Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Kiitos :D Tämä saarna edesauttoi vaihtamaan luulot uskomukseksi.
jusa kirjoitti:Ab:n systeemiin ei kuulu magneettiventtiiliä vaan se on ostetettava erikseen.
Silti edelleen pikkasen ihmettelen miksi yksikön tuotekuvauksessa mainitaan Solenoid Valve jos se kerran siihen ei kuulu. Vai puhutaanko me samasta merkistä? Itse tarkoitan Aqua Medic PH-Control Settiä.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

summersrain kirjoitti: Silti edelleen pikkasen ihmettelen miksi yksikön tuotekuvauksessa mainitaan Solenoid Valve jos se kerran siihen ei kuulu. Vai puhutaanko me samasta merkistä? Itse tarkoitan Aqua Medic PH-Control Settiä.
Niinhän siinä mainitaan mutta eipäs posti sellaista mulle aikoinaan tuonut :mrgreen: Itsellä oli ennestään magneettiventtiili kotona, kysyin sieltä asiaa, mutta minkäänlaista vastausta ei kuulunut. Jos tilaat niin kysy tuleeko se myös varmuudella mukaan koska mulle ei tullut. Olin jo unohtanut asian, mutta nyt taas ketuttaa vaikka ko. säätösysteemi on jo uudella omistajalla [}:)] Oikeastaan ketuttaa sekin kun menin myymään sen pois koska sille olis tässä nykyisessä merivesialtaassakin keksinyt hyvinkin järkevää käyttöä
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Sinne meni tilaus. Yksi Aqua Medic pH-Control Set ja yksi ab Aqua Medic CO2 complet. Tilauksen yhteydessä jätin vielä kysymyksen venttiilistä, sillä vähällä englannin kielen taidolla jonka omaan [:I] Pullohan ei kuulunut kauppaan ja jos tilauksesta vielä jotain jäi uupumaan, niin eiköhän se aikanaan selviä :roll: Yhteensä erilaisine alennuksineen ja matkakuluineen 371.52 euroa.

Eli nuo postiennakolla... Pakkohankinta se Visa-kortti.

Ilmoittivat ystävällisesti että venttiili kuuluu yksikön hintaan.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Yksi kysymys on tässä laitteistoa asennellessa herännyt. Anturin pää näyttäisi olevan suojattuna nesteessä. Mitäköhän nestettä mahtaa olla? Parin sivun englannin-, saksankielen manuaalissa ei minun mielestäni ollut mitään mainintaan sen säilyttämisestä. Esimerkiksi vedenvaihtojen yhteydessä; Saako anturi olla hetken aikaa kuivilla vai onko se sitten entinen anturi?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

summersrain kirjoitti:Yksi kysymys on tässä laitteistoa asennellessa herännyt. Anturin pää näyttäisi olevan suojattuna nesteessä. Mitäköhän nestettä mahtaa olla? Parin sivun englannin-, saksankielen manuaalissa ei minun mielestäni ollut mitään mainintaan sen säilyttämisestä. Esimerkiksi vedenvaihtojen yhteydessä; Saako anturi olla hetken aikaa kuivilla vai onko se sitten entinen anturi?
Ei mielellään kuiville koska on hyvin helposti entinen anturi ja uusi maksaakin sitten aika paljon. Nesteestä ei mulla ole tarkkaa hajua (esim puhdasta vettä), mutta jos joudut siirtämään anturia, niin pidä ihmeessä se muovituppi tallessa missä se anturin pää on ollut. Voit sitten säilytyksen ja siirron ajaksi laittaa nestettä siihen ja tökätä anturin sisään.

Vedenvaihdoissa anturi on niin vähän aikaa kuivilla ettei sen pitäisi siitä ainkaan kuivahtaa, itse tosin pistin sen niin syvälle ettei se pinnan yläpuolella käynyt.
Ville V
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 08:24, 15.11.2001
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ville V »

jusa kirjoitti: Ei mielellään kuiville koska on hyvin helposti entinen anturi ja uusi maksaakin sitten aika paljon. Nesteestä ei mulla ole tarkkaa hajua (esim puhdasta vettä),
Ei anturi aivan hetkessä kuivillaankaan pilalle mene, sillä esim. jotkun anturit tulevat jo tilattaessa kuivina(kynämallin mittarit). Jos anturi pääsee kuivumaan on sitä liotettava vedessa n. vrk ennen kuin mittaustuloksiin voi luottaa.
Suojan sisältämä aine on ns. anturin varastointiliosta, joka sisältää ilmeisesti aikalailla jotain suoloja. Tislattua vettä ei anturin säilyttämiseen kannata käyttää.

T:Ville
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Olisihan se kätevää jos sitä ei tarvitsisi aina vedenvaihtojen yhteydessä siirrellä, mutta aion pelata varman päälle. Ainakin siihen asti kunnes joku muu on testannut samanlaisen anturin toimivuuden kuivilla olon jälkeen... Ja mitäs se mahtaa sanoa vuoden kuluttua kun vaihtoja on ollut useampia?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

summersrain kirjoitti:Olisihan se kätevää jos sitä ei tarvitsisi aina vedenvaihtojen yhteydessä siirrellä, mutta aion pelata varman päälle. Ainakin siihen asti kunnes joku muu on testannut samanlaisen anturin toimivuuden kuivilla olon jälkeen... Ja mitäs se mahtaa sanoa vuoden kuluttua kun vaihtoja on ollut useampia?
Luota vaan Villeen, se on pelaillut näiden vehkeiden kanssa käsittääkseni aika kauan [;)] Mulla kerran oli anturi kuivilla hyvinkin kauan kun "joku" oli käynyt kämpässä ja nostanut sen kuiville eikä ollut sitten pistänyt takaisin. Olin aihan varma ettei siitä mihinkään enää ollut, mutta pistin takas veteen ja vuorokauden päästä kokeilin kalibrointiliuoksilla ja pelas ihan normaalisti. En edes tiedä kauanko se oli ollut kuivilla koska olin ollut viikon poissa kotoa. Kämpässä tehtiin isännöitsijän toimesta remonttia siihen aikaan.

Tosin ei siitä sen suurempaa haittaa taida olla vaikka sen syvemmällekin sijoittaa.
summersrain
Member
Member
Viestit: 285
Liittynyt: 17:40, 08.10.2002

Viesti Kirjoittaja summersrain »

"The electrode shall be emerged into the water, that the top part remaind dry"

Käsittääkseni anturan yläosa pitää olla vedenpinnan yläpuolella... Mitä siihen luottamiseen tulee, niin enhän mä edes tunne teitä 8O
Noh, minut on silti sen verran helppo puhua ympäri että todennäköisesti testailen toimivuutta jo seuraavalla vedenvaihtokerralla :mrgreen:
kanerva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 09:36, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Viesti Kirjoittaja kanerva »

Yritän selvittää, miten tulisi toimia co2-syötön suhteen yöaikaan painepullosysteemillä ilman ph-controlleria.
Olen ketjuja lukenut, Katin englanninkielistä linkkiä tavaillut mutta en oikein silti ymmärrä...
Kyse on ensimmäisestä akvaariosta, jota vasta ollaan laittamassa aluille.
Eli:
Allas 171l., valaistus 2x39W, kalasto maltillinen (tetrat, kääpiöahvenet - ph miel. vähän alle 7), kasvisto aluksi helppoa - siirtyminen pikkuhiljaa vaativampiin kasveihin. Hanaveden ph 7,5, kh 2, gh 5.
Koska kh on noinkin alhainen, tulisiko sitä varmuudeksi ensin nostaa ennen ph:n laskua hiilidioksidilla?
Jos nostan sitä, niin silloinhan ph on myös korkeampi ilman hiilidioksidia, joten yöllä, jos hiilarin syötön katkaisee ph noussee liikaa?
Vai kannattaisiko hiilaria olla katkaisematta yöksi?...
Olisiko ratkaisu se, että ajastinta rukkaisi aina aamuin illoin? (päivällä syöttö useammin ja yöllä harvemmin - ensin vaatisi jonkin verran kokeilua)
Järkeilin, ettei optimaalia ratkaisua ole ilman ph-controlleria - vai onko?
...???
Miten ratkaisisitte asian?
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Yksi mahdollinen keino varmistaa se, ettei pH laske liikaa on se, että laitat altaaseen ilmastuksen yön ajaksi. Omissa altaissani katkeaa hiilidioksidin syöttö ajastimen ja magneettiventtilin avulla yöksi ja käynnistyy taas aamulla, kun valot syttyvät.
kanerva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 09:36, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Viesti Kirjoittaja kanerva »

Minkälaisia altaita sulla AnnaS on? Ja millainen ero oli ennen ja jälkeen co2-systeemin? Miten se ilmastin käytännössä auttaa - neutraloi siis hiilaria? Miten sulla ph heittelee yöaikaan? Mitkä on sun veden lähtöarvot ja oletko nostanut kh:ta?
Järkeilin itse niin, että mun ongelma olisi ph:n nouseminen aivan liian korkealle, jos hiilari katkeaa yöksi, koska hanaveden ph on jo valmiiksi liian korkea (7,5). Ja vielä suurempi riski tähän olisi jos kh:n olisi nostanut korkeammaksi (nyt siis 2, joka on käsittääkseni aivan alarajalla, jotta puskurointivaikutus toimisi).
Eli siis kevyt hiilariannos yöllä tasapainoittaisi tilannetta? Mutta miten sen voisi tehdä, jos käytössä ei ole automaattista ph-controlleria?
Jos taas hiilari ei katkea yöksi vaan jatkuu päiväsyötön tapaan (eli ph pysyisi päivälukemissa tai laskisi), niin kaloille co2 -pitoisuus olisi liian korkea ja ph saattaisi myös heittää liikaa. Käsitin Katin englanninkielisestä linkistä, että happilisäys yön ajaksi ei kaloja auttaisi - ei siis neutraloisi hiilaria. Jos tässä tapauksessa kh olisi nostettu yli kahden, niin pitäisikö se kuitenkin ph-arvon kurissa yön aikana? Ja olisiko itsestään selvää, että nykyinen arvo (2) olisi liian matala estääkseen ph:n heittelyn? Vai heittäisikö ph joka tapauksessa? Ja miten paljon?
Mikä siis olisi "vähiten haitallinen" vaihtoehto?
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Mulla on tällä hetkellä hiilarin syöttö painepullosta kahdessa pienessä altaassa, 60- ja 54-litraisessa. Aikaisemmat kokemukset on 540- ja 180-litraisesta. Molemmissa laitteistoissa on magneettiventtiilit ja ne toimii yleensä ajastimella kuten edellä kerroin. Meidän vesijohtoveden pH on 7,3-7,4 ja lasken sen hiilarilla toisessa altaassa seiskaan ja toisessa vähän alle seiskan. KH on muistaakseni 2 tai 3, enkä ole katsonut tarpeelliseksi nostaa sitä. Altaiden pH ei tällä systeemillä nouse yöllä paljoakaan, sillä kasvit eivät silloin tuota happea vaan käyttävät sitä kuten kalatkin. Jos altaassa ei päivällä käytetä hiilarin lisäystä, pyrkii altaan veden pH laskemaan yön aikana.

Juuri tällä hetkellä on tietystä syystä toisessa altaassani poikkeuksellisesti hiilarin syöttö jatkuvasti päällä ja lisäksi jatkuva, voimakas ilmastus. PH pysyy aika tarkasti himpun alle seiskassa, vaikka sitä mittaisi mihin vuorokauden aikaan tahansa. Ilmastus ajaa hiilaria vedestä tehokkaasti ja nostaa sen takia pH:ta. Olen kompensoinut tämän lisäämällä hiilarin määrää ja löytänyt sopivan suhteen ilmastukselle ja hiilarin syötölle. Tämä on mielestäni aika ihanteellinen tilanne altaan asukkaille: pH pysyy vakiona ja ilmastus tekee vedestä hapekkaampaa.
kanerva
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 09:36, 20.09.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiilidioksidilannoituksen virtausmäärät

Viesti Kirjoittaja kanerva »

Eli edellisen perusteella voisi päätellä, että kumpikin tapa saattaisi soveltua mullekin.
Ja myös että automatiikkaakin pärjää ihan hyvin.
Koska vesiarvot ovat hanavedessä suurinpiirtein samat, niin voisin kokeilla tuota hiilarin sulkemista yöksi. Toisaalta ehkä tuo hiilari + ilmastin yöaikaan voisi olla vielä vakaampi.
Millaista ilmastinta suosittelisit - onko niissä oleellisia erojakaan? Seran ilmapumppu?
Mitenkähän herkkiä kalat ovat käytännössä tuolle ph:n vaihtelulle? Onko tarpeen kokeilla ihanteelliset syöttöarvot kasvien lisäyksen jälkeen ennen kaloja - valvoa siis muutama yö ja tarkkailla molempien vaihtoehtojen tilanteita? Kalojen tuottama hiilidioksidi ei varmaan vaikuta kokonaisuuteen ratkaisevasti? Mitenköhän paljon kasvien pinta-alan kasvaminen vaikuttaa arvoihin - kuinka usein kannattaa tilannetta arvioida uudelleen kasvien kasvamisen ja lisäämisen myötä?
Kiitos, kun viitsit vastailla!
Onko sulla vielä kantaa siihen, onko paineentasaajissa ja magneettiventtiileissä olennaisia laatueroja vai voiko huoletta hankkia halvimman vaihtoehdon? Hinnoissa eroja kun on reilustikin.
Kysyn vielä aiheen vierestä tässä samassa, kun huomasin että sulla on sukarapuja: Osaatko sanoa, kannattaako leväsukarapuja ottaa parvi ihan levän torjunta mielessä? Vai ovatko niin pieniruokaisia, ettei ruokatottumuksista ole suurtakaan käytännön hyötyä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”