph-mittarin lukema saattaa olla jotakin muuta kuin mitä se sitten todellisuudessa onkin, lähinnä kalibrointiajan lähestyessä?

Kanttarelli mittasin nyt vihdoin sen ph:n aamulla (aamuyöllä) klo 6.15 kun valot ovat tosiaan olleet altaassa sammuksissa 7 tuntia ja ph-mittarin lukema oli 6.66 (piru), aikas hyvä siis. Mittaan kyllä mielenkiinnosta useamminkin ja seurailen tilannetta.
kantarelli
Member
Member
Viestit: 411
Liittynyt: 19:51, 27.07.2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Jatkuvanäyttöinen pH-mittari/CO2-kontrolleri kyllä alkaa ajan kanssa näyttää vähän mitä sattuu (aika tavallisesti minulla +0,2 kalibroinnin yhteydessä tarkistettuna). Tietty riippuu kuinka usein kalibroi. Ei kuitenkaan ole kovin hääppönen ero..kyllä sen kestää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”