Kalojen valokuvaus

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Kalojen valokuvaus

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Miten kaloja voi digikameralla kuvata, kun aina saan aikaan vaan heijastuksia? Lähinnä kiinnostaa yksittäisen kalan kuvaaminen. Onko aiheesta jossain artikkeleja?
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Ilman salamaa ei tule heijastuksia lasista ;)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
aco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 11:53, 23.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aco »

Joku oli jo jotakin kirjoittanut asiasta, mutta lyhyesti kerrottuna kameralla kannattaa kuvata vinosti suhteessa lasiin, silloin salaman valo ei heijastu suoraan takaisin kameraan. Samaa koskee tietenkin muitakin ikkunan läpi kuvauksia.

Jos taas kyse on muista heijastumista kuin salaman, niin silloin ei auta kuin poistaa heijastumien aiheuttajat. Esim. verhot eteen jos aurinko paistaa. Jonkun muun tumman kankaan laitto strategisesti häiritsevän valon eteen on toinen mahdollisuus. Ja akvaarion ulkopuolisten valojen sammutus.

Mutta tarkoitit varmaan salamaa?
Stormbug
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 21:04, 17.01.2005

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

mikä kamera sulla on niin osaan kertoa miten asetukset kannattaa laittaa?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kalojen valokuvaus

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Lunni kirjoitti:Miten kaloja voi digikameralla kuvata, kun aina saan aikaan vaan heijastuksia? Lähinnä kiinnostaa yksittäisen kalan kuvaaminen. Onko aiheesta jossain artikkeleja?
Itse olen koonnut pienen vinkkisivun, sillä harrastan kuvausta paljon.
http://www.saunalahti.fi/pistia/valokuvaus.html
Toivottavasti auttaapi. [;)]
Pullamössö
Junior Member
Junior Member
Viestit: 233
Liittynyt: 17:56, 08.05.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Onnistunut kooste akvaarion kuvauksesta! Havainnolliset esimerkit myös niistä epäonnistumisista, jotka puolestaan auttavat onnistumaan.

Kannattaa tutustua, jos tykkäät kuvata kaloja!
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Minulla on käytössä Nikonin D70. Ilman salamaa olenkin yrittänyt kuvata.
Stormbug
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 21:04, 17.01.2005

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

Jos laitat kameran suljinajan mahdollisimman nopeaksi ja ISO arvon ehkä johonkin 400 niin silloin luulisi saavan kuvia ihan ilman salamaakin.
örni
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 18:07, 03.02.2005
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja örni »

Lunni kirjoitti:Minulla on käytössä Nikonin D70.
Kamera on ainakin kelpo peli, mutta mikä objektiivi sulla on?
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Stormbug kirjoitti:Jos laitat kameran suljinajan mahdollisimman nopeaksi ja ISO arvon ehkä johonkin 400 niin silloin luulisi saavan kuvia ihan ilman salamaakin.
Minä en välttämättä laittaisi ISOa tuonne 400, tulee rakeisia kuvia pääsääntöisesti (no riippuen digikamersta) ja niitä ei kovin pitkään katsele Erkkikään. Valotusaikaa ja aukon suuruutta (f-luku on 2-3 paikkeilla) vaihtelemalla voisi kuvat onnistua paremmin, ISOn ollessa jotain 100. Ainakin näin minä olen saanut kohtuullisia kuvia akvaarioista, kalat ovat teräviä. Tosin tummahkoja kuvia, mutta sitäkin pystyy muokkaamaan jos haluaa, minua asia ei ole häirinnyt.
Stormbug
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 21:04, 17.01.2005

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

Malys kirjoitti:Minä en välttämättä laittaisi ISOa tuonne 400, tulee rakeisia kuvia pääsääntöisesti (no riippuen digikamersta)
Se on juuri niin kuin sanoit, että riippuu digikamerasta, totta on, että jos jollakin huonolla pokkari kameralla lähetään ottaa 400 ISO arvolla kuvia, niin rakeisiahan ne ovat, mutta ymmärtääkseni tuo kysyjän kamera on hieman parempi kuin ne.Sen rakeisuuden saa pois helposti kuvaa muokkaamalla [;)]
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Stormbug kirjoitti:mikä kamera sulla on niin osaan kertoa miten asetukset kannattaa laittaa?
Pystyisitkö auttamaan muakin? Mulla on Nikon 4100.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Stormbug
Junior Member
Junior Member
Viestit: 102
Liittynyt: 21:04, 17.01.2005

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

nallu80 kirjoitti:Pystyisitkö auttamaan muakin? Mulla on Nikon 4100.
Pystyyköhän sun kamerassa ollenkaan säätämään ISO arvoja ja valotus aikoja...

Kun tuossa lueskelin tuote tietoja tuosta Nikon 4100:sta, niin ilmeisesti siinä on vaihtoehtoina vain valita jokin kuvaus tyyppi/ympäristö.

Sinuna vain kokeilisin kaikkia asetus tyyppejä.
Ideanahan on saada kaikkein eniten valoa kennoon, kaikkein pienimmällä ajalla, niin kalat näkyvät tarkkoina kuvissa.

Kuitenkin sen verran pystyn auttamaan, että jos otat vähänkään lähempään kuvaa, niin kannattaa laittaa "macro" kuvaus päälle ja pyri kuvaamaan ilman salamaa, sillä silloin saat kaikkein aidontuntusimpia kuvia :D
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Täytyi oikein testata tuota D70:n kohinaa, kun sattui ko. peli olemaan lainassa. Koitin ISO800:lla ja kohina on mun mielestä sietämätön. Kuvasin eilen hävittäjiä 'piiiitkällä' putkella ja siinä ko herkkyys oli ok 1/1000-1/2000 sek valotusaikojen takia, mutta lähikuviin se ei käy.
D70:n nokalla oli Sigman kiinteä 105mm 1:2.8 1:1 makro joka on Nikonin kertoimella on 157,5mm. Ko. lasi ei oikein sovi digin kanssa kalojen kuvaukseen sillä sintit eivät mahdu kokonaisina kuvaan kuin purkin toisesta päädystä kuvattuna.
testi kuvia
Jossain kuvassa oli salama mukana ja kaikissa oli lisävalona 'viritys' joka näytti sotkevan Nikonin valotuksen mittausta. Lehtis1 on salamalla ja lehtis2 ilman. Ykköskuvaa on vaalennettu aavistus.

Täytyy sitten testailla ja harjoitella lisää kun posti kiikuttaa mulle oman D70:n. Nimeltä mainitsemattomassa tunnetussa Saksalaisessa alan liikkeessä oli D70 + Nikkor AF-S VR 24-120 + 1GB CF II ultra komboa edullisesti....
Kari
jouniv
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 14:29, 19.10.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jouniv »

VesiEläin: hyvä ytimekäs yhteenveto!

Ja sitten Fisulle: voitko laittaa hinta-arvion tuolle paketille saksalaisesta verkkokaupasta vs. jokin edullinen suomalainen hinta.

Haaveilen digikamerasta. On tyyliä kuvata mustalla OM 1:llä, jossa on 50 mm:n 1.2 lasi, mutta jotain muuta alkaa kaipaamaan, 20 vuoden jälkeen.
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Stormbug: Ei pysty, ei :( Täytyy harjotella noita eri tyyppejä. Olen huomannut, että salama pitää olla pois ja kamera täytyy pitää tällöin aivan liikkumatta, muuten tulee huono kuva.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Niin mulla on siinä kamerassa (nikon d70) teleputki ja sitten se mikä oli setissä mukana kun ostin sen. Harrastus on mulle uusi ja en nyt täältä töistä osaa sanoa tarkkaan millaisia ne objektiivit olivatkaan siellä kotona. Eli onko tähän vihjeitä?
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Jos teleobjektiivisi on se Nikonin kittizoomi 70-300mm, ei sillä mielestäni tee juuri mitään akvaarion kuvaamisessa, sillä se vastaa D70:n keulalla 135-450mm filmikameraputkea ja sen pienin tarkennusetäisyys on luokkaa 150cm. Varsinainen kittiputki 18-70mm tarkentaa aika lähelle, mutta ei senkään valovoimalla liiemmin juhlita (1:3.5-4.5). Sopiva peli voisi olla joku 50mm 1:2.8 makro 1:1 suurennussuhteella tms linssi joka tarkentaa parin-kolmenkymmenen sentin päähän.
Kari
lähdekaivo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 19:38, 14.02.2005
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja lähdekaivo »

Jos lisäät valoa kohteeseen ylä-tai alaviistosta jollain muulla valolähteellä
saat enemmän pelivaraa aukon suuruuteen (siis syvyysterävyyteen)
valotusaikaa pidentämättä.Tällä tavalla "tummia kalojakaan" ei saa enää
kuvattua :) .

Lisävalolähteen kulma laseihin nähden pitää luonnollisesti olla jokin muu
kuin kohtisuora.
Always look on the bright side of life
Lunni
Member
Member
Viestit: 456
Liittynyt: 16:51, 09.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Juu sillä telellä kuvailenkin lintuja mutta ajattelin jos sillä toisella objektiivilla saisi kalojakin kuvattu, mutta tarvinko siis suht hyviin kalakuviin makro-objektiivin? Minulla on juuri nuo mitkä Fisu tuossa aikaisemmin mainitsi.
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Helpot vinkit, hyviä?

a) Odota iltaan jolloin ei ole muita valoja kuin akvaarion (Sammuta huoneen muut valot) Ei ole siis valoja joista voisi tulla heijastuksia!

b) Itse laitan objektiivin mahdollisimman lähelle lasia, näin heijastukset vähenevät. Tämä koskee tietenkin vain lähikuvia...

c) Salama pois päältä! Mielestäni akvaariokuvauksessa varsin turha vehje, vääristää kaiken... Ilman salamaa kuvassa on sama valo kun akvaariossa. Jos on pimeää niin on...

c) Odota kaloja rauhassa! Itse olen odottanut jopa tunteja, jotta saisin "SEN" kuvan...

d) Harjoittele, harjoittele ja harjoittele! Itse olen kuvannut melkein koko elämäni, mutta digikameran myötä olen ruvennut vaatimaan itseltäni enemmän. Koska "filmi" on ilmaista, voin kuvata kunnes kuva on "täydellinen" Älä sinäkään tyydy "melkein" hyvään, näin opit kuvaamaan.

Ps. Jos kuvaustaitoani kaivataan tai kuvani (Lisää löytyy...) sopivat johonkin juttuun, ilmoitelkaa [;)] .
Biotooppiharrastaja
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Inneremont kirjoitti:a) Odota iltaan jolloin ei ole muita valoja kuin akvaarion (Sammuta huoneen muut valot) Ei ole siis valoja joista voisi tulla heijastuksia!
Tuoreena digikameran omistajana räpsin eilen illalla harjoituskuvia akvaarioista. Kovin pilkukkaita tuli; näemmä pitäisi ennen iltakuvaussessiota kääntää hyvissä ajoin viikkoja etukäteen ajastimet osoittamaan aamua illalla jotta kaikki ne illan tullen retkilleen lähtevät 36933 kotiloa pysyisivät poissa näkyviltä... :-)
Fisu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 553
Liittynyt: 22:01, 24.01.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tre, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisu »

Inneremont kirjoitti:a) Odota iltaan jolloin ei ole muita valoja kuin akvaarion (Sammuta huoneen muut valot) Ei ole siis valoja joista voisi tulla heijastuksia!

b) Itse laitan objektiivin mahdollisimman lähelle lasia, näin heijastukset vähenevät. Tämä koskee tietenkin vain lähikuvia...
Mustasta paksusta kankaasta tehty huppu ajaa saman asian lähikuvauksessa. Ainakin näin muistan jostain lukeneeni... :?
Inneremont kirjoitti:c) Salama pois päältä! Mielestäni akvaariokuvauksessa varsin turha vehje, vääristää kaiken... Ilman salamaa kuvassa on sama valo kun akvaariossa. Jos on pimeää niin on...
Tästä asiasta pitää olla jyrkästi eri mieltä. Joko joudut säätämään raw-kuvia tai sitten kamerassasi pitää olla erinomaisen hyvä valkotasapainon säätöautomatiikka... Toinen juttu on digien ärsyttävä kohina joka lisääntyy kun joudut nostamaan 'herkkyyttä' pitääksesi yllä edes siedettävää suljinaikaa ja samalla vielä kasvattamaan aukkoa jolloin syvyystarkkuus kärsii. Lisävaloa tarvitaan (ja mielellään paljon).

Kari
IderG
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 14:27, 22.09.2004

Viesti Kirjoittaja IderG »

Inneremont kirjoitti:
c) Salama pois päältä! Mielestäni akvaariokuvauksessa varsin turha vehje, vääristää kaiken... Ilman salamaa kuvassa on sama valo kun akvaariossa. Jos on pimeää niin on...
Kaivapa esiin joku uudempi akvaariolehti. Mieluusti jokin saksalainen, koska se edustaa maailman huippua. Vertaile kuvia omiiisi. Olisikohan pikkuisen eroa? Ettei vain olisi ero salaman vaikutusta? Noissa lehtikuvissa kun on poikkeuksetta käytetty salamaa.

Jos haluatte kaloistanne julkaisukelpoisia kuvia, hankkikaa jokin akvaariokuvaukseen keskittynyt opaskirja. Niitä on useita. Näillä nettiohjeilla ei kovin pitkälle pötkitä.
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
Inneremont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 608
Liittynyt: 11:48, 24.09.2004
Paikkakunta: Helsinki, HAS/Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Jep, jep! Olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa:

"Näin saat todenmukaisen kuvan akvaariostasi ja kaloistasi, jos tosin haluat kuvan jossa kalasi näkyvät mahdollisimman tarkasti, käytä salamaa edellämainittujen ohjeiden mukaan"

eikä:
" Salama pois päältä! Mielestäni akvaariokuvauksessa varsin turha vehje, vääristää kaiken... Ilman salamaa kuvassa on sama valo kun akvaariossa. Jos on pimeää niin on... "

Ero on siinä, että omat kalani näyttävät samoilta akvaariossa ja kuvissa... [;)]
Biotooppiharrastaja
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”