Hiilidioksidin optimaalinen määrä

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Hiilidioksidin optimaalinen määrä

Viesti Kirjoittaja Save »

Niin, minkäslaisia määriä teillä on hiilidioksidia vedessä? Usein puhutaan, että 20 mg/l on se enimmäismäärä. Pitääkö tämä paikkansa myös silloin kun kyseessä on systeemi, jossa magneettiventtiili katkaisee hiilarin tulon yöksi?

Minulla on tällä hetkellä CO2-pitoisuus n. 18 mg/l ja mietin vaan, että voisiko sitä vielä tuosta hieman vielä nostaa (lähinnä tarkoitus olisi saada pH:ta hieman alemmaksi ja rihmalevät kuriin). Vai onko tuokin jo liikaa? Kalat käyttäytyvät ihan normaalisti (eivät hauko happea tms.).

-Satu
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Omia kokemuksia on että maksimissaan 24-26 mg/l, sen jälkeen alkoivat kalat hangata itseään kasveihin. Tosin tämä sitten ehkä johtui pH:n nopeasta tippumisesta (pH ei ollut varsinaisesti liian alhaalla näille kaloille).
mirlin
Member
Member
Viestit: 255
Liittynyt: 21:39, 27.01.2004
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Viesti Kirjoittaja mirlin »

tossa ois hyvä taulukko noista määristä.

http://satuj.aqua-web.org/CO2.php
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Taulukot on kivoja, mutta taulukkoarvot perustuvat CO2, KH ja pH -arvoihin. Entäs sitten kun altaassa on muitakin - esim turveuutetta, turvetta yms?

Taulukoiden mukaan tässä altaassa olisi ollut mittausten aikana <5mg/l hiilidioksidia, mutta epäilen, että kasvit kasvaisivat ihan näin hyvin, jos taulukkoarvot pitäisivät täysin kutinsa.
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Joo, olen tutustunut noihin taulukoihin ja niiden mukaan vedessä olisi vain noin 4-7 mg hiilidioksidia litrassa. CO2-testin mukaan sitä kuitenkin on se 18 mg 8O . Kun hanaveden KH on 0-0,5 veden pH on meillä noin 6.8. Nyt KH on n. 1-1,5 (ruokasoodaa lisätty) ja hiilidioksidin ja turveuutteen ansiosta pH on n. 6.8.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Ainakin Tetran hiilidioksiditesti sekosi turveuutteesta, näytti aivan liikaa hiilaria jos vedessä oli turveuutetta 8O

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=39763
tuon jutun jälkeen mittailin hiilaria vielä suurempia määriä
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Hei,
Turveuutetta olen lisännyt vasta vähän aikaa. Testitulos on sama nyt kuin ennen sen lisäämistä. Altaaseen menee hiilaria 1 kupla per 4 sekuntia.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla tuo taulukko näytti, että olisi liikaa hiilaria altaassa, vaikken sitä edes lisää altaaseen!

Altaassani KH on suunnilleen 6-7 ja pH siinä 6,5 paikkeilla.

Kalat eivät hauko tai käyttäydy muuten omituisesti, kasvit kasvavat hyvin eikä altaassa ole mitään ongelmia. Siispä ainakaan minulla taulukko ei voi pitää paikkaansa.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Itselläni on 200 litran altaassa CO2-pitoisuus n.15 mg/l. On ollut ainakin ihan sopiva. Vähän viherlevää anubiaksen lehdillä, mut muuten ok. Luulen, että 20 mg/l ei ole vielä liikaa. En kyllä osaa sanoa, mitkä kalat on herkimpiä hiilidioksidille, mutta luulisin että suurin osa kestää tuon 18-20 mg/l. Voin kyllä olla pahastikin väärässä... [;)]
AnneMa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 18:16, 11.11.2004
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja AnneMa »

Ainakin Tetran hiilidioksiditesti sekosi turveuutteesta, näytti aivan liikaa hiilaria jos vedessä oli turveuutetta
Tämäpä yllättävää! Olen itse juuri pohtinut jatkuvan pH/CO2 testin hankkimista että saisin hiilidioksidin ja pH:n näppärästi selville ja samalla myös mahdollisen lisäystarpeen (minulla siis ei vielä ole hiidioksidi lisäystä akvaariossamme). Menisikö tuo ostos siis turveuutteen käytön vuoksi hukkaan? :roll: Miten sitten toimivat CO2 tippatestit turveuutteen kera?
Anne
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

kirjoplaty kirjoitti:Kalat eivät hauko tai käyttäydy muuten omituisesti, kasvit kasvavat hyvin eikä altaassa ole mitään ongelmia. Siispä ainakaan minulla taulukko ei voi pitää paikkaansa.
En epäilisi itse ensimmäisenä taulukkoa, vaan omia pH- ja KH-mittaustuloksiani. Esim. pH-testissä 0,3 yksikön virhe voi merkitä 100% virhettä CO² -pitoisuudessa. Tippatestien tarkkuus on mitä on, joten tuloksetkin ovat sen mukaiset.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Akvaariomikko kirjoitti:En epäilisi itse ensimmäisenä taulukkoa, vaan omia pH- ja KH-mittaustuloksiani. Esim. pH-testissä 0,3 yksikön virhe voi merkitä 100% virhettä CO² -pitoisuudessa. Tippatestien tarkkuus on mitä on, joten tuloksetkin ovat sen mukaiset.
Mielenkiintoista - onko jotain osviittaa siitä, että muut pH:n vaikuttavat tekijät voidaan unohtaa ja keskittyä vain KH:n ja pH:n parempiin mittaustuloksiin?

Jos oletetaan, että vesi on seuraavaa arvoiltaan: pH 7 ja KH 1. Lurautan sinne vaikka turvevettä niin, että saan uudet arvot ovat: pH 6 ja KH 1. Onko mulla nyt siis 30 mg/l hiilidioksidia altaassa? Mistä se hiilidioksidi sinne tuli kymmenkertaisena?
Save
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1236
Liittynyt: 12:13, 26.03.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Save »

Joopa joo, mahtaakohan nyt joku näistä testeistäni olla susi. Eilen mittasin CO2-pitoisuuden, KH:n ja pH:n. CO2 oli tippatestin mukaan 26 8O , pH n. 6.8 ja KH n. 1,5. Turveuutetta on lisätty ja veden pitäisi noilla hiilarimäärillä ja turpeen vaikutuksesta sekä KH:n alhaisuudesta johtuen olla huomattavasti happamampaa. Laitoin altaaseen pysyvän CO2-mittarin ja sen mukaan vedessä ei ole tarpeeksi hiilidioksidia. Luulenpa, että kumpikaan noista CO2-testeistä ei toimi tai sitten menivät kuitenkin turveuuteesta sekaisin. Kalat käyttäytyvät aivan normaalisti, korurihmakalat kutivatkin tuossa ja korjasin poikaset talteen.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Akvaariomikko kirjoitti:
kirjoplaty kirjoitti:Kalat eivät hauko tai käyttäydy muuten omituisesti, kasvit kasvavat hyvin eikä altaassa ole mitään ongelmia. Siispä ainakaan minulla taulukko ei voi pitää paikkaansa.
En epäilisi itse ensimmäisenä taulukkoa, vaan omia pH- ja KH-mittaustuloksiani. Esim. pH-testissä 0,3 yksikön virhe voi merkitä 100% virhettä CO² -pitoisuudessa. Tippatestien tarkkuus on mitä on, joten tuloksetkin ovat sen mukaiset.
Tiedoksi, että minulla on käytössä liuskatestit. Koskeeko tuo taulukko vain niitä, jotka hiilaria erikseen altaaseensa lisäilevät?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”