Waterlife, General tonic - käyttöohje?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Morbid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 08:16, 22.08.2004

Waterlife, General tonic - käyttöohje?

Viesti Kirjoittaja Morbid »

Onko kenelläkään tietoa, miten kyseistä lääkettä käytetään? Annostus, miten usein laitetaan? Pilkkutautia pitäisi hoitaa. :roll:
kendau
Senior Member
Senior Member
Viestit: 838
Liittynyt: 11:34, 12.02.2003
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja kendau »

Siis mistähän valmisteesta on kyse?
Tetralta löytyy General Tonic valmiste, mutta se ei ole mikään pilkkutauti lääke.
Waterlifelta löytyy pilkkutautiin Protozin.
Minkä kokoinen pakkaus on?

Lainaus Waterlifen Protozinin käyttöohjeesta:

Saatavilla olevat pakkauskoot: 60 ml, 120 ml ja 500 ml.
60 ml: 1 tippa per litra
120 ml: 1 tippa per 5 litraa
500 ml: 5 ml per 225 litraa vettä.
Annostelu päivinä 1,2,3 ja 6.
Ei akvaarioihin, joissa on lajeja norsukalojen heimosta Mormyridae. Puolitettu annostus piikkisilmille ja muille nuoliaisille, sekä kaikille suomuttomille kaloille.
Morbid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 08:16, 22.08.2004

Viesti Kirjoittaja Morbid »

No kun mulla ei ole alkuperäistä pakettia, sain lääkettä kaverilta. Käsittääkseni se on Paragon General tonic. Valkoista jauhetta. Pitäisi olla ns. "yleislääke".
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pikausella vilauksella en löytänyt dokumentteja siitä, että tolla paragonilla oltaisiin pilkkutautia hoidettu. Eikä Waterlife itsekään anna paragonia lääkkeeksi pilkkutautiin.
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

http://www.waterlife.co.uk/waterlife/paragon.htm

Tämä on kyseessä oleva aine. Itse en voi tämänhetkisen sijaintini vuoksi juuri nyt katsastaa "käyttöohjeita" purkin kyljestä, mutta kyseessä pitäisi olla nimenomaan ns. yleislääke, joka käsittääkseni tehoaa kohtuullisesti bakteereiden ja ulkoloisten aiheuttamiin ongelmiin. Siten siis oletan, että aine voisi auttaa myös pilkkutautitapauksissa. Kyseisellä puljulla on kuitenkin myös ihan oma pilkkutautilääkkeensä, joten ehkä tästä syystä Paragonia ei yleensä näe suositeltavan erityisesti pilkkutaudin hoitoon. Jos joku kykenee tarjoamaan tarkempaa informaatiota, niin hyvä. [;)]
"It's an addiction and it can't be fixed"
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

Ei millään pahalla arr, mutta itse en lähtisi oletuslinjalle lääkityksen suhteen, jos altaassani riehuisi pilkkutauti. :roll:
Itse en paragonia käyttäisi tuohon tarkoitukseen, kun valmistajakaan ei sitä pilkkutaudin hoitoon ehdota käytettäväksi.


Aarni
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Paragonin teho perustuu mitä ilmesemminkin "happeen". Vaikea kuvitella sitä tehokkaaksi lääkkeeksi syystä, että jos se tehokkaasti tappaisi loisetkin, niin miten kalat voivat uida siinä samassa vedessä ja jopa hengittää tätä "yksiatomista happea"?

En ole käyttänyt, joten mitään varmaan tietoa en voi lääkkeen erinomaisuudesta tai huonosta puolesta antaa.
Morbid
Starting Member
Starting Member
Viestit: 28
Liittynyt: 08:16, 22.08.2004

Viesti Kirjoittaja Morbid »

Tietysti parasta on juuri pilkkutautiin tarkoitettu lääke. Kyselinkin Paragonista sen takia, kun se nyt oli ainoa mitä pyhien aikaan oli saatavilla (kaverilta). Tänään pääsen onneksi akvaariokauppaan ostamaan oikeanlaista troppia.

Kiitos kaikista vastauksista.
arr
Member
Member
Viestit: 489
Liittynyt: 14:33, 19.01.2002
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Tampere - TAS

Viesti Kirjoittaja arr »

Ei millään pahalla arr, mutta itse en lähtisi oletuslinjalle lääkityksen suhteen, jos altaassani riehuisi pilkkutauti.
En suositellutkaan yksinomaan luottamaan oletuksiini, ehkä minun olisi pitänyt muotoilla sanani toisin väärinkäsitysten vältämiseksi. [;)] Minä olin se, joka alunperin netin ulkopuolella neuvoin etsimään tietoa Paragonista(jota minultakin löytyy hyllystä, tosin vähän toiselta puolelta Suomea) ja sen käytöstä, sillä muistelin, että kyseinen aine voisi tässä tapauksessa auttaa, ja koska tätä mököttiä olisi ollut pikaisesti saatavilla. Toivottavasti kalat paranevat, ja niille löytyy toimiva lääkitys. :)
Paragonin teho perustuu mitä ilmesemminkin "happeen". Vaikea kuvitella sitä tehokkaaksi lääkkeeksi syystä, että jos se tehokkaasti tappaisi loisetkin, niin miten kalat voivat uida siinä samassa vedessä ja jopa hengittää tätä "yksiatomista happea"?
Eivätköhän kaikki lääkkeet enemmän tai vähemmän perustu siihen, että mömmöt ovat "myrkkyjä", jotka vaikuttavat jollakin tasolla kaikkiin niille altistuviin otuksiin, mutta oikein toimiessaan haittavaikutukset ovat tappavia/voimakkaasti heikentäviä yms. vain taudinaiheuttajille, kun taas lääkittävät kestävät kohtuullisesti näitä aineita? Mikään lääkitys itsessään ei varmastikaan tee kaloille koskaan hyvää, ja turha/väärä lääkityshän on tunnetusti aina haitallista.
"It's an addiction and it can't be fixed"
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

arr kirjoitti:Eivätköhän kaikki lääkkeet enemmän tai vähemmän perustu siihen, että mömmöt ovat "myrkkyjä", jotka vaikuttavat jollakin tasolla kaikkiin niille altistuviin otuksiin, mutta oikein toimiessaan haittavaikutukset ovat tappavia/voimakkaasti heikentäviä yms. vain taudinaiheuttajille, kun taas lääkittävät kestävät kohtuullisesti näitä aineita?
No, juu... Tietysti "mömmöjä" kestetään eritavalla, mutta mielenkiintoiseksi monoatomisessa hapessa tekee sen, että vapaiden elektronien ansiosta se on varsin reaktiivinen. Tästä syystä luonnossa happi esiintyykin diatomisena happena (O2), joka on varsin stabiili tai kolmiatomisena otsonina (stratos/troposfääri) - myös monoatomista happea löytyy ilmakehästä mm. otsonikierrosta johtuen. Reaktiivisuutensa ansiosta monoatominen happi pystyy liittymään myös moniin molekyyleihin osaksi. Myös elimistössä/soluissa.

Ongelma siinä on se, miten määritellään "turvalliset rajat" monoatomisen hapen käytölle. Milloin siitä alkaa olemaan haittaa? Mitä sille tapahtuu vedessä? Reagoiko se mahdollisesti veteen liuenneen hapen kanssa muodostaen myrkyllistä otsonia vai mitä sille oikein tapahtuu? Reagoiko se vedessä normaalien yhdisteiden kanssa menettäen tämän "desinfiointikykynsä" saman tien? (epäorgaanikot kenties tietävät kertoa?) Monoatomisena se ei ainakaan kauaa pysy.
Archie
Member
Member
Viestit: 251
Liittynyt: 00:05, 03.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Archie »

arr kirjoitti:
Ei millään pahalla arr, mutta itse en lähtisi oletuslinjalle lääkityksen suhteen, jos altaassani riehuisi pilkkutauti.
En suositellutkaan yksinomaan luottamaan oletuksiini, ehkä minun olisi pitänyt muotoilla sanani toisin väärinkäsitysten vältämiseksi. [;)] Minä olin se, joka alunperin netin ulkopuolella neuvoin etsimään tietoa Paragonista(jota minultakin löytyy hyllystä, tosin vähän toiselta puolelta Suomea) ja sen käytöstä, sillä muistelin, että kyseinen aine voisi tässä tapauksessa auttaa, ja koska tätä mököttiä olisi ollut pikaisesti saatavilla. Toivottavasti kalat paranevat, ja niille löytyy toimiva lääkitys. :)
Moi arr,
Kiitos selvennyksestä.Nyt ymmärrän tämänkin paremmin. :mrgreen:

Aarni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”