Ajastin

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mirde
Member
Member
Viestit: 263
Liittynyt: 18:27, 27.10.2004
Paikkakunta: Seinäjoki

Ajastin

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Mistä sitä kannattaa etsiä ja missä hinnoissa ne liikkuu? Onko niissä eroja jne?
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajastin

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Mirde kirjoitti:Mistä sitä kannattaa etsiä ja missä hinnoissa ne liikkuu? Onko niissä eroja jne?
Esim. rautakaupasta tai tavaratalon rautaosastolta. Bitema-, Motonet- ja Clas Ohlson -tyyppisistä kaupoista voit löytää käyttökelpoisen 24 tunnin perusajastimen pyöritettävällä aikakiekolla muutamalla eurolla.
haiska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 19:42, 24.11.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja haiska »

Tavarataloista löytyy hyvin ajastimia. "Halppis"-liikkeetkin kannattaa katsastaa.
Ostaessa kannattaa huomioida ainakin se, että osassa ajasitimia (ne halvimmat) saa laitettua vaan yhdet sammumis-ja käynnistys ajat. Eli jos haluat esim. valotauon, katso että ajastimeen saa laitettua myös ne. (useempia aikoja samaan).
Omani ostin muistaakseni Prismasta ja taisi maksaa jotain 15e kieppeillä.
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
Sadar
Member
Member
Viestit: 480
Liittynyt: 15:32, 06.04.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Kannattaa aavistuksen varoa kun ostaa halppiskellokytkimiä. Olen itse ostanut kolme, joiden paras käyttötarkoitus oli kyllä vesilinnun pyynti, ei akvaarion valaseminen... Kuten kaikissa tekniikoissa, ei kellokytkimissäkään köyhän ole varaa ostaa halpaa...
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Olen itse ja vanhempani ovat ostaneet muutamia kellokytkimiä aivan lähiaikoina.

Robin Hoodin kytkimistä 2 eli 100% ostetuista on mennyt rikki. Minä ostin Prismasta omani ja se toimii ainakin toistaiseksi oikein mukavasti.

Hinnat Prismassa ovat siinä kuudesta eurosta ylös päin, ja mielestäni ainakin oma kytkimeni (halvin löytynyt, n. 6 euroa) toimii aivan kelvollisesti. En ole testannut, mutta käsitääkseni siihen saa valotauon jos haluaa.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Tällaiset 24 tunnin ajastimet tehdään nykyään kaikki Kiinassa, ja tekniset erot ovat pieniä, jos niitä onkaan. 10 euron ajastin ei välttämättä ole yhtään sen laadukkaampi kuin 4 euron ajastin. Halpakin ajastin sopii esim. valaisimen ajastukseen varsin hyvin. Kaikki ne menevät joskus rikki, koska niissä on liikkuvia osia.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Jos nuo ajastimet menevät rikki, niin ne menevät kyllä silloin ihan muutamassa päivässä ja sellaisenhan saa vaihtaa uuteen tai pyytää rahat takaisin. Koska tuotteen laadussa on ollut vikaa, jos se ei kestä.

Itsellä ei ole hajonnut kumpikaan kellokytkin, toinen ollut 1,5 vuotta käytössä ja toinenkin kohta vuoden, hintaa taisi molemmilla olla 4e.
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Se on näköjään tuurista kiinni, miten huonon/hyvän sitä sattuu saamaan ja onko ajastin maanantaikappale. 8-)

Itse jouduin taannoin vaihtamaan ajastinta vuoden välein, kunnes kyllästyin halpiksiin ja ostin kalliimman... Jouduin kuitenkin luovuttamaan sen sitten vanhemmilleni ulkokäyttöön, koska se tiettävästi kestää pakkasta -40 asteeseen asti. Sitten ostin taasen pari halpisversiota ja toivon, että ne kestävät ainakin sen vuoden.

Vanhoina hyvinä aikoina akvaarion mukana tuli ajastin, joka oli toiminut moitteettomasti vähintään kymmenen vuotta, kunnes pamahti (kuvainnollisesti). :mrgreen:
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
kiltsi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 656
Liittynyt: 09:57, 17.09.2002
Paikkakunta: Lieksan Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

2.95€ Tokmanni. Kestäneet on ja raski ostaa kerralla kaikkiin mihin tarvisin ajastint :mrgreen: .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

helunia kirjoitti:Se on näköjään tuurista kiinni, miten huonon/hyvän sitä sattuu saamaan ja onko ajastin maanantaikappale. 8-)
Juu, ja varmasti noissa on ainakin jonkin verran laatueroja ihan erien välillä, tai ainakin näin veikkaisin.

Tuurilla ne suuretkin laivat seilaa jne. [;)] Eipä tuossa paljon voi menettää.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
kalastaja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 02:07, 23.04.2002
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalastaja »

Lämmölläkin on vaikutusta!!!

Mulla oli samassa tilassa kaksi perus ajastinta monimetalli valisimien muuntajien kanssa. Aamulla kun syttyi toinen niin se sytytti kun kotelo oli kylmä. Iltapäivällä toinen ajastin sytytti "lämpimänä" mutta jäikin päälle kun olisi pitänyt sammuttaa. Pariin otteeseen rukkasin sen sisukset taas toimimaan ----> kyllästyin ja heitin vesi lintua... Ostin uuden ja sama homma-----> linnuille... Kumma homma sinänsä vaikka vaihtoi ajastimet keskenään niin aina vaan sama ajastin joka sytytti iltapäivällä levis... No kotelossa tosin oli lämmin varmaan jotain yli 50C nyt on erikseen koteloitu ja hommattu digitaalinen vuosikello kalenterilla... Eipä tarvitse murehtia kesä / talvi ajoista... 8-)
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Ohlsonilta ostin 2kpl ajastimia about viidellä eurolla ja toinen simahti viikon kuluttua ja toinen kuukauden kuluttua asennuksesta.
Mitään kovin kriittistä ei noiden perään ainakaan uskaltaisi laittaa...
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Meillä 4,50 euroa maksava ajastin meni ekalla käyttökerralla rikki (räpsyttää valoja kokoajan) kun taas 6 vuotta sitten ostettu 80 euron ajastin on toiminut täysin moitteettomasti jo 6 vuotta.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ensin ostin anttilasta 10e maksavan ajastimen ja se sano poks.
Sitten ostin Clas Ohlson:ista 4,90e 2kpl/paketti ja ovat kestäneet.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Sarkka
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 09:47, 08.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Saap nähdä, miten mun Tarjousladosta ostettu 5,90 e maksanut ajastin kestää... Siellä oli ainakin kolmenlaista erimerkkistä ajastinta, mutta kaikki oli loppujen lopuksi täysin identtisiä, kun tarkemmin katsoi... :mrgreen:
Ja tuohon tosiaan saa niin monta päälläoloaikaa kuin haluaa...
korudonna
Member
Member
Viestit: 323
Liittynyt: 16:03, 19.02.2003
Paikkakunta: Äänekoski

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Yksikään ajastin, oli sitten halpis tai ei, ei ole pamahtanut näiden vuoden tai parin aikana mitä niitä mulla kolmessa altaassa on ollut. Yhdestä halkes päällinenkin jossain tällissä ja pelannut ok teipattuna... Neljännen ajastimen joutui hiljattain laittaan ison altaan lämmittimeen, kun siitä levis termostaatti ja lämmittää muuten jatkuvasti 8-) . Prisman halpisajastimia näissä ainakin on, hintoja en enää muista.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla on jotain iänikuisia ajastimia, varmaan ainakin 10 vuotta, ellei enemmänkin, vanhoja. Sain ne isältäni, kun ne olivat olleet hänelläkin käytössä, muttei enää tarvinnut. Toimineet ovat tähän asti niinkuin pitääkin, ei mitään häiriöitä tms. Juuri ostin myös yhden ajastimen lisää, on hiljainen ja toimii kanssa erinomaisesti. Maksoi muistaakseni vähän alle 8 €.

OT, mutta vaihdoin vanhaan valaisimeeni pistokkeen, kun se vanha oli niin "tulppa", eikä sitä saanut nykyaikaisiin ajastimiin kiinni (maadoitettuja ja minun lampunpistokkeeni maadoittamaton).
Nocticola
Junior Member
Junior Member
Viestit: 55
Liittynyt: 16:44, 16.12.2004
Paikkakunta: Reykjavík
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nocticola »

Ostin joltain hämärältä kirpputorilta (kuitenkin käyttämättömänä), maksoi 50 senttiä. On toiminut moitteetta ja voi ajastaa vartin tarkkuudella taukoja vaikka ympäri vuorokauden.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

kirjoplaty kirjoitti:OT, mutta vaihdoin vanhaan valaisimeeni pistokkeen, kun se vanha oli niin "tulppa", eikä sitä saanut nykyaikaisiin ajastimiin kiinni (maadoitettuja ja minun lampunpistokkeeni maadoittamaton).
Voi luoja kuin kirosin tätä samaa asiaa muutama viikko sitten :) Hittojako siinä muuten, mutta mistäs maadoittamattomia ajastimia? En ole nähnyt sellaisia missään, eikä oikein nappaisi nuo söhköpiuhojen kanssa tehtävät hommat. Tämän talon sähköjärjestelmät ovat kyllä kokonaisuudessaan aika omaa luokkaansa: Maadoitettuja naaraita 2kpl, maadoittamattomia peräti 6, mihin on laskettu wc-tilat mukaan :roll:

Kytke siinä sitten tietokone, printteri, koneen kajarit, kolme akvan lämmitintä, kaksi akvan valaisinta, kolme suodatinta, mikro, teenkeitin, kahvinkeitin, stereot, tv, kaksi lamppua, liesituuletin, monitoimikone, pesukone, kuivuri, näyttö, pleikkari, 8-bittinen nintendo... Niin, eikä olisi haitaksi jos vaikka parille laturillekin löytyisi joskus tilaa.

Lienee turha sanoa että olen joutunut kuluttamaan pienen omaisuudet jatkojohtoihin.

Pahoittelen OT:tä...
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
jari75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 02:38, 04.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jari75 »

Ohlsonilta ostin 2 kpl:een paketin,molemmat toimineet moitteettomasti "jo" 4 kuukautta 8-)
Minimanista aikoinaan ostama ajastin kulahti n.2 viikon käytön jälkeen.
Ystävyys on kuin housuun kuseminen: kaikki näkevät, mitä on tapahtunut,
mutta vain sinä tunnet lämmön.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

tellie kirjoitti:
kirjoplaty kirjoitti:OT, mutta vaihdoin vanhaan valaisimeeni pistokkeen, kun se vanha oli niin "tulppa", eikä sitä saanut nykyaikaisiin ajastimiin kiinni (maadoitettuja ja minun lampunpistokkeeni maadoittamaton).
Voi luoja kuin kirosin tätä samaa asiaa muutama viikko sitten :) Hittojako siinä muuten, mutta mistäs maadoittamattomia ajastimia? En ole nähnyt sellaisia missään, eikä oikein nappaisi nuo söhköpiuhojen kanssa tehtävät hommat. Tämän talon sähköjärjestelmät ovat kyllä kokonaisuudessaan aika omaa luokkaansa: Maadoitettuja naaraita 2kpl, maadoittamattomia peräti 6, mihin on laskettu wc-tilat mukaan :roll:

Kytke siinä sitten tietokone, printteri, koneen kajarit, kolme akvan lämmitintä, kaksi akvan valaisinta, kolme suodatinta, mikro, teenkeitin, kahvinkeitin, stereot, tv, kaksi lamppua, liesituuletin, monitoimikone, pesukone, kuivuri, näyttö, pleikkari, 8-bittinen nintendo... Niin, eikä olisi haitaksi jos vaikka parille laturillekin löytyisi joskus tilaa.

Lienee turha sanoa että olen joutunut kuluttamaan pienen omaisuudet jatkojohtoihin.

Pahoittelen OT:tä...
Älä pahoittele. Mutta ei siinä ole kova vaiva vaihtaa pistoketta. Mulla ei siinä vanhassa pistokkeessa ollut ruuvia, joten ronskisti leikkasin vaan johdon tulpasta irti ja kuorin vähän matkaa sitä, että ne kaks piuhaa sai erilleen. Sitten vaan uuteen pistokkeeseen pujottelemaan niitä piuhoja(hyvin yksinkertaista ja helppoa) ja pistokkeen kansi kiinni klik! ja siinä se on. Hyvin toimii! [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member
Viestit: 774
Liittynyt: 17:16, 29.07.2003
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minulla on käytössä - käsittääkseni rautakaupasta hankittu - ajastin, joka muistuttaa hiukan tätä. Samanlainen ei kuitenkaan ole kyseessä, omani lienee jokin halpisversio. En osaa tuon kuvassa näkyvän toiminnasta sanoa mitään, mutta omassani tuo "musta osa" (omassani sininen) koostuu "nappuloista", joita alaspainamalla ja ylös nostamalla saa säädettyä valot päälle/pois. Käytännössä valot voi sytyttää ja sammuttaa vaikka joka 15. minuutti. Käytössä tämä on osoittautunut erittäin hyväksi, joskin ihan liian usein tapahtuu sitä että joku nappi painuu alas vahingossa ja valot räpsähtävät päälle keskellä yötä (mm. viime yönä havahduin kolmen aikaan siihen, että huone oli oudon valoisa... :roll: ). Toinen miinuspuoli on suht. hiljainen raksutus, joka varsinkin alkuun oli öisin varsin raivostuttavaa.

Ja kuka käskee nukkumaan akvan kanssa samassa huoneessa :roll:
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Jallu74
Junior Member
Junior Member
Viestit: 141
Liittynyt: 15:58, 04.09.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nu-Pu

näin täälläkin

Viesti Kirjoittaja Jallu74 »

Sassi kirjoitti:Ohlsonilta ostin 2kpl ajastimia about viidellä eurolla ja toinen simahti viikon kuluttua ja toinen kuukauden kuluttua asennuksesta.
Mitään kovin kriittistä ei noiden perään ainakaan uskaltaisi laittaa...
Itse ostin samanlaisen paketin. Toinen kesti 1kk ja toinen 2kk. Kuitti oli oneksi tallessa ja siinä luvattiin kaikille tuotteille 24kk:n takuu. Vein ajastimet sinne ja ihmettelivät niiden rikkoutumista ja sanoivat että aiemmin ei ole kaiketi palautettu samoja viallisina. Ihmetteli oikein että kun ovat molemmat rikkoutuneet. No sain uudet tilalle. Katsotaan kestääkö ne yhtä "kauan".

Aiemmin on kanssa pari tollasta markettimallia lakannut toimimasta myös...
"miten te kuvittelette että voisin olla asiasta itseni kanssa erimieltä?" - sanoi töissä johtajamme
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”