Vaihtoveden hyötykäyttö

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
damdamdam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 19:30, 01.12.2004
Paikkakunta: Satakunta

Vaihtoveden hyötykäyttö

Viesti Kirjoittaja damdamdam »

Päivänä eräänä ajateltua..

Kasteleeko täällä kukaan säännöllisesti huonekasvejaan akvaarion "vedenvaihtotuotteella"? Onko vedenparannusaineen jäämistä haittaa ruukkukasveille, kertyykö se multaan tms? Entä onko pohjalta ruopattu enemmän lietemäinen sisältö jossa on kakkamakkaroitakin mukana liian väkevää huonekasvin juurille, jolloin kasteluun kelpaa vain kirkkaampi vesi? Ja tuleeko hajuhaittoja? 8O

"Istutin" juuri kaksi valtavaa rönsyliljaturpasta juuret pestyinä akvaarion reunalle asustamaan ja pienemmän akvan päällä kiikkuu kultaköynnösinvaasio, mutta onko veden laadulla eri merkitys vesiviljelykasveille?

Meikäläinen kun asuu viidakossa, jossa suurimmat palmut ja kumipuu kurkottelevat kattoon ja pienempiä purkkeja ja virityksiä alkaa olla jo mahtumisen rajoilla.. voitte kuvitella, kuinka paljon niiden kasteluun kuluu kuumana kesänä vettä ja lannoitetta :? Tämä veden kierrätys säästäisi mukavasti hermoja ja pennejä :)
Tänään on huominen, josta olit huolissasi eilen.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Kyllä meillä otetaan välillä vettä kukkien kasteluun akvaariosta vedenvaihdon yhteydessä. Tulee ravinteitakin mukana. Ja vedenparannusaineen jäämistä ei ole näemmä haittaa kukille ja kasveille, koska käytän itse vedenparannusainetta. Ja haittoja en ole havainnut.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Setra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 18:56, 08.04.2005

Viesti Kirjoittaja Setra »

Itse ajattelin myös nyt tulevana kesänä käyttää tuon vaihtoveden ulkona pihakasvien kasteluun :mrgreen:
Joanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 11:33, 02.11.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Joanna »

Minä olen jo useamman vuoden ajan kastellut koko kasvukauden ajan huonekasvit akvaariovedellä. Minkäänlaisia haittavaikutuksia en ole sillä huomannut olevan. Kaikki kasvit minulla ovat päin vastoin tykänneet akvaariovedestä, ja minulla on niitä aika paljon.

Pimeään aikaan en käytä akvaariovettä, kun siinä on turhan paljon ravinteita. Talvella kastelen merileväuutteella.
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Huonekasvien kastelu akvaariovedellä on mielestäni mitä parhainta kierrätystä! :mrgreen: Hyvin kasvavat myös huonekasvit, kun saavat ravinteita liukoisessa muodossa. Yleensäkin talvella kasteleminen on melkoisen vaativaa ainakin minulle. Aina välillä tulee "ylihoidettua" jotakin kukkaparkaa. Talvisin kannattaa kastella aina välillä pelkällä vesijohtovedellä, niin ei tule liikaa ravinteita.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Re: Vaihtoveden hyötykäyttö

Viesti Kirjoittaja lilo »

damdamdam kirjoitti:"Istutin" juuri kaksi valtavaa rönsyliljaturpasta juuret pestyinä akvaarion reunalle asustamaan ja pienemmän akvan päällä kiikkuu kultaköynnösinvaasio
Pimeään aikaan en käytä akvaariovettä, kun siinä on turhan paljon ravinteita.
Minulla on myös kultaköynnökset kasvamassa akvaariosta. Ravinteita tulee siis ympäri vuoden tasalaatuisesti. Paremman voivan näköisiä ne ovat kuin multapurkissa kasvanut kultaköynnös (vaikka eikö ao. kasvista ole sanottu, että pitäisi mullan antaa kuivahtaa välillä?)
Akvaariovettä olen laittanut myös talvella; ehkä vain sillä erolla, että talvisin en ole pessyt sisäsuodattimia ao. vedessä, laittanut siis pelkän vaihtoveden.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vaihtovedellä olen kastellut kukkasia siitä asti kun minulle tuli allas. (Osittainhan vedessä voi olla vielä vesikasvilannosjäämiäkin, ei mene nekään hukkaan) Kastelen myös talvella kukat akvaariovedellä, eivät ole valittaneet, eivätkä sen takia kuolleetkaan. Nyt keväällä, kasvukautena lurautan vielä suodatinmömmöt(Patruunoista puristetut lietteet) kastelukannuun ja hienosti kasvaa. Tulkaa vaikka katsomaan. :mrgreen:
damdamdam
Junior Member
Junior Member
Viestit: 61
Liittynyt: 19:30, 01.12.2004
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja damdamdam »

Kiitos tiedosta kaikille, huomenna pitääkin taas kukkasia juottaa 8-)
Tänään on huominen, josta olit huolissasi eilen.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Viestit: 982
Liittynyt: 11:09, 19.03.2003
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Täällä myös kastellaan sisäkukat akvaariovedellä ympäri vuoden,en muuta lanoitetta sitten kukilla käytäkään, tuntuu olevan niin hyvin ravinnerikasta tuo vaihtovesi. Meillä onneksi vesi sisältyy vuokraan niin ei ole muutenkaan väliä vaikka kaiken kaataisi viemäriin mutta on tuolla onneksi hyvä tarkoitus kun saa huonekasvit pysymään kauniina. [;)]
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Itse ajattelin, jos nuo meijän pienenpuutarhan kukkaset voisi ensikesänä kastella vaihtovedellä, tosin täytyy saada mies sinne letkun toiseen päähän, ettei kaikki vesi valu saman kaunokaisen juureen. [;)]

En tiedä missä vika, liikaa ravinteita vai liikaa vettä, kun joskus sain jonkin sisällä pidettävän kukkapurkin mullanpäälle hometta tms sellaista keltaista kasvustoa (vai oisko ollu joku sieni??) kasteltuani ko. kukkaa akvan vedellä... enpä taida enää siis sisäkukille käyttää.. vai tietääkö joku miksi näin kävi?
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
tiger
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 13:55, 13.04.2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja tiger »

mahtavasti voivat kaikki kukkaset. Minullakin niitä on joka puolella. Siksipä siirryin kalojen ja kasvien mukavaan maailmaan kun kukkia ei enää voi ostaa/saada tähän puljuun jos mielii itse mahtua sekaan.

Kukat ovat oikein virkeitä ja voimissaan akvaveden vuoksi.

Keltaisia sieniä yms mulle ei kyllä ole kasvanut. Olen käyttänyt veden kesästä, talvesta välittämättä kukille.

kesällä kämppä on vaan niin kuuma, että pitää jatkaa vesijohtovedellä että saa kukille tarpeeksi vettä.

tiger
Sassi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 19:52, 26.01.2005
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Täälläkin lotrataan kasviksien juurille "mömmö vettä" akvaariosta silloin kun muistetaan. Välillä ovat raukat ilman vettä ties kuinka kauan, ja sit taas välillä purkit muistuttavat lähinnä suota. :roll: Ihme kyllä jaksavat silti kukoistaa ihan kiitettävästi. :mrgreen:
lilo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 719
Liittynyt: 21:50, 19.02.2004
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja lilo »

kalaneiti kirjoitti:En tiedä missä vika, liikaa ravinteita vai liikaa vettä, kun joskus sain jonkin sisällä pidettävän kukkapurkin mullanpäälle hometta tms sellaista keltaista kasvustoa (vai oisko ollu joku sieni??) kasteltuani ko. kukkaa akvan vedellä... enpä taida enää siis sisäkukille käyttää.. vai tietääkö joku miksi näin kävi?
Olen saanut myös sitä aikaiseksi (aikaa ennenkuin oli akvaariovesi kasteluvetenä). En usko sen akvaariovedestä siis johtuvan. Enemminkin huonosta mullasta (liian tiivis), liiasta kastelusta tms.
Pintakerroksen kuoriminen ja veden kastelu myös lautasen kautta auttoi.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
pallokala84
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 10:42, 15.03.2005
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja pallokala84 »

kalaneiti kirjoitti: En tiedä missä vika, liikaa ravinteita vai liikaa vettä, kun joskus sain jonkin sisällä pidettävän kukkapurkin mullanpäälle hometta tms sellaista keltaista kasvustoa (vai oisko ollu joku sieni??) kasteltuani ko. kukkaa akvan vedellä... enpä taida enää siis sisäkukille käyttää.. vai tietääkö joku miksi näin kävi?
Ei se siitä vedestä johdu, vaan siitä mullasta..Yleensä multa on liian tiivistä tai sitten sitä on kasteltu liikaa, joten tökit multaan pieniä reikiä(kuitenkin sillä tavalla että juuret ei vahingoitu) ja vähennät kastelua ja möyhit pintaa.. sillä tavalla niitten pinnalla olevien "mömmöjen" pitäisi hävitä. ainakin niin meille "puutarhakoulussa" opetettiin
:mrgreen:
kalaneiti
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 04:06, 24.10.2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Kiitokset vastauksista, eli voin siis jatkossa huoletta antaa kukille multaa - tuosta on aikaa ja ei ole kyllä aavistustakaan mitä multaa meittin mamma oli siellä purkissa sillon käyttänyt.. [;)]
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viestit: 620
Liittynyt: 07:52, 20.01.2004
Paikkakunta: Pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Minäkin hyötykäytän akvaariovettä huonekasveilleni joka vedenvaihdossa yhdestä altaastani. Kun noita litroja on noissa altaissa niin paljon, en kyllä joka vaihdossa kastele, kerta viikkoon riittää. Miamista tuomani siemenestä kasvatettu palmu tykkää eritoten akvavedestä ja akvavalosta :mrgreen:
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Chyental
Senior Member
Senior Member
Viestit: 738
Liittynyt: 13:06, 21.01.2002
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Myös minä kastelen usein kukkia akvaariovedellä. Talvella vähemmän, muutoin enempi.
-Chyental-
Unttura
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:11, 02.04.2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Unttura »

Minäkin kastelen huonekasvit kasvukaudella poistovedellä. Talvella ekologista omatuntoa raastaa lorottaa vesi viemäriin. Kesällä kastelen myös pihaistutukset. Kasvimaalle en ole uskaltanut akvavettä laittaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”