Vihersamennuksen hoito

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Vihersamennuksen hoito

Viesti Kirjoittaja sani »

Lupailin joskus kirjoittaa siitä, miten vihersammennuksesta pääsee eroon tappamatta kasvejaan pimennyksellä tai ostamatta kalliita uv-sterilisaattoreita. Koska pääsin juuri eroon vihersamennuksesta n. kahdettakymmenettä kertaa, luulen sitä jopa jotain tietäväni :mrgreen: Eli tässä tämänkertainen kokemukseni pikaisesti kirjoitettuna.

Vihresamennus on usein yhdistetty huonoon akvaarion hoitoon eli yliruokintaan ja liikaravinteisiin. Aina ei näin kuitenkaan ole. Ravinteet toki näyttelevät samennuksessa suurta osaa, mutta se tärkein pointti samennuksen ilmaantumisessa on ravinnetasapaino. Eli vihrsamennusakvaariossa ovat yleensä nitraatit (ja joskus myös kalium)kasvua rajoittavana tekijänä. Fosfaatteja tulee akvaarioon yleensä ylimäärin eläinperäisten ruokien mukana, mutta nitraatteja vähemmän. Kasvit käyttävät enemmän nitraatteja kuin fosfaatteja ja siksi fosfaatteja saattaa jäädä veteen ylimäärin.

Varmin tapa saada vihersamennus on ruokkia kalojaan katkarapupelleteillä ja survareilla ja antaa auringon paistaa altaaseensa [;)] Omassa altaassani vihresamennus on ilmaantunut yleensä runsaan vedenvaihdon jälkeen eli kun nitraatit menevät nollille.

Pari viikkoa sitten vaihdoin akvaariooni liikaa vettä ja jätin kalat paastolle reissun ajaksi. Seurauksena samennus ja nitraattitesti näytti nollaa, akvaario näytti tältä 50% vedenvaihdonkin jälkeen:
http://groups.msn.com/sani313/samennus. ... hotoID=218

Viime kerralla hoidin samennuksen turveuutteella ja siskon kaivovedellä joka sisältää 50 mg/l nitraattia :mrgreen: Koska veden kantaminen 325 litraiseen altaaseen ei ole kovinkaan kivaa, päätin kokeilla ensin Kekkilän kukkasipuliravinnetta, joka sisältää hitaasti liukenevaa nitraattityppeä. En ollut siihen kuitenkaan tyytyväinen, koska nitraatti liukeni varsin hitaasti.

Viikko sitten sain kaliumnitraattia ja nostin nitraatin n. 20 mg/l samalla vaihtaen vettä reippaasti päivittäin ja annostellen kasviravinnetta normaalisti eli 5 ml PMDD:tä päivässä. Ja valot olivat päällä normaalisti eli 12 h vuorokaudessa. Akvaario alkoi kirkastua lähes välittömästi. Nyt vettä ei ole vaihdettu pariin päivään ja allas on silti suhteellisen kirkas. Pituutta on 130 cm ja altaassa myös mangrovekantoja, joten ihan kristallinkirkasta en odotakaan.
Kuva tänään: http://groups.msn.com/sani313/samennus. ... hotoID=221
ja allas edestä:
http://groups.msn.com/sani313/samennus. ... hotoID=220

Eli tällainen tarina. Toivottavasti auttaa jotakuta samennuksen kanssa kamppailevaa. Tiedän miten turhauttavaa se voi olla.
tuikituiki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 188
Liittynyt: 19:40, 20.01.2005

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Mä olen saanu vihersamennuksen pois peittämällä akvan täysin pimeäksi ja jättämällä ruokinnan pois... [;)] noin viikoksi.
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

ai ruokinnan pois viikoksi!? eikö kalat kuole silloin :?
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Jario kirjoitti:ai ruokinnan pois viikoksi!? eikö kalat kuole silloin :?
Eheivät, aikuiset ja terveet kalat pärjäävät ruuatta vaikka kaksi viikkoa, elleivät enemmänkin. On todennäköistä, että ne jopa voivat paremmin paastonsa jälkeen. Käyväthän akvaristitkin toki loma- yms. matkoilla, eivätkä kaikki välttämättä saa ruokkijaa kaloilleen siksi aikaa (laitteet olisi kyllä hyvä käydä jonkun tarkistamassa loman aikana, mutta se nyt ei tähän ketjuun kuulu).
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Jario
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:13, 27.03.2005
Paikkakunta: Vantaa~Tikkurila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jario »

Eheivät, aikuiset ja terveet kalat pärjäävät ruuatta vaikka kaksi viikkoa, elleivät enemmänkin. On todennäköistä, että ne jopa voivat paremmin paastonsa jälkeen. Käyväthän akvaristitkin toki loma- yms. matkoilla, eivätkä kaikki välttämättä saa ruokkijaa kaloilleen siksi aikaa (laitteet olisi kyllä hyvä käydä jonkun tarkistamassa loman aikana, mutta se nyt ei tähän ketjuun kuulu).
ai no sittenhän ei ole paljoakaan pelkoa pitkistäkään lomista :)
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Jep, joudun reissaamaan töiden puolesta vähän väliä ja yli parin viikon reissuilla olen varalta pyytänyt tuttavia käymään ruokkimassa kerran ja vaihtamaan vettä jos siltä näyttää (ei ole toistaiseksi näyttänyt..) eikä mitään ongelmia ole ollut.

Viikon reissulle ei tarvitse edes pyytää ketään käymään ruokinnan takia koska kalat ovat pärjänneet aivan hyvin - tosin ovat plekoja ja monnisia eli levä menee lounaasta muutenkin ja palloille taas maistuu kotilot :mrgreen:
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Osaisitteko sanoa, että onko tämä vihersamennusta. Pari kuvaa altaastani. Vähän huonoja, kun otettu ilman salamaa.

Akvaario sivusta
Akvaario edestä

Jos oon, niin miten toimin? En millään haluaisi pimentää allasta. Pelkään kalojen puolesta. Avaimet on mulle kovin tärkeitä.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

nallu80 kirjoitti:Osaisitteko sanoa, että onko tämä vihersamennusta. Pari kuvaa altaastani. Vähän huonoja, kun otettu ilman salamaa.
Selkeä tapaus, on vihersamennus. Noissa omissa kuvissani viherrystä ei edes niin selkeästi näe kuin noissa sinun kuvissasi.

Tietämättä tarkempia tietoja altaastasi on vaikea neuvoa mitään. Pitäisi tietää mm. vesiarvot, hoitorutiinit ja se paistaako altaaseesi aurinko missään vaiheessa päivää.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Vesiarvot tällä hetkellä: nitriitti 0, nitraattia 20, kh 1-2 ph 6,2.
Veden vaihto 7-10 päivän välein 50 %. Altaaseen ei paista aurinko. Ph laski kahden uuden kannon vuoksi.

Allas 200 litrainen. 2 x 30 watin lamput. Valaistus päällä 12 tuntia.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Voisin suositella ainakin muutaman päivän paastoa, reiluja vedenvaihtoja ja valaistun ajan lyhentämistä. Turveuute auttaisi myös, mutta noin alhaisessa pH:ssa sitä ei voi käyttää. Pimennys on aina yksi vaihtoehto, kunhan muistat nostaa kH:ta sitä ennen ettei pH laske entisestään. Vihersamennus ei ole kaloille haitaksi, mutta siitä seuraavat asiat saattavat olla eli esim. pH:n lasku yöllä tai pimennyksen aikana. Eli laita yöksi ilmastus jos vedessä on paljon levää.

Kaliumnitraattien sun muiden kikkojen käyttö on ihan omalla vastuulla. Ja noissa nitraattilukemissa sen käyttö on vaarallista eli pitäisi ensin vaihtaa runsaasti vettä ja mitata nitraattia jatkuvasti ja vielä useammalla testillä mielellään. Testeissä kun on todella suuria heittoja.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Kuinka usein ja paljon vaihtasin vettä? Entä kuinka paljon vähennän valaistusaikaa? Otanko kokonaan toisen putken pois päältä? Pelkään kanssa sen pimennyksen laskevan ph:ta entisestään.

Muuten, voiko tämä vihersamennus jotenkin liittyä siihen, että samaan aikaan on alkanut kasvaa vallisneriaan turkkilevää?

Entä käytänkö vedenvaihdon yhteydessä vedenparannusainetta ja kasviravinnetta?
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä luulin, että akvaariossani on vihersamennusta, mutta siellä on nitraarit aika korkealla (25), että mitähän tuo sitten on? Vesi on hiukkasen sameaa, mutta selvästi vihreää, ei harmaata. Allas on uusi, kypsyi vasta n. viikko sitten. Tiistaina sinne tuli kolme piikkisilmää, joista kaksi vetää formulaa pitkin laseja, voiko tämä olla yhteydesä tuohon sameuteen?
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

ParratonMonni kirjoitti:Minä luulin, että akvaariossani on vihersamennusta, mutta siellä on nitraarit aika korkealla (25), että mitähän tuo sitten on?
Siis toki nitraatit voivat olla koholla samentuneessa altaassa (ja usein ovatkin) mutta silloin myös fosfaatteja on runsaasti. Eli kyse on siitä nitraatti-fosfaatti suhteesta eikä vain siitä että nitraattia olisi tietyn verran.

Kannattaa varmaankin vaihdella vettä, jotta nitraatti hieman tippuisi. Ja koska kyse on uudesta altaasta, menee aikaa ennenkuin sen toiminta vakiintuu.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

vihersamennus

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minä sain vihersamennuksen pois Uv-lampun avulla, jonka sai vuokrattua akvaarioliikkestä. Viikon ajan se oli käytössä ja samennus hävisi.
pikku-tatti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 545
Liittynyt: 14:27, 01.10.2006
Akvaarioseurat: tas
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pikku-tatti »

Meillä lähti (oli sinilevää ja vihersamennusta samaan aikaan [:I] ) neljän päivän pimennyksellä ja green cure (ei ruokintaa): kuutilla, molemmat sinilevä ja vihersamennus
540l, 180l ja Minttu-koira <3
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Meillä kanssa samennustila yhdessä akvassa. Akvaariossa ph 6,5, kh2, nitraatti 0, nitriitti 0.

Mustat monniset kutee putkeen, tulisukaravut ja kirsikkasukaravut lisääntyy, samoin killit (Aphyosemion Austriaca), kasvit vain ei oikein pidä tilanteesta vaan alkavat ruskistumaan/näivettymään. Ja tietenkin tuo silmään tökkivä näkö myös hituttaa [}:)] .

Allas on suht tuore tapaus, siis tämän vuoden alulla perustettu kasvialtaaksi, jonne olen keräillyt kaikenmaailman kasveja, kaikkea vähän erikoisempaakin (ainakin siis omasta mielestäni) :mrgreen: . Joten totaalinen pimentäminen ei käy päinsä. Samoin olen miettinyt sitä myrkkyä vihersamennukseen mutta en halua kokeilla sitä noiden monnisten/tulisukarapujen/herkempien killien testillä kestävyydestä..

Joten kiinnostaa kovasti Sani tämä sinun kertomasi kokeilu, joka kuvauksesi perusteella voisi hyvinkin sopia myös meidän altaaseen.

Kaupanhierominen on vähän niinkuin käynnissä tuosta UV-suodatus-systeemistä Coralin Eskon kanssa mutta erittäin vaiheessa vielä, siis tinki tinki [;)]

Kaikki hyvät vinkit otetaan kiitollisena vastaan :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Oletko lukenut tämän keskustelun:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ht=pris%2A
Lisäksi Pieneen akvaariokauppaan on tullut uusia suodattimia, joissa on UVC-sterilisaattori samassa [;)] .
1976
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 22:13, 17.04.2007
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja 1976 »

APUA!!!!! Olen nyt kolme viikkoa yrittänyt saada vihersamennusta pois ja ei tapahdu mitään muutosta. Kaikkeni olen yrittänyt tää mun 128L akvvario on nyt ollut jo toiseen otteeseen viikon pimennossa ruokaa en ole laittanut ollenkaan ja vettä olen vaihtanut normaalein viikon väli ajoin. Laitoin turveuutettakin sinne mutta mitään ei tapahtunut. [}:)] Nuo kuvat mitä äsken katselin mitä olitte laittanut tuonne, ovat TOSI kirkkaita tohon mun akvaarioon verrattuna! Vesi on aivan vihreätä, sieltä ei erotu mitään enää veden läpi. Mitä mä voin vielä tehdä sille? Aurinko siihen kyllä paistaa iltapäivästä aika suoraan mutta kun mulla oli edellinen 160L akvaario aivan samalla paikalla niin siinä ei ollut ikinä tommosia ongelmia. Menee hermot... [}:)]
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

UV-laite auttaa lähes 100 % varmasti [;)]
Saisitko sellaisen jostain akvaarioliikkeestä vaikka vuokralle? Tai sitten suosittelen ostamaan tuolta Pienestä akvaariokaupasta tuollaisen uv-suodattimen.

Jollain on tehonnut tällainen "ihmeaine":
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... us&start=0
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
1976
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 22:13, 17.04.2007
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja 1976 »

Luin tuota samaa juttua mutta en ole vielä mistään löytänyt kyseistä ainetta. Ja itse asun niin korvessa että eihän täällä mitään ole... Täytyy varmaa lähteä metsästämään jostain sitä uv-lamppua. Tai jos jostain tuota "ihmeainetta" sattuisi löytymään. Jyväskylän prismassa ei ainakaan ollut. Olen kaiken muun jo yrittänyt kokeilla koska olen ymmärtänyt että nämä uv-lamput on aika kalliita.
sisu65
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 12:15, 08.07.2006
Paikkakunta: Oulu, Temmes/ OAS ja SKS-179

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Täälläpäin tuo aine on siellä Prisman puutarhapuolella.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Meillä ei tuo kyseinen ihmeaine auttanut vihersamennukseen. Lopulta sitten ostettiin tuo UV-suodatin ja taittui niskat mokomilta viherhimpuloilta.

Nyt tuo kyseinen vehje onkin myytävänä tuolla myyskentelyosiossa.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tuota uv-suodatinyhdistelmä jota saa siis Pienestä akvaariokaupasta eri kokoja, niin hinta oli muistaakseni noin viidestäkympistä ylöspäin.
http://www.pieniakvaariokauppa.fi/
Kannattaa toki kysyä Marilta suoraan tarkka hinta [;)]
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1155
Liittynyt: 15:00, 10.04.2006
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja naatti »

8O Pitääkö noiden olla jotain erikois UVB:ta? Meillä on liskolle ostettu lamput tukusta, olivat n. 10e/putki.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Sen verran vielä tuosta UV-suodattimesta, eli niitä on myynnissä 500, 750 ja 1000 ja tuo omani on tuo suurin. En usko että nuo kaikki koot maksavat sen 50e kpl.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”